نماد آخرین خبر

آخرین سفیر ایران در شوروی: از ۷ اکتبر تاکنون هر اتفاقی که در جنگ غزه افتاد، اولین کشوری که منتفع شد روسیه بود

منبع
انتخاب
بروزرسانی
آخرین سفیر ایران در شوروی: از ۷ اکتبر تاکنون هر اتفاقی که در جنگ غزه افتاد، اولین کشوری که منتفع شد روسیه بود

انتخاب/ سفیر سابق ایران در شوروی، درباره پاسخ احتمالی ایران به اسراییل گفت: همه چیز بستگی به نوع پاسخ ایران دارد. در مجموع اسراییل نشان داده که اگر اتفاقی برایش بیوفتد، آن‌ها هم پاسخ می‌دهند. ایران علاقه‌مند نیست که شرایط را به سمتی ببرد که غیرقابل کنترل باشد. 

نعمت الله ایزدی، سفیر سابق ایران در شوروی، درباره پاسخ احتمالی ایران به اسراییل به «انتخاب» گفت: همه چیز بستگی به نوع پاسخ ایران دارد. در مجموع اسراییل نشان داده که اگر اتفاقی برایش بیافتد، آن‌ها هم پاسخ می‌دهند. ایران علاقه‌مند نیست که شرایط را به سمتی ببرد که غیرقابل کنترل باشد. کشور‌های دیگری هم در منطقه و در دیگر نقاط وجود دارند که از تنش میان ایران و اسراییل منفعت می‌برند. به نظرمن ایران نباید واکنشی غیرکارشناسی به این مسأله نشان دهد تا دیگر کشور‌ها از این پاسخ منفعت ببرند.
وی در رابطه با نفع روسیه از ترور اسماعیل هنیه و تداوم جنگ غزه بیان کرد: از 7 اکتبر تاکنون هر اتفاقی که در جنگ غزه افتاد، اولین کشوری که منتفع شد روسیه بود. جنگ اوکراین ادامه داشت و توجه‌ها به سمت جنگ اوکراین بود اما به یکباره توجه‌ها به سمت خاورمیانه رفت. اوکراین تا حد زیادی در اثر جنگ غزه فراموش شد. به هرحال در کنگره آمریکا و در بین محافل سیاسی آمریکا یک سری اختلاف نظر بر سر حمایت از اوکراین به وجود آمد که روسیه از آن بهره برد. در این بین اگر ایران درگیر جنگ با اسراییل شود، شانس مضاعفی برای روسیه ایجاد م یشود. درگیری ایران واسراییل وسعت جدی به جنگ می‌دهد و روسیه به آرامی می‌تواند جنگ اوکراین را پیش ببرد. ما باید دقت کنیم که خودمان درگیر یک جنگ ناخواسته و اقدام نظامی ناخواسته نشویم. انتهای جنگ ایران و اسراییل قابل پیش‌بینی نیست.
سفیر سابق ایران در شوری درباره ایجاد اخلال در بهبود روابط ایران و غرب توسط روسیه اظهار داشت: روسیه طبیعتا به منافع ملی خود نگاه می‌کند. اگر این اتفاق هم نیوفتاده بود و ایران هم با اسراییل درگیری نداشت، نفس اینکه ایران بخواهد با مذاکره و رفتار‌های مسالمت جویانه اختلافات خود را حل کند، طبیعتا مقداری دست روسیه را در جنگ اوکراین خالی می‌کند. اگر ارتباط با غرب و مذاکرات از سر گرفته شود، روسیه در ارتباط با ایران و غرب دیگر نمی‌تواند یکه تازی کند. روسیه بر روی اختلافات هسته‌ای ایران با غرب کار دیپلماتیک کرده و منافع خود را پیش برده است. بنابراین به نظر من اگر اختلافات بخواهد حل شود، یکی از نقاط بحران خیز سیاست بین‌الملل به سمت حل شدن می‌رود که برای روسیه خوشایند نخواهد بود.
او افزود: امیدوارم روسیه این درک را داشته باشد که اگر ایران به سمت مذاکرات می‌رود، مفهوم آن این نیست که می‌خواهد علیه روسیه کاری انجام دهد. روابط ما با روسیه پایدار و سنتی و قدیمی است و می‌تواند ادامه داشته باشد و با ارتباط ایران و غرب خدشه دار نمی‌شود.
ایزدی درباره پیگیری سیاست‌های دولت از جمله تنش زدایی و ارتباط با غرب در حاشیه وضعیت تنش‌آمیز فعلی گفت: ما باید ببینیم که ایران چه استدلال‌های حقوقی و بین‌المللی در قبال پاسخ خود می‌تواند بیاورد. اگر ثابت شود که اسراییل در خاک ایران عملیات انجام داده است و این از نظر حقوقی ثابت شود، اتفاقی در خصوص بازگشت مذااکرات و سیاست‌های دولت نمی‌افتد. دنیا می‌تواند درک کند که یک پاسخ در قبال یک حمله صورت گرفته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر