نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا

منبع
فارس
بروزرسانی
واکنش سخنگوی وزارت خارجه به کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا

فارس/ سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره کناره‌گیری بایدن از دور جدید انتخابات در آمریکا هم گفت: برای ما آمد و رفت دولت‌ها و اشخاص در رأس دولت آمریکا فی نفسه اهمیتی ندارد. آنچه مهم است این است که دولت آمریکا در طول سال‌های متمادی و چند دهه متمادی سیاستی که در قبال دولت ملت و نظام ایران در پیش گرفته خصمانه و دشمنانه بوده است. آنچه می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد تغییر سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران است.
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه به همراه سه تن از معاونان وزارت خارجه به منظور ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم برگزار شد. 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) اول مرداد ماه در نشست خبری با خبرنگاران در محل نمایشگاه یک هزار و 20 روز تلاش جهادی: فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی در محل وزارت امور خارجه به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره واکنش سرد اروپا و آمریکا به انتخاب پزشکیان بیان کرد: نمی‌توانم ارزیابی سرد را به این معنا تایید کنم. اصل برگزاری انتخابات در ایران در یک بازه زمانی 50 روزه بعد از شهادت رئیس جمهور در یک حادثه غم انگیز موضوع بسیار مهم محل توجه برای تمامی کشورهای کوچک و بزرگ دنیا، افکار عمومی، دولت‌ها و ملت‌ها و رسانه‌های خبری بود.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: بازخوردی که از این رخداد در فضای سیاسی، دیپلماتیک و در کشورهای مختلف از جمله اروپا می‌گیریم نشانگر اهتمام ویژه آنهاست.
وی گفت: ایران در حوزه روابط خارجی در چارچوب استفاده از همه ظرفیت‌ها در تامین منافع ملی، اروپا را به عنوان حوزه مهم در مناسبات خارجی محل توجه و اهتمام قرار داده است.

کنعانی بیان کرد: سردی مناسبات یا عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود به میزانی که شایسته است نه نتیجه رویکرد ایران بلکه نتیجه محاسبه غلط آنها و یا فشارپذیری آنها از سیاست‌های غلط آمریکاست. اگر اروپا مبتنی بر منافع ملی خود و مستقلانه عمل کند، شاهد ارتقای مناسبات ایران و اروپا خواهیم بود.
وی گفت:‌به تدریج شاهد دریافت پیام‌های مقام‌های کشورهای اروپایی خطاب به رئیس جمهور منتخب هستیم. ایران مبتنی بر دیپلماسی پویا و براساس منافع مشترک و احترام متقابل آماده توسعه مناسبات با همه کشورهایی است که علاقه‌مندند با ایران مناسبات خود را گسترش دهند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره حملات رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده یمن گفت که رژیم صهیونیستی منشاء بی ثباتی و ناامنی و ایجاد کننده تنش و توزیع کننده چرخه تنش در منطقه بوده است. آنچه در 10 ماه گذشته شاهد بودیم نتیجه حملات نامشروع و غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی توسط این رژیم علیه غزه هستیم. 
کنعانی بیان کرد: آرامش زمانی به منطقه برمی‌گردد که جامعه بین‌المللی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف کند. دولت نجات ملی یمن اعلام کردند که اقداماتش در دریای سرخ در جهت حمایت از ملت فلسطین است.
وی گفت: جامعه بین‌المللی مسؤولیت دارد در مقابل تلاش‌های این رژیم برای ایجاد ناامنی در منطقه بایستد. آمریکا به عنوان حامی بی قید و شرط این رژیم در مقابل اقدامات تهدیدآمیز این رژیم مسؤولیت جدی دارد و باید مانع تشدید تنش و بحران در منطقه شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره کناره‌گیری بایدن از دور جدید انتخابات در آمریکا هم گفت: برای ما آمد و رفت دولت‌ها و اشخاص در رأس دولت آمریکا فی نفسه اهمیتی ندارد. آنچه مهم است این است که دولت آمریکا در طول سال‌های متمادی و چند دهه متمادی سیاستی که در قبال دولت ملت و نظام ایران در پیش گرفته خصمانه و دشمنانه بوده است. آنچه می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد تغییر سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران است.
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره احیای برجام و اینکه توافق جدیدی حاصل شود؟ اظهار داشت: آنچه برای ما اهمیت دارد بازگشت مسؤولانه همه اعضا از جمله آمریکا به برجام است. آن طرفی که به همه تعهداتش پایبند بوده و آن را انجام داده ایران است. آنها برای احیای برجام باید به تعهداتشان به صورت مسؤولانه و متعهدانه برگشته و به آن عمل کنند.
وی در پاسخ به سوالی گفت: با تبدیل حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی علیه کشورهای مستقل مخالفیم. حقوق بشر مقوله انسانی مقدس نباید تحت الشعاع اهداف و رویکردهای سیاسی دولت‌های مشخص برای تحمیل سیاست‌ها و خواسته‌های نامشروع نسبت به دولت‌های مستقل مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. در سال‌های گذشته شاهد استفاده از حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی بودیم.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و تاریخی و آرمان‌های دینی و اخلاقی به مسأله حقوق بشر توجه ویژه دارد و به دنبال ارتقای جایگاه حقوق بشر است و خود را ملتزم به اصول حقوق بشر می‌داند و کسانی که از حقوق بشر به عنوان ابزار استفاده می‌کنند بیش از هر طرفی نیازمند بازبینی رویکردهای خود هستند و باید سیاست‌های غلط خود را اصلاح کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره