نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

جلیلی: توسعه فیبر نوری باید به 100 درصد برسد

منبع
فارس
بروزرسانی
جلیلی: توسعه فیبر نوری باید به 100 درصد برسد

فارس/ «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع فعالین اقتصاد دیجیتال کشور نمایشگاه الکامپ، گفت: فیبر نوری تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و یکی از مباحث مهم است که باید ادامه پیدا کند و به ۱۰۰ درصد برسد.

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز دوشنبه ۱۱ تیرماه از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ بازدید و با جمعی از فعالین اقتصاد دیجیتال کشور دیدار کرد.

سرعت اینترنت موبایل حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش یابد

جلیلی در ابتدای این نشست، گفت: فیبر نوری تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و یکی از مباحث مهم است که باید ادامه پیدا کند و به ۱۰۰ درصد برسد.وی افزود: سرعت اینترنت تلفن همراه حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش پیدا کند و جزو برنامه‌هایی است که برای آن بررسی‌های لازم انجام‌گرفته است. اکنون به لحاظ فنی و اقتصادی برای توسعه فیبر نوری مشکلی وجود ندارد. شعار و حرفی که پشتوانه ندارد نباید مطرح شود.

فرآیند تامین و تخصیص ارز نباید طولانی بشود
جلیلی تاکید کرد: به عنوان نمونه برای تامین زیرساخت و تجهیزات، ثبت سفارشی صورت می‌گیرد و قرار است که ارز تخصیص یابد و ممکن است پس از آن در بانک مرکزی ۳ تا ۴ ماه طول بکشد. وی افزود: از سوی دیگر وقتی مطمئن هستید که ارز به شما تخصیص داده خواهد شد از بازار آزاد ارز را تهیه می‌کنید؛ این درحالیست که اگر این موضوع اولویت دارد باید ارز به آن تخصیص داده شود تا به بازار شوک وارد نکند. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: وزارت صمت بانک مرکزی و در برخی موارد وزارت بهداشت یا وزارت کشاورزی باید در زمینه تخصیص ارز ورود پیدا کنند.

اصل، استفاده حداکثری از فرصت اینترنت است
وی افزود: اصل استفاده حداکثری از فرصت اینترنت است. جاده همیشه باید باز باشد. اما یک روزی هم شاید برف باشد و بگویند آهسته حرکت کنید. اصل بر این است که همه بتوانند از اینترنت استفاده کنند. سعید جلیلی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ به ده ها دانشگاه رفتم و هر جلسه سه چهار ساعت طول کشید. اگر دولت می خواهد تنظیم گری را داشته باشد مشورت دولت با اصناف باید صورت گیرد. اگر می‌خواهد مقرره‌ای بگذارد اول نظر صنف را بپرسد و نظر خودش را هم تبیین کند. تنظیم گری دولت نباید مانع کار باشد.وی افزود: در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژه ای برای فناوری اطلاعات دیده شده است. دولت باید فناوری اطلاعات را از سهم ۷.۹ درصدی به ۱۵ درصد در ۵ سال آینده برساند. جلیلی عنوان کرد: دولت باید بتواند بستری را ایجاد کند که هر کسی نقش خودش را به بهترین شکل ایفا کند. البته مقاومت‌هایی می‌شود و یک جاده هموار وجود ندارد. در هشت سال رشد کشور منفی و صفر شد و به متوسط هفت دهم درصد رسید. جبران این عقب‌ماندگی باید با رشد جهش‌گونه صورت بگیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar