نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بشناسید

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بشناسید

ایسنا/ محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم روز گذشته اسامی اعضای این شورا را اعلام کرد؛ بر اساس اعلام ظریف در این شورا در مجموع ۳۱ نفر عضویت دارند که وظیفه آنها تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های انتخاب فهرستی از اعضای کابینه دولت جهت معرفی به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب است.

در ادامه به بررسی سوابق اعضای شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم می پردازیم:

محمدجواد آذری جهرمی

۱-محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی متولد ۲۵ شهریور ۱۳۶۰ در استان فارس است؛ او که دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار- استراتژی دانشگاه علم و صنعت ایران است فعالیت  به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت(دولت یازدهم)، مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و کارشناس وزارت اطلاعات را در کارنامه سوابق خود دارد. آذری جهرمی در رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان قائم مقام ستاد انتخابات مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد.

نورالدین آهی

۲-نورالدین آهی

نورالدین آهی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است که سابقه تدریس در دانشگاه را در کارنامه خود دارد. او که در رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان معاون اجرایی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد، درانتخابات سال ۱۴۰۰ نیز در ستاد انتخاباتی پزشکیان فعالیت داشت.

رحمت‌الله بیگدلی

۳-رحمت‌الله بیگدلی

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمت الله بیگدلی فعال سیاسی اصلاح طلب و  از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی است.

علی تاجرنیا

۴-علی تاجرنیا

علی تاجرنیا متولد ۱۳۴۸ در مشهد است. او دندانپزشک است و فعالیت به عنوان نماینده مردم مشهد در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضویت در جبهه مشارکت ایران اسلامی(منحل شده است) را در کارنامه سوابق خود دارد. او در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی استان تهران مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد. او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مسئولیت سخنگویی ستاد انتخاباتی محسن مهرعلیزاده را بر عهده داشت.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
احمد ترک نژاد

۵- احمد ترک‌نژاد

احمد ترک‌نژاد متولد ۱۳۳۹ در استان لرستان است و فعالیت به عنوان معاون وزیر جهاد سازندگی در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی و استانداری کرمانشاه در دولت اصلاحات را در کارنامه اجرایی خود دارد. سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و معاون وزیر کار، موسس و مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری بانک پارسیان، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری بانک اقتصاد نوین و عضو هیات مدیره شرکت تأمین سرمایه نوین از دیگر عناوینی است که در کارنامه سوابق او به چشم می‌آید.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
سمیه توحیدلو

۶- سمیه توحیدلو

سمیه توحیدلو متولد ۱۳۵۷ و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او دارای مدرک دکتری جامعه‌شناسی گرایش توسعه از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.

محمدرضا جلایی پور

۷- محمدرضا جلایی‌پور

محمدرضا جلایی‌پور متولد سال ۱۳۶۱ در بیرجند است. او دارای مدرک دکتری رشته مطالعات ایران از دانشگاه آکسفورد انگلستان است و فرزند حمیدرضا جلایی‌پور جامعه‌شناس ایرانی است. او در کارنامه سوابقش فعالیت به عنوان پژوهشگر اجتماعی را دارد.

محسن حاجی‌میرزایی

۸- محسن حاجی‌میرزایی

محسن حاجی‌میرزایی متولد ۱۳۳۸ در قم است. او دارای مدرک دکتری جامعه‌شناسی است و در کارنامه سوابق خود فعالیت به عنوان وزیر آموزش و پرورش(دولت دوازدهم) و دبیر هیئت دولت(دولت‌های یازدهم و دوازدهم) را دارد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
الیاس حضرتی

۹- الیاس حضرتی

الیاس حضرتی متولد سال ۱۳۴۰ در آذربایجان شرقی و دانش آموخته رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد است. او که در حال حاضر دبیرکلی حزب اعتماد ملی را بر عهده دارد، از بازنشستگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فعالیت به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در ادوار سوم تا پنجم از رشت و در ادوارد ششم و دهم از تهران و همچنین صاحب امتیازی و مدیرمسئولی روزنامه اعتماد را  در سوابق خود دارد.

هادی خانیکی

۱۰- هادی خانیکی

هادی خانیکی‌ متولد ۱۳۳۰ در شهرستان گناباد است. دارای مدرک دکتری علوم ارتباطات و از اعضای هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران است. عضویت در جبهه مشارکت ایران اسلامی(منحل شده است) از فعالیت‌هایی سیاسی است که در کارنامه سوابق سیاسی خانیکی وجود دارد.

علی ربیعی

۱۱- علی ربیعی

علی ربیعی متولد سال ۱۳۳۴ در تهران است. او دارای مدرک دکتری مدیریت استراتژیک بوده و از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور است. در کارنامه سوابق ربیعی فعالیت به عنوان سخنگوی دولت و دستیار رئیس‌جمهور در امور ارتباطات اجتماعی (دولت دوازدهم)، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (دولت‌های یازدهم و دوازدهم)، مشاور اجتماعی و مسئول اجرایی شورای عالی امنیت ملی(دولت‌های هفتم و هشتم) و همچنین معاون وزیر اطلاعات به چشم می خورد. ربیعی در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از اعضای ستاد میرحسین موسوی بود.

محسن رنانی

۱۲- محسن رنانی

محسن رنانی متولد ۱۳۴۴ در اصفهان، دارای  مدرک دکتری در رشته اقتصاد و از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان است. او فعال سیاسی اصلاح طلب و از اقتصاددانانی است که به مکتب اقتصاد نهادگرایی معتقد است. از رنانی تا کنون قریب به ۱۵ عنوان کتاب اعم از ترجمه و تالیف به چاپ رسیده است.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
محمد رهبری

۱۳- محمد رهبری

محمد رهبری فعال اصلاح طلب جوان و دانش آموخته دکتری علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبائی است. او در کارنامه سوابق خود، فعالیت به عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را دارد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
فیاض زاهد


۱۴- فیاض زاهد

فیاض زاهد متولد سال ۱۳۴۱ در رشت و دارای مدرک دکتری تاریخ گرایش ایران اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. این فعال سیاسی اصلاح طلب فعالیت به عنوان عضو شورای شهر رشت، مشاور سازمان بهزیستی کشور،   رئیس شورای نویسندگان روزنامه اعتماد و همچنین  عضو سردبیری روزنامه‌های اعتماد، همبستگی و اعتماد ملی را در کارنامه سوابق خود دارد.

علی شکوری‌راد

۱۵- علی شکوری‌راد


علی شکوری‌راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل سابق حزب اتحاد ملت ایران است و دارای مدرک دکتری پزشکی است و  فعالیت به عنوان نماینده مردم تهران در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضویت در جبهه مشارکت ایران اسلامی(منحل شده است) را در کارنامه سوابق خود دارد. او در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از حامیان میرحسین موسوی بود.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
ابراهیم شیخ

۱۶- ابراهیم شیخ

شیخ متولد سال ۱۳۵۳ و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است. او دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت توسعه و کسب از دانشگاه علامه طباطبائی است و فعالیت به عنوان معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، رئیس کمیسیون انتصابات شهرداری تهران، عضو هیئت رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری تهران، عضو و رئیس هیأت مدیره صندوق بازنشستگی شهرداری تهران، عضو هیأت امنای صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران، رئیس هیات مدیر شرکت هادیان شهر، و عضو هیأت مدیره مرکز بازرگانی ایران وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی را در کارنامه سوابق اجرایی خود دارد. او در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان معاون روابط عمومی ستاد مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد.

سیدرضا صالحی امیری

۱۷- سیدرضا صالحی امیری

سیدرضا صالحی امیری متولد ۱۳۴۰ در شهرستان بابل و دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت و از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. او فعالیت به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک ایران، قائم‌مقام شهردار و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی(دولت یازدهم)، مشاور رئیس‌جمهور ایران و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (دولت یازدهم)، سرپرست وزارت ورزش و جوانان(دولت یازدهم) و همچنین رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی را در کارنامه سوابق خود دارد. صالحی امیری در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان معاون فرهنگی و هنری ستاد مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
محمد صدوقی

۱۸- محمد صدوقی

حجت الاسلام والمسلمین محمد صدوقی نوه شهید آیت الله صدوقی(سومین شهید محراب) از روحانیون عالی‌رتبه یزد است. او در حال حاضر تولیت مسجد حضیره یزد را بر عهده دارد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
علی طیب‌نیا

۱۹-علی طیب‌نیا

علی طیّب‌نیا متولد ۱۳۳۹ در اصفهان و دارای مدرک دکتری اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است. او در کارنامه سوابق خود فعالیت به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی (دولت یازدهم)، معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی (دولت نهم)، معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور(دولت هشتم) و دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت(دولت‌های ششم، هفتم و هشتم) را دارد.

محمدجواد ظریف

۲۰- محمدجواد ظریف

محمدجواد ظریف متولد سال ۱۳۳۸ در اصفهان و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته روابط و حقوق بین‌الملل از دانشگاه دنور ایالات متحده آمریکا است. در کارنامه اجرایی او علاوه بر فعالیت به عنوان وزیر امور خارجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰)، ریاست هیات مذاکرات هسته‌ای (طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴)، مشاور سیاسی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام (طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲)، دستیار ارشد وزیر امور خارجه (منوچهر متکی) در دولت‌های نهم و دهم (طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹)، سفیر در نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در دولت‌ پنجم (طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱) و همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی یونسکو (طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸) و معاون مجمع عمومی ملل متحد (طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴) نیز وجود دارد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
امین عارف‌نیا

۲۱- امین عارف‌نیا

امین عارف‌نیا متولد سال ۱۳۶۰ است و در کارنامه سوابق خود فعالیت به عنوان معاون  فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را  دارد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
علی عبدالعلی‌زاده

۲۲- علی عبدالعلی‌زاده

علی عبدالعلی‌زاده متولد ۱۳۳۳ در ارومیه و دارای مدرک دکتری مهندسی عمران است. او فعالیت به عنوان رئیس هیات مدیره سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) (دولت یازدهم)، وزیر مسکن و شهرسازی(دولت‌های هفتم وهشتم) و استاندار آذربایجان شرقی(دولت ششم) را در کارنامه سوابق خود دارد. عبدالعلی زاده در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان رئیس ستاد مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد. او همچنین در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ از اعضای ستاد انتخاباتی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی بود.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
حسین عبده تبریزی

۲۳- حسین عبده تبریزی

حسین عبده تبریزی متولد سال ۱۳۳۰ در تهران و دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته امور مالی و بانکداری از مدرسه‌ی عالی بازرگانی منچستر است. در کارنامه سوابق او در کنار تدریس دروس مالی در دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، شهید بهشتی، علامه‌ی طباطبایی و دانشگاه امام صادق (ع)، فعالیت به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم، عضویت در شورای عالی بورس (۱۳۹۷-۱۳۹۲)، مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت هشتم، مدیرعاملی چندین شرکت در حوزه سرمایه گذاری و همچنین ریاست هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین وجود دارد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
عباس عبدی

۲۴- عباس عبدی

عباس عبدی متولد سال ۱۳۳۵ در تهران است. او پژوهشگر اجتماعی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و فعال سیاسی-اجتماعی و از دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸ است که در کارنامه سوابق خود فعالیت به عنوان عضو شورای سردبیری روزنامه‌های سلام و صبح امروز و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی(منحل شده است)، عضویت در بخش اطلاعات خارجی دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست‌وزیری، مسئول دفتر پژوهش‌های اجتماعی در معاونت سیاسی دادستان کل کشور، معاون فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و عضویت در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را دارد.

محمد رئوف قادری

۲۵- محمد رئوف قادری

محمد رئوف قادری متولد ۱۳۴۲ در روانسر و اهل سنت است.  او فعالیت به عنوان نماینده مردم پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اورامانات در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، مشاور رئیس‌ مجلس ششم در امور کردها و اهل سنت و مشاور وزیر بازرگانی (دولت هشتم) را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
محمدجعفر قائم‌پناه

۲۶- محمدجعفر قائم‌پناه

محمدجعفر قائم‌پناه دارای مدرک فوق تخصص قرنیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. فعالیت به عنوان معاون توسعه، مدیریت منابع و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمان حضور پزشکیان به عنوان وزیر در این وزارت خانه (دولت هشتم) در کارنامه سوابق اجرایی قائم پناه قرار دارد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
محمد کبیری

۲۷- محمد کبیری

محمدجعفر کبیری متولد سال ۱۳۶۷ است او که دانش آموخته رشته اقتصاد است، فعالیت به عنوان معاون تعاون و رئیس اندیشکده تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (دولت دوازدهم)، مدیر هنری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشاور عالی شرکت بازرگانی دولتی ایران و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش (دولت یازدهم) را در کارنامه سوابق اجرایی خود دارد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
سید حسین مرعشی

۲۸- سید حسین مرعشی

سید حسین مرعشی متولد ۱۳۳۷ در رفسنجان و دارای مدرک کارشناسی رشته اقتصاد از دانشگاه تهران است. او در حال حاضر دبیر کلی حزب کارگزاران سازندگی را بر عهده دارد و فعالیت به عنوان معاون‌ رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری(دولت هشتم)، نماینده کرمان در ادوار پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی، رئیس دفتر رئیس جمهور (دولت ششم) و استاندار کرمان(دولت‌های پنجم و ششم) را در کارنامه سوابق خود دارد.

شهیندخت مولاوردی

۲۹- شهیندخت مولاوردی

شهیندخت مولاوردی متولد ۱۳۴۴  در خوی و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق بین‌الملل است. او در حال حاضر به عنوان فعال امور زنان شناخته می‌شود و فعالیت به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی(دولت دوازدهم)، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور(دولت یازدهم)، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مدیر ارتباطات بین الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری (دولت اصلاحات) را در کارنامه سوابق خود دارد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
مصطفی مولوی

۳۰- مصطفی مولوی

مصطفی مولوی متولد سال ۱۳۳۸ در میانه، دانش آموخته رشته عمران و از فعالان سیاسی اصلاح طلب است. او از همرزمان شهید مهدی باکری و مسعود پزشکیان در دوران دفاع است و سابقه فرماندهی به عنوان جانشین لشکر عاشورا در این دوران را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد. مولوی در دوران رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان رئیس ستاد مردمی مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد.

اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید
فاطمه مهاجرانی

۳۱- فاطمه مهاجرانی

فاطمه مهاجرانی متولد سال ۱۳۴۹ در شهرستان اراک و دارای مدرک دکتری رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه هریوت وات اسکاتلند و عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند است. او فعالیت به عنوان رئیس مرکز استعداد های درخشان وزارت آموزش و پروش (دولت دوازدهم) را در کارنامه سوابق خود دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره