نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

پزشکیان: باید تصمیمات سختی بگیریم؛ با این روند نمی‌شود کشور را اداره کرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی

ایرنا/ رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه نمی‌شود تصمیمی بگیریم که مشارکت مردم همراه آن نباشد، باید تصمیمات سختی بگیریم، باید همه به هم کمک کنیم، با این روند نمی‌شود کشور را اداره کرد، گفت: در هر تصمیم سختی که می‌گیریم نباید اجازه دهیم افراد محروم و ضعیف زیر دست و پا له شوند؛ من نمی‌توانم بپذیرم تصمیم من باعث له شدن عده‌ای زیر دست و پای توسعه شود. 

مسعود پزشکیان روز چهارشنبه ( ۳ مردادماه) در جمع منتخبان شورای عالی استان‌ها گفت: برای اینکه امور را به پیش ببریم باید مردم در همه بخش‌های کشور مشارکت داشته باشند و این مردم هستند که می توانند سبب تحول در کشور شوند.

رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران با ذکر خاطره‌ای گفت: در زمانی که مسئولیت وزارت بهداشت را داشتم، ساخت۵۰۰ خانه بهداشت را در مدت ۲ ماه هدفگذاری کردم ولی  مدیران و مسئولان به ما گفتند که این کار شدنی نیست و می خواستند استعفاء بدهند. اما سرانجام همکاری کرده و ۶۰۰ خانه بهداشت در ۶ ماه ساخته شد و این مهم با کمک مردم صورت گرفت.

ما با وحدت می توانیم موفق شویم

پزشکیان تاکید کرد: لازمه موفقیت همراهی، همدلی و رفتن به سمت رفع نیازهای مردم است و ما با وحدت می توانیم موفق شویم، من به تنهایی هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم.

وی ادامه داد: در ساخت خانه‌های بهداشت زمین را مردم دادند و خود آنها در ساخت مشارکت کردند و ساخت ۶۰۰ خانه بهداشت با اعتبار مردم انجام شد.

پزشکیان با اشاره به ساخت خانه بهداشت در دوران مسئولیت‌های خود گفت: در آن زمان برخی از مسوولان با کت و شلوار با گمان اینکه برای کلنگ زنی خانه‌های بهداشت به روستاها می رویم، همراه ما آمدند ولی مجبور شدند با همان پوشش تا غروب کار کنند. روستائیان با دیدن این شرایط ترغیب شدند در ساخت خانه‌های بهداشت به ما کمک کنند و کار با کمک آنها به سرعت پیش رفت.

اگر مردم کمک کنند، هیچ مانعی بر سر راه رشد کشور نیست

وی ادامه داد: هر مدیری که معتقد بود امکان ساخت این خانه‌های بهداشت وجود ندارد، به آنها توصیه کردیم از مردم کمک بگیرید تا این مهم محقق  شود. به عبارتی اگر مردم به ما کمک کنند، هیچ مانعی بر سر راه رشد کشور نیست. به شرط آنکه مردم باور کنند که ما برای مردم هستیم.

رئیس جمهور منتخب ایران ادامه داد: مردم نظام و مملکت خود را می‌خواهند اما مردم باور نمی‌کنند که با آنها صادق هستیم.

پزشکیان با بیان اینکه اگر به مشارکت مردم باور داشته باشیم، سبب ایجاد امنیت برای کشور خواهد شد، گفـت: مشکل رفتار و نوع گفت و گو ما با مردم است و خود را آقا بالاسر مردم می دانیم و خود را خدمتگزار مردم نمی دانیم. در حالی که این مردم همان مردمی هستند که ۹۸ درصد به این نظام رای دادند

اگر با مردم باشیم خطری امنیت ما را تهدید نمی‌کند

رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: اصولی که من به آن معتقدم حق است و عدالت، من وعده خاصی ندادم؛ ولی آنچه گفتم برای احقاق حق مردم است؛ در جنسیت، مذهب، نژاد، اقتصاد، فرهنگ، سیاست؛ هر کدام شاخص های خودش را دارد، وقتی مشارکت باشد هر مشکلی را می توان از پیش پا برداشت

پزشکیان یادآور شد: اگر با مردم باشیم، خطری نمی‌تواند وجود داشته باشد تا امنیت تهدید شود، اگر مردم به ما کمک کنند، هیچ مانعی سر راه ما نیست. مردم باید باور کنند می‌خواهیم به آنها خدمت کنیم.

توقع پزشکیان از مدیران

وی تاکید کرد: توقع ما از مدیران این است؛ مشتری باید از ما راضی باشد. رضایت مشتری مهم است، مراجعه کننده اربابّ رجوع است، ما خدمتگزاریم، نه اینکه مشتری را بازی دهیم و سر بدوانیم. اگر همین یک اصل را رعایت کنیم بقیه ۵۰ درصد هم پای صندوق رأی می‌آیند.
 

وی ادامه داد: من در انتخابات هیچ وعده عدد رقمی ندادم و به این موضوع تاکید کردم و دروغ نخواهم گفت و با مردم صادق خواهم بود و قول خواهم داد که همانگونه که هستم، باشم.

پزشکیان یادآور شد: تا جایی که ممکن است تلاش می‌کنم عدالت و انصاف را پیگیری و پیاده کنم که آن هم با شما امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه با کمک همین مردم تلاش خواهد کرد انصاف را پیگیری و اجرا کند، گفت: یعنی ما با هم می توانیم کاری انجام دهیم. به عنوان نمونه در جنگ احد برخی به گمان اینکه رسول خدا شهید کشته جنگ را رها می‌کنند، ولی بعد از بازگشت دوباره آنها، آیه‌ای نازل می شود مبنی بر اینکه رسول خدا را رها کردند و سبب شدند رسول خدا به مرگ نزدیک شود. اما خداوند از رسول خدا می خواهد آنها را عفو کند و حتی از آنها مشورت بگیرد.

چهارچوبی درست می کنیم تا رئیس شورای عالی استان ها در هیات دولت حضور یابد

پزشکیان افزود: اگر منع قانونی نداشته باشد کاری می‌کنیم رئیس شورای عالی استان‌ها در هیأت دولت حضور داشته باشد، اگر هم منع داشته باشد چارچوبی درست می‌کنیم که حضور پیدا کند.
 
وی تاکید کرد: نمی‌شود تصمیمی بگیریم که مشارکت مردم همراه آن نباشد، باید تصمیمات سختی بگیریم، باید همه به هم کمک کنیم، با این روند نمی‌شود کشور را اداره کرد. 

وی اضافه کرد: در هر تصمیم سختی که می‌گیریم نباید اجازه دهیم افراد محروم و ضعیف زیر دست و پا له شوند؛ من نمی‌توانم بپذیرم تصمیم من باعث له شدن عده‌ای زیر دست و پای توسعه شود. باید آدم ها را دید، نه فقط رشد اقتصادی را. من نمی‌توانم رشد اقتصادی را به هر قیمتی جلو ببرم. 

رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: اگر در بی‌اعتمادی ایجاد شده همه مسئولیم؛ مدیران، روحانیت، صدا و سیما همه مسئولیت دارند و در حیطه مسئولیت خودشان باید پاسخگو باشند،  شما هم می‌توانید مردم را به صحنه بکشید، شرط اول آن است که با مردم صادق باشید.

وی تاکید کرد: ما نه با هم دعوا داریم و نه پشت یکدیگر را خالی کردیم؛ اما با سخنانی با هم دشمن می‌شویم، مشورت کردن و شورا بودن اصلی است که می‌تواند ما را در حل مشکلات جلو ببرد. 

وی درباره میزان اختیار دادن به شورها گفت: در اصلاحاتی که در ۴۰ کشور دنیا بررسی شده است، اصلاحات و تغییراتی که به موفقیت ختم شده است، بر اساس سه اصل بوده است. اینکه چه فردی مسوول است،چگونه باید عمل کند و پاسخگویی. البته اختیار باید داده شود ولی باید مشخص شود فرد با این اختیار چگونه باید رفتار کند.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: اینکه مثلا نقشه شهر یا چارچوب یک سیستم را به هم ریخته و پاسخگو هم نباشند که چرا به این نحو شد، درست نیست. در حالی که برای توسعه شهر و روستا، باید مبنای علمی و کارشناسی در نظر گرفت و در ادامه برای انجام کار به شوراها اختیار داد. به عبارتی با مشارکت مردم، روابط بین بخشی، تکنولوژی مناسب و رعایت عدالت و انصاف باید کارهای را پیش برد.

قرار نیست با بی‌احترامی، تغییر رفتار ایجاد کنیم

وی با بیان اینکه این روش مورد قبول همه دنیا است، یادآور شد: اینکه با مردم منصفانه برخورد کنیم، آیا به چپ و راست، مذهبی و غیرمذهبی مربوط است. در حالی که وقتی جلوی هوای نفس را گرفتیم به این معنا است که منصفانه با مردم برخورد کنیم و همین یک رفتار سبب خواهد شد جامعه با ما قهر نکند.

پزشکیان با بیان اینکه ما حق نداریم برای هدایت فردی به او سیلی بزنیم، گفت: قرار نیست برای تغییر رفتار به مردم بی احترامی کنیم. درحالی که برای این مسائل راه و روش وجود دارد. رفتار بنده به عنوان مسوول باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس نکنند برای آنها خود را می گیریم یا غرور داشته و به او امر می‌کنیم. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره