نماد آخرین خبر

متفکر آزاد: نمی‌توان عملکرد دولتی که هنوز کارش را شروع نکرده نقد کرد

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی

صدا و سیما/ دبیر هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است نقد مهمی داشته باشیم و اصولا نماینده مجلس همین وظیفه را دارد، البته نیت باید حرکت رو به جلو باشد نه زمین زدن دیگران، گفت: زمانی‌شناسی نقد موضوعیت دارد، دولتی که هنوز عملکردش را شروع نکرده که نمی‌توان کارش را نقد کرد!

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» دوشنبه شب یکم مردادماه با عنوان انتظارات امام و امت از مجلس دوازدهم روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

روح الله متفکر آزاد - نماینده و دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی – مهمان این برنامه بود و در گفت‌وگو با محمدرضا باقری مجری جهان آرا اظهار کرد: می‌توان نقد کرد و کار تقنینی انجام داد ولی دنبال مچ‌گیری نکرد و عقده نداشت و این راه رسیدن جامعه به آرامش است.

او افزود: منظور این نیست که صدای مخالف نشنویم، بلکه باید صداهایی را بشنویم که در نهایت به اعتلای نظام اسلامی می‌انجامد.

نقد عملکرد دولتی که هنوز کارش را شروع نکرده!

دبیر هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است نقد مهمی داشته باشیم و اصولا نماینده مجلس همین وظیفه را دارد، البته نیت باید حرکت رو به جلو باشد نه زمین زدن دیگران.

او تصریح کرد: زمانی‌شناسی نقد موضوعیت دارد، دولتی که هنوز عملکردش را شروع نکرده که نمی‌توان کارش را نقد کرد!

مجلس فقط پرسشگر نیست، پاسخگویی هم وظیفه نمایندگان است

متفکر آزاد افزود: پرسشگری مجلس بیشتر نمایان است ولی حقیقت این است که قوه مقننه هم باید پاسخگو باشد و با همان دقتی که رئیس جمهور در شکل‌دهی به کابینه مد نظر دارد، در بررسی سوابق و عملکرد وزرای پیشنهادی دقت کند و رأی اعتمادی بر این مبنا بدهد.

دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون‌های مختلف روی وزرای پیشنهادی نظر تخصصی می‌دهند و سپس این نقدهای فنی در صحن مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در مرکز پژوهش‌ها هم برنامه‌های پیشنهادی وزرا با برنامه‌ی هفتم و اسناد بالادستی انطباق داده می‌شود و میزان آن مشخص خواهد شد.

اصل بر برائت مسئولان نیست!

او با بیان اینکه استاد اخلاقی به ما گفت در روز قیامت، مسئولان را دست بر گردن بسته می‌آورند عنوان کرد: به عبارتی اصل بر برائت آنها نیست و قضیه مشکل است، آنهایی که برای رسیدن به مسئولیت عجله دارند هم باید این مهم را بدانند.

نقش مجلس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی

متفکر آزاد خاطرنشان کرد: مجلس می‌تواند مقوم، مکمل و متمم سیاست خارجی باشد؛ دیپلماسی پارلمانی یک سیاست شناخته‌شده‌ی جهانی است و برخی معتقدند حتی جزو دیپلماسی عمومی نیست و می‌تواند رأسا کنشگری کند.

قانون اقدام راهبردی به زبان ساده؛ دست دولت باز شد و موثر هم بود

او با بیان اینکه در موضوع قانون اقدام راهبردی که مورد توجه و عنایت رهبری هم قرار گرفته، ماجرا این بود که دولت متخاصم از برجام خارج شد ولی اقدامات ایران موثر نبود گفت: بنابراین مجلس سعی کرد دست دولت را برای اقدام متقابل باز کند. رئیس وقت سازمان انرژی اتمی و معاون وزیر امور خارج هم به مجلس آمدند و گفتند این قانون دست ما را باز کرد؛ البته برخی کم لطفی کردند.

چرا نمایندگان بیشتر دنبال کمیسیون‌های معروف‌تر هستند؟


دبیر هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم توقع دارند نماینده‌شان در مجلس شاخص باشد و امکانات برایشان بیاورد، این توقعات ایجاد شده توسط نمایندگان موقع انتخابات و همچنین جریان‌های سیاسی، آنها را در معرض مطالباتی قرار می‌دهد که سبب می‌شود به دنبال کمیسیون‌های به ظاهر مهمتری باشند.

رابطه مجلس یازدهم و دولت سیزدهم نزدیک بود ولی لاپوشانی نداشتیم

او ادامه داد: نزدیکی سیاسی مجلس یازدهم و دولت شهید رئیسی سبب نشد در نظارت‌ها کوتاهی شود، این مسئله در رأی اعتماد به وزرا و سوال از کابینه مشهود بود و چیزی به نام اغماض و لاپوشانی را شاهد نبودیم.

درد مردم درد نمایندگان مجلس هم هست

متفکر آزاد خاطرنشان کرد: درد مشترک مردم، درد نمایندگان مجلس هم هست و خروجی مجلس دوازدهم به سمت اولویت‌هایی حرکت می‌کند که مردم احساس نیاز می‌کنند، به دنبال اجرای مصوبات قبلی هم هستیم که یکی از آنها تسهیل صدور مجوز کسب و کارهاست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره