نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

گمانه‌زنی رسانه فلسطینی درخصوص محتوای پیام پادشاه اردن به ایران

منبع
ايرنا
بروزرسانی
گمانه‌زنی رسانه فلسطینی درخصوص محتوای پیام پادشاه اردن به ایران

ایرنا/ در حالی که وزارت امور خارجه اردن اعلام کرده است «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه این کشور برای دیدار با مقامات کشورمان به ایران سفر می کند، برخی رسانه‌ها گمانه زنی کرده اند الصفدی در این سفر حامل پیام پادشاه اردن است.

به گزارش خبرگزاری سما نیوز، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن امروز (یکشنبه) در سفری که به نظر می رسد مهم و استثنایی باشد، عازم تهران شد.
سما نیوز نوشت: این سفر در شرایطی انجام می شود که تنش بین ایران و رژیم اسرائیل در منطقه، اوج گرفته است و اردن بارها هشدار داده است اقدامات تحریک آمیز رژیم اسرائیل، منجر به گسترش دامنه رویارویی نظامی در منطقه خواهد شد.
براساس این گزارش، منافع حاکمیتی، سیاسی و امنیتی اردن در این سفر که در شرایط حساس کنونی انجام می‌گیرد، موضوع و هدف اصلی این دیدار است.
گزارش‌های برخی رسانه‌ها حاکی از آن است که الصفدی امروز با هدف تقدیم پیام مستقیم «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن به رئیس جمهور جدید ایران، به تهران سفر می‌کند.
این در حالی است که هفته گذشته، «ابراهیم الجازی» وزیر امور دفتر نخست وزیری اردن در اقدامی دیپلماتیک در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان شرکت کرد. اما با توجه به احتمال بالای جنگ و رویارویی بین ایران و اسرائیل، مجموعه تماس‌ها پیچیده‌تر شد.
سما نیوز همچنین نوشت: این دیدار دیپلماتیک، به منزله اولین نشانه از وضعیت دشوار و پیچیده‌ای است که در انتظار کشورهای منطقه است. اما هنوز هیچ خبری درباره محتوای پیام پادشاه اردن به مقامات ایرانی منتشر نشده است.
براساس گزارش این خبرگزاری فلسطینی، اما سفر الصفدی به تهران و تقدیم پیام مستقیم پادشاه اردن به رئیس جمهوری اسلامی ایران، یک امر تقریبا غیر عادی در شرایط کنونی است. براساس تحلیل کارشناسان و ناظران، پیام مذکور و مذاکراتی که الصفدی با همتای ایرانی‌اش در تهران انجام خواهد داد به طور مشخص درباره تبیین موضع امان درباره بی طرفی در تنش کنونی است.
اردن برای بی طرفی و گرفتار نشدن در هر گونه تنش احتمالی قریب الوقوعی تلاش می کند و هنوز استراتژی دولت این کشور اعلام نشده است. اما به احتمال زیاد، مجموعه تماس‌ها و توضیحات اردن برای مقامات ایرانی، در چارچوب تلاش برای تبیین منافع امنیتی و حاکمیتی امان در صورت وقوع هر گونه رویارویی احتمالی بین ایران و اسرائیل خواهد بود.
سما نیوز همچنین نوشت: این ارتباط ابتدا با تماس تلفنی بین الصفدی و همتای ایرانی‌اش آغاز و در آن برخی از جزئیات بررسی شد. اما به نظر می‌رسد امان به این نتیجه رسیده که لازم است در این زمینه اقدام بزرگتر از تماس تلفنی انجام دهد. از این رو در اقدامی تقریبا بی‌سابقه، وزیر امور خارجه‌اش را به همراه پیام ملک عبدالله دوم به مسعود پزشکیان عازم تهران کرد.
در این گزارش همچنین تأکید شد: اقدام اخیر اردن، یک اقدام عملی و نشانگر آن است که امان علاقه‌مند است در صورت وقوع جنگ، به تفاهمات آنی، سیاسی و حاکمیتی دست یابد و نمی‌خواهد جغرافیای این کشور، تحت هیچ شرایطی به عنوان یک طرف جنگ قلمداد شود.
در پایان گزارش خاطرنشان شد: اردن برای دستیابی به نتیجه در زمینه این نیاز حاکمیتی ضروری و مهم، ناچار به تماس مستقیم با مقامات ایرانی‌ شده است اما این بار، تماس مذکور از طریق پیام پادشاه اردن یعنی بالاترین سطح حاکمیتی این کشور انجام گرفته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر