نماد آخرین خبر

سلامتی: انتخاب عناصر شایسته برای وزارتخانه‌های اقتصادی باید با حساسیت ویژه انجام شود  

منبع
ايلنا
بروزرسانی
سلامتی: انتخاب عناصر شایسته برای وزارتخانه‌های اقتصادی باید با حساسیت ویژه انجام شود  

ایلنا/ دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: نتخاب عناصر شایسته برای وزارتخانه‌های اقتصادی و تولیدی مثلا اقتصاد و دارایی، صمت، کشاورزی و غیره، باید با حساسیت ویژه انجام شود. علاوه بر این، وزارت امور خارجه باید اولویت خود را در مناسبات با کشورها، مراودات اقتصادی قرار دهد.

محمد سلامتی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی روند انتخاب کابینه چهاردهم و فراخوانی که از احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی برای کمک به رییس جمهور منتخب صورت گرفت، گفت: به نظرمن این یک کار منطقی و عاقلانه است. آقای پزشکیان به یک حزب یا تشکیلات سیاسی خاصی وابسته نیست که کار چینش کابینه را آن تشکیلات انجام دهد. لذا  درخواست از احزاب برای این منظور امری ضروری بود. احزاب و تشکل‌های سیاسی با توجه به ضرورت‌های تشکیلاتی، شناخت نسبی قابل قبولی از نیروهای بالقوه برای تصدی عرصه‌های مختلف دارند. آن‌ها با بررسی و ارزیابی جمعی از این نیروها، می‌توانند جمع‌بندی مناسبی را برای انتخاب اعضای کابینه در اختیار رئیس جمهور قرار دهند.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران اولین بار شهید رجایی برای تعیین وزرا و معاونین آن‌ها از این شیوه استفاده کرد. ایشان از بعضی از تشکل‌های سیاسی از جمله «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» و «حزب جمهوری اسلامی» و همچنین انجمن‌های اسلامی وزارتخانه‌ها درخواست کرد تا نیروهای مناسب مورد نظرشان را معرفی کنند. در نهایت ایشان عمدتا از بین همان افراد معرفی شده کابینه خود را تعیین و برای اخذ رای اعتماد به مجلس ارائه داد.

سلامتی در پاسخ به این سوال که پزشکیان برای تشکیل کابینه خود ۱۸ شاخص را تعریف کرده از جمله آنکه ۶۰ درصد از کابینه زیر ۵۰ سال و ۶۰ درصد از کابینه سابقه وزارت نداشته باشند از نظر شما آیا امکان تحقق این شاخص‌ها وجود دارد، گفت: به نظر من شاخص‌هایی مثل توان مدیریت، تجربه، پاکدستی و... جزو ویژگی‌های ضروری اعضای کابینه است. اما قید سن و سال و یا عدم سابقه وزارت، نه فقط راهگشا و تضمین کننده مسیر مطلوب نیست بلکه باعث محدود کردن انتخاب اصلح در موارد مختلف می‌شود.باید بررسی کرد از بین معرفی شده‌ها، چه کسی برای پستی مشخص شایستگی بیشتری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در زمینه فرهنگی به ویژه در امر حجاب شما چه پیش بینی‌ها و توصیه‌هایی به آقای پزشکیان دارید، گفت: همانطورکه انقلاب کمونیستی روسیه در ۱۹۱۷ و انقلاب کمونیستی چین در ۱۹۴۷ و بعضی انقلابات دیگر از این دست که جنبه اقتصادی داشتند، توانستند تا حدود زیادی در زمینه اقتصادی ایده‌های خود را پیاده کرده و عدالت را به وجود آورند؛ انتظار این بود که انقلاب اسلامی ایران که یک انقلاب فرهنگی بود، در عرصه فرهنگی، انسان تراز نوینی که در سطح جهان نمونه باشد تربیت کند. اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد. این درحالی بود که یک بعد قضیه یعنی مردم عموما از لحاظ ذهنی، اعتقادی و روانی برای چنین تربیتی بهترین شرایط را داشتند اما متاسفانه بعد دیگر قضیه این بود که که دست اندرکاران و مبلغین مذهبی که عاملان اصلی پیاده کردن فرهنگ اسلامی بودند و هستند، علیرغم داشتن امکانات وسیع و بودجه‌های مکفی، عمدتا ناتوان از انجام این وظیفه خطیر بوده و هستند.

این فعال سیاسی افزود: نتیجه چنین ناتوانی این می‌شود که جوانانی که درگیر مسائل حاد زندگی بوده و در مواجهه با بی‌عدالتی‌ها، مایوس از آینده می‌شوند، از مذهب دور شوند. در چنین شرایطی وظیفه منطقی حکومت و مسببین این وضع آن است که مسئولیت مشکلاتی را که چنین محصولی را به بار آورده است، بپذیرند و با سعه صدر در جهت حل آن اقدام کنند. به عبارت دیگر دستگاه‌ها و نهادهایی که برای کار فرهنگی بودجه‌های کلانی گرفته‌اند ولی کار مفیدی نکرده‌اند، باید پاسخگو باشند. اما جالب اینجاست که عمده آن‌ها به جای پاسخگویی خود را طلبکار می‌دانند و راه حل را فشار بر مردم برای پذیرش فرهنگ مورد نظرشان می‌دانند. البته از این‌ها خیلی انتظاری نیست اما مسئولین باید بدانند که در خلا عدالت، شغل و آزادی برای مردم به خصوص جوانان، فشار برای رفتار فرهنگی خاص از جمله حجاب، نتیجه عکس می‌دهد. با حضور آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور حل منطقی این مشکل در گرو تلاش ایشان در جهت جلب کمک از همه ارکان مملکتی به خصوص رهبری است. ایشان باید تلاش وافری برای متقاعدکردن نهادها و افراد ذیربط در جهت راه حلی غیر از اعمال زور به عمل آورد.

سلامتی در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه یکی از مشکلات عمده کشور بحث معیشت و اقتصاد مردم و اقشار مختلف اقتصادی است، از نظر شما چقدر ضرورت دارد آقای پزشکیان در چینش کابینه و سیاست‌های اقتصادی جدیت به خرج داده و توصیه شما به ایشان چیست، گفت: درحال حاضر مشکل اصلی کشور اقتصادی است. مشکلاتی مثل تورم، بیکاری، تولید، سرمایه‌گذاری و غیره وجود دارد. لذا کار اصلی آقای پزشکیان باید حل همین مسائل باشد. تهیه برنامه‌هایی برای حل این مسائل و انتخاب مدیران مناسب با برنامه، مجرب، قوی و هماهنگ برای این منظور باید از اولویت‌های کاری ایشان باشد. لذا انتخاب عناصر شایسته برای وزارتخانه‌های اقتصادی و تولیدی مثلا اقتصاد و دارایی، صمت، کشاورزی و غیره، باید با حساسیت ویژه انجام شود. علاوه بر این، وزارت امور خارجه باید اولویت خود را در مناسبات با کشورها، مراودات اقتصادی قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که در زمینه سیاست خارجی مهم‌ترین اولویت‌هایی که باید در دستور کار پزشکیان قرار بگیرد چیست، گفت: حل مشکل تحریم‌ها برای عادی شدن مراودات اقتصادی با کشورها باید در صدر برنامه‌های سیاست خارجی قرارگیرد. این به معنی امتیاز دادن بی مورد به طرف مقابل نیست. بلکه به معنی نشان دادن اراده حل قضیه است و نه ندانم کاری، اتلاف وقت و این دست و آن دست کردن‌های زیانبار. به نظر من جمهوری اسلامی ایران، در شرایط حاضر برای چانه زنی در مورد برجام و یا چیزی شبیه آن، از پتانسیل لازم برخوردار است. اما فقط باید تبحر خود را در مذاکرات نشان دهد.

سلامتی در پاسخ به این سوال با توجه به آنکه آقای پزشکیان حل مشکلات کشور را منوط به آشتی بین حاکمیت و ملت و همچنین اجماع ملی کرده این موضوع به چه شکل قابل دستیابی است، گفت: مشکلات کشور اکنون چنان پیچیده شده‌اند که حل آن‌ها از دست یک نفر یا یک جریان ساخته نیست. باید همه مسئولین و دست اندرکاران با کمک مردم آن را حل کنند. به نظر من آقای پزشکیان می‌تواند نقش کلیدی و مؤثری در این زمینه ایفا کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر