logo

وزیر دفاع پاکستان: ایران حامی ما در مبارزه با تروریست‌هاست

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وزیر دفاع پاکستان: ایران حامی ما در مبارزه با تروریست‌هاست

ایسنا/ وزیر دفاع پاکستان با بیان اینکه طالبان افغانستان در مبارزه با تروریست‌ها متحد کشورش نیست، تاکید کرد: ما از حمایت ایران در مبارزه با تروریست‌ها برخورداریم و از ایران تضمین‌هایی دریافت کرده‌ایم که خاک آن‌ها علیه ما استفاده نخواهد شد، اما طالبان افغانستان حامی ما نیستند.

«خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: «ما از حمایت ایران در مبارزه با تروریسم برخورداریم. متاسفانه در مورد افغانستان اینطور نیست. در صفوف طالبان افغان، هواداران تحریک طالبان پاکستان وجود دارند. تحریک طالبان پاکستان در کنار طالبان افغان در افغانستان جنگیده است.»
تنش‌ها در مرز افغانستان و پاکستان پس از پایان آتش‌بس میان تحریک طالبان پاکستان و اسلام‌آباد در سال ۲۰۲۲ بیشتر شده است و مقام‌های اسلام‌آباد، تحریک طالبان پاکستان را تهدید اصلی برای امنیت پاکستان می‌دانند. براساس گزارش موسسه مطالعات درگیری و امنیت، پاکستان در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ متحمل ۴۰۹ حمله شبه‌نظامیان شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۳ درصد افزایش داشته است. بیشتر حملات در خیبر پختونخوا در شمال غربی و بلوچستان در جنوب غربی پاکستان رخ می‌دهد.
این اظهارات آصف در حالی مطرح شد که وزیر دفاع پاکستان دوشنبه هم اذعان کرد که اقلیت‌ها با «خشونت هدفمند به نام دین» روبرو هستند. به گفته او، اقلیت‌های مذهبی در پاکستان با وجود حمایت‌های قانون اساسی در امان نیستند و در عین حال خواستار تصویب قطعنامه‌ای برای حفاظت از جوامع به حاشیه رانده شد.
پاکستان رسما مقابله با خارجی‌های مقیم غیرقانونی از جمله افغان‌ها را در اکتبر گذشته آغاز کرد و آنها را به دلیل افزایش اقدامات تروریستی در سراسر این کشور مقصر دانست. نزدیک به ۶۰۰ هزار افغان از آن زمان به کشورشان بازگشته‌اند و مقامات پاکستانی می‌گویند بیش از ۹۵ درصد آنها به صورت داوطلبانه به کشورشان بازگشتند.
پیش از این هم سفیر پاکستان در آمریکا گفته بود، برای مقابله با افزایش حملات طالبان پاکستان، ایالات متحده باید فورا تجهیزات نظامی بیشتری به اسلام‌آباد بدهد. پاکستان از زمان خروج ایالات متحده از افغانستان در سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش شدید حملات از سوی طالبان پاکستان است که رسما تحریک طالبان پاکستان (TTP) نامیده می‌شود. اسلام‌آباد می‌گوید که بسیاری از حملات از خاک افغانستان انجام می‌شود؛ مساله‌ای که کابل و تحریک طالبان پاکستان آن را رد می‌کنند.
سفیر پاکستان همچنین گفت: «نیاز فوری ما تجهیزاتی است که در مبارزه با تروریسم، تهدید نامتقارن تحریک طالبان پاکستان یا سایر تروریست‌ها مفید باشد. تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان برای انجام حملات علیه پاکستان استفاده می‌کند. برای جلوگیری از آن، ما به تفنگ‌های تک‌تیرانداز، عینک دید در شب، تجهیزات ارتباطی نیاز داریم. این بخشی از گفت‌وگوهای ما با ایالات متحده بوده است که در این زمینه باید به ما کمک شود.»


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره