نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

رئیس‌جمهور: چین جنایتگری‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
رئیس‌جمهور: چین جنایتگری‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کند

ایسنا/ رئیس جمهور با بیان این‌که «ایران و چین از ظرفیت‌های عظیمی برای همکاری های مشترک برخوردارند»، بر اجرایی شدن هر چه سریعتر توافقات انجام شده بین مقامات دو کشور به ویژه در دو موضوع مهم تکمیل طرح بزرگ «کمربند راه» و برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک میان دو کشور تاکید کرد.

مسعود پزشکیان عصر چهارشنبه در دیدار «پنگ چینگ هوآ» فرستاده ویژه رئیس جمهور و نائب رئیس کنگره ملی خلق چین که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است، چین را شریکی راهبردی و استراتژیک در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: چین همواره از دوستان روزهای سخت ایران بوده است و کمک های پکن برای مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا را از یاد نخواهیم برد.
وی با بیان این‌که «ایران و چین از ظرفیت‌های عظیمی برای همکاری‌های مشترک برخوردارند که فعالسازی آن‌ها فرصت‌های جدیدی برای هر دو کشور ایجاد خواهد کرد»، بر اجرایی شدن هر چه سریعتر توافقات انجام شده بین مقامات دو کشور به ویژه در دو موضوع مهم تکمیل طرح بزرگ «کمربند راه» و برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک میان دو کشور تاکید کرد.
وی با اعلام آمادگی ایران برای گسترش تعاملات و همکاری های منطقه ای و بین المللی با چین بر بستر سازمان همکاری شانگهای و بریکس، بر تاثیرناپذیری روابط جمهوری اسلامی ایران و چین از تحولات بین المللی و جهانی تاکید و تصریح کرد: در حالی که آمریکا با هدف فروش سلاح، به دنبال استمرار جنگ و نا امنی در منطقه ماست، اقدامات دولت چین برای حفظ صلح و ثبات از طریق رفع اختلافات کشورهای منطقه قابل تقدیر است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، حمایت های مالی نظامی و سیاسی آمریکا را عامل تداوم جنایات بی سابقه صهیونیستها، از کشتار زنان و کودکان و کهنسالان درغزه تا ترورهای بزدلانه در منطقه، دانست و گفت‌: جامعه جهانی در برابر وقوع چنین جنایات وحشیانه، بی سابقه و ضد انسانی مسئول است و سازمان های حقوق بشری و کشورهای مدعی حقوق بشر باید بابت سکوت خود در برابر این توحش دنیای مدرن پاسخگو باشند.
وی با بیان این‌که «رژیم صهیونیستی و حامیان آن به دنبال گسترش تنش و تداوم ناآرامی در منطقه هستند»، به عضویت دائم چین در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و از دولت این کشور خواست از تمام ظرفیتهای خود برای محکوم کردن جنایتگری های رژیم صهیونیستی استفاده کند.
پنگ چینگ هوآ: ایران کشوری مهم در منطقه و شریکی راهبردی برای چین است/ قدردانی از مواضع امیدبخش در زمینه توسعه همکاری های دو کشور
«پنگ چینگ هوآ» فرستاد ویژه رئیس جمهور چین نیز در این دیدار ضمن تبریک و ابلاغ سلام و آرزوهای نیک رئیس جمهور چین برای موفقیت پزشکیان در دوره ریاست جمهوری، ایران را کشوری مهم در منطقه و شریکی راهبردی برای چین دانست و تصریح کرد: چین برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل بوده و خواستار توسعه هر چه بیشتر این روابط است.
فرستاده ویژه رئیس جمهور چین در ادامه پیشنیه طولانی روابط ایران و چین را نشانه عمق پیوندهای فرهنگی و تاریخی میان دو ملت عنوان کرد و افزود: ایران و چین همواره در تحولات بین المللی حامی و پشتیبان یکدیگر بوده اند و این حمایتهای متقابل زمینه ساز همکاری های مشترک، تامین کننده منافع دو کشور و تضمین کننده صلح و ثبات در منطقه بوده است.
پنگ چینگ هوآ همچنین از پاسخ دکتر پزشکیان به پیام تبریک رئیس جمهور چین و اتخاذ مواضع امیدبخش در زمینه توسعه همکاری های دو کشور قدردانی کرد.
نایب رئیس کنگره ملی خلق چین بر آمادگی کشورش برای اجرای برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک و ارتقای همکاری های اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و افزود: چین همچنین از ایفای نقش ایران در عرصه تحولات منطقه‌ای و جهانی حمایت می‌کند و آماده همکاری با ایران در زمینه استقرار صلح و ثبات و تحقق نظم چندجانبه جهانی است.

پنگ چینگ هوآ در ادامه تصریح کرد: چین قاطعانه ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم و بر ضرورت رعایت اصول بین المللی و احترام به حاکمیت ارضی ایران تاکید می کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر