نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعای الجریده درباره سفر هیات آمریکایی به ایران: ارزش تکذیب هم ندارد

منبع
فارس
بروزرسانی
واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعای الجریده درباره سفر هیات آمریکایی به ایران: ارزش تکذیب هم ندارد

فارس/ سخنگوی وزارت امور خارجه امروز تصریح کرد: کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیمی غاصب، متجاوز و ماجراجو تردید کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
وی در ابتدا شهادت هنیه در ترور رژیم غاصب صهیونیستی به شهادت رسید را تبریک و تسلیت گفت.
اقدام رذیلانه رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه خللی در تداوم مبارزه و جهاد در آزادی قدس شریف ایجاد نخواهد کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این اقدام رذیلانه خللی در عزم و اراده آهنین ملت بزرگ فلسطین در تداوم مبارزه و جهاد برای آزادی فلسطین و قدس شریف ایجاد نخواهد کرد و این رژیم همانگونه که از ترور دیگر رهبران و مجاهدان فلسطینی و جریان مقاومت طرفی نبست از این ترور هم طرفی نخواهد بست و خون پاک این شهید عزم و اراده ملت فلسطین و همه آزادیخواهان جهان در ادامه مبارزه برای آزادی فلسطین عزیز و قدس شریف جزم تر خواهد کرد.
کنعانی گفت: ما یک بار دیگر این اقدام جنایت آمیز رژیم غاصب صهیونیستی در ترور این رهبر برجسته فلسطینی را قویا محکوم می‌کنیم و به ملت مظلوم فلسطین تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم و با خانواده این شهید که ده‌ها شهید را در 10 ماه گذشته در مبارزه با اشغالگری تقدیم آزادی فلسطین کردند ابراز همدردی می‌کنیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: اقدام این رژیم در ترور ناجوانمردانه رهبر عالی سیاسی ملت فلسطین اسماعیل هنیه در حالی که مهمان رسمی ایران برای شرکت در مراسم رسمی تحلیف رئیس جمهور منتخب ملت ایران بود، نقض فاحش حقوق بین‌الملل، منشور ملل و قوانین بین‌المللی و عرف سیاسی مورد احترام جامعه بین‌المللی بود.
ماهیت رژیم صهیونیستی تروریسم دولتی است 

کنعانی ادامه داد: ترور در ذات و ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی است و ماهیت این رژیم از اساس بر ترور و تروریسم بنا نهاد شده است و بقای این رژیم هم بر ادامه اقدامات تروریستی و تداوم تروریسم سازمان یافته و دولتی است.
وی گفت: جهان باید این جنایت بی سابقه را محکوم کند و نشان دهد با این جنایت در عمل و نگاه فاصله عمیقی دارد و از تنبیه متجاوز به صورت جدی و قاطع حمایت کند و از هر رویکردی که معنای تشویق متجاوز را می‌دهد به شدت پرهیز کند.
ایران حق تنبیه متجاوز را دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: حق خود را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود قاطع و بلامنازع و بلاتشکیک می‌دانیم. کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیمی غاصب، متجاوز و ماجراجو تردید کند. ما به عنوان ایران تا این لحظه اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را به عمل آوردیم.
وی ادامه داد: ما درخواست نشست فوری شورای امنیت را مطرح کردیم که برگزار شد و همچنین درخواست نشست فوری سازمان همکاری اسلامی را مطرح کرده و قرار است این نشست در روز چهارشنبه در جده با مشارکت جدی سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه برگزار شود.
سخنگوی وزارت خارجه به مکاتبات حقوقی و سیاسی ایران از جمله مکاتبه با رئیس شورای امنیت،‌دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد.
وی بیان کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی خود براساس اصول حقوق بین‌الملل در تنبیه متجاوز اقدام جدی و بازدارنده خود را با قدرت، قاطعیت و صلابت انجام خواهد داد. کسی نباید در اراده و عزم جدی ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل رفتارهای جنایت آمیز و ماجراجویانه رژیم غاصب صهیونیستی تردیدی به خود راه بدهد. اگر مجامع بین‌المللی قادر نیستند و یا تحت نفوذ برخی طرف‌ها مایل نیستند در مقابل رفتارهای جنایت آمیز و ناقض رژیم صهیونیستی بایستند ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی و امنیت دوستان و هم پیمانان خود و دفاع از امنیت منطقه بی تفاوت باشد.
کنعانی تصریح کرد: ایران در چارچوب منشور و حقوق بین‌الملل عمل می‌کند و از امنیت ملی خود با هدف تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی به طور قاطع دفاع می‌کند. ایران تا این لحظه اقدامات حقوقی و سیاسی لازم  را انجام داده و توقعات و انتظارات خود را از شورای امنیت و مسئولان مجامع بین‌المللی درخواست کرده و در عین حال نسبت به تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی و دفاع از امنیت و حیثیت خود با قاطعیت و صلابت عمل خواهد کرد و در مقابل رفتارهای ماجراجویانه رژیم صهیونیستی بازدارندگی لازم را ایجاد خواهد کرد.
وی همچنین تصریح کرد که ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست.
اگر جمهوری اسلامی ایران از حق خود در تنبیه متجاوز صحبت می‌کند این اقدامی است که در مسیر کمک به تحکیم ثبات و امنیت در منطقه است

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: ایران معتقد است که جامعه بین‌المللی باید در مسیر بازگرداندن ثبات به منطقه عمل و از تنبیه متجاوز به دست ایران حمایت کنند. در جهت تقویت ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد.
سفر وزیر خارجهٔ اردن به تهران در چهارچوب استمرار مشورت‌های ایران با کشورهای دوست و همسایه انجام شد

وی سفر وزیر خارجه اردن به تهران را در استمرار رایزنی‌ها با کشورهای دوست در منطقه بیان کرد و افزود: در 10 ماه گذشته شاهد دیدارهای وزیر شهید با همتای اردنی بودیم. قبل از آن هم شاهد دیدار وزیر شهید با پادشاه اردن بودیم و این سفر در تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک ایران و گفت‌وگوهای ایران با کشورهای دوست و منطقه در راستای آخرین تحولات روابط دوجانبه و مشورت درباره وضعیت پیچیده و بغرنج انسانی در سرزمین‌های فلسطینی صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در این دیدارها در سطوح عالی مواضع و دیدگاه‌های طرفین تبادل می‌شود و این مشورت‌ها ادامه خواهد یافت.
نیازی به ارسال پیام برای ایران ( از سوی آمریکا) نیست

وی در پاسخ به سؤالی درباره ارسال پیام به آمریکا با بیان اینکه نیازی به ارسال پیام نیست، اظهار داشت: مسئولیت دولت آمریکا مشخص است در 10 ماه گذشته آمریکا شریک جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین بوده است. آنچه تکلیف دولت آمریکاست اعمال فشار بر این رژیم برای توقف ماشین کشتار جمعی این رژیم و عدم ارسال جنگ افرازهای کشتار جمعی است. ایران مسئول تشدید تنش در منطقه نیست آن طرفی که مسئول تنش و ناامنی در منطقه است رژیم صهیونیستی با حمایت بی قید و شرط دولت آمریکاست. دولت آمریکا مسئولیت روشنی دارد و باید به وظایف خود مبتنی بر حقوق بین‌الملل عمل و از حمایت از این رژیم دست بردارد.
کنعانی خاطرنشان کرد: این رژیم بدون هماهنگی با دولت آمریکا دست به اقدامات ماجراجویانه نمی‌زند بهتر است دولت آمریکا به مسئولیت خود عمل و نسبت به توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی اقدامات مسئولانه خود را انجام دهد.
کنعانی در پاسخ به سؤالی گفت: همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی پشت این اقدام زبونانه قرار داد و هیچ طرفی غیر از این رژیم از ترور یک رهبر برجسته فلسطینی نفع نمی‌برد. اظهارات این مقامات دال بر این است این رژیم در این ترور نقش دارد و این رژیم مسئول اول و آخر این جنایت فراسرزمینی است و این رژیم باید پاسخگوی جنایات خود باشد و ایران در تنبیه متجاوز تردیدی به خود راه نخواهد داد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم جنایتکار صهیونیستی تامین کننده منافع همه کشورهای منطقه ما کشورهای عربی و اسلامی است. تجربه قریب به 80 سال گذشته نشان داده این رژیم نه تنها تهدید و خطر حقیقی برای کلیت و ملت فلسطین بلکه خطر حقیقی و بالفعل و خطر دائمی و مستمر برای ثبات و امنیت و استقرار و حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه، عربی و اسلامی است.
وی گفت:‌ ایجاد بازدارندگی در مقابل این رژیم مسئولیت جمعی و تامین کننده مصلحت و منافع جمعی همه کشورهای منطقه است.
کنعانی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی تهدید مشترک برای امنیت جمعی است و مقابله با این رژیم سرکش و تهدید کننده امنیت و ثبات برای منطقه اولویت دسته جمعی برای کشورهای منطقه است.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای روزنامه الجریده کویت و حضور هیأتی آمریکایی در تهران اظهار داشت: برخی از خبرهایی از این دست حتی ارزش تکذیب هم ندارد. هر گونه اطلاع رسانی را شورای امنیت کشور انجام دهد و این موضوع ارزش تکذیب ندارد و خبر بی پایه و اساسی است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تماس‌های تلفنی علی باقری و اینکه آیا اخطار و اتمام حجتی به برخی کشورهایی که در عملیات وعده صادق با رژیم صهیونیستی همکاری داشتند، داده شد؟ گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی پیگیری سیاست‌های اصولی نظام در حوزه خارج از کشور است. در چارچوب تصمیم عالی نظام تحرکات سیاسی و حقوقی و بین‌المللی خود را با جدیت انجام می‌دهیم و در تنبیه متجاوز کسی نباید نسبت به حق و اراده ایران برای ایجاد بازدارندگی در قبال این رژیم تردید کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایران از طریق مصر هشداری برای رژیم صهیونیستی ارسال کرده، تصریح کرد: نیازی به ارسال پیام به هیچ کسی برای رژیم غاصبی که هویت نامشروع آن را به رسمیت نمی‌شناسیم، نداریم.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌ها و ترس مقامات صهیونیستی از پاسخ ایران بیان کرد: رژیمی که مرتکب جنایت و نقض مقررات بین‌الملی شده و احمقانه به ساحت و تمامیت ارضی یک کشور تعرض کرده، باید منتظر این اقدام متجاوزانه خود باشد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی گفت: نشست به درخواست ایران برای برگزاری جلسه فوق العاده به منظور بررسی و اتخاذ واکنش متناسب به اقدام جنایت آمیز و ماجراجویانه و ناقض قوانین رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه برگزار می‌شود. در حاشیه نشست‌هایی این چنینی، گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات عالی شرکت کننده برگزار خواهد شد.
کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: در طول 10 ماه گذشته شورای امنیت به دلیل نفوذ برخی قدرت‌ها از جمله دولت آمریکا نتوانسته به مسئولیت حقوقی و بین‌المللی خود مشخصا در تامین صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند. 
وی ادامه داد: آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی و غربی حتی از میزان صدور تسلیحات خود برای این رژیم کم نکرده و سلاح‌های ممنوعه برای آن ارسال کردند. ما به عنوان ایران که حاکمیت و تمامیت ارضی ما مورد تعدی یک رژیم ماجراجو قرار گرفته نمی‌توانیم منتظر اقداماتی باشیم که شورای امنیت و کشورهای عضو آن انجام ندادند.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران در چارچوب حقوق و مقررات بین‌المللی شورای امنیت را مسئول قرار داده مکاتبه لازم را انجام و درخواست جلسه فوق العاده شورای امنیت کرده و با دبیرکل سازمان ملل مکاتبه کرده اما به امنیت خود حتما اهتمام ویژه نشان خواهد داد و برای تامین امنیت خود به صورت جدی و بازدارنده عمل خواهد کرد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران در ازای دریافت امتیازاتی و یا در مقابل پایان حملات اسرائیل به غزه از پاسخ به رژیم صهیونیستی خودداری خواهد کرد؟ تصریح کرد:‌ ایران نسبت به امنیت ملی و تمامیت سرزمینی و حاکمیت و حیثیت خود با هیچ طرفی از جمله با رژیمی که به هیچ کدام از نُرم‌ها و قواعد بین‌المللی پایبند نیست مسامحه نخواهد کرد. 
کنعانی گفت: دنیا در مقابل اقدامات متجاوزانه این رژیم و جنایات جنگی این رژیم مسئولیت دارد و ایران نسبت به امنیت ملی خود به ملت خود متعهد و پایبند است و ایران نسبت به احقاق حقوق ملت فلسطین هیچ کوتاهی نکرده است. ایران در 45 سال از این ملت حمایت کرده و حمایت از این ملت یک مسئولیت جهانی و بین‌المللی است.
کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: جای شرمندگی برای آن دسته از دولت‌ها و دولتی است که اجازه نمی‌دهند یک مرجع بین‌المللی (شورای امنیت) به مسئولیت خود عمل کند. ایران درست عمل کرده و آنهایی باید شرمنده باشند که این شورا را به ابزاری برای مطامع سیاسی خود مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند. ایران براساس نرم‌های بین‌المللی عمل ولی در دفاع از امنیت و تمامیت سرزمینی خود منتظر هیچ طرفی باقی نخواهد ماند.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی گفت:‌ما رژیم غاصب صهیونیستی را در این جنایت عامل مستقیم و مسئول می‌دانیم و باید مسئولیت‌های خود را بپذیرد. هر طرفی از این رژیم حمایت کند باید به مسئولیت‌ها و عواقب خود واقف باشد.
کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره جدول زمانی مشخص برای ارتقای روابط با مصر اظهار داشت: براساس دستورالعمل روسای جمهور گفت‌وگوها و تماس‌ها ادامه دارد. در دوران حیات بابرکت شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان پیشرفت‌های خوبی در چارچوب نقشه راه تعریف شده روابط دو کشور برای زدودن موانع ارتقای روابط سیاسی شاهد بودیم. با شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه وقفه‌ای را شاهد بودیم و از این طرف فرایند دولت جدید. امیدواریم در شرایط بعدی شاهد به ثمر رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک دو کشور در چارچوب منافع عالی دو کشور باشیم.
وی گفت: با بحرین توافق کردیم سازوکار مشترکی برای زمینه سازی از سرگیری روابط رسمی ایجاد کنیم و این توافق شکل گرفته و امیدواریم در بازه زمانی آتی مناسب شاهد فعال سازی این مکانیسم گفت‌وگو و بازگشت روابط دو کشور در چارچوب روابط رسمی و طبیعی دو کشور همسایه باشیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال خبرنگار وال استریت ژورنال گفت: برای تامین حقوق و منافع ملی در چارچوب حقوق بین‌الملل عمل خواهیم کرد و مواضع خود را برای دوستان تشریح و تبیین می‌کنیم. اردن کشور همسایه منطقه‌ای ماست و مشورت‌های ما امری طبیعی در چارچوب مناسبات دوجانبه و وضعیت فلسطین و وضعیت جدیدی است که بعد از ترور شهید هنیه رخ داده است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره پرونده شهید سلیمانی بیان کرد: پیگیری حقوقی این پرونده با جدیت ادامه دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره