نماد آخرین خبر

وزیر ارشاد: بودجه فرهنگی استانها در دولت سیزدهم ۴۰۰ درصد رشد داشته است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وزیر ارشاد: بودجه فرهنگی استانها در دولت سیزدهم ۴۰۰ درصد رشد داشته است

ایسنا/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رونق بی نظیر فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دولت شهید آیت الله رئیسی برخلاف تبلیغ مخالفان، گفت: تنها در بودجه فرهنگی استانها طی سه سال گذشته رشد ۴۰۰ درصدی رقم خورده است.

«محمدمهدی اسماعیلی» عصر امروز جمعه پنجم مردادماه در مراسم افتتاح تالار مرکزی یزد که مزین به نام «شهید رئیسی» شده است، اظهار کرد: بنا بر این بود این مجموعه با حضور رئیس جمهور شهید افتتاح شود و بازدیدی نیز از آخرین مراحل کار داشتیم ولی تقدیر الهی بر شهادت آن بزرگمرد بود و ما را داغ خودشان، اندوهناک و غمکین کردند.
وی با تاکید بر تداوم راه آیت الله شهید رئیسی، گفت: در این دو ماه گذشته تمام فعالیت‌های اجرایی کشور با حساسیت و دقت فراوان دنبال شد و دو انتخابات با اقتضائات یک امر سالم در طول یک هفته به وقوع پیوست.
اسماعیلی با بیان این که در حوزه فرهنگ و هنر روزهای خوبی را پشت سر گذاشتیم، گفت: کار مطالعاتی این مجموعه در حالی سال ۱۳۸۴ و نزدیک به ۲۰ سال قبل انجام شد که تا قبل ار دولت سیزدهم جمعاً ۵۱ میلیارد تومان برای ساخت ان هزینه شده بود ولی در این سه سال دولت سیزدهم ۲۲۰ میلیارد تومان در این طرح هزینه شد و امروز شاهد بهره برداری از آن هستیم.
وی مجموعه تالار مرکزی یزد را زیباترین مجموعه فرهنگی هنری تاریخ کشور خواند که با استفاده از فعالان حوزه دانش بنیان و بهره گیری از فناوری‌های جدید آماده شد و به دلیل کمبود وقت بسیاری از شاخصهای فنی آن در این نشست ذکر نشد.
وی این مجموعه را کاری بسیار فاخر و در شان مردم عزیز و فرهنگ ودوست و هنر پرور مردم یزد و پیشکشی از سوی دولت شهید رئیسی به این مردمان دانست.
مقام عالی وزارت به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور اشاره و تصریح کرد: در این مدت سه سال بودجه فرهنگی استانها شاهد رشد ۴۰۰ درصدی بود و در حالی کل بودجه وزارت ارشاد در سال ابتدای دولت ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود، امروز به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: تنها طی اواخر پارسال از محل قرارگاه شهید آوینی ۱۱ میلیارد تومان به استان یزد تخصیص یافت که در حوزه حفظ قران نوجوانان و جوانان یزدی هزینه شد.
وی به اسناد بالادستی متعدد تهیه و ابلاغ شده در دولت سیزدهم اعم از سند سینما، سند موسیقی، سند هنرهای نمایشی که در آستانه ابلاغ است و مرجعیت فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام ابعاد اشاره و عنوان کرد: دولتی که مخالفان آن تبلیغ می کردند با عرصه فرهنگ و هنر نسبت نزدیکی ندارد، پر رونق‌ترین دوران در این حوزه را رقم زده است به نحوی که در سال گذشته در تمام اعداد فروش، تماشاگر، عرضه محصولات فرهنگی و هنری آمارهایی بی نظیر در تاریخ کشور رقم خورده است.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش یاد و خاطره شهدا و بزرگان استان یزد اعم از آیت الله صدوق، آیت الله سید روح الله خاتمی، شهدا و هنرمندان و شعرا استان را گرامیداشت و گفت: استان یزد استانی مملو از ستاره های درخشان در حوزه های فرهنگ و هنر و علم و ادب است و در این دوره سه ساله در تمام شاخص‌ها جزو استانهای برتر و در تمام حوزه‌ها رشد و تعالی پیدا کرده است.
وی ابراز کرد: امیدواریم این مجموعه فاخر و بی نظیر محل تولیدات فرهنگی  هنری در تراز انقلاب اسلامی و تولیدات متنوع هنری در این بخش باشد.
وی گفت: البته مجموعه‌های متنوعی از این دست را در استانهای مختلفی با قدمت ۱۷ یا ۱۸ ساله داشته‌ایم و این در حالیست که هر چه به انتهای عملیات اجرایی آنها نزدیکتر می‌شویم، عملاً دلیل ظرافت، کار اجرایی دشوارتر می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: زیبایی، فناوری و جذابیت‌های مجموعه فرهنگی و هنری ارومیه، ساری و یزد و کرمان و سایر استانها در کشوری مانند ترکیه وجود ندارد و تالار مرکزی یزد نیز با اتکا به داشته‌های معماری اصیل اسلامی اجرا شده و تلاش داریم به سرعت طرح‌های فرهنگی و هنری کشور را دنبال کنیم.
وی با اشاره به میزبانی یزد از جشنواره های متعدد کشوری و بین المللی اشاره و عنوان کرد: از پیشکسوتان و اهالی هنر و اهالی رسانه و همه کسانی که این رویداد مهم را رقم زده اند، تقدیر و تشکر می کنم و امیدواریم این مجموعه به عنوان نگین افتخار فرهنگ و هنر همواره در استان یزد بدرخشد.
«مهران فاطمی» استاندار یزد هم در افتتاح این مجموعه بزرگ فرهنگی و هنری استان گفت: جای بسی خرسندی است که امروز شاهد افتتاح یکی از طرحهای بزرگ فرهنگی و هنری کشور هستیم اما برای ما بسیار تاثربرانگیز است که این مجتمع فرهنگی که قرار بود با حضور شهید جمهور افتتاح شود، امروز در فقدان ایشان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره مظلومیت شهید رئیسی و نشبیه آن به مظلومیت شهید رجائی، گفت: در تبلیغات انتخاباتی سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۶ بعضاً این نگاه وجود داشت که اگر شهید رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب باشد، دوران انسداد فرهنگ ایران رقم خواهد خورد ولی شاهد بودیم که این دوران مخصوصاً در استان یزد با حمایت‌های صورت گرفته، دوران رشد و رونق فرهنگی و هنری در این استان بود.
استاندار خاطرنشان کرد: شاهد بودیم که در این دوره به لحاظ اجراهای زنده موسیقی هیچ محدویتی در استان وجود نداشت و نظامند و قانونمند شاهد برگزاری آنها بودیم و تا آنجایی که امکان داشت از رویدادهای فرهنگی و هنری نیز حمایت شد که نشان از نگاه بلند و عمیق شهید رئیسی به این حوزه بود.
فاطمی در انتها ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید نیز شاهد تداوم این نگاه به حوزه فرهنگ و هنر کشور و استان باشیم.
«احسان عابدی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم، امروز را روزی مبارک و شروعی برای ارتقای هنر نمایشی و موسیقی و سایر بخشهای مرتبط دانست و گفت: امیدواریم هنرمندان استان نیز تلاش کنند تا شاهد ارتقای آثار فرهنگی و هنری استان در این بخش‌ها باشیم.

وی ضمن ابراز قدردانی از تکمیل بسیاری از زیرساختهای نیمه تمام فرهنگی و هنری کشور به همت دولت رئیس جمهور شهید و حمایتهای مجموعه مدیریتی استان، ابزار کرد: قرار بود بهمن ماه این مجموعه با حضور رئیس جمهور افتتاح شود که به اکنون به تعویق افتاد.
عابدی در ادامه با اشاره به گشایش‌های خوب فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم، گفت: مجتمع فرهنگی هنری بافق پس از ۹ سال با حضور وزیر محترم به بهره برداری رسید، شاهد راه اندازی پلاتوهایی در شهرستانهای مختلف استان مانند بهاباد بودیم و در این دوره رونق و شکوفایی تئاتر و کسب جوایز کشوری را رقم زدیم.
وی به برگزاری جشنوارهای هنری کشوری به میزبانی یزد، اظهار کرد: تولید آثار و سریالهای مختلف و ثبت رکورد بی سابقه در حوزه فروش فیلم‌ها، برگزاری قریب به ۷۰ رویداد شعر و ادبیات در شهرستانهای مختلف استان و در حوزه موسیقی اجراهای متعدد زنده و صحنه‌ای از دیگر دستاوردها در این دوره بود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان رشد اعطای تسهیلات اشتغالزایی در حوزه فرهنگ و هنر استان از دو میلیارد تومان به ۴۰ میلیارد تومان طی سال گذشته خبر داد و گفت: البته امیدواریم امسال نیز با قولهای مساعدی که در این حوزه داده شده، افزایش بیش از پیش پرداخت این تهسیلات در استان باشیم.   
تالار مرکزی یزد که امروز مزین به نام شهید رئیسی شده و بزرگترین زیرساخت فرهنگی و هنری استان یزد به شمار می‌رود، پس از ۱۵ سال بلاتکلیفی به همت دولت سیزدهم در ۱۴ هزار و ۴۵۰ مترمربع زیربنا ساخته و تکمیل شده و دارای دو سالن بزرگ همایش و اجراهای هنری، نگارخانه، فضاهای آموزشی و کارگاهی متعدد است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر