نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

درخواست ایران از افغانستان برای اعلام نتیجه بررسی‌ها درباره عاملان حمله به سرکنسولگری مزارشریف

منبع
فارس
بروزرسانی
درخواست ایران از افغانستان برای اعلام نتیجه بررسی‌ها درباره عاملان حمله به سرکنسولگری مزارشریف

فارس/ وزارت امور خارجه امروز در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی در مزارشریف اعلام کرد که حق خود را برای پیگیری این اقدام تروریستی و پاسخگویی به ملت ایران محفوظ دانسته و از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد نتیجه بررسی‌های خود را درباره عاملان این جنایت اعلام و آنها را مجازات کند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) ۱۷ مرداد و به مناسبت سالروز شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی در مزارشریف بیانیه‌ای صادر کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است: ۲۶ سال پیش در هفدهم مرداد ۱۳۷۷، پس از سقوط شهر مزارشریف به دست نیروهای طالبان، هشت دیپلمات و یک خبرنگار جمهوری اسلامی ایران برخلاف تمامی اصول دیپلماتیک، حقوق و قوانین بین‌المللی و تعهدات انسانی و اخلاقی، در سرکنسولگری ایران در مزار شریف مظلومانه به شهادت رسیدند. 
قطعنامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف و قتل دیپلمات‌های ایرانی و یک خبرنگار را نقض آشکار قوانین بین‌المللی اعلام کرد. 
در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حق خود را برای پیگیری ابعاد مختلف این اقدام تروریستی دردناک و پاسخگویی به ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدار محفوظ دانسته و بار دیگر از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد نتیجه بررسی‌های خود را درباره عاملان این جنایت اعلام و مجازاتی را که شایسته آنهاست، اعمال کند. 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه برای شهدای والامقام مزار شریف ناصر ریگی، نورالله نوروزی، کریم حیدریان، رشید پاریاو فلاح، حیدرعلی باقری، محمد علی قیاسی، مجید نوری نیارکی، محمد ناصر ناصری و محمود صارمی از خداوند متعال، علو درجات را مسئلت کرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر