نماد آخرین خبر

سعید شریعتی: هنوز هیچ اسمی از کابینه مشخص و نهایی نشده است

منبع
انتخاب
بروزرسانی
سعید شریعتی: هنوز هیچ اسمی از کابینه مشخص و نهایی نشده است

انتخاب/ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره‌ی نتایج منتشر شده از کارگروه‌ها، گفت: تا جایی که اطلاع دارم هنوز هیچ اسمی مشخص و نهایی نشده است. این‌ها بیشتر کارهای رسانه‌ای، تبلیغی و ترویجی برای جا انداختن بعضی از افراد است. برخی از آن هم از ناحیه گروه‌های رقیب برای ایجاد یک فضای تشویش و یک عملیات روانی تهیه می‌شود. هنوز نه به دار نه به بار است و فکر می‌کنم در این هفته بناست که آرام آرام نتیجه کار کارگروه‌ها، کمیته‌ها و شورای راهبری استخراج شود و در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد.

سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه مکانیزم مشورتی که آقای پزشکیان با راهبری آقای ظریف تعبیه کردند را کار نوینی می‌دانم، گفت: این گام نخست در جهت تحقق ایده و شعاری است که آقای پزشکیان برای استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان در تعیین مناصب کابینه و تدوین برنامه‌های عملیاتی دولت در پیش گرفته است. طبعاً وقتی که کار با یک حجمی به این شکل آغاز می‌شود، ایراداتی هم به آن وارد است اما نفس امر از جهت نمادین بسیار اهمیت دارد که نوعی مشارکت نخبگان، صاحب نظران و ذینفعان را در تعیین افراد و اشخاص یا پیشنهاد افراد و اشخاص به آقای پزشکیان مشاهده می‌کنیم. این آغاز راه است، امیدوارم خطاهایی که در گام اول مشهود شده است در این ترکیب‌ها، هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها اصلاح شود، بالاخره در این کار خطاهایی حتماً به چشم آمده است.

رئیس‌جمهور در برابر انتخاب‌ همکارانش به ملت پاسخگو است؛ نه کارگروه‌ها
 

وی افزود: در ادامه مسیر برای همراهی دولت توسط نخبگان، کارشناسان و صاحب نظران باید این مکانیزم توسعه پیدا کند و به یک شکل موثرتری باشد. خروجی این فرایند هرچه که باشد دست آقای رئیس جمهور را برای انتخاب از بین مدیران اصلح و صاحب صلاحیت باز خواهد کرد و آقای رییس‌جمهور با پشتوانه و دلگرمی بیشتری همکاران خودش را از میان برگزیدگان این فرایند انتخاب خواهد کرد. اگرچه طبق قانون آقای رئیس جمهور الزامی به پذیرش نظر این مجموعه ندارد و طبعاً می‌تواند گزینه‌هایی که مدنظر خودش است را انتخاب و برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند. البته طبق قانون اساسی در برابر انتخاب‌های این چنینی، شخص رئیس جمهور در برابر انتخاب‌ها به ملت پاسخگو است و نه مشاورین و شبکه‌هایی که در کارگروه‌ها هستند. حق آقای رئیس‌جمهور است که همکاران خودش را انتخاب کند و برای انتخاب خودش هم در برابر ملت پاسخگو است. ولی این کار و فرآیندی که برگزیده‌اند، باعث قوام و استحکام تصمیم‌گیری آقای رئیس‌جمهور خواهد بود.

اجابت درخواست رییس‌جمهور اسمش سهم‌خواهی نیست

شریعتی در پاسخ به این سوال که چگونه باید با سهم‌خواهی‌ها در دولت چهاردهم مقابله شود، تصریح کرد: با واژه سهم‌خواهی مشکل دارم. آقای رئیس‌جمهور برای اخذ پیشنهاد از گروه‌ها، سازمان‌های سیاسی، احزاب و بخش‌های متشکل جامعه مدنی یک بابی را باز کردند. در حوزه‌های مرتبط فراخوان دادند و تقاضای پیشنهاد کردند، این کار و اجابت درخواست آقای رئیس جمهور وظیفه همه گروه‌ها و مجموعه‌هایی است که آقای رئیس جمهور از آنها تقاضای پیشنهاد کردند. به هیچ عنوان نمی‌شود بر این اسم سهم خواهی گذاشت و فکر می‌کنم آقای پزشکیان هم از استقلال رای و استحکام موضع کافی برخوردار هستند که در برابر فشارهای احتمالی و احیانا زد و بندهایی که ممکن است بعضی از افراد و اشخاص و جناح‌ها داشته باشند، تعارفی در این زمینه نداشته باشد. اما صرف اجابت درخواست آقای رئیس‌جمهور برای پیشنهاد اشخاص و افراد صالح برای پذیرش مسئولیت در دولت، اسمش سهم‌خواهی نیست.

اعضای شورای راهبری در برابر فشارها و سهم‌خواهی‌ها، تمکین نمی‌کنند

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور هم به تفاوت این موارد اشراف دارند، ضمن اینکه شخصیت‌هایی که پیرامون آقای پزشکیان در این ماجرا هستند و آن شورای راهبری که در واقع نهایتاً باید به جمع بندی‌های آنجا مراجعه کرد و آن را در اختیار آقای رئیس جمهور قرار می‌دهند، شخصیت‌هایی نیستند که به توصیه، فشار، لابی و آنچه که جنبه‌های منفی سهم‌خواهی عنوان می‌شود، تمکین کنند. ‌آدم‌هایی که در شورا هستند را آدم‌های صاحب صلاحیت برای دادن مشورت می‌دانم. مکانیزمی که طراحی شده است نسبتاً کاراست و حتماً منتظر خواهیم بود خروجی این ماجرا را ببینیم. من بسیار امیدوارم که بهترین اشخاص انتخاب شوند. با توجه به تنوعی که در هر پستی پنج نفر را به آقای رئیس جمهور پیشنهاد می‌دهند، حتماً ترکیبی که نهایتاً از این شورا خارج می‌شود و در اختیار آقای رئیس جمهور قرار می‌گیرد، ترکیب قابل دفاع خواهد بود.

هنوز هیچ اسمی از کابینه مشخص و نهایی نشده است

شریعتی درباره‌ی نتایج منتشر شده از کارگروه‌ها، گفت: تا جایی که اطلاع دارم هنوز هیچ اسمی مشخص و نهایی نشده است. این‌ها بیشتر کارهای رسانه‌ای، تبلیغی و ترویجی برای جا انداختن بعضی از افراد است. برخی از آن هم از ناحیه گروه‌های رقیب برای ایجاد یک فضای تشویش و یک عملیات روانی تهیه می‌شود. هنوز نه به دار نه به بار است و فکر می‌کنم در این هفته بناست که آرام آرام نتیجه کار کارگروه‌ها، کمیته‌ها و شورای راهبری استخراج شود و در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد.

ظریف یکی از شایسته‌ترین افراد برای شورای راهبری بود

وی در پاسخ به این سوال که ریاست ظریف بر شورای راهبری را چطور ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: آقای ظریف یک شخصیت ملی مطرح و با پشتوانه اعتماد عمومی هستند و هم در ایام انتخابات و هم در گذشته مسئولیت‌هایی داشتند، خصوصاً در ایام انتخابات برای جلب اعتماد عمومی به آقای پزشکیان و کسب رای برای آقای پزشکیان زحمت فراوان کشیدند. تلاش فراوانی کردند و سرمایه اجتماعی که داشتند را در اختیار کمپین آقای پزشکیان قرار دادند. به نظرم آقای ظریف با توجه به تجارب و مهارت جمع‌بندی کردن در کارهای جمعی، یکی از شایسته‌ترین افرادی بود که برای اداره این فرآیندی که تعبیه شده انتخاب شد.

مسئله ظریف نیست، مسئله اصلی تو دهنی است که از رای ملت خوردند

وی دلیل حمله‌ جناح تندرو به ظریف را اینگونه توصیف کرد: «نیش عقرب نه از ره کینه است، اقتضای طبیعت‌ش این است»، اصلاً مسئله‌شان آقای ظریف نیست. مسئله آن‌ها تو دهنی است که از رای ملت خوردند وگرنه خودشان اشراف دارند که سازوکارها، نقش آقای ظریف‌ در این ماجرا و شخصیت او چگونه است. خیلی‌ها می‌دانند که با چه هدفی این اقدام را انجام می‌دهند. این آغاز یک مسیر بحران‌آفرین برای آقای پزشکیان است و امیدوارم که ایشان و همکارانشان نسبت به این موضوع اشراف و آگاهی داشته باشند و مرعوب این بحران آفرینی‌ها نشوند.


کار ظریف یک کار موقت است و بنا نیست دائمی باشد

این فعال سیاسی با بیان اینکه کار ظریف یک کار موقت است و بنا نیست که کار دائم باشد، گفت: این وظیفهی رصد، پایش، نقد و پیشنهاد به دولت و اجزای دولت، کار احزاب سیاسی است که حامی دولت هستند. احزاب قدرتمند و توانمندی که در جبهه حامیان آقای پزشکیان وجود دارند طبعاً در آینده و در طول مدت خدمت دولت آقای پزشکیان حتماً این کار را خواهند کرد و از جنبه‌های تخصصی برنامه‌های دولت را رصد، پایش و پیگیری خواهند کرد و پیشنهادات خود را خواهند گفت. البته ظرفیتی که اینجا سامان پیدا کرده قابل تنفیض به احزاب سیاسی است. احزاب سیاسی می‌توانند از آن ظرفیت‌هایی که در کارگروه‌ها یا کمیته‌های تخصصی ایجاد شده است برای تقویت تشکیلات خودشان در زمینه‌های تخصصی و نیروگیری کنند. طبعاً این کار اتفاق خواهد افتاد و این با کار آقای جلیلی و دولت سایه متفاوت است.

در یک ماه اول دولت هر بخشی گزارشی از وضعیت موجود و آنچه تحویل گرفته به مردم بدهد

وی درباره ادعای برخی از اعضای دولت مستقر و حامیان آن‌ مبنی بر تحویل اسبی زین شده به دولت چهاردهم، گفت: ادعا که خیلی زیاد است. مهم‌ترین و اولین کاری که دولت آقای پزشکیان پس از استقرار می کند، این است که در یک ماه اول هر بخشی از دولت باید رسماً با استفاده از اطلاعات درون دستگاهی که متکفل آن است، گزارشی از وضعیت موجود و آنچه تحویل گرفته است، به مردم بدهد. اگر رییس کل جدید بانک مرکزی می‌آید، باید وضعیت حساب‌های ملی، وضعیت بانک مرکزی، نرخ ارز و گزارش وضع موجود هر چیزی که در حیطه اختیارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی است را تهیه کند و به اطلاع افکار عمومی برساند.

شریعتی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌هایی که متکفل بخش‌های مختلف دولت هستند، باید این گزارش رسمی و دقیق را منتشر کنند و به اطلاع مردم برسانند که کارنامه دولت سیزدهم چیست و چه چیزی تحویل دولت آقای پزشکیان شده است. راه مقابله با ادعاهایی که الان رسانه‌های حامی دولت موجود مطرح می‌کنند و تبلیغاتی که برای فضاسازی انجام می‌دهند که بعداً در نقد و تخطئه دولت آقای پزشکیان از آن استفاده کنند، این است که دولت جدید آنچه که از دولت قبلی تحویل گرفته است را رسماً به اطلاع افکار عمومی برساند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر