نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

روایت کامل نماینده حماس در ایران از شب ترور شهید هنیه

منبع
جماران
بروزرسانی
روایت کامل نماینده حماس در ایران از شب ترور شهید هنیه

جماران/ نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران روایت کامل خود از شب ترور شهید اسماعیل هنیه را بیان کرد.

مشروح گفت و گوی جماران با خالد قدومی در پی می آید:

لطفاً روایت کامل خود را از شب حادثه و اینکه چه کسانی در آنجا حاضر بودند، بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله. الصلاة و السلام علی رسول الله. رحم الله الشهداء و إنا لله و إنا الیه راجعون.

روز آن شب حاج اسماعیل هنیه و همراهانش در قالب هیئت جنبش حماس در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران شرکت کردند. بعد از آن در چند برنامه‌ای دیگر شرکت کرد. شام آن روز، مهمان رسمی رئیس‌جمهور ایران بودند. بعد از صرف شام، حدود ساعت یازده و یازده و خرده‌ای به محل اقامتش در مهمان‌سرا رسید؛ همین مهمان‌سرایی که مخصوص مهمان‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی‌ایران است. معمولاً مهمانان رسمی دولت جمهوری اسلامی‌ایران در این مهمان‌سرا می‌آیند؛ وزرای خارجه، نخست‌وزیرها، جنبش‌های مقاومت و هر کسی که مهمان دولت ایران است، در این مهمان‌سرا می‌آیند. آقای اسماعیل هنیه نیز در این مهمان‌سرا مستقر شده بودند. نماز عشاء را با یکی از دوستان عزیز در آنجا خواندند. 

بعد، ما اعضای هیئت حماس که مهمان ایران بودیم، با حاج هنیه کمی نشستیم و درباره اتفاق شهادت حاج فؤاد شُکُر که در همان لحظات در جنوب لبنان رخ داده بود و در مورد اینکه وضعیت سیاسی آینده چه خواهد شد، کمی صحبت کردیم. شیخ اسماعیل هنیه (رحمه الله) در آن موقع فرمودند که بالاخره هر مجاهد آرزویش شهادت است و ایشان(فؤاد شکر) موفق شدند که شهید بشوند. در آن لحظات ایشان چنین صحبت‌هایی می‌کردند و شهادت این دوستان و شهادت فرماندهان مقاومت در غزه را تبریک عرض می‌کردند.

من پرسیدم که دیدار مجلس شورای اسلامی ایران چه‌طور بود؟ ایشان گفتند در آنجا دیدم که مقاومت چقدر در دل مردم جایگاه والا دارد. می‌گفتند که تمام مقامات سیاسی کشورهای عربی و اسلامی حول خودش(حاج اسماعیل هنیه) تجمع کردند و با او سلام و احوالپرسی می‌کردند.

ایشان بعد از این جلسه رفتند و خوابیدند. ساعت یک و سی و هفت دقیقه بامداد بود که دیدم یک ضربه‌ای شدید مثل برخورد رعد و برق به کل ساختمان وارد شد. بنده در آن لحظه فکر کردم که ممکن است زلزله یا رعد و برق آمده باشد؛ اما دیدم که چنین چیزی نبود. من در طبقه دوم بودم و حاج اسماعیل هنیه در طبقه چهارم این ساختمان مستقر بودند. از اتاق بیرون رفتم دیدم که همه‌جا دود بود. بعد از چند دقیقه اجازه گرفتم و رفتم طبقه چهارم به سمت همان اتاقی که حاج هنیه در آن بود. دیدم که این دود از اتاق ایشان بیرون می‌آید. وقتی رسیدم دیدم دیوار اتاقش که به سمت بیرون بود و همین‌طور سقف آن اتاق مهندم شده است. نزدیک رفتم و دیدم که پیکر مطهر این شهید در وسط اتاق افتاده است. در اتاق خارجی همانجا، همراه حاج هنیه، پیکر آقای وسیم ابوشعبان را دیدم که در بغل و جلو شکمش قرآن بود و روی قرآن خون مطهر این شهید پاشیده بود.

این تقریبا تمام ماجرای آن شب بود که عرض کردم.

نظر شهید هنیه در مورد آتش‌بس چه بود؟

حاج هنیه یک شخصیت اهل ایمان با تفکر باز بود. در مورد مسائل آتش‌بس دنبال مصلحت و منفعت مردم و مقاومت اسلامی فلسطین بودند. ایشان آتش‌بس را به شرطی می‌خواست که وحدت بین گروه‌های مقاومت، بین فلسطینی‌ها و در سطح امت اسلامی حفظ شود. لذا، هر قدمی را که می‌خواست جلو برود، با دوستانش در محور مقاومت و گروه‌های فلسطینی ابتدا آن را بررسی می‌کرد و بعد جلو می‌رفت.

ایشان دنبال آتش‌بس بودند؛ زیرا می‌دانستند که همه خواستار توقف این ژنوساید و نسل‌کشی است. این را آقای هنیه هم در رسانه‌ها و هم در دیدارهایش با چینی‌ها، روس‌ها، مقامات و هیئت‌های رسمی عربی و اسلامی به صراحت بیان کردند. همه این را از خود این شهید شنیدند که ایشان به دلیل حفظ منافع امت اسلامی، مردم ما در غزه و مسائل انسانی خواستار توقف جنگ است. مصالح عمومی امت اسلامی و مردم غزه در شخصیت حاج هنیه خیلی تأثیرگذار بود.

ولی دنبال آتش‌بس‌بودن به معنای این نبود که حقوق حقه‌ای ما را از دست بدهیم. خود آقای هنیه همیشه می‌فرمود که رفتن ما به‌سوی مذاکرات برای رسیدن به آتش‌بس، چهار شرط دارد: توقف کامل جنگ؛ خروج نیروهای رژیم کودک‌کش صهیونیستی از غزه؛ باز کردن گذرگاه‌هایی غزه، به‌ویژه گذرگاه رفح برای ورود امدادهای بشردوستانه و بازسازی غزه و تبادل اسرا. بعد برای حل مسائل سیاسی سراغ مردم غزه می‌رویم هرچه که آنها انتخاب کردند، همان را اختیار می‌کنیم.

جانشین ایشان چگونه تعیین می‌شود؟ پیش‌بینی شما چیست؟


بحث جانشین حاج هنیه مسئله‌ای زیاد مهم نیست؛ چون ما در داخل جنبش حماس دستورالعمل داریم، مجلس شورا داریم، ما اهل کارهای شورایی و بحث دموکراسی در داخل خود جنبش بوده‌ایم و در اینجا نیز همین شیوه‌ها و دستورالعمل‌ها را اعمال می‌کنیم. الآن در این مرحله انتقالی، مسائل جنبش حماس را رئیس مجلس شورا مدیریت می‌کند. ان شاءالله در نزدیک‌ترین فرصت، مجلس شورا را دعوت می‌کنند و جلسه خیلی مهم راهبردی را برای موضوع و روش انتخاب رهبر جدید حماس بررسی و انتخاب می‌کنند.

الآن دو روش نسبت به انتخاب رهبری حماس مطرح است: یک روش این است که با توجه به شرایط جنگی و سنگین بودن برگزاری انتخابات، برای مدت یک‌سال که از دوره مسئولیت حاج هنیه باقی مانده است، یک نفری را برای رهبری جنبش حماس انتخاب می‌کنیم. روش دوم هم این است که نه، از همین ابتدا سراغ انتخابات می‌رویم. اینکه کدام یک از این دو روش در پیش گرفته خواهد شد، در داخل مجلس شورا حل‌وفصل می‌شود. انشاءالله کسی روی‌کار می‌آید که پیرامون مقاومت و ادامه مواجه با رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین از نهر تا بحر، ثابت قدم باشد. به امید خدا!

نظر شما در مورد روایت نیویورک‌تایمز، تلگراف، اکسیوس و برخی افراد در صداوسیما از حادثه ترور شهید اسماعیل هنیه چیست؟ به نظر شما اهداف هر کدام از این روایت‌ها چه بوده است؟

نظر بنده نفی گزارش‌های نیویورک‌تایمز یا تلگراف است که می‌گویند اینجا کسی از چند ماه قبل بمبی کار گذاشته است. مشاهده و تحلیل منطقی بنده این است که چیزی از خارج ساختمان به همان اتاق حاج اسماعیل هنیه زده شده است. دشمنان ما همیشه این‌جوری‌اند که علیه مقاومت و انقلاب اسلامی پروپاگاندا کرده و حرف‌های دروغ می‌گویند. اینجا نیز به‌دلیل اینکه خواستند هم دفع اتهام از صهیونیست‌ها و آمریکا کنند و هم خواستند در داخل ایران ایجاد تفرقه و فتنه بشود، به چنین دروغ‌هایی روی‌آوردند.

به‌نظر بنده چنین چیزی‌هایی که آنها می‌گویند، نبوده است. بلکه همان گزارش سپاه که بعداً بیرون آمد، منطقی‌تر بوده است؛ یعنی یک موشکی کوتاه‌برد با سرگلوله انفجاری با وزن هفت کیلو مواد منفجره از بیرون ساختمان پرتاب شده است. طبق چشم‌دید بنده، این روایت منطقی‌تر و علمی‌تر است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر