نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

عبدی: ادبیات نمایندگان مجلس را نگاه کنید، انگار اپوزیسیون در آنجا حرف می‌زند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
عبدی: ادبیات نمایندگان مجلس را نگاه کنید، انگار اپوزیسیون در آنجا حرف می‌زند

ایرنا/ عباس عبدی گفت: شما ادبیات نمایندگان مجلس را نگاه کنید انگار اپوزیسیون در آنجا حرف می‌زند در حالیکه بخش اعظم قدرت در مجلس و در قانونگزاری در تخصیص بودجه است اینها مسئولیت دارند اما حالت اپوزیسیونی دارند.

عباس عبدی عصر یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم با تبیین دو نگاه «تهدیدمحور» و «فرصت محور» گفت: این اتفاقی که شما در انتخابات دیدید گمان نکنید که روز ۱۵ تیر و هشتم تیر رخ داد این یک فرایند خیلی قدیمی دارد در حقیقت می‌توان گفت از سال ۱۴۰۰ که انتخابات برگزار شد این ذهنیت وجود داشت که دیر یا زود سیستم سیاسی ایران به بن‌بست می‌رسد که رسید.
وی افزود: هم از حیث یک دست سازی پروژه پایان ناپذیری بود و همچنان می‌توانست ادامه پیدا کند و تقسیم بر دو شود و هم از حیث کارآمدی.
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برخی‌ها خیال می‌کنند که حکومت چین یک حکومت اقلیت است در حالی که اینگونه نیست. چند رهبری حکومت چین چند عضو شده است و با هم اختلاف اساسی هم دارند، یک دموکراسی در سطح دولت چین وجود دارد با چند صد میلیون عضو.
وی ادامه داد: اینگونه نیست که فکر کنیم یک عده نشسته‌اند و تصمیم می‌گیرند و همه چیز را جلو می‌برند.
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بنابراین یک حدی از دموکراسی حتی اگر محدود هم باشد کمک می‌کند به از بین رفتن اشتباهات و اینکه افراد شایسته بالا بیایند و این پیشرفتی که در چین می‌بینیم طی ۵۰ سال که واقعاً باور نکردنی است محصول چنین فضایی است و اینگونه نیست که فکر کنیم یک حکومت مستبد آنجا نشسته باشد و اداره می‌کند بنابراین اگر ما هم یکدست شدیم می‌توانیم اداره کنیم این خیال خام است.
عبدی خاطرنشان کرد: بنابراین این اتفاق به نظر من اواسط سال گذشته نتیجه‌اش برای سیستم مشخص شده بود که نه حکومت توانست یک دست شود و نه موفق و کارآمد.
وی تصریح کرد: برداشت من این بود که این مسیر متوقف خواهد شد حالا امسال به دلیل سقوط بالگرد، اگر این هم نبود در انتخابات سال آینده این اتفاق رخ می داد.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بنیاد این اتفاق دو شکاف عمیقی است که در ساختار سیاسی ایران وجود دارد. یکی شکاف درون ساختار قدرت و دیگری شکافیست که به مرور به وجود آمده و بین ساختار قدرت و مردم تشریح شده است.
عبدی افزود: صحبت‌های امروز رهبری خیلی دقیق و روشن با ادبیاتی دیگری ساختار اول را توضیح می دهند.
وی تصریح کرد: شما یک صندلی را در نظر بگیرید که چهار پایه دارد این چهارپایه مکمل هم هستند اگر یکی نباشد نمی توان روی سه پایه دیگر نشست.
عبدی بیان کرد: قوای حکومتی ایران مکمل هم نیستند بلکه مقابل هم هستند. یک زمانی سیستم قضایی جلوی دولت می‌ایستد یک زمانی دولت جلوی دیگری و زمان دیگری مجلس جلوی دو تای دیگر.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: شما ادبیات نمایندگان مجلس را نگاه کنید انگار اپوزیسیون در آنجا حرف می‌زند در حالیکه بخش اعظم قدرت در مجلس و در قانونگزاری در تخصیص بودجه است اینها مسئولیت دارند اما حالت اپوزیسیونی دارند.
عبدی گفت: این وضعیت در درون خود دولت هم وجود دارد در درون دولت این شکاف بین قوای مختلف وجود دارد. در خود دستگاه قضایی هم این شکاف وجود دارد جایی که اصلاً نباید چنین چیزی وجود داشته باشد تا زمانی که ما مواجه با شکاف با درون ساختار قدرت هستیم امکان ندارد هیچ پروژه‌ای پیش برود اما شکاف بدتر آن است که بین دولت و مردم شکاف وجود دارد.
وی تاکید کرد: اکنون چند مسأله در دنیا حل شده است مانند موضوع تورم، قیمت ارز و قیمت گذاری و چیزهایی است که نباید وجود داشته باشد اما در ایران وجود دارد.

 
 
  

  

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر