نماد آخرین خبر

واکنش‌ها به انتصاب یک چهره غیرپارلمانی در معاونت امور مجلس دولت

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
واکنش‌ها به انتصاب یک چهره غیرپارلمانی در معاونت امور مجلس دولت

خبرآنلاین/ درحالی شهرام دبیری توسط مسعود پزشکیان به سمت معاونت پارلمانی دولت منصوب شده است که او نه تنها سابقه پارلمانی در کارنامه سیاسی خود ندارد، بلکه نمایندگان مجلس هم شناختی از او ندارند.

در روزهایی که مسعود پزشکیان، بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زده و مشغول بررسی فهرست اعضای کابینه خود است، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای دولت چهاردهم در فضای سیاسی و رسانه‌ای حسابی داغ شده و از هر گوشه و کناری نامی شنیده می‌شود. یکی از مهم معاونت‌هایی که در روزهای اخیر درباره آن گمانه‌زنی می‌شد، معاونت پارلمانی دولت بود و خبرها از احتمال انتصاب چهره‌هایی چون الیاس حضرتی، جواد هروی، محمد دامادی، عبدالکریم حسین‌زاده  و سیدحسین هاشمی حکایت داشت.
خبرهایی که امروز مسعود پزشکیان با انتصاب شهرام دبیری به عنوان معاون پارلمانی دولت چهاردهم، مُهر باطلی بر روی آنان زد. 
معاون پارلمانی دولت، از جمله چهره های مهم در هر کابینه‌ای است که باید زمینه ساز تعامل و ارتباط بیشتر بین نمایندگان مجلس و دولتمردان باشد، به عبارت دیگر معاون پارلمانی دولت تنظیم‌گر روابط میان دو قوه مجریه و مقننه است.

نماینده زاهدان: شهرام دبیری را نمی‌شناسم/شاید با رئیس مجلس مشورت شده است
اما آنچه درباره انتصاب شهرام دبیری به عنوان معاون پارلمانی دولت قابل توجه است، نداشتن سابقه حضور در بهارستان و عدم آشنایی او با فضای سیاسی در مجلس است. موضوعی که با توجه به اینکه دولت در آستانه رأی اعتماد مجلس دوازدهم به فهرست وزرای پیشنهادی پزشکیان از اهمیت بیشتری برخوردار است. 
در همین راستا، فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در مجلس دوازدهم و عضو فراکسیون انقلاب، در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره انتصاب دبیری به سمت معاون پارلمانی دولت بیان کرد: «من ایشان را نمی‌شناسم و اظهارنظر نمی‌کنم.»
وی درباره مشورت پزشکیان با مجلس درباره انتصاب دبیری هم گفت: «بعید می‌دانم مشورتی کرده باشند. اگر هم مشورتی کرده باشند با رئیس مجلس است. من چون شناختی ندارم نمی‌توانم قضاوت کنم.»
مالکی با اشاره به جایگاه مهم معاونت پارلمانی دولت و قدرت لابی‌گری دبیری در آستانه رأی اعتماد به وزرا نیز بیان کرد: «حتما آقای رئیس جمهور ملاحظاتی و جمع‌بندی را در نظر گرفتند ولی من شناخت عمیقی برای اظهارنظر ندارم.»

نماینده اردستان: از انتصاب شهرام دبیری خبر نداشتیم/حتما قدرت لابی گری دارد زیرا...
از سوی دیگر احمد بخشایش اردستانی، نماینده اردستان در مجلس دوازدهم و عضو فراکسیون مستقلین، هم در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره انتصاب دبیری به سمت معاون پارلمانی دولت بیان کرد: «من احساس می‌کنم آقای دبیری دوست نزدیک آقای پزشکیان بوده و ایشان را برای معاونت پارلمانی انتخاب کرده است. معمولا فردی به این سمت منصوب می‌شود که خیلی نزدیک به رئیس جمهور است. ایشان رئیس شورای شهر تبریز و رئیس شورای عالی استان‌ها بوده است. من احتمال می‌دهم که ایشان به واسطه شورای عالی استان‌ها معاون پارلمانی نشده بلکه به اعتبار رفاقت با آقای پزشکیان به این سمت منصوب شده است.»
وی درباره مشورت پزشکیان با مجلس درباره انتصاب دبیری هم گفت: «آقای پزشکیان رفتار خاص خود را دارد و خیلی تعهدی به مباحث تشکیلاتی ندارد، ایشان به حرف‌ها تشکیلات و شورای راهبری گوش می‌کند اما نیروهای خودش را انتخاب می‌کند. طبیعی بوده و مسئله جدیدی نیست. البته ما می‌دانستیم که ایشان با آقای پزشکیان ارتباط دارد.»
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در جریان انتصاب دبیری بود، بیان کرد: «خیر، نمی‌دانستیم ولی از اطرافیان درباره تاثیرگذاری ایشان شنیده بودیم. چند روز پیش یکی از دوستان گفت که برای یک مشکل خاص با ایشان صحبت کردیم و گفت که دوست آقای پزشکیان است. بالاخره دوستان روی هم تاثیر می‌گذارند.»
اردستانی درباره قدرت‌لابی‌گری دبیری در آستانه رأی اعتماد به وزرا خاطرنشان کرد: «من خیلی شناخت شخصی ندارم اما کسی که بتواند رئیس شورای شهر تبریز و رئیس شورای استان‌ها شود، حتما قدرت لابی‌گری دارد. افرادی معاون پارلمانی می‌شوند که مورد اعتماد شخص رئیس جمهور هستند و قدرت چانه‌زنی و اقناع افکار عمومی به خصوص نمایندگان را داشته باشد و فکر می‌کنم می‌تواند اینکار را کند.»
وی ادامه داد: «آقای پزشکیان فردی شفاف و خوش‌نامی است و نمایندگان برخی از دولتمردانی را که معرفی می‌کند می‌شناسند و نیاز به معاون پارلمانی ندارد. اما برای نمایندگان که آشنا نیستند یا دولتمردانی که شناخته شده نیستند برنامه‌ریزی می‌کنند که در کمیسیون حضور پیدا کنند و دیگر بستگی به وزیر دارد که چگونه با نمایندگان مراوده داشته باشند. وزرا هم باید لابی‌گری خوبی داشته باشند.»

شهرام دبیری کیست؟
شهرام دبیری در ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۳۹ در شهر اسکو در استان آذربایجان شرقی، متولد شده است، او در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه ایران، بارها برای دفاع از کیان ایران اسلامی عازم جبهه‌ جنگ علیه نیروهای بعثی عراق شد.
شهرام دبیری پس از اخذ دکترای پزشکی از دانشگاه تبریز، به عنوان یکی از اولین دانشجویان کشور، دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را در دانشگاه تهران طی کرد و سپس برای طی دوره تکمیلی راهی کشور ژاپن شد. در سال ۱۹۹۱ نیز برای دوره تخصصی محافظت در برابر پرتوهای هسته‌ای از طرف سازمان انرژی اتمی ایران به کشور شوروی سابق اعزام شده است.
همچنین درباره فعالیت سیاسی شهرام دبیری هم آمده است که او در انتخابات دور سوم شورای شهر تبریز، با کسب ۶۳ هزار و ۳۴۲ رأی به عنوان نفر اول به شورای شهر راه یافت. در دور چهارم نیز با کسب ۱۰۵ هزار و ۱۵۷ رأی به عنوان نفر نخست به این شورا راه پیدا کرد. او همچنین از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ از سوی اعضای شورای شهر تبریز، به عنوان رئیس این شورا برگزیده شده‌ است.
دبیری در انتخابات دوره ششم شورای شهر هم تایید صلاحیت شد  و در حال حاضر رئیس شورای استان آذربایجان شرقی  و نماینده این استان در شورای عالی استان ها است. وی به عنوان اولین دبیر کل حزب رفاه و سلامت آذربایجان شرقی هم انتخاب شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر