نماد آخرین خبر

فلاحت‌پیشه: پزشکیان نمی تواند فرمان سیاست خارجی را به عواملی دهد که خودشان عامل اختلاف و تنش در داخل هستند

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
فلاحت‌پیشه: پزشکیان نمی تواند فرمان سیاست خارجی را به عواملی دهد که خودشان عامل اختلاف و تنش در داخل هستند

نامه نیوز/ تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: سیاست خارجی که بزرگترین چالش آن در درون باشد به هیچ وجه پیش نمی رود، کما اینکه در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی نیز پیش نرفت.

تا یک هفته دیگر دولت مسعود پزشکیان رسما سکان اداره امور اجرایی کشور را به دست می گیرد. یکی از وعده های او این بود که برای لغو تحریم ها تلاش کند؛ قرائن و شواهد حکایت از آن است که تیم دیپلماسی دولت چهاردهم قصد دارد با نگاه فکری محمدجواد ظریف، تخت روانچی و عباس عراقچی برنامه هایش را پیش ببرد. حال سئوال این است که با توجه به افزایش شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، بازگشت تیم سه نفره ظریف چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد؟

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با نامه‌نیوز درباره بازگشت فرمان دستگاه دیپلماسی کشور به دستان ظریف، عراقچی و تخت روانچی گفت: شرایطی که آقای پزشکیان با آن مواجه است کاملا با شرایطی که مرحوم رئیسی و آقای روحانی با آن مواجه بودند تفاوت دارد بنابراین تکرار گزینه های قبلی خواه در حوزه مدیریتی خواه، در حوزه سیاسی برای تصدی سکان وزارت خارجه جواب نمی دهند.

وی افزود: بخش عمده ای از گره ها و تنگناهای سیاست خارجی ایران مربوط به مقوله های کلان است که تصمیم گیری آن با شورای عالی امنیت ملی است، پس باید برای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه یک تصمیم همزمان و هماهنگی اتخاذ شود به طوری که دیگر شاهد اختلاف نظر بین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه نباشیم معنای این حرف آن است که رویکردها در وزارت خارجه دیگر نمی تواند براساس راه‌های رفته در گذشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فضای حاکم بر روابط بین الملل متفاوت شده، اظهار کرد: ما در عصر نوواقع‌گرایی به سرمی بریم بنابراین آقای پزشکیان نیازمند به کارگیری افرادی در حوزه سیاست خارجی است که در درجه اول امکان ایجاد نوعی وفاق داخلی را فراهم آورند چون با گزینه های اختلافی نمی توان سیاست خارجی را در فضای کنونی عرصه بین الملل پیش برد.

وی افزود: جهان دچار آنارشیسم شده است و هر روز شاهد بروز و ظهور بحرانی در گوشه ای دنیا شاهد هستیم؛ این اوضاع با دوران ابتدای دولت آقای روحانی تفاوت دارد. آن زمان آمریکا، روسیه و چین تلاش می کردند که بحران ها را مدیریت کنند تا در سایه کاهش تنش های بین المللی بتوانند منافع خودشان را پیش ببرند ولی الان همه کشورها منافع شان در این است که خطوط گسل را شکل بدهند تا با قدرت در این خطوط گسلی حضور یابند و منافع ملی خودشان را تأمین کنند تا از این طریق توانایی های شان را افزایش دهند. در چنین شرایطی آقای پزشکیان نمی تواند فرمان سیاست خارجی را به عواملی دهد که خودشان عامل اختلاف و تنش در داخل هستند.

فلاحت پیشه گفت: کسانی باید سکان سیاست خارجی کشور را در دست بگیرند که بتوانند وفاق ایجاد کنند تا توان دیپلماسی از پشتوانه حمایت داخلی برخوردار شود. سیاست خارجی که بزرگترین چالش آن در درون باشد به هیچ وجه پیش نمی رود، کما اینکه در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی نیز پیش نرفت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر