نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

توصیه‌های رهبر انقلاب به رؤسای‌جمهور در ۹ تنفیذ گذشته چه بود؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
توصیه‌های رهبر انقلاب به رؤسای‌جمهور در ۹ تنفیذ گذشته چه بود؟

ایرنا/ فردا در حالی دهمین حکم ریاست جمهوری باحضور رهبر انقلاب تنفیذ می شود که رسیدگی به معیشت مردم، محور توصیه‌های ایشان به رؤسای جمهور منتخب در ادوار گذشته بوده است.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب قرار است فردا یکشنبه ۷ مرداد ماه در محضر رهبر معظم انقلاب حاضر شده و از سوی معظم‌له، حکم تنفیذ ریاست جمهوری اش را طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی دریافت کند.
از زمان تصویب مردمی قانون اساسی در همه پرسی آذر ۱۳۵۸ و سپس برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری در بهمن ۱۳۵۸ تا کنون ۱۴ انتخابات برگزار شده که ۴ رئیس جمهور منتخب در سال های ۱۳۵۸، ۱۳۶۰ (۲ انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شهادت محمدعلی رجایی) و ۱۳۶۴ حکم تنفیذ خود را از بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) و ۹ رئیس جمهور (بدون در نظر گرفتن پزشکیان) حکم تنفیذ را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده اند.
فردا دهمین مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد.
ضمن اینکه همه مراسمات تنفیذ گذشته با حضور رؤسای جمهور قبلی انجام می شد و این نخستین بار در زمان زعامت حضر آیت الله خامنه ای است که رئیس جمهور پیشین یعنی شهید آیت الله رئیسی حضور فیزیکی ندارد.

نخستین تنفیذ در دوره پنجم؛ توصیه رهبر انقلاب در حکم تنفیذ هاشمی: رعایت تقوا، ارتباط با مردم و قشرهای ضعیف و رعایت عزت و عظمت اسلام

حضرت آیت الله خامنه ای نخستین حکم تنفیذ خود بعد از پذیرش مسئولیت رهبری انقلاب اسلامی را در سال ۱۳۶۸ برای هاشمی رفسنجانی صادر کردند.

رهبر انقلاب در حکم تنفیذ ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی تاکید کردند: «رئیس جمهور محترم و کسانی را که در اداره ی کشور توفیق همکاری با ایشان را خواهند داشت به رعایت تقوی و تداوم یاد خدا و حسن سلوک و ارتباط با مردم و بخصوص قشرهای ضعیف و محروم که صاحبان انقلاب و سربازان همیشه در صحنه آن می باشند و رعایت عزت و عظمت اسلام و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی در تنظیم روابط خارجی توصیه می کنم و ملت عزیز را نیز به همکاری و حمایت کامل از این مسئولین دلسوز و لایق دعوت می نمایم و امید و اطمینان کامل دارم که با وحدت کلمه ی ملت و تلاش مخلصانه ی مسؤولین و حرکت عمومی همه‌ی اقشارمردم در همکاری و کمک به مجریان امور، این ملت بزرگ خواهد توانست به همه ی آرزوهای بزرگ خود دست یابد و کید و کینه ی دشمنان پلید را به ناکامی بکشد و فروغ امید را در دل همه ی ملت های مستضعف جهان برافروزد.

توصیه شفاهی رهبر انقلاب به هاشمی رفسنجانی

ایشان همچنین در این مراسم بیان داشتند: مسئولان دلسوز در این ۸ سال جنگ تحمیلی با انواع مشکلات دست و پنجه نرم کردند تا توانستند کشور را در شرایط به نسبه خوب نگه دارند؛ در عین حال مشکلات جنگ تمام نشده و از بین نرفته است؛ برخی خیال می کنند تا جنگ تمام شد، همه مشکلات جنگ از بین رفت؛ نه، مشکلات جنگ بعد از جنگ باید برطرف شود؛ برطرف کردن یک مشکل بسیار طولانی از ایجاد مشکل خواهد بود؛ یک بمب می خورد و ساختمانی را در یک لحظه ویران می کند که برای سرپاکردن آن زمان زیادی می برد.
رهبر معظم انقلاب افزودند: «عجله نباید به خرج داد؛ طلبکاری نباید زیاد کرد؛ این فکر را نباید القا کرد که به مجرد اینکه دولت تشکیل شود، با فاصله کوتاهی مشکلات برطرف می شود؛ بله برطرف می شود اما در زمان معقول و لازم.»

دوره ششم؛ توصیه رهبر انقلاب به هاشمی رفسنجانی برای گزینش مدیرانی با تقوا

رهبر انقلاب بار دیگر در سال ۱۳۷۲ حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی را برای تشکیل دولت ششم تنفیذ کردند.

توصیه رهبر انقلاب در حکم تنفیذ هاشمی (۱۳۷۲) : حُسن سلوک با اقشار ضعیف به عنوان صمیمی‌ترین یاران انقلاب

ایشان در این حکم آوردند: «رئیس جمهور محترم و برادر گرامی خود را به آنچه توصیه همه انبیا و اولیای مؤمنین است توصیه میکنم؛ یعنی رعایت تقوا و بیاعتنایی به زخارف دنیا و دوام ذکر الهی و اعتماد به قدرت حضرت احدیّت و ناچیز شمردن قدرت خود و همه قدرتمندان مادّی در برابر قدرت کامله الهی، و مهربانی با بندگان خدا و حُسنِ سلوک با مردم؛ به خصوص قشرهای ضعیف که نیروهای همیشه در صحنه انقلاب و صمیمی‌ترین یاران آنانند و حفظ موضع مستحکم همیشگی خود در برابر دشمنان و مخالفان و بدخواهان، و نیز به گزینش همکاران و مدیرانی که این معیارها را در آنان بازشناخته و ثبات قدم، استحکام روحیه و استقامت فکر آنان را آزموده باشند.»

۳ توصیه شفاهی آیت الله خامنه‌ای به هاشمی رفسنجانی

همچنین ایشان در این مراسم سخنانی خطاب به مسئولان ۳ توصیه مهم بیان داشتند؛ اوّل این‌که، برای نفسِ کار و عمل آماده باشد. تنبلی و بیحالی و سهل‌انگاری و کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن، اوّلین بلایی است که ممکن است یک مدیر را از صلاحیت کافی و لازم ساقط کند. جدّی بودن در کار، آرام نداشتن برای کار، احساس مسؤولیت برای اصل اقدام و کار و وظیفه‌ای که بر عهده گرفته، از دیکر موارد بود که ایشان بیان داشتند.

دوم، مسأله آمادگی و استعداد و تعهّد برای انجام کار است؛ به همان نحوی که سیاستهای کلّی و برنامه‌های اساسی کشور آن را اقتضا میکند.

رکن سوم، حفظ طهارت و تقواست. حفظ پاکیزگی در عمل است. اجتناب از هرگونه - خدای ناکرده - اختلاط با اهداف غیر مشروع یا اهداف غیر مقبول و غیراخلاقی است. این، شأن سوم است.

هشدارهای رهبر انقلاب به هاشمی رفسنجانی برای دوری از نظام‌های اقتصادی سرمایه‌داری و سوسیالیستی

مقام معظم رهبری همچنین در مراسم بار دیگر لزوم رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم در نظام اسلامی را یادآور شدند و با تأکید بر تفاوت های نظام اقتصادی اسلام با نظام های سرمایه داری و سوسیالیستی بیان کردند: «فاصله در درآمدها و نداشتن رفاهِ جمع کثیری از مردم، نگرانی نظام سرمایه‌داری نیست. در نظام سرمایه‌داری، حتی تدابیری که ثروت را تقسیم کند، از نظر نظام سرمایه‌داری، تدابیر منفی و مردودی است. نظام سرمایه‌داری میگوید: «معنی ندارد که ما بگوییم ثروت جمع کنید تا آن را از شما بگیریم تقسیم کنیم! این معنی ندارد. این‌که شکوفایی نخواهد شد!» نظام اسلامی این‌گونه نیست. ما با نظام سوسیالیستی هم، به همین اندازه فاصله داریم. نظام سوسیالیستی، فرصت را از مردم میگیرد؛ ابتکار و میدان را میگیرد؛ کار و تولید و ثروت و ابزار تولید و منابع عمده سرمایه و تولید را در دولت متمرکز، و به آن متعلّق میکند. این، غلط اندر غلط است. در اسلام، چنین چیزی نداریم. نه آن را داریم، نه این را. هم آن غلط است، هم این.»
رهبر انقلاب همچنین در این مراسم در زمینه‌های فرهنگی هم نکاتی بیان داشتند: در باب فرهنگ، سیاست کلّی کشور باید عبارت باشد از حفظ و پرداخت و وابستگی شدید و کامل به فرهنگ ملی. البته جزو مهمترین ارکان فرهنگ ملی، اسلام است. «فرهنگ ملی» یعنی «فرهنگ خودی». فرهنگ خودی، باید حفظ شود.

دوره هفتم؛ دو دستور مهم رهبر انقلاب: توجه به اقشار ضعیف، ریشه‌کن شدن بی‌عدالتی

حضرت آیت الله خامنه ای در مرداد ماه سال ۱۳۷۶ حکم سید محمد خاتمی رئیس جمهور منتخب در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶ را تنفیذ کردند.

رهبر انقلاب در حکم تنفیذ خاتمی: این فرصت ارزشمند را برای خدمت به ملت عزیز و هوشمند مغتنم شمارید

رهبر انقلاب در تنفیذ حکم خاتمی آورده بودند: «لازم میدانم جناب رئیس جمهور محترم و کسانی را که ان‌شاءاللَّه در کنار و همکار ایشان خواهند بود، به این نکته توجه دهم که خدمت به ملت عظیم‌الشأن ایران، افتخاری بزرگ و ابدی است. اجر الهی و اخروی و سرافرازی دنیوی و اخروی این مسئولیت، آنگاه که با اخلاص و برای خدا باشد، با هیچ کار و تلاش و عبادتی قابل قیاس نیست. این فرصت ارزشمند را که مانند همه چیز جهان، گذرا و تمام شدنی است، مغتنم شمارند و به قدر همه‌ی وسع و توان خود، به این ملت عزیز و صمیمی و هوشمند خدمت کنند.»

توصیه‌های مقام معظم رهبری به خاتمی در سخنرانی تنفیذ ۱۳۷۶

رهبر معظم انقلاب در این مراسم با تأکید بر لزوم برآورده کردن خواسته ها و نیازهای مردم افزودند: «من در چند دوره‌ای که امام بزرگوارمان حکم ریاست جمهوری - آراءِ مردم - را تنفیذ میکردند، در فرمایشات ایشان نگاه کردم و دیدم به‌طور مستمر - با هر کس که طرف بوده‌اند - راجع به مردم و ملت صحبت کرده‌اند. این، همان حکمتِ امام است؛ همان چیزی است که ما هر طور نگاه و مطالعه میکنیم، می‌بینیم این درست است، این بهتر است. به خصوص قشرهای مستضعف، قشرهای فقیر و ضُعفای مردمند که نیروهای وفادار و ماندگار انقلاب و امام و دولتهای مختلف بوده‌اند و هستند و خواهند بود.»
ایشان همچنین با اشاره به تبعیض و بی عدالتی های رژیم فاسد گذشته و لزوم برطرف کردن آثار باقی مانده از آن گفتند: «البته من سفارش کرده‌ام و سفارش و تأکید هم میکنم که باید تلاش شود فقر و بی‌عدالتی و تبعیض که میراث طواغیت گذشته است، در این کشور ریشه‌کن شود. این‌جانب بیشترین اهتمام را متوجّه این مطلب کرده‌ام و میکنم و توصیه‌ام این است که دیگران نیز همین‌طور عمل کنند.»

دوره هشتم؛ سیر منویات رهبری از اقتصاد به فرهنگ/ مردم سالاری دینی یعنی مشارکت مردم برای رشد فضایل اخلاقی

مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۰ حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام سید محمد خاتمی را برای دومین بار تنفیذ کردند.


 رونمایی از ۳ کلیدواژه در حکم تنفیذ خاتمی (۱۳۸۰) : زدودن فقر و فساد و تبعیض

رهبر انقلاب در حکم تنفیذ خاتمی آورده بودند: «جای آن است که لحظه لحظه وقت مسئولان و نخبگان و امناء ملت، به خدمت و تلاش مخلصانه سپری شود و عزم و همّت همگان، به سوی بسط عدالت و ارتقاء معرفت و معنویت و گشایش امر اقتصاد و معیشت عمومی، معطوف گردد و فقر و فساد و تبعیض که محصول حاکمیت جهل و ظلم و خودکامگی طواغیت در روزگاری بس طولانی است، از صفحه‌ی زندگی ملت ایران زوده شود.»

هدایت مردم به فضایل اخلاقی، تفاوت مردم سالاری دینی با سایر دموکراسی ها

ایشان همچنین در مراسم تنفیذ حکم وی بیان کردند: «در همه آنچه که در دنیا به نام دمکراسی و مردم‌سالاری شناخته میشود، چارچوب وجود دارد. در دمکراسیهای غربی، چارچوب عبارت است از منافع و خواست صاحبان ثروت و سرمایه دارانِ حاکم بر سرنوشت جامعه. تنها در آن چارچوب است که رأی مردم اعتبار پیدا میکند و نافذ میشود. در کشورهای سوسیالیستی سابق - که آنها هم خودشان را کشورهای دمکراتیک می‌نامیدند - این چارچوب، حزبِ حاکم بود. در خارج از چارچوبِ تمایلات و سیاستها و انگیزه‌های حزبِ حاکم، رأی مردم هیچ توانایی و کاربُردی نداشت. مسأله هدایت مردم یکی از مسائل بسیار مهمّی است که در نظامهای سیاسی رایج دنیا - بخصوص در نظامهای غربی - نادیده گرفته شده است. معنای هدایت مردم این است که بر اثر تعلیم و تربیت درست و راهنمایی مردم به سرچشمه‌های فضیلت، کاری بشود که خواست مردم در جهت فضایل اخلاقی باشد و هوسهای فاسد کننده‌ای که گاهی به نام آراء و خواست مردم مطرح میگردد، از افق انتخاب مردم دور شود.»

توصیه رهبر انقلاب به خاتمی: توجه به معیشت، اشتغال و فرهنگ مبارزه با سیاست اباحی‌گری دشمن

رهبر انقلاب با اشاره به اهمیت مسأله اشتغال و معیشت، موضوع فرهنگ را یادآور می شوند و تصریح کردند: «یکی از مسائلی که دشمن به‌طور جدّی در کشور تبلیغ میکند، مسأله اباحی‌گری است. اباحی‌گریِ اعتقادی و عملی، یعنی پایبندی‌ها و تقیّدات و تکیه‌گاه‌هایی که یک انسان را در حرکت خود به سمت هدف مشخصی عازم و مصمم می‌کند، از او گرفتن و او را سرگردان و لنگ کردن. این را باید جدّی بگیرید. یکی از سیاست‌های دشمنان اسلام این است که ایمان مردم را بگیرند و اعتقاد آنها به انقلاب را سلب کنند. چند سالی است که این را در تبلیغاتشان شروع کرده‌اند.»

دوره نهم؛ تأکید بر پیگیری آرمان های والای انقلاب؛ ساده زیستی، خاکساری در برابر مردم و خدمتگزاری

حضرت آیت الله خامنه ای در مرداد ماه ۱۳۸۴ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را تنفیذ کردند.

ایشان در حکم تنفیذ احمدی نژاد آورده بودند: «سخن صریح و قاطع و صادقانه‌ی آقای احمدی نژاد در تعهد به خدمتگزاری و رفع محرومیت و مبارزه با فساد، و لحن افتخارآمیز ایشان در پایبندی به اسلام و آرمان‌های انقلاب، که با منش مردمی و ساده‌زیستی همراه بود، دلها و آراء مردم را متوجه ایشان کرد.»

رهبر انقلاب: برخی می خواهند با عنوان تندروی، عدالت را محکوم کنند

رهبر انقلاب همچنین در این مراسم با حمایت از شعار عدالت گرایی رئیس جمهور منتخب گفتند: «بعضی میخواهند با عنوان تندروی، عدالت را متهم و محکوم کنند. عدالت، تندروی نیست؛ حق‌گرایی است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگیری از ویژه‌خواری است؛ جلوگیری از تجاوز و تعدی به حقوق مظلومان است.»
ایشان با تمجید از روحیه خدمتگزاری رئیس جمهور منتخب و اهداف والایی که ترسیم کرده بیان کردند: «اهدافی که رئیس جمهور منتخب اعلام کرد، اهداف والایی است؛ آرمانها با جدیت تعقیب شود، اما هیچ‌گونه شتابزدگی به‌وجود نیاید؛ هم به مردم عزیزمان توصیه می‌کنم که در درخواست‌ها شتابزدگی را اعمال نکنند. دولت محترم و خدمتگزار با برنامه‌ریزی صحیح، به همان کیفیتی که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله تصویب شده و سیاست‌هایی که اعلام شده است - که جهت این سیاست‌ها هم عدالت، رفاه عمومی و توسعه‌ی علمی و فنی و همه‌جانبه و عدالت‌محور است - در این جهت حرکت کند.»

توصیه های رهبر انقلاب به احمدی نژاد در تنفیذ ۱۳۸۴

مقام معظم رهبری به احمدی نژاد توصیه هایی هم داشتند که اهم آنها به این شرح است:

«از شتابزدگی اجتناب شود؛ آرمانها با جدیت تعقیب شود، اما هیچ‌گونه شتابزدگی به‌وجود نیاید؛ دولت محترم و خدمتگزار با برنامه‌ریزی صحیح، به همان کیفیتی که در سند چشم‌انداز بیست ساله تصویب شده و سیاست‌هایی که اعلام شده حرکت کند؛ استفاده‌ی از شیوه‌های علمی، کار لازمی است؛ در پیوند علم و صنعت و فناوری کار کنیم؛ در پیدا کردن شیوه‌های توزیع عادلانه‌ی امکانات تلاش و فکر کنیم.
در زمینه‌ی سیاست بین‌الملل، همچنان که دولتهای قبلی اعلام کردند و بعداً هم همین‌طور خواهد بود، ملت ایران یک ملت صلح‌طلب است؛ ما از حقوقِ خود قدرتمندانه دفاع کرده‌ایم و باز هم دفاع میکنیم. این را همه‌ی قدرتمداران و مستکبران عالم - بخصوص شیطان بزرگ، امریکا - بدانند.
به رئیس جمهور محترم برادرانه توصیه میکنم در همه‌ی حالات همین احساسی را که امروز بیان کردید - احساس خدمتگزاری به مردم - برای خودتان حفظ کنید. قدرت اگر با هدفِ خدمت به مردم باشد، عبادت است.»

دوره دهم؛ مردودی برخی خواص در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸/ رهبر انقلاب: به آسیب دیدگان حوادث ۸۸ رسیدگی شود

مقام معظم رهبری مرداد ماه ۱۳۸۸ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را برای دومین بار تنفیذ کردند. انتخاباتی که با حاشیه های زیادی همراه بود.

رهبر انقلاب: رأی به رئیس دولت نهم، رأی به مبارزه با اشرافی‌گری بود

در حکم تنفیذ احمدی نژاد آمده بود: «رأی به رئیس جمهور منتخب، رأی به گفتمان پربرکت و عزتمدار انقلاب اسلامی است؛ رأی به استکبارستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه‌طلبان بین‌المللی است؛ رأی به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافی‌گری است؛ رأی به ساده‌زیستی و نزدیکی با مردم و غم‌گساری از ضعیفان و مستضعفان است؛ رأی به کار و تلاشِ بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر است.»

آیت الله خامنه ای: حضور ۸۵ درصدی مردم در انتخابات ۸۸، بی نظیر بود

رهبر انقلاب همچنین در مراسم تنفیذ سال ۱۳۸۸ درباره انتخابات ریاست جمهوری آن سال گفتند: «ما از اول انقلاب در هیچ انتخاباتی حضور ۴۰ میلیونی و ۸۵ درصدی نداشتیم. در این انتخابات، اولین بار چنین فرصت بزرگی پیش آمد؛ اما در همین فرصت بزرگ، در همین شادی بزرگ، دستهایی به کار افتادند برای اینکه ضربه‌ای به ملت ایران بزنند. باید بیدار بود. این بیداری فقط در زبان نیست؛ آحاد ملت، گرایشهای مختلف سیاسی، دلبستگان به کشور، دلبستگان به نظام اسلامی، همه، همه، بایستی به معنای واقعی کلمه بیدار باشند؛ فریب نخورند.»

برخی خواص در قضایای ۸۸ مردود شدند

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کردند: «امتحانهایی هم در این انتخابات پیش آمد. یک امتحان، امتحان آحاد مردم بود. به نظر من مردم در این امتحان برنده شدند؛ نمره‌ی قبولی گرفتند. حضور عظیم مردم، یک امتحان عظیمی بود که آنها را سرافراز کرد. بسیاری از آحاد مردم، از جریانهای سیاسی، طبق وظیفه‌شان عمل کردند. بعضی از خواص هم البته مردود شدند. این انتخابات بعضیها را مردود کرد. برخی از جوانان ما که با صداقت، با سلامت وارد میدان وظیفه میشوند، به رغم هوشیاریهایشان، در مواردی اشتباه کردند.»
مقام معظم رهبری تأکید کردند: «ملت همه با یکدیگر برادرند. از جمله‌ی کارهایی که باید انجام بگیرد، این است که در این حوادث اخیر عده‌ای آسیب دیدند - آسیبهای مالی، آسیبهای جانی، احیاناً آسیبهای آبرویی - مسئولین کشور باید به کمک آنها بشتابند. آسیب‌دیدگان باید مورد حمایت قرار بگیرند. آسیب‌زنندگان باید شناسائی بشوند، مورد مؤاخذه قرار بگیرند؛ هر کی باشند.»

توصیه‌های شفاهی رهبری به احمدی‌نژاد: امکاناتمان زیاد است اما عقب‌افتادگی هم داریم

ما امکاناتمان خیلی زیاد است؛ امکانات طبیعی داریم، امکانات معدنی داریم، امکانات فراوان انسانی داریم که از همه‌ی اینها بالاتر است. استعداد انسانی در کشور ما از متوسط جهانی بالاتر است. اینها خیلی سرمایه‌های بزرگی است. نیازهایمان هم خیلی زیاد است؛ ما عقب‌افتادگیهای مزمن داریم. این عقب‌افتادگی‌ها باید در همه‌ی زمینه‌ها جبران بشود؛ در زمینه‌ی علمی، در زمینه‌ی فنی، در زمینه‌های اجتماعی، در زمینه‌های فرهنگی؛ اینها کار می‌طلبد.

دوره یازدهم؛ رهبر انقلاب خطاب به روحانی: درست است که تحریم‌ها هست اما دل به بیرون نبندید

حضرت آیت الله خامنه ای حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی را در مرداد ۱۳۹۲ تنفیذ کردند.

رهبری در حکم تنفیذ روحانی: حضور پرشور ملت ایران در انتخابات، اقتدار ملی را به افکار عمومی جهان نشان داد

ایشان در این حکم آورده بودند: «آن‌چه ملت ایران همواره و اکنون، از حضور انتخاباتیِ پرشور و بی‌تنش به دست آورده است، تنها نقش‌آفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه‌نفس برای دوره‌ئی تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان‌دادن پختگی و بلوغ سیاسی‌ئی است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت درمی‌آمیزد و او را در افکار عمومی جهان، در رتبه‌ی والائی از عزّت و شکوه می‌نشاند.»

توصیه رهبر انقلاب به روحانی: درست است که فشارهای بین المللی مشکلاتی ایجاد کرده اما درس بزرگی از فشارهای اقتصادی گرفتیم

مقام معظم رهبری در سخنانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی با اشاره به مشکلات بین المللی یادآور شدند: «توصیه‌ی ما، هم به رئیس جمهور محترم، هم به هیئت دولتی که ان‌شاءالله به توفیق الهی در آینده‌ی نزدیکی از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت، این است که کارها را با صبر و بدون شتابزدگی انجام دهند؛ گامها را محکم و مطمئن بردارند. رئیس جمهور محترم اشاره کردند به تحریمها و فشارهائی که دشمنان ملت ایران - که البته در رأس آنها آمریکا است - بر کشور وارد میکنند. من میخواهم بگویم درست است که فشارهای دشمنان برای مردم مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد، اما تجربه‌های باارزشی هم در اختیار مسئولان و در اختیار مردم میگذارد. درس بزرگی که ما از این فشارهای اقتصادی دریافت کردیم، این است که هرچه میتوانیم، باید به استحکام ساخت داخلی قدرت بپردازیم؛ هرچه میتوانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم.»
ایشان تأکید کردند: «من تأیید میکنم نظری را که رئیس جمهور محترم ابراز کردند در زمینه‌ی برخورد حکمت‌آمیز با مسائل گوناگون بین‌المللی و مسائل سیاسی و مسائل ارتباطات بین‌المللی و اینها. حتماً باید برخوردِ حکمت‌آمیز و عاقلانه باشد. البته ما دشمنانی داریم که اینها زبان عقلائی هم خیلی سرشان نمیشود.»

دوره دوازدهم؛ رهبر انقلاب: «تعامل بین المللی» ما را از دشمنی دشمنان غافل نکند

رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه ۱۳۹۶ حکم دومین ریاست جمهوری حسن روحانی را تنفیذ کردند.

رهبر انقلاب در حکم تنفیذ روحانی: همت خود را در جهت استقرار عدالت و حمایت از محرومان معطوف کنید

در متن این حکم خطاب به حسن روحانی آمده است: «به رئیس جمهور منتخب مؤکّداً توصیه میکنم که این منصب خطیر را وسیله‌ای برای کسب رضای الهی و ذخیره‌ای برای هنگامه‌ی لقاء پروردگار قرار دهند و همّت خود را متوجّه استقرار عدالت، و جانب‌داری از محرومان مستضعف، و اجرای احکام اسلام ناب، و تقویت وحدت و عزّت ملّی، و توجّه به توانمندی‌ها و ظرفیّتهای عظیم کشور، و صراحت در بزرگداشت ارزشها و مبانی انقلاب اسلامی نمایند.»

توصیه شفاهی رهبری به روحانی: برخی مسئولان کشورهای دیگر درصدد نابودی نظام هستند

ایشان سپس در بیاناتی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری روحانی گفتند: «در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی، به یاد داشته باشید که دشمن همه‌ی توان خودش را به کار برده برای اینکه شما را نابود کند. بعضی از مسئولینِ دولتهایی که با ما مواجهند و مقابلند، این را صریحاً امروز میگویند؛ صریح میگویند در صدد نابودی نظام جمهوری اسلامی هستند؛ این را به یاد داشته باشید؛ بعضی‌ها هم این را پنهان میکنند، نمیگویند، امّا واقعیّت این است که [این قصد] هست.»
ایشان تأکید کردند: «تعامل بین‌المللی» نباید ما را از این نکته که دشمنانی هستند که به نابودی ما کمر بسته‌اند، غافل کند. از هر بهانه‌ای هم استفاده میکنند. شما موشک ماهواره‌بر به فضا پرتاب میکنید، ناگهان می‌بینید که در دنیا جنجال درست کرده‌اند. یک کار علمی، یک کار فنّی، یک کاری که برای یک کشور لازم و بسیار عادی و معمولی است، وقتی شما انجام میدهید، می‌بینید جنجال راه می‌اندازند؛ اینها نشانه‌های این است که بایستی بیشتر مراقب باشید.»

دوره سیزدهم؛ رهبر انقلاب: مسیری که آقای رئیسی برای احیای ارزش های انقلاب در پیش گرفته اند، مسیر درستی است

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه ۱۴۰۰ و درست زمانی برگزار شد که به دلیل مشکلات متعددی که بعضا ناشی از بی توجهی دولت قبل به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص دل بستن به درون و نه بیرون از کشور بود و همچنین مشکلات ناشی از شیوع کرونا و بی عملی دولت قبل در واردات واکسن به بهانه عدم امضای اف ای تی اف، فضای سنگین ناامیدی در کشور ایجاد کرده بود؛ همین مسائل سبب رغبت مردم به مرحوم شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و انتخاب ایشان شد.

رهبری در حکم تنفیذ شهید رئیسی: تقویت پول ملی را به جدّ دنبال کنید

ایشان در حکم تنفیذ شهید آیت الله رئیسی آورده بودند: «امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ی خدمت و آماده‌ی حرکت جهشی در همه‌ی عرصه‌ها، و نیازمند مدیریّتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ی ملّت، بویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را بِجِد دنبال کند، و قشرهای متوسّط و پایین جامعه را که سنگینیِ مشکلات اقتصادی بر دوش آنها است، توانمند سازد؛ مدیریّتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادّی و معنوی ملّت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد.»

توصیه رهبر انقلاب به شهید رئیسی: شعار مردمی بودن را ادامه دهید

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رئیسی با اشاره به مشکلاتی که بر کشور در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم سایه افکنده بود گفتند: «از مدّتی پیش، در محافل سیاستگذاری دشمنان کشور و دشمنان جمهوری اسلامی، یک توطئه‌ی تحریم انتخابات طرّاحی شده بود که در داخل هم بعضی از روی غفلت، بعضی هم شاید از روی غرض این سیاست را دنبال میکردند؛ مردم پاسخ قاطعی دادند و شرکت کردند. شرکت مردم هم خوب بود؛ با توجّه به اوضاع و احوالی که وجود داشت، شرکت مردم، شرکت خوبی بود و نشان‌دهنده‌ی حضور مردم در عرصه بود. خدا را شکر میکنیم و از مردم هم تشکّر میکنم.»
ایشان ادامه دادند: «خوشبختانه در بیانات رئیس‌جمهور محترم، جناب آقای رئیسی، در تبلیغات انتخابات و غیره، تکیه بر روی ارزشهای اساسی انقلاب، مکرّر انجام گرفت -ایشان بر ارزش عدالت، مبارزه‌ی با فساد و امثال اینها تکیه کردند- این مسیر درستی است؛ توصیه‌ی مؤکّد ما این است که همین مسیر را دنبال کنند.»
رهبر انقلاب به شعار دولت مردمی آیت الله رئیسی اشاره و اظهار کردند: «یک توصیه به رئیس‌جمهور محترم این است که در شعارهای ایشان مسئله‌ی مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است. «دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند.»

رهبر انقلاب: در موضوع مقابله با جنگ رسانه ای دشمن ضعف داریم

مقام معظم رهبری در این مراسم خطاب به رئیس جمهور شهید بیان کردند: «مطلب دیگر مسئله‌ی جنگ تبلیغاتی دشمن است. امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلّط بشوند مبالغ هنگفت هزینه میکنند، کارهای بسیار انجام میدهند؛ فکرهای بسیاری را در مجموعه‌های فکری برای این کار استخدام میکنند تا بتوانند با جنگ روانی، با تبلیغات گوناگون، افکار عمومی کشورها را -از جمله بیشتر از همه امروز کشور ما را که هدف سوء‌نیّت قدرتهای بزرگ است- قبضه کنند و در اختیار بگیرند. وقتی افکار عمومی یک ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملّت هم طبعاً طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت. کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم.»
در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران ۲ رئیس جمهور پایان دوره ۴ ساله خود را ندیدند؛ نخستین نفر محمدعلی رجائی بود دیگری سید ابراهیم رئیسی.
به همین جهت چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، زودهنگام و پیش از پایان دوره سیزدهم برگزار شد؛ این انتخابات به دور دوم کشیده شد و بر اساس نتایج نهایی اعلام شده از سوی وزارت کشور مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.
بر همین اساس مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران، در روز یکشنبه هفتم مرداد ۱۴۰۳ با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه‌ امام خمینی(ره)‌ برگزار خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر