نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

گمانه‌زنی رسانه‌های جهان عرب درباره پاسخ ایران به ترور شهید هنیه

منبع
فارس
بروزرسانی
گمانه‌زنی رسانه‌های جهان عرب درباره پاسخ ایران به ترور شهید هنیه

فارس/ رسانه‌ها و مطبوعات جهان عرب گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره پاسخ ایران به ترور «اسماعیل هنیه» انجام داده‌اند، اما وجه اشتراک همه این گمانه‌زنی‌ها «حتمیت» انتقام و «سخت» و «متفاوت» بودن آن است.

تأکید تهران بر گرفتن انتقام ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که با فرمایشات مؤکد مقام معظم رهبری همراه بود، در رسانه‌های جهان عرب بازتاب گسترده‌ای داشت و بسیاری از آن‌ها را واداشت تا سناریوهایی را درباره پاسخ ایران مطرح کنند، این مطلب تعدادی از این رسانه‌ها و سناریوهای مطرح از سوی آن‌ها را بررسی می‌کند.
روزنامه النهار: پاسخ ایران نقشه ائتلاف‌های منطقه‌ای را تغییر می‌دهد
وبگاه روزنامه لبنانی النهار نوشت: نحوه پاسخ ایران نه تنها روابط ایران و حماس را تحت تأثیر قرار خواهد داد، بلکه می‌تواند، معادلات منطقه‌ای و حتی بین‌المللی را به طور کامل تغییر دهد. لذا پیش بینی می‌شود، سناریوهای پاسخ ایران به ترور هنیه بین دیپلماسی هشدار و رویارویی مستقیم نظامی در نوسان باشد.
النهار در ادامه به بررسی سناریوهای مطرح شده از سوی رسانه‌های ایرانی می‌پردازد و خاطرنشان می‌کند، تعدد سناریوهای مطرح شده بیانگر پیچیدگی و حساسیت موضوع و موضع‌گیری ایران در قبال آن است.

النهار می‌گوید که رهبران ایران به خوبی به این حساسیت‌ها واقف هستند و تلاش دارند، بین تحقق اهداف خویش و شرایط حساس منطقه‌ای تعادل و توازن ایجاد کنند.
به همین دلیل النهار تأکید می‌کند که پاسخ ایران هرچه باشد، ترور اسماعیل هنیه در تهران نقطه عطف سیاست خارجی ایران را تشکیل خواهد داد و در سال‌های آینده نقشه ائتلاف‌های منطقه‌ای را تغییر خواهد داد.
القبس: انتقام ایران چندان طول نخواهد کشید
روزنامه کویتی القبس نیز در تحلیلی درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران و پاسخ ایران چنین نوشت: بعد از تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر گرفتن انتقامی سخت از ایران انتقام ایران از اسرائیل امری حتمی و قطعی، چراکه اسرائیل آشکارا حاکمیت ایران را نقض و مهمان جمهوری اسلامی در قلب تهران ترور کرده است، این حادثه به خودی خود «زلزله بزرگی در خاورمیانه» محسوب می‌شود.
پس از موضوع قطعیت و حتمیت انتقام، باید گفت که این انتقام مستقیم خواهد بود، اما به تنهایی انجام نخواهد شد، بلکه دستکم حزب الله را با خود همراه خواهد داشت، لذا اولین احتمال این است که حمله از آسمان لبنان و به سمت شمال فلسطین اشغالی به شکل موشک و پهپاد انجام شود. استفاده بیش از حد موشک در این عملیات به این جهت که خرابی‌های گسترده‌ای برای اسرائیل به بار می‌آورد، دور از انتظار به نظر می‌رسد.
در عین حال به جز حزب الله، دور از انتظار نیست که دیگر متحدان ایران در یمن و عراق و حتی گروه‌های مقاومت فلسطینی با تهران در این انتقام همراه شوند و این می‌تواند، دامنه درگیری‌ها و جنگ را در خاورمیانه و منطقه گسترش دهد.
همچنین القبس می‌گوید، به دلیل عصبانیت تهران از این اقدام تل‌آویو انتقام تهران چندان طول نخواهد کشید. در این میان انتظار می‌رود، حزب الله شمال اسرائیل و انصارالله یمن، بندر ایلات را آماج حملات خود قرار دهند.
میدل ایست نیوز: منتظر انتقام ترکیبی باشید
پایگاه خبری میدل ایست نیوز درباره پاسخ ایران به عملیات ترور اسماعیل هنیه چنین نوشت: برافراشته شدن پرچم قرمز بر بالای گنبد جمکران به این معنی است که انتقام ایران امری حتمی و قطعی است.
از سوی دیگر، همزمانی عملیات ترور هنیه با عملیات ترور فؤاد شکر در لبنان سناریوی عملیات ترکیبی را مطرح می‌کند که در آن تنها بعد نظامی مطرح نخواهد بود، بلکه جنگی سایبری، روانی و امنیتی را در برخواهد گرفت.
درباره زمان انتقام نیز انتظار می‌رود، تهران راهبرد صبر را پیش گیرد و برای مدتی نامحدود اسرائیل را منتظر نگه‌دارد که بازتابی فرسایشی روی این رژیم خواهد داشت.
الجزیره: پاسخی با سه ویژگی جدید

شبکه قطری الجزیره با بیان این‌که ترور شهید هنیه رخدادی بی‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی به جهت شخصیت هنیه، مکان ترور، عامل ترور و زمانبندی است، درباره سناریوهای ایران در پاسخ به این جنایت نوشت که ایران پاسخ را محدود به رویارویی تهران-‌تل‌آویو نخواهد کرد، بلکه ابعاد گسترده‌تر منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داد.
در این چارچوب الجزیره بر این باور است، پاسخ ایران در حد و اندازه شخصیت هنیه خواهد بود و به شکل عملیات «وعده صادق» یعنی حمله مستقیم و رسمی توسط سپاه پاسداران به سمت اهدافی داخل سرزمین‌های اشغالی انجام خواهد شد. با وجود سه تفاوت اصلی نسبت به پاسخ پیشین؛ یک: استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌تر، دو: در این حمله ممکن است، اهداف انسانی هم وجود داشته باشند، سه: انتخاب اهداف راهبردی و بسیار حساس.
الشرق الاوسط: تکرار سناریو پیشین 
روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط وابسته به عربستان سعودی با بیان این‌که حین تشدید تنش بین ایران و اسرائیل دو طرف همواره بر پاسخ به یکدیگر در قالب سناریوهای متعدد و مختلف تأکید می‌کنند، نوشت: به نظر می‌رسد، پاسخ ایران به ترور هنیه به همان شکل پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق به شکل حملات موشکی و پهپادی باشد. با این تفاوت که این بار پاسخ ایران گسترده‌تر و با مشارکت حزب‌الله خواهد بود. اگرچه مشارکت گروه‌های مورد حمایت تهران در عراق و یمن در این عملیات دور از ذهن نیست.
الحره: حماس نیز در این عملیات مشارکت خواهد داشت
پایگاه خبری الحره که از جمله بوق‌های رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و در عراق فعالیت دارد، درباره پاسخ ایران به ترور هنیه بر این باور است که پاسخ ایران به این ترور با مشارکت متحدانش در لبنان و یمن خواهد بود و حتی خودِ «حماس» نیز در آن مشارکت خواهد داشت.
از دید الحره، ترور فؤاد شکر، فرمانده حزب‌الله و حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در عراق و بمباران بندر الحدیده در یمن به اعضای محور مقاومت انگیزه لازم جهت همراهی با ایران در عملیاتش علیه اسرائیل را می‌دهند.
به باور الحره این حمله به همان شکل حمله پیشین یعنی به صورت موشکی و پهپادی علیه اهدافی داخل اسرائیل انجام خواهد شد، اما شاید به شکلی متفاوت‌تر و سخت‌تر.
العربیه: مرکز اسرائیل هدف عملیات ایران

شبکه سعودی العربیه که خط خبری خود را از رسانه‌های صهیونیستی می‌گیرد، در تحلیلی از پاسخ ایران به ترور هنیه نوشت که پاسخ ایران به شکل عملیات پیشین خواهد بود، بدین معنی که با پهپاد و موشک انجام خواهد شد، با این تفاوت که اهداف ممکن است، تغییر کنند و از این بار به جای جنوب اسرائیل، مرکز این رژیم را هدف بگیرد، با این تفاوت که این‌بار اسرائیل خود را برای پاسخ به عملیات ایران آماده می‌کند.
العرب: همه دنیا در انتظار پاسخ ایران
وبگاه روزنامه العرب چاپ لندن درباره پاسخ ایران به ترور هنیه نوشت: ایران با قاطعیت سناریو بمبگذاری در محل اقامت هنیه را رد کرد تا تأکید کند که حتما پاسخ این ترور را خواهد داد.
در همین راستا، اسرائیل و آمریکا به گمان این‌که پاسخ ایران به شکل عملیات آوریل با استفاده از موشک و پهپاد خواهد بود، درحال آماده‌سازی خود هستند. بی‌شک اگر ایران بخواهد، به این شیوه انتقام ترور هنیه را بگیرد، عملیات موفقی نخواهد بود و دستش پیشاپیش از سوی آمریکا و اسرائیل خوانده شده است، بنابراین باید نشست و دید ایران چه پاسخی برای این ترور خواهد داشت. 
الوطن: 5 طرف درحال آمادگی و تدارک
وبگاه روزنامه مصری «الوطن» در تحلیلی درباره نحوه پاسخ ایران به عملیات ترور شهید هنیه نوشت: پاسخ ایران این‌بار به عملیات ترور اسماعیل هنیه در تهران بزرگ و گسترده خواهد بود. علاوه بر این‌که 5 طرف منطقه‌ای از جمله حزب الله لبنان در آن مشارکت خواهند داشت.
اللواء: عملیاتی شبیه عملیات 13 آوریل
اما وبگاه روزنامه لبنانی اللواء نیز با اشاره به این‌که پاسخ ایران به عملیات ترور اسماعیل هنیه حتمی خواهد بود، آن را شبیه عملیات 13 آوریل به اسرائیل دانست، اما گسترده‌تر و پیچیده‌تر از عملیات آوریل و در آن گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه نیز مشارکت خواهند داشت. 
الدستور: پاسخ بده، هرچه که باشد
وبگاه روزنامه مصری الدستور نیز در تحلیلی درباره پاسخ ایران به عملیات ترور اسرائیل در تهران نوشت: بی‌شک این عملیات زیر پا گذاشتن همه خطوط قرمز تهران از سوی اسرائیل است. در چنین شرایطی پاسخ نیابتی هیچ‌گاه مد نظر تهران نخواهد بود و آن را راضی نخواهد کرد، چون اسرائیل با این اقدام می‌خواهد بگوید که جنگ را به داخل ایران کشانده است.
الدستور در ادامه با اشاره به صبر راهبردی تهران تا پیش از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق می‌نویسد:‌ به ایران می‌گوییم، پاسخ اسرائیل را بده، هرچه باشد، اشکالی ندارد، فقط به اسرائیل پاسخ بده؛ اسرائیل بر این باور است که هرگونه حضور و موجودیت ایران باید از صفحه منطقه پاک شود و در این میان آمریکایی‌ها چیزی جز مشتی دروغگوی دجال نیستند.
صوت المغرب: عملیات ایران سخت و چندمرحله‌ای خواهد بود 
وبگاه روزنامه مغربی صوت المغرب درباره پاسخ ایران به ترور شهید هنیه چنین نوشت: اما آنچه در آن تردید نیست، این‌که با توجه به پیام شهید اللحن رهبر ایران انتظار می‌رود، پاسخ ایران سخت باشد و با عملیات پیشین ایران تفاوت داشته باشد.
لذا، یکی از سناریوهای مطرح این است که فراتر از زمان و مکانی خاص باشد و چندین جبهه را علیه اسرائیل باز کند و در چند مرحله انجام شود، این موضوعی است که اسرائیل نیز آن را پیش بینی می‌کند، به همین دلیل شاهد اظهاراتی از سوی تل‌آویو مبنی بر پاسخ به عملیات ایران باشیم.
به باور این روزنامه مغربی با وجود اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر پاسخ به حملات ایران، با این حال باید منتظر حمله سخت تهران در چند مرحله برای بازگرداندن بازدارندگی تهران و محور مقاومت باشیم.
مصری الیوم: پاسخ ایران سخت‌تر از قبل خواهد بود
وبگاه روزنامه مصری الیوم، چاپ قاهره نیز درباره سناریوهای انتقامی ایران نوشت: نتانیاهو با ترور هنیه در تهران در واقع درصدد فرار از مشکلات پیچیده‌ای بود که در داخل با آن مواجه است و حالا باید در انتظار انتقامی سخت از سوی ایران باشد، انتقامی که انتظار می‌رود، از عملیات آوریل سخت‌تر و گسترده‌تر باشد و در آن متحدان تهران در محور مقاومت نیز ایران را همراهی خواهند کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر