نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

فرایند قانونی رئیس‌جمهور منتخب برای سکانداری امور اجرایی کشور از زبان سخنگوی شورای نگهبان

منبع
فارس
بروزرسانی

فارس/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: مادر هر دو مرحله انتخابات هیچ شکایتی از نامزدهای محترم نداشتیم چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم و حتی خود ما در شورای نگهبان با تک تک عزیزان صحبت کردیم و تک تک عزیزان گفتند که نکته خاصی ندارند.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شامگاه شنبه ششنم مرداد ماه در برنامه گفت و گوی زنده تلویزیونی شبکه خبر خاطرنشان کرد: انتخابات یک فرایندی را دارد البته در کشور ما اید انتخابات در حالت عادی در سال آینده برگزار می‌شد، ولی خوب با اتفاقی که برای آقای رئیس جمهور و همراهانشان صورت گرفت و حادثه تلخی که شاهد بودیم ما یک انتخابات پیش از موعدی را برگزار کردیم.
وی افزود: شاید هماهنگی‌های انتخابات باید از ماه‌ها قبل انجام می‌شد اما با توجه به شرایطی که پیش آمد کارها سریعتر البته با دقت بیشتر برگزار شد و پیش رفت در یک بازه کمتر از دو ماهه.
عضو شورای نگهبان تصریح کرد: قانون اساسی ما با افتخار حتی برای چنین روزهایی هم پیش‌بینی‌های لازم را دارد و از همان ساعت اول ما با ابهامی مواجه نبودیم و علتش هم جزئیات قانون اساسی ماست  بالاخره پیش‌بینی‌هایی را فرضا داشته است.
وی افزود: اصل ۱۳۱ جزئیاتی را برای چنین اتفاقاتی پیش بینی کرده بود، معاون اول عهده‌دار مسئولیت‌های رئیس جمهور می‌شود، و الحمدالله فرایندها تک به تک طی شد و با هیچ اخلالی ما مواجه نبودیم.

وی در ادامه گفت: نظام حقوقی همیشه در همه جا باید برای چنین روزهایی پیش بینی‌هایی لازم را داشته باشد و خب نظام حقوقی ما هم همچنین پیش بینی انجام داده بود در قانون اساسی.
طحان نظیف تصریح کرد: آنچه که نباید فراموش کرد در این ایام رهبری حکیمانه حضرت آقا بود که در این مدت در همان ساعت اول که این اتفاق افتاد همه مسئولان امر را ایشان دعوت کردند و سوق دادند که در امور مردم و در امور کشور هیچ اخلالی نباید صورت گیرد.
وی تصریح کرد: این‌ها همه بسترهای قانونی را به جای خود نشان می‌دهد که فرایند خود را انجام دادند ولی اراده اجرای قانون مان صحبت‌ها و چند جمله اول رهبر انقلاب بود که به همه کمک کرد تا فرایندها درست انجام شود.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: بعد از این آماده سازی فرایندها مسئله ثبت نام در انتخابات را داشتیم که حدود ۸۰ نفر ثبت نام کردند
وی افزود: شورای نگهبان برابر قانون دو مهلت ۵ روزه را برای بررسی صلاحیت‌ها بر عهده دارد و از مهلت اول استفاده کرد و یک بخشی از مهلت دوم را هم استفاده کرد، و تاکید بر این بود که کار در هم نهایت سرعت و دقت انجام بشود، خوب اسامی اعلام شد و بعد از آن هم عزیزان به بحث تبلیغات خودشان شروع کردند.
وی افزود: خوب برهه تبلیغات را هم پشت سر گذاشتیم و مرحله اول انتخابات هم که روز جمعه برگزار شد و هیچ کدام از نامزدهای محترم حائز اکثریت آرا نشدند و انتخابات به مرحله دوم کشیده شد و به حمدالله همه چیز مبتنی بر قانون و مد نظر ناظر انتخابات یعنی شورای نگهبان هست انجام شد.
سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: مادر هر دو مرحله انتخابات هیچ شکایتی از نامزدهای محترم نداشتیم چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم و حتی خود ما در شورای نگهبان با تک تک عزیزان صحبت کردیم و تک تک عزیزان گفتند که نکته خاصی ندارند.
وی در ادامه گفت: بحث صحت انتخابات را داشتیم هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم و سعی کردیم با توجه به اینکه شکایتی از سوی کاندیدای محترم نیست، لذا صحت انتخابات در هر دو مرحله‌ اعلام شد و در نهایت بعد از تایید صحت انتخابات تایید اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب را داشتیم که همین چهارشنبه گذشته این اعتبارنامه به امضای اعضای محترم شورای نگهبان رسید.
وی افزود: امشب(دیشب) که خدمت شما هستیم فردا(امروز) تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب است و تحلیف و سوگند یاد کردن رئیس جمهور هم سه‌شنبه همین هفته انشالله برگزار خواهد شد.
طحان نظیف تصریح کرد: تنفیذ به معنای به اجرا درآوردن و به اجرای نفوذ دادن و تایید کردن یک عمل حقوقی محسوب می‌شود، ما در قانون اساسی واژه امضا را داریم و در قانون انتخابات قانون تنفیذ را داریم و عملاً این دو مترادف همدیگر هستند.
وی افزود: تنفیذ به معنای امضا کردن و اجرا درآوردن یک عمل حقوقیست و به رسمیت شناختن یک عملی است که اتفاق افتاده است، ما در قانون اساسی در اصل ۱۱۰ که وظایف و اختیارات رهبر ذکر شده است در بند ۹ اصل ۱۱۰ به این موضوع پرداخته شده است.
وی در ادامه گفت: ببینید در قانون انتخابات آغاز دوره ۴ ساله ریاست جمهوری روز تنفیذ است، ببینید ما تا الان عبارت رئیس جمهور منتخب را به کار می‌بردیم ولی از فردا که انشاالله تنفیذ انجام می‌شود دیگر رئیس جمهور رئیس جمهور مستقر و قانونی کشور می‌شود.

وی افزود: ببینید ما قانون اساسی را داریم که در اصل قانونی است که تبلور یافته نظام حاکم سیاسی ماست، نظام سیاسی ما جمهوری اسلامی است نظام سیاسی ما مردم سالاری دینی است، این نظام طراحی شده و ساختارسازی شده برای آن نظامی است که در آن هم جمهوریت و هم اسلامیت وزن دارد.
وی تاکید کرد: یعنی امضای حکم ریاست جمهوری می‌تواند تضمین رای مردم به نوعی محسوب شود، رضا این نظام سیاسی بالاخره شما در همه نظام‌های سیاسی دنیا شرایط خاص خود را دارند.
وی خاطرنشان کرد: در نظام سیاسی ما هم بالاخره در مبانی دینی ما داریم که در زمان غیبت مسئولیت حکمرانی بر عهده فقیه عادل جامع الشرایط است.لذا این‌ها شرایطی است که نظام حکومتی ما مبتنی بر آنها کارش را پیش می‌برد و در کنار آن ما اصولی را مثل اصل ۵۶ را داریم که قوای حاکم در نظام جمهوری اسلامی ایران را ذکر می‌کند.
وی افزود: قوای حاکم ی مجریه مقننه و قوه مقننه هستند که این‌ها زیر نظر ولایت امر و امامت امت مسئولیت‌های خودشان را انجام می‌دهند.جمع این‌ها و البته وای حاکمی که زیر نظر ولی فقیه انجام وظیفه می‌کنند در مورد تنفیذ این نقطه تلاقی را پیدا می‌کند یعنی رای مردم در کنار امضایی که رهبری انجام می‌دهند اعتبار بخشی پیدا می‌کند.
عضو شورای نگهبان گفت: عملاً اقدامات رئیس جمهور پس از این امضا اقدام شرعی پیدا می‌کند و اقدامات او اعتبار قانونی پیدا می‌کند.تنفیذ هم به معنای مشروعیت بخشی و هم به معنای نظارت بر اقداماتی است که تا الان انجام شده است.
وی افزود: ببینید این موضوع تحلیف در اصل ۱۲۲ قانون اساسی آمده که حتی متن سوگند به لحاظ اهمیت در قانون اساسی آمده است، و بالاخره رئیس جمهور این سوگند را باید در پیشگاه نمایندگان ملت یاد کند.
طحان نظیف تصریح کرد: به موارد مهمی در سوگندنامه یاد شده که پاسدار چه چیزهایی باشد پاسدار قانون اساسی باشد پاسدار حقوق مردم باشد  دیگر مواردی که مردم می‌توانند آن را مطالعه کنند.
وی افزود: عرض بنده این است که این مبتنی بر قانون اساسی است و فرایندی است که باید طی بشود و به لحاظ شکلی هم مراسمی است که مهمانان داخلی و خارجی حضور دارند و مراسمی است که قانون اساسی روی چند مورد آن تاکید دارد و آن این است که در مجلس شورای اسلامی باید اتفاق بیفتد، و در پیشگاه نمایندگان مردم این کار باید انجام بشود و همچنین در حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان باید صورت بگیرد.
وی در پایان گفت: ما در قانون اساسی داریم که رئیس جمهور در برابر مردم و در برابر رهبری و در برابر نمایندگان مردم مسئولیت دارد و پاسخگو باید باشد و من در برابر مردم چون رای گرفته از مردم و باید پاسخگو باشد در برابر رهبری به خاطر همان حکم تنفیذ است و در برابر مجلس هم عملاً به خاطر همین تحلیفی که صورت می‌گیرد می‌پذیرد که ر برابر این‌ها پاسدار چه چیزهایی باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر