نماد آخرین خبر

عثمانی با اشاره به روز خبرساز بهارستان: اینجا مجلس است نه چاله‌میدان

منبع
رويداد 24
بروزرسانی
عثمانی با اشاره به روز خبرساز بهارستان: اینجا مجلس است نه چاله‌میدان

رویداد 24/ محمد قسیم عثمانی نماینده مجلس می‌گوید. روز گذشته در صحن علنی مجلس به خاطر اینکه به قالیباف برای اینکه اجازه نداد طرح رفع فیلترینگ به صحن بیاید اعتراض کردم و گفتم مگر اینجا پادگان است که برخی از نماینده های جدید به من هجوم آوردند و فحاشی کردند، اما من با همه توانم این طرح را پیگیری می‌کنم.
 
روز گذشته فیلم‌هایی از صحن علنی مجلس منتشر شد که درگیری های میان قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس و چند نماینده دیگر را نشان می‌داد. موضوع از این قرار بود که این نماینده به خاطر اینکه قالیباف رئیس مجلس اجازه مطرح شدن طرح رفع فیلترینگ در صحن را نداده بود، عصبانی شده و به قالیباف گفت «شما طرح رفع فیلترینگ را وتو کرد‌ه‌ای و اینجا پادگان نیست بلکه مجلس است. آقای قالیباف، هیچ مستبدی در جهان، فکر نمی کرد  مستبد است فکر می کرد مصلحت اندیش است، این کار را نکنید به نفع کشور نیست».

در همین رابطه با محمد قسیم عثمانی گفتگویی را انجام دادیم که در ادامه ‌می‌خوانید: 

******

*آفای عثمانی روز گذشته در مجلس شاهد تنش میان شما و چند نماینده دیگر بر سر یک طرح را شاهد بودیم، جزئیات چه بود؟

من یک طرح دو فوریتی پیشنهاد دادم، که اولین طرحی بود که مراحل قانونی آن سپری شده است ولی به طور خاص و برخلاف آیین‌نامه  آقای قالیباف جلوی مطرح شدن آن را گرفتند. من هم بارها مراجعه کردم و خواهش کردم این طرح در صحن مطرح شود. همین باعث شد که دیروز تذکر دهم که چرا هئیت رئیسه که قسم خورده آیین‌نامه را رعایت کند، برخلاف آن عمل می‌کند. تذکر من به این موضوع برمی‌گشت که من عصبانی شدم و گفتم اینجا که پادگان نیست که شما فرمانده باشید و ما هم سرباز. مجلس بر اساس آیین‌نامه داخلی، اداره می‌شود و کسی نماینده‌تر از دیگری نیست و حتی رئیس هم باشید، یک نماینده هستید و یک رای دارید. اگر قالیباف مخالف است، اجازه دهد که من درباره آن صحبت کنم و مجلس هرچه رای داد تبعیت کنیم. این تمام ماجرا بود.
  
چند نفر از نمایندگان جدید معترض شدند که چرا به قالیباف معترض شدم و چرا از لفظ پادگان استفاده کرده‌ام. یکی از آنها فحاشی کرد، من جواب ندادم و گفتم این حرف‌ها شایسته شأن خودت است. برخی دیگر هم می‌گفتند نباید لفظ پادگان را به کار می‌بردی در صورتی که من از این جایگاه که بحث فرمانبرداری حاکم است، مطرح کردم و هیچ توهینی نبود. در گذشته هم البته در مورد ‌آقای قالیباف گفته شده که شما مجلس را به صورت پادگانی اداره می‌کنید. 

*در صحبت‌هایتان اشاره کردید که آقای قالیباف اجازه مطرح شدن این طرح را ندادند، آیا دلیل خاصی دارد؟ چرا که ایشان مشخصا اعلام کردند مخالف فیلترینگ هستند، چرا پس با طرح رفع فیلترینگ مخالفت می‌کنند؟ 

واقعا دلیل مخالفت آن را نمی‌دانم. او چه مخالف باشد چه موافق، طبق آیین‌نامه حق ندارد جلوی مطرح‌شدن طرحی را بگیرد، او باید اجازه دهد طرح به صحن بیاید، بعد می‌تواند به عنوان مخالف صحبت کند. نه اینکه جلوی مطرح شدن آن را بگیرد. من گفتم آیین‌نامه مبنا است و‌ کسی نمی‌تواند به اسم مصلحت آن را وتو کند. 

*آیا طرح شما مشخصا درخصوص رفع فیلترینگ بود؟ جزئیات طرح را می‌گویید؟ 

در این طرح ما دولت را مسئول دانستیم و گفتم دولت مکلف است در شرایط عادی، پیام‌رسان‌ها و صفحات مجازی را فیلتر نکند، ولی در شرایطی که مشکل امنیتی پیش آمد، فیلتر کند مانندهمه جای دنیا. موضوع عجیبی نگفتم.

*با توجه به اینکه عمده نمایندگان جدید هستند ، به نظرتان ما مجدد شاهد چنین تنش‌هایی خواهیم بود؟

من صحبت کردم و اگر کسی مخالف من است، نباید به من حمله‌ور شود، باید وقت بگیرد و دلایل مخالفتش را عنوان کند نه اینکه به من هجوم بیاورند. اینجا مجلس است نه چاله میدان.

*از شما بابت فحاشی عذرخواهی نکردند،؟


من عذرخواهی کردم ولی آنها شأن‌شان اجل از این است که از کسی عذرخواهی کنند.

*فکر می‌کند این طرح چقدر احتمال دارد به سرانجام برسد؟ 

بالاخره این را تا جایی که توان دارم پیگری می‌کنم. 

*نماینده های همسو به شما در این مسیر کمک می‌کنند؟

بله حتما. قبلا توضیحات این طرح را در صحن توزیع کردم و برخی از نماینده‌ها نکاتی که داشتند را عنوان کردند و مشکلی نداشتند. من از قالیباف انتظار رفتار منطقی داشتم. ایشان باید اجازه می‌داد طرح مطرح می‌شد و دلیل مخالفتش را به همچون سایر نماینده‌ها در یک وقت عنوان می‌کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره