نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

اظهارات معاون کنسولی وزارت خارجه؛ از زندانیان ایرانی در خارج کشور تا لغو روادید با کشورهای مختلف

منبع
مهر
بروزرسانی
اظهارات معاون کنسولی وزارت خارجه؛ از زندانیان ایرانی در خارج کشور تا لغو روادید با کشورهای مختلف

مهر/ معاون امور کنسولی و مجلس ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: لغو روادید با کشورهای مختلف در سال گذشته به عنوان اقدامی مهم با آثاری در دیپلماسی اقتصادی و روابط سیاسی است.

«علیرضا بیگدلی» معاون امور کنسولی و مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که امروز در محل نمایشگاه «یک هزار و بیست روز تلاش جهادی، فرازهایی از سیاست خارجی دولت سیزدهم» برگزار شد، اظهار داشت: همه فعالیت‌هایی که ما در بخش کنسولی انجام می‌دهیم، مرتبط با نیازهای اتباع کشورمان در خارج از کشور است.

وی ادامه داد: عمده ارتباط ما با نمایندگان مجلس مرتبط با موضوعات دیپلماسی و سیاست خارجی است که مشورت‌ها، سوال‌ها و نظارت‌های آنان را دربرمی‌گیرد.

بیگدلی عنوان کرد: ما تعداد ۱۴۰ نمایندگی در ۱۰۳ کشور داریم. به عنوان یک بخش از دیپلماسی کشور هستیم که با استفاده از ابزار کنسولی در روابط با کشورها تأثیر گذاری داریم. تلاش می‌کنیم در حوزه اقتصادی تسهیلات بیشتری را فراهم کنیم.

بیگدلی عنوان کرد: لغو روادید با کشورهای مختلف در سال گذشته به عنوان اقدامی مهم با آثاری در دیپلماسی اقتصادی و روابط سیاسی است.

معاون امور کنسولی و مجلس و ایرانیان وزارت خارجه گفت: مجموعه‌ای از خدمات و وظایف را بر اساس قانون بر عهده داریم. مطابق آمار در سال ۱۴۰۲ در حوزه صدور یا تجدید گذرنامه ایرانیان در خارج از کشور به ۲۰۰ هزار گذرنامه رسیده است.

بیگدلی تصریح کرد: نمایندگی‌های ما در حوزه کنسولی روادید را برای کشورهایی که نیازمند روادید هستند، صادر می‌کنند که یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای اتباع خارجی برای سفر به ایران صادر شده است. همچنین ۱۲ هزار برگه عبور برای ایرانیانی که گذرنامه آن‌ها مفقود شده است، صادر کرده‌ایم.

بیگدلی بیان کرد: ۶۳۰ هزار مورد در سال گذشته کسب خبر از ایرانیان خارج از کشور داشتیم و جمع کل خدماتی که ارائه کردیم، ۲۸۰ هزار مورد است.

وی با اشاره به فعالیت‌ها در حوزه دیپلماسی زیارت، گفت: حتماً این دولت تسهیلات خوبی در این زمینه داشته است. در این مسیر کارگروه‌های فعالی داشتیم و برای تردد زوار امام رضا (ع) شرایط لغو روادید را فراهم کردیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دیپلماسی هنر و فرهنگ، افزود: در حوزه دیپلماسی هنر و فرهنگ تلاش کردیم در کنار هنرمندان کشور باشیم و به آن‌ها پیام دادیم که تسهیلات ویژه‌ای را برایشان در خارج از کشور فراهم کنیم.

بیگدلی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دیپلماسی ورزش، گفت: در این زمینه نشست‌های متعددی را شخص شهید امیرعبداللهیان داشت. در این زمینه تا حد احضار وزرا، گفتگوهای تلفنی و … اقدام کردیم که اعتمادی را در میان ورزشکاران نسبت به وزارت خارجه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در حوزه دیپلماسی گردشگری نیز همکاری‌های مشترکی در موضوع کاهش لغو روادید و شرکت همکاران ما در وزارتخانه‌های مربوطه و برگزاری نمایشگاه آثار ملی و صنایع مختلف انجام شده است.

وی گفت: به‌عنوان پنجمین دستگاه مورد تقدیر از سوی مجلس شورای اسلامی قرار گرفتیم.

بیگدلی افزود: موضوع ایرانیان جزو موضوعات کلیدی بود که رئیس جمهور شهید به آن توجه جدی داشت. دو نشست شورای عالی ایرانیان را برگزار کردیم که یک نشست با حضور ایرانیان بعد از ایام کرونا داشتیم که نشست خوبی بود.


وی بیان کرد: ما به‌عنوان وزارتخارجه درگاه ارتباط با ایرانیان خارج از کشور تلقی می‌شویم.

بیگدلی با اشاره به هدف گذاری‌ها گفت: ما ۱۴۰ نمایندگی در خارج از کشور داریم. وظیفه ما این است که ایرانیان در رفت و آمد به کشور احساس راحتی داشته باشند.

بیگدلی در خصوص خدمات الکترونیک و غیر حضوری به ایرانیان خارج از کشور، گفت: ما در وزارت خارجه اتاقی برای واشنگتن داریم و کارشناسان در خصوص امور ایرانیان در آمریکا پاسخ می‌دهند. ما همچنین در خصوص پایش نیز در لحظه پایش می‌کنیم که چه میزان درخواست خدمت از ما وجود دارد و چه زمانی این خدمات در نمایندگی‌ها طول می‌کشد.
 
بیگدلی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه با توجه به اینکه بازداشت اتباع ایرانی در کشورهای دیگر با اهداف سیاسی افزایش یافته است، چه اقدامی برای جلوگیری از بازداشت‌ها انجام دادید؟ گفت: در ملاقات‌هایی که سفرا و معاونان در سفر به خارج از کشور انجام می‌دهند، بخشی از گفتگوها مربوط به امور زندانیان بازداشتی است. در ایام انتخابات هم همه ما از همه دولت‌ها خواستیم که از همه زندانیان اخذ رأی شود.

وی درباره وضعیت زندانیان ایرانی در عربستان گفت: ما در عربستان یک حاجی زندانی داریم و همچنین یک نفر هم به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای که داشته بازداشت شده و با اقوام آقای خزایی دیدار داشتم. پنج یادداشت ارسال کردیم و معاون کنسولی با سفیر عربستان برای ایشان رایزنی کردند. امیدواریم که به زودی ایشان آزاد شوند.

بیگدلی درباره آمار زندانیان ایرانی در خارج از کشور گفت: غیر از ترکیه ما حدود ۷۰۰ ایرانی زندانی در خارج از کشور داریم. ما با بیش از ۵۳ کشور جهان موافقت نامه انتقال محکومین را داریم و تلاش می‌کنیم که این را افزایش دهیم و اخیراً با دولت امارات رایزنی‌ها را شروع کردیم.

بیگدلی ادامه داد: در ترکیه تعداد زندانیان ما آمارش حدود ۳۰۰۰ نفر است. بخشی از این مشکلات ناشی از عدم آگاهی به قوانین آن کشور است. برای مثال بردن قرص‌هایی که ما در کشورمان مصرف عمومی داریم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar