logo

اصلح کیست؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اصلح کیست؟

ایسنا/ رهبر معظم انقلاب در روز عید غدیر در دیدار جمعی از مردم از اقشار مختلف، فرد اصلح برای ریاست جمهوری را کسی خواندند که اعتقاد قلبی به مبانی انقلاب داشته و کارآمد باشد.

بخشی از اهدافی که نظام جمهوری اسلامی به منظور تحقق آنان شکل گرفته است در انتخابات 8 تیر ماه و سپردن سکان اجرایی کشور به دست فردی شایسته صورت می گیرد؛ به همین دلیل انتخاب رئیس جمهوری که به این اهداف معتقد باشد، بسیار مهم است.

 متن قانون اساسی و خصوصا سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در تعیین شاخص های رئیس جمهوری اصلح، نشان از اهمیت مدیریت و اداره کشور ذیل اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی دارد.

 نگاهی به تاریخ نشان می دهد که انقلاب ها بعد از یک یا دو دهه از مسیر خود خارج یا با شکست مواجه شده اند؛ اما انقلاب اسلامی ایران بعد از گذشت 45 سال وعلیرغم تغییرات زمانه، همچنان بر اصول خود پابرجاست. چیزی که موجب می‌شود این اصول نسل به نسل منتقل بشود، پایبندی و بازخوانی دائمی اصول انقلاب است.

خطوط اصلی انقلاب 

رهبر معظم انقلاب در26 آبان 1395بیان کردند که اصول انقلاب همان چیزهایی است که در وصیت نامه امام و در بیاناتشان وجود دارد؛ این ها پایه ها و ستون های انقلاب است...  «شما امام را ندیده اید، امام مجسم در همین وصیت نامه هاست.» ایشان گرایش و جهت گیری های انقلاب را واقعی و کاملا روشن و مبتنی بر بیان امام خمینی رحمه الله علیه دانستند.

 همان شعارهای روز اول

آنچه که باعث پیشرفت و تحقق به اهداف یک ملت می‌شود، شناخت شعائر  انقلاب است. رهبر انقلاب در14 بهمن 1390 با اشاره به اینکه امروز شعارهای ملت ایران، همان شعارهای اول انقلاب است تاکید کردند : «شعارها مثل انگشت اشاره ای هستند که به هدف ها اشاره می‌کنند، وقتی شعارها در یک نظامی باقی می ماند معنایش این است که هدف ها در این نظام به شکل اول است؛ هدف ها تغییر پیدا نکرده است و دست اندرکاران و مردم از صراط مستقیم و هدف های اصلی منحرف نشده اند.»

اصول ثابتی هست...

گذر زمان  تحولات و تغییراتی در جامعه پدید می آورد، جریان های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیشماری به وجود می آیند و بدون شک تحولاتی در فکرها و نسل ها اتفاق می افتد، اما همواره اصول ثابتی وجود دارد که هر کشوری به آن معتقد است واین اصول، ضامن بقای اوست و باید از آن مراقبت بشود. برخی، در تنگناها و مشکلات معتقدند که اگر از برخی از اصول خود دست برداریم راه های جدیدی برای ما باز می‌شود. می‌توان به تاریخ مراجعه کرد و سرنوشت ملت هایی که از اصول خود فاصله گرفتند را دید.

رهبر معظم انقلاب در 26 آذر 1390 در سخنان خود تأکید کردند : «اصولتان را با حساسیت بالا حفظ کنید؛ نگذارید اصول آینده شما را دشمنان شما بنویسند؛ نگذارید اصول اسلامی در پای منافع زودگذر قربانی شود. انحراف در انقلاب ها، از انحراف در شعارها و هدف ها آغاز می شود.»

هندسه انقلاب

رهبرمعظم انقلاب در 14 بهمن 1394، موارد تکرار شونده در بیانات امام خمینی را خطوط اساسی واصول انقلاب اسلامی خواندند و گفتند: «موضوع  مردم سالاری،  استقلال کشور،تببین و پایبندی به مبانی اسلامی، مبارزه با استکبار، مسئله فلسطین ، معیشت مردم و  توجه به مستضعفین و فقرا خطوط اصلی انقلاب هستند که از ترکیب آنها  «هندسه انقلاب» به دست می آید.»

مردم سالاری دینی

 نظام مردم سالار، رسیدگی به امور مردم، تامین رفاه  و حل مشکلات آنان را از وظایف اصلی و مهم  خود می داند. یک نظام مردم سالار افزون بر اتکاء به آراء عمومی نسبت به تعهداتش در قبال مردم وفادار است و به وعده دادن بسنده نمی کند. در کلام مقام معظم رهبری، مردم سالاری دینی چیزی فراتر از برگزاری انتخابات است و دارای دو بعد است‌؛ بعد تأسیسی که مردم با حضور در پای صندوق های رأی در بنای نظام سیاسی و تعیین افرادی که مناصب و مسئولیت ها را عهده دار شوند، مشارکت می کنند و دیگری، بعد تحلیلی بدین معنا که بین نظام سیاسی تأسیس شده و مردم نوعی ارتباط معنوی برقرار باشد که مردم، مجریان و نظام حاکم را تحقق بخش خواست و اهداف خود ببینند.

استقلال کشور

 استقلال کشور یعنی اینکه هر ملتی خودش برای سرنوشت کشورش تصمیم بگیرد. هدف انقلاب اسلامی ایران، حفظ این استقلال درعرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشوراست.

تببین و پایبندی به مبانی انقلاب

نسل جوان، امروز برای تببین مبانی انقلاب دچار سردرگمی نیست، زیراعلاوه بر منابع اسلامی، مجموعه بیانات رهبری و موضع گیری های ایشان را در اختیار دارد که می‌تواند شاخصی برای تصمیم گیری ها باشد. رهبری در این باره تاکید کرده اند: «مبانی انقلاب در همین بیانات امام خمینی رحمة الله است و مدام باید بازخوانی شود تا نسل جوان با آن بیگانه و ناآشنا نماند.»

مبارزه با استکبار

یکی از آرمان های والا و شعارهای اصلی انقلاب، استکبارستیزی است؛ یعنی ملت ایران زیر بار مداخله و قدرت استکبارگران نخواهد رفت.

رهبر معظم انقلاب در12 آبان 1392 ضمن آنکه به جوانان توصیه کرده اند  که تحلیل درستی از این آرمان داشته باشند، بیان کردند : «جوانان اول انقلاب احتیاج به تحلیل در این موضوع نداشتند، چرا که همه چیز برایشان روشن بود و همه چیز را به چشم خود دیده بودند، حضور آمریکایی ها، قساوت آنها، ساواک که دست آموز آمریکایی ها بود؛ اما امروز شما باید فکر کنید، تحلیل کنید، دقت کنید که چرا ملت ایران با استکبار مخالف است. این بیزاری ناشی از چیست؛ این را جوان امروز نیاز دارد به درستی و با تحقیق بفهمد.»

مسئله فلسطین

 انقلاب اسلامی از بدو پیروزی تا به امروز، مسئله فلسطین را یکی از مسائل اساسی در سیاست خارجی خود می داند. بعد از انقلاب، حضرت امام با استفاده از ظرفیت دولت، مسئله فلسطین را به عنوان مهمترین مسئله عادلانه در جهان مطرح کردند. ایران اولین کشوری بود که سفارت اسرائیل را به طور کامل جمع کرد و مکان آن را به سفارت فلسطین اختصاص داد و بر ضرورت آزادی تمامی اراضی اشغالی فلسطین تاکید و از هر حرکت ضد صهیونیستی حمایت کرد. جمهوری اسلامی ایران راه حل مسئله فلسطین را اتحاد مسلمانان و خنثی سازی تداوم سلطه استعمارگران می داند. ایران، نقشی محوری در جهت توانمند سازی و وحدت دنیای اسلام برعهده دارد. مسئله فلسطین همواره مسئله امام بود. بیداری ملت ها، وحدت کلمه، مبارزه مسلحانه، کمک و همیاری در سطوح مختلف و شناخت خطر صهیونیسم از مؤلفه های اصلی کنشگری امام خمینی (ره) در مسئله فلسطین و مبارزه با اسرائیل پیش از انقلاب است که تداوم آن در بعد از انقلاب، دقیقا مبتنی بر همین مؤلفه ها قابل احصاء و درک است.

رهبر معظم انقلاب در سخنان25 فروردین 1385 تاکید کردند : «امروز همه  دنیا باید قضیه فلسطین را قضیه خود بدانند، این کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی ملت اسلامی می گشاید.»

معیشت مردم

دولتمردان نسبت به ایجاد رفاه در میان اقشار جامعه وظیفه ومسئولیت دارند. توجه به اقدامات زیر بنایی اقتصادی برای برطرف کردن مشکلات معیشتی از جمله مسکن، خوراک پوشاک،بهداشت، درمان و آموزش در دستورعمل آنان قرار بگیرد. رهبر انقلاب در بخشی از سخنان 14 خرداد امسال اشاره کردند : « تحریم ها هدف اصلی شان گروگان گیری معیشت مردم است، مذاکرات به جای خود، خنثی کردن تحریم ها که مهم ترین آن کاهش تورم است باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.»

در این باره امین شاکری، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چیزی که باید به طور ویژه در برنامه‌ها و گفتارهای کاندیدا به آن پرداخته شود، برنامه مشخص و راهکار عملی برای موضوعات مهم و چالش‌های اقتصادی است.

به گفته وی یکی از مهم‌ترین این موضوعات، برنامه بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید خانوار و کاهش ضریب جینی و محرومیت است که باید به تفصیل به آن پرداخته شود.

شاکری با بیان اینکه کاندیدا باید برنامه عملی برای افزایش نرخ اشتغال به خصوص برای جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی داشته باشند، تصریح کرد:درباره رفع و کاهش ناترازی بانک‌ها، مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و مسئله حامل‌های انرژی و نیز افزایش نرخ مشارکت اجتماعی، کاندیدا باید راهکارهای عملیاتی ارائه کنند.اینها از موضوعات مهم کشور به شمار می رود.

وی گفت: مولد سازی اقتصادی و مبارزه با انحصار، رانت و توزیع ناعادلانه ثروت نیز از جمله چالش‌های پیش روست که لازم است کاندیدا  درباره آن‌ها برنامه ارائه دهند.

توجه به مستضعفین و فقرا

یکی از اقدامات دولت در زمینه فقر، اقدامات حمایتی از دهک های ضعیف درآمدی است از جمله اختصاص یارانه بیشتر، تخصیص بیمه رایگان، ارائه تسهیلات در حوزه مسکن، بهداشت و درمان تا کمکی به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه محسوب شود.

جهت گیری انقلاب و نظام اسلامی، ارزش گذاری بر حمایت از محرومان است. امام خمینی با آگاهی از اینکه اگر قشر محروم از انقلاب و نظام سرخورده شود، میدان برای زراندوزان و بی دردان باز خواهد شد و مردم در تنگناهای داخلی قرار خواهند گرفت.

این هدف که ازمبانی و ارزش های اعتقادی نظام است در تصمیمات و سیاست گذاری های رئیس جمهوری منتخب باید مورد توجه قرار بگیرد.

علاوه بر معتقد بودن به مبانی انقلاب، رئیس جمهوری منتخب باید فعال و آگاه باشد. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی 14 خرداد امسال ضمن تقدیر از خدمات رئیس جمهور شهید فرمودند:آقای رئیسی نصاب جدیدی را در خدمت گذاری ایجاد کردند.

در مباحث مربوط به مدیریت دو نوع نگاه وجود دارد، مدیریت اتو کشیده و میز محور، مدیریت جهادی و میدان محو؛فعال بودن یعنی مدیریتی میدانی و جهادی.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar