نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

گزارش معاون اقتصادی وزارت خارجه؛ کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان تشکیل خواهد شد

منبع
مهر
بروزرسانی

مهر/ معاون اقتصادی وزیر امور خارجه درباره سفر اقتصادی به عربستان، گفت: این سفر مهمی بود؛ از وزیر سرمایه‌گذاری عربستان برای سفر به ایران دعوت کردیم تا تکنولوژی‌های ما را ببینند؛ به‌زودی (بین دو تا سه ماه آینده) کمیسیون مشترک با عربستان را از طریق بخش خصوصی برگزار می‌کنیم.

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه به همراه سه تن از معاونان وزارت خارجه به منظور ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم برگزار شد.

«مهدی صفری» معاون اقتصادی وزارت خارجه در نشست خبری اظهار داشت: مسائل اقتصادی اثرات مثبتی روی مسائل سیاسی و امنیتی می‌گذارد. وقتی با یکی از کشورهای همسایه مشکل پیدا کردیم، توانستیم با کار اقتصادی فضا را آرام کنیم.

وی ادامه داد: معاونت اقتصادی وزارت خارجه حدود ۳ سال است که تشکیل شده است و در این مهم هدف خلق دلار، ارز و ایجاد شغل و امنیت بود.

صفری در ادامه به تشریح ابزارهای مورد نیاز برای دست یافتن و محقق کردن اهداف تعیین شده پرداخت و گفت: افزایش و تثبیت صادرات و چندجانبه‌گرایی از جمله موضوع‌های مورد توجه ما بود.

وی با اشاره به مسئله واردات گفت: در صرفه جویی ارزی چند منبع ایجاد خواهد شد که این مهم باعث خروج از انحصار می‌شود.

صفری در خصوص صادرات تکنولوژی، گفت: به خاطر ارز که ما وابستگی داشتیم ما از طریق صادرات تکنولوژی متکی به داخل شدیم. همچنین در خصوص دارو با هماهنگی‌های انجام شده در انتقال تکنولوژی عمل شد و ۳۵۰ میلیون دلار به دست آمد.

معاون اقتصادی وزارت خارجه همچنین گفت: ما در خصوص کریدورها پنج آلترناتیو را داریم. در خصوص چابهار قرارداد آن چندین سال بود که بلاتکلیف بود که بالاخره بسته شد. اکنون با ۲۵۰ کامیون بار از چابهار به خاش می‌آید و ان‌شاءالله تا آخر سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود و به سمت سرخس می‌رود.

وی ادامه داد: ما ۱۷.۵ میلیون تن ترانزیت داشتیم و ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی به دست آوردیم. هرچه این ابزارها اضافه شود، درآمد بالاتر می‌رود. کریدورهای شرق به غرب ما نیز شکل گرفته است.

صفری در خصوص ترانزیت برق و انرژی، گفت: ما هاب انرژی را در نظر داشتیم و خوشبختانه قراردادهایی که با ترکمن‌ها و روس‌ها برقرار کردیم، این سواپ انجام می‌شود.

وی در خصوص مسائل دانش بنیان‌ها گفت: هدف ما روی ۵ میلیارد دلار است. ما به مسائل های‌تک دانش بنیان می‌گوئیم. برای اینکه تثبیت داشته باشیم ما خانه‌های فناوری اجرا کردیم و امیدواریم امسال به ۳۰ کشور برسد. در کنار این نیز انتقال تکنولوژی داریم که اکنون در زیمباوه قرار است ۱۰ بیمارستان با تجهیزات ایران تجهیز شود.

صفری در خصوص اقدامات چندجانبه گفت: عضویت در بریکس و شانگهای اقدامات ما بود. در سفر اول آقای رئیسی به تاجیکستان پروسه وارد شدن ما به شانگهای انجام شد.

معاون اقتصادی وزارت خارجه درباره امتیازات عضویت در این سازمان‌ها گفت: اولاً رؤسا در این جلسات ملاقات‌های دوجانبه دارند و در ارتقا تجارت خارجی نقش دارد. همچنین در اینجا پلتفرمی است که شما در مورد خیلی مسائل آشنا می‌شوید. ما در بخش بریکس اکنون با یک کشوری قرار است برویم آموزش ببینیم.

صفری ضمن ارائه توضیحاتی درباره اقدام ایران برای عضویت در شانگهای، به تشریح آثار و فواید عضویت در این سازمان و بریکس پرداخت و تاکید کرد: عضویت در این سازمان‌ها می‌تواند فرصت‌های سیاسی و اقتصادی خوبی را برای کشورهای عضو در جریان دیدارها و رایزنی‌های حاشیه نشست‌ها ایجاد کند.


معاون اقتصادی وزیر امور خارجه درباره سفر اقتصادی به عربستان، گفت: این سفر مهمی بود؛ از وزیر سرمایه‌گذاری عربستان برای سفر به ایران دعوت کردیم تا تکنولوژی‌های ما را ببینند؛ به‌زودی (بین دو تا سه ماه آینده) کمیسیون مشترک با عربستان را از طریق بخش خصوصی برگزار می‌کنیم.

صفری در بخشی دیگر اظهار کرد: دولت چهاردهم می‌تواند از ظرفیت‌های ایجاد شده در زمینه اقتصادی در دولت سیزدهم استفاده کند؛ رئیس‌جمهور منتخب نیز در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرد.

وی درباره نشست اخیر بریکس در روسیه، تصریح کرد: حضور ایران در این نشست برای تعامل‌های دوجانبه ایران و روسیه و پیگیری رویکرد چندجانبه‌گرایی بسیار مفید بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar