نماد آخرین خبر

هروی: شاخصه‌های مدنظر پزشکیان برای انتخاب وزرا نشان از تیزهوشی و تیزبینی اوست

منبع
ايلنا
بروزرسانی
هروی: شاخصه‌های مدنظر پزشکیان برای انتخاب وزرا نشان از تیزهوشی و تیزبینی اوست

ایلنا/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: انتخاب شاخصه‌های انتخاب وزرا از جانب آقای پزشکیان نشان‌دهنده تیزبینی و تیزهوشی ایشان است. به این جهت که میدان را خیلی باز نکرده تا هر حرکت و هر جریانی بی‌باکانه وارد میدان شود. بلکه محدودیت‌هایی را مشخص کرده که این محدودیت‌ها کار زیبایی است که به طور هوشمندانه از جانب ایشان در نظر گرفته شد.

جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در ارزیابی شاخص‌های مسعود پزشکیان برای تشکیل کابینه دولت چهاردهم گفت: به نظر من یکی از پرچالش‌ترین کابینه‌های بعد از انقلاب، کابینه آقای پزشکیان خواهد بود. به این دلیل که سطح توقع جامعه از انتخاب افراد و حضور در کابینه بسیار بالا رفته است. جامعه انتظار دارد دولت چهاردهم در بحث داخلی، مباحث خاص اقتصادی و چه در بحث سیاست خارجی یعنی گشایش در بحث تحریم‌ها و FATF گره‌گشایی‌های جدی و عملیاتی خارج از شعار انجام شود.
وی افزود:‌ به همین خاطر انتخاب کابینه تکلیف سنگینی بر دوش آقای پزشکیان می‌گذارد. با عنایت به اینکه ایشان در دوره انتخابات وعده‌های بسیاری از جمله در پاکدستی افراد به مردم دادند باید خواسته مردم را اجابت و به وعده‌ها عمل کند. این یک مقداری کار کابینه چهاردهم را سخت‌تر می‌کند و بر همین اساس، شکل‌گیری کارگروه‌ها و روندی که در انتخاب اعضای کابینه نقش دارند باید فارغ از تحزب، جناح‌گرایی‌ها و جریان‌های سیاسی باشد. در حال حاضر ارزیابی‌هایی نسبت به کابینه در محافل سیاسی و رسانه‌ها به وجود آمده است که البته همانطور آقای ظریف گفتند بیشتر آنچه که به عنوان مصداق‌های بارز یا عناوین و اسامی ذکر می‌شود، گمانه‌زنی است. وجود این کارگروه‌ها مثبت است، اما باید دید در مقام عمل هم می‌تواند به نتیجه برسد و نتایج روشنی که جامعه انتظار دارد را بدهد یا خیر. مشاهده شده که گاهی کارگروه‌ها و تیم‌های عملیاتی تشکیل شده‌اند، اما نتیجه‌ای عاید مردم نشده است.
این فعال سیاسی یادآور شد: این‌بار با توجه به سخت‌گیری‌ها و نظارت شدیدی که شخص آقای پزشکیان و ظریف از آغاز به کار ارزیابی‌های افراد برای کابینه انجام داده، می‌شود انتظار  داشت که ایشان بتواند نتایج‌ خوبی بگیرد. امیدواریم با توجه به اینکه ایشان آگاهی کاملی از اسناد بالادستی دارد، رهنمودهای مقام معظم رهبری را به کار خواهد گرفت تا وعده‌هایی که به مردم داده است را در نظر گرفته و با کمک افراد کارشناس، کابینه مورد نظر خود را برای راه‌گشایی‌ها تشکیل دهد.
هروی در ارزیابی فراخوان پزشکیان به احزاب برای پیشنهاد گزینه‌های مدنظر خود در جهت چینش کابینه دولت چهاردهم گفت: براساس فراخوان انتخاباتی که ایشان در ماه گذشته دادند، قرار شد افراد کابینه نه از نزدیکان، خواص یا از هم‌حزبی‌های ایشان بلکه یک کابینه فراجناحی فراگیر باشند. بنابراین آقای پزشکیان نمی‌تواند مبتنی‌بر رویکردهای یک جناح، افرادی را انتخاب کرده و به این سادگی کابینه‌اش را تشکیل دهد. به همین خاطر انتخاب این کابینه براساس امیدی که مردم به آقای پزشکیان دارند و وعده‌هایی که ایشان برای اجرای آن گردنش را گرو می‌گذارد، کار را بسیار سخت می‌کند.
وی افزود: شاید بسیاری از گروه‌ها و نحله‌های سیاسی در انتخاب کابینه سنگ‌اندازی‌ کنند که این امر طبیعی است اما آقای پزشکیان باید بداند عرصه سیاسی عرصه چالش‌ها و تنش‌های شدید است. لذا کسی باید بتواند وزارتخانه‌ای را سکان‌داری کند که هراسی از امواج دریا نداشته باشد. اما آن چیزی که وجود دارد این است که ایشان شاخصه‌های خاصی را به این کارگروه‌ها اعلام کرده که این شاخصه‌ها باید نشان‌دهنده تأمین نظرات ایشان از جانب این کارگروه‌ها در تناسب با هر وزارت‌خانه‌ای باشد. طبیعتا رأی اعتماد مجلس می‌تواند در همین راستا هم قرار بگیرد. اما قبل از اینکه کابینه به رأی اعتماد مجلس برسد، شاید آقای پزشکیان بخواهد مجرب‌ترین و برگزیده‌ترین افراد را در همین‌جا انتخاب کند.
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: لذا بیان شاخص‌ها یک امر پسندیده است و البته کار را برای ایشان سخت می‌کند، چنانچه ایشان مجبور است بسیاری از اطرافیان و دوستان خودش را کنار بگذارد. من در روزهای گذشته دیدم، بسیاری از دوستان ایشان که در دوره انتخابات تلاش‌های بسیاری کردند نه به معنای قهر بلکه به معنای آنکه آقای پزشکیان بتواند در انتخاب افراد بر اساس شاخص‌هایی که بیان کرده دست بازتری داشته باشد کنار کشیدند.
هروی در پاسخ به این سوال که واکنش حزب اعتدال و توسعه به فراخوان دعوت پزشکیان برای کمک به ترکیب کابینه چیست  گفت: دعوتی که انجام شد، فقط دعوت حزبی نیست. ما شاهدیم که این دعوت از انجمن‌های علمی هم صورت آمده و ظهور و بروز آن را دیده‌ایم. من در روزهای گذشته دیدم که در میان اساتید دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف دانشگاهی، یک حرکتی به راه افتاده که این یک خبر خوبی است چراکه ما تا به امروز گروه‌های متخصص و زبده دانشگاهی را در امور اجرایی کشور خیلی جدی نگرفتیم.
وی افزود: تکاپوهایی که امروز میان صاحب‌نظران، اصحاب علم، هنر و صنعت ایجاد شده نشان می‌دهد که آنان هم به کار گرفته شده‌اند. امیدواریم این مشارکت، دعوت از گروه‌ها، انجمن‌ها، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، نتیجه مثبتی را داشته باشد و افرادی در طراز انقلاب اسلامی ایران بیرون بکشد. انتظار جامعه این است که ما بتوانیم زبده‌ترین افراد را در میان ۸۵ میلیون نفر انتخاب کنیم. اینکه یک عده محدودی باید سکان وزارتخانه‌ها را به دست بگیرند یک امر کاملا اشتباه و خطا است. نسل جوان، تحصیلکرده، زنان با تجربه و صاحبنظر باید متناسب با تجربه کاری و کار کارشناسی به کار گرفته شده و وارد کابینه شوند تا مدیریت آن را برعهده بگیرند. 
هروی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از ۱۸ شاخص عنوان شده از آقای پزشکیان برای انتخاب کابینه از جمله آنکه ۶۰ درصد اعضای کابینه زیر ۵۰ سال و برای اولین بار وزیر دولت باشند چیست، گفت:‌ انتخاب این شاخصه‌ها از جانب آقای پزشکیان نشان‌دهنده تیزبینی و تیزهوشی ایشان است. به این جهت که میدان را خیلی باز نکرده تا هر حرکت و هر جریانی بی‌باکانه وارد میدان شود. بلکه محدودیت‌هایی را مشخص کرده که این محدودیت‌ها کار زیبایی است که به طور هوشمندانه از جانب ایشان در نظر گرفته شد.
وی افزود: اینکه آقای پزشکیان خط‌الرأس‌هایی را برای بحث سن، کارشناسی و محدوده نظر گذاشت، خوب است. یعنی می‌تواند برای رسیدن به اهداف مطلوب راهگشا باشد. اما به شرط آنکه در فراخ‌میدانی که به وجود خواهد آمد و افراد عدیده‌ای که برای انتخاب و ارزیابی دعوت می‌شوند، در نهایت براساس مصداق‌های روشن و واقع‌بینانه بیرون کشیده شوند. یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که خیلی با زیبایی خاطر، بیانی زیبا و راهی پرنور حرکت می‌کنیم اما در نهایت کار خیلی روشن نیست. ما برای ایشان آرزوی بهترین گزینش‌ها، ارزیابی‌ها و در نهایت دست‌یافتن به بهترین کابینه از سوی گزینه‌ها را داریم. اینکه شاخصه‌ها بتواند مسیر را روشن کند ملاک نیست اما می‌تواند تا حدود بسیار زیادی مسیر را برای ما روشن کند.
هروی گفت:‌ هرچه تلاش آقای پزشکیان برای خروج از تحزب بیشتر باشد، فشار بر ایشان بیشتر خواهد شد و این فشار تنها از جانب احزاب اصلاح‌طلب‌ نیست، از جانب اصولگرایان هم خواهد بود. به تعبیر دیگر ایشان هرچه بخواهد بی‌باکانه‌تر نگاه کارشناسانه خود را نسبت به نگرش حزبی بیشتر کند، فشار بر ایشان بیشتر خواهد بود. من انتخاب کابینه را یک فرصت برای ایشان می‌دانم. اگر ایشان بتواند از امواج متلاطم این موضوع عبور کند، امید به رستگاری وجود دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره