نماد آخرین خبر

مازنی: وقت خود را صرف افراد تندرو نکنیم

منبع
منیبان
بروزرسانی
مازنی: وقت خود را صرف افراد تندرو نکنیم

منیبان/ نماینده ادوار مجلس گفت: بعد از انتخابات یازدهم و دوازدهم مجلس و سیزدهم ریاست جمهوری که نوعی تمرکزگرایی، کاهش مشارکت و رقابت شکل گرفته بود یک انتخابات رقابتی شکل گرفت و فردی که فکر نمی‌کردند، پیروز شد و الان در حال انجام کارهایش است و آن‌ها در شرایط روانی خوبی نیستند و بهتر است کمی به آن‌ها زمان بدهیم.
 
احمد مازنی، فعال سیاسی اصلاح‌ طلب و نماینده ادوار مجلس، در گفت‌وگو با منیبان در خصوص تشکیل شورای راهبری و تاثیرات آن گفت: تشکیل شورای راهبری، کارگروه‌ها و کمیته‌هایی که برای شناسایی افراد مناسب برای دولت جدید تشکیل شده‌ کار مفیدی است؛ به دلیل اینکه ما در کشورمان احزاب قوی نداریم و نظام انتخاباتی ما حزبی نیست. در انتخابات افراد بر اساس شایستگی‌های فردی و با حمایت گروه‌ها انتخاب می‌شوند و چون خلاء وجود دارد چنین تشکیلاتی به نوعی جایگزین احزاب می‌شوند اما به صورت موقت و مقطعی است.
 
او افزود: دموکراسی بدون حزب نمی‌تواند شکل بگیرد. در کشور ما جریان‌های سیاسی مشخصی در کشور وجود دارد که بعد از انقلاب اسلامی عملا میدان سیاست را در اختیار دارند و شخصیت‌ها و چهره‌های مشخصی برای این جریانات تعریف شدند اما به دلایلی در طول این سال‌ها این مجموعه‌ها در قالب احزاب فراگیر و سراسری سازماندهی نشدند. 

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: در زمان انتخابات، جبهه‌هایی شکل می‌گیرد همین جبهه‌ها اگر مجوز بگیرند می‌توانند جایگزین حزب‌ها شوند. ضمن اینکه قانون انتخابات هم باید اصلاح شود. اگر حزب به معنای واقعی شکل بگیرد هم برای انتخابات مفید است هم خود حزب می‌تواند کادرسازی کند.

مازنی عنوان کرد: البته چنین تشکیلاتی در زمان آقای خاتمی هم وجود داشت اما بعدها کم‌رنگ شد و در دوره آقای دولت آقای روحانی هم تقریبا چنین تشکیلاتی وجود داشت اما در دولت آقای رئیسی کاملا از بین رفت. متاسفانه نکته‌ای که وجود دارد، چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات شوراها و چه در این کمیته، همزمان یک لابی‌های غیرمنطقی شکل می‌گیرد و به نحوی تلاش می‌کنند آن برنامه را از هدف خودش دور کنند و به عبارتی مهندسی کنند و گزینه مطلوبشان را وارد کنند اما تمرین خوبی برای آینده است و همه باید به آقای دکتر پزشکیان کمک کنیم.

او ادامه داد: این سازوکار باید تبدیل به سازوکار رسمی حزبی شود. اگر احزاب قوی باشند چهره شاخصی مانند آقای پزشکیان نمی‌گوید من از هیچ حزبی نیستم. احزاب زیاد داریم، افراد قوی هم در این حزب‌ها عضو هستنداما قوی نیستند و از نظر قانون انتخابات هم تاثیرگذار نیستند. اگر این‌گونه حرکت‌ها به سمتی برود که قانونمند و حزبی شود و جای خودش را در قوانین کشور پیدا کند و در عمل هم معیار شایستگی افراد باشد و امتیازات براساس صلاحیت‌های عمومی و تخصصی افراد داده شود، می‌تواند کار بسیار خوب، مثبت و اثرگذاری در آینده باشد.

این فعال سیاسی درخصوص اظهارات منتقدین درباره شورای راهبری گفت: خیلی‌ها انتفاد می‌کنند اما نباید به این سخنان دامن بزنیم. جامعه ما هنوز در فضای دوقطبی انتخابات به سر می‌برد. بعضی‌ها تصور می‌کردند که نتیجه انتخابات غیر از این چیزی است که اتفاق افتاده و می‌خواستند نتیجه دیگری باشد اما نشد و الان آن‌ها از لحاظ روحی و روانی در شرایط خوبی نیستند. 

مازنی بیان کرد: بعد از انتخابات یازدهم و دوازدهم مجلس و سیزدهم ریاست جمهوری که نوعی تمرکزگرایی، کاهش مشارکت و رقابت شکل گرفته بود یک انتخابات رقابتی شکل گرفت و فردی که فکر نمی‌کردند، پیروز شد و الان در حال انجام کارهایش است و آن‌ها در شرایط روانی خوبی نیستند و بهتر است کمی به آن‌ها زمان بدهیم.

او در پایان تاکید کرد: به حال رفتار خود دکتر پزشکیان خیلی مناسب است. اینکه در ایام محرم به هیات‌ها می‌رفت و به موافق و مخالف روی خوش نشان می‌دهد و پیامش این است که ما با کسی دعوا نداریم و می‌خواهیم با وفاق و اجماع مشکلات کشور را حل کنیم، همگی تاثیرگذار است. مسائل اصلی مملکت که منافع همه در آن است را باید دنبال کنیم. نباید زمان را صرف کسانی که کارهای تند انجام می‌دهند کنیم زیرا کشور مشکلات زیادی دارد و خوشبختانه در جریان‌های مختلف افراد عاقل زیاد است. باید همه دست به دست هم دهیم و این مشکلات را حل کنیم زیرا همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر اتفاق بدی بیافتد اثر آن برای همه است نه یک نفر یا یک گروه.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر