نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

سعید جلیلی: دولت سایه، یک گفتمان در راستای کمک به دولت است

منبع
فارس
بروزرسانی
سعید جلیلی: دولت سایه، یک گفتمان در راستای کمک به دولت است

فارس/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت سایه، یک گفتمان در راستای کمک به دولت است، گفت: این‌طور نیست که اگر من به شکل رسمی مسئولیتی نداشتم دیگر هیچ مسئولیتی بر عهده من نیست.

سعیدجلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره اسلام ناب با موضوع رویکرد کنشگری جنبش دانشجویی در مواجهه با دولت آینده، گفت: هرچقدر بیشتر توانستیم با هم صحبت کنیم، باعث شده نگاه ها و تصوراتی که از موضوعات داریم به هم نزدیک تر شود. این کمک خواهد کرد تا تجویز و تحلیلمان دقیق تر بشود.
وی در ادامه بیان کرد: اولین نکته ای که در این جلسه قصد دارم تاکید کنم این هست که ما در حرکت‌ها دو سر طیف داریم. یک طیف این هست که به مباحث عمیق نظری میپردازیم ولی امتداد پیدا نمی‌کند و نسبتش با سیاست و اقتصاد و اجتماع و مسائل روز ما مشخص نمیشود. با وجود اینکه مباحث خوبی است اما چون امتداد پیدا نمیکند؛ ناقص باقی می‌ماند. از طرفی دیگر برخی مواقع در سیاست، اقتصاد یا مسائل روز خیلی وارد خود موضوعات می‌شویم، بدون اینکه بدانیم ریشه‌های این بحث چیه. هر دوی این مدل‌ها بحث ما رو ناقض میگذارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین افزود: یکی از کارکردهای این دوره‌ها باید این باشد که بتواند هردو مدل گفته شده را در بر بگیرد. یعنی از یک طرف ما بدانیم چه مبناهایی برای مباحث مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و از سوی دیگر این مبناها اثارش در این موضوعات چیست. اگر می‌گوییم این مبنا وجود دارد در عمل فرقش با مبنای دیگر چیست.
وی در بخش بعدی از صحبت‌هایش اظهار کرد: اردو برای کسب امادگی برای یک عملیات برگزار می‌شود. یکی از بحث هایی که الان میخواهم عرض کنم و سال‌های قبل هم عرض میکردم این هست که الان که شما اردو می‌ایید باید برای خودتان مشخص کنید بعد اردو چه عملیاتی می‌خواهید انجام بدهید؟
جلیلی با اشاره به انتخابات اعلام کرد: براورد بررسی‌های ما این هست که یک جهان فرصت وجود دارد. بر این اساس پس اگه یک جهان فرصت وجود دارد باید یک ایران جهش داشته باشیم. دولت باید در این زمینه نقش افرینی کند. وظایف خودش را به بهترین شکل انجام بدهد تا بتواند از این یک جهان فرصت، یک ایران جهش ایجاد کند. این اگرچه خیلی ضروری است اما کافی نیست. 
نماینده رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی این‌گونه ادامه داد: یک بحث دیگر هم داشتیم که می‌گفتیم هر ایرانی یک نقش پرشکوه. یعنی اگر شما می‌خواهید این مأموریت محقق بشود علاوه بر دولت یکی از الزاماتش این هست که هرکسی بتواند نقش پرشکوه خودش را به بهترین شکل ایفا کند. وقتی می‌گوییم هر ایرانی جریان دانشجویی هم شامل این موضوع می‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: ایفای نقش در یک محیط بسته نیست بلکه در یک محیط اجتماعی رخ می‌دهد و تحولات محیطی در آن خیلی مؤثر است. در نتیجه ما باید محیطمان رو بشناسیم و بدانیم امروز چه شرایطی در این محیط وجود دارد. اگر ما بخواهیم نقش‌آفرینی کنیم باید بدانیم در چه نقطه‌ای هستیم؟ به‌ویژه اینکه این نقطه یک بزنگاه تاریخی است. یک نقطه مملو از فرصت هست. این را باید بدانیم چه سیری داشته و امروز به کجا رسیده که حالا ما بتوانیم نقشمان رو ایفا کنیم.
جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تشریح کرد: بارها ما عرض کردیم انتخابات صرفا یک حرکتی در یک مقطعی است ولی این حرکتی که شروع می‌شود، نقطه ای نیست بلکه یک حرکت پیوسته است. میخواهد ادامه داشته باشد تا به هدف برسد. 
عضو شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: خیلی از دوستان بعد انتخابات از ما سوال میکنند شما حزب تشکیل میدهید؟ این نیروهایی که هستند چگونه میخواهند حرکت کنند؟ مبنای این حرکت چه چیزی میخواهد باشد؟ مرحوم شاه ابادی یک کتابی به اسم شذرات المعارف دارند که در این کتاب بیان می‌کنند یک حرکت چگونه شکل میگیرد. بحث اصلی که ایشان مطرح میکنند این است که شما اگر میخواهید اهداف دینی محقق بشود علاوه بر حاکم دینی نیاز به جامعه دینی هم دارید. این جامعه چطور شکل میگیرد که زود سست نشود؟ وقتی این جامعه بر اساس یک اخوتی شکل گرفته‌باشد.
وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم اندیشه حضرت امام رو دنبال کنیم، یک الزاماتی وجود دارد. اول باید بدانیم که مبنا چیست؛ در چه چارچوبی هست. بعد بر این مبنا من چه نقشی دارم؟ بر اساس اینکه این نقش چیست و من چگونه باید این نقش را ایفا کنم؟ در چنین جلسات و دوره‌هایی باید این همفکری‌ها را داشته باشیم. یکی از عرصه هایی است که باید در ان نقش ایفا کرد مثلا انتخابات است. یکی به عنوان نامزد، یکی به عنوان کسی که رای می‌دهد و یکی به عنوان کسی که در این زمینه تبیین میکند. هرکسی نقش خودش را ایفا می‌کند چرا؟ چون انتخابات یک عرصه‌ای است که میتواند تاثیرات شگرفی بر آینده کشور داشته باشد. خب بعد انتخابات چطور؟ این نقش ادامه دارد.
جلیلی گفت: دولت سایه اول‌ازهمه یک گفتمان هست. این‌طور نیست که اگر من به شکل رسمی مسئولیتی نداشتم دیگر هیچ مسئولیتی بر عهده من نیست. نه هرکس در حد وسع خودش لازم هست که تحولات کشور را سایه‌به‌سایه دنبال کند و در حد وسع خودش بر این تحولات تاثیر بگذارد. اگر کار خوبی دارد انجام می‌شود، تقویت کند. این کمک به دولت هست. کمک دیگر به دولت که اتفاقاً شاید اهمیت بیشتری داشته باشد این است که اگر جایی نقص وجود دارد بقیه یادآوری کنند و کمک بیشتر چیست؟ اینکه اگر دید این خطا می‌رود، بگوید بله مسئولیت دست شماست ولی ما فکر می‌کنیم این اشتباه هست و درستش را بگوید. 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوره اخیر در ادامه توضیح داد: لذا اینجا حرکت دانشجویی می‌تواند بسیار موثر باشد. متناسب با آن استعداد و ظرفیت و تخصص و مطالعه‌ای که دارد و محیط و استانی که هست مباحث رو نگاه می‌کند؛ جاهای خوب‌ را تقویت می‌کند، جاهای ناقص رو کمک می‌کند تا تکمیل بشود و جایی اگر خدایی نکرده خطاست یا اشتباهی دارد صورت می گیرد کمک کند که این باید تصحیح بشود. پس این یک حرکت خیلی پرمایه‌ای خواهد بود. یک حرکتی است که شما مرتب باید کار کنید، مطالعه کنید، رصد کنید، دنبال کنید، گوشزد کنید و اینها رو هم به دولت و هم به جامعه معرفی کنید. این همان جهاد تبیین است
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌هایش گفت: اینجاست که خلاقیت، ابتکار دانشجویی و برخی از این نوآوری‌ها و هنرها بسیار جواب می‌دهد. همین حرکتی که در ایام انتخابات شکل گرفت مرهون زحمات امثال شما بود. مثلاً همین که می‌گفتید یک راه تبیین این هست که من بشینم به 20 نفر تلفن بزنم. این خودش یک ابتکار بود که موردتوجه هم قرار گرفته بود. در ادامه مسیر هم از چنین ابتکاراتی می‌شود استفاده کرد.
جلیلی  گفت: این حرکت را باید ادامه داد. این نیست که تا انتخابات بعد دیگر کاری نکنیم. خیلی از موضوعات است که جامعه می‌خواهد با آن‌ها آشنا بشود. ببیند یک جمع هوشمند و فهیم دارند مسائل را دنبال و اگاهی بخشی می‌کنند. شما باتوجه‌به استعداد جوانی، روحیه پرنشاط، توانایی‌ها، مهارت و هنری که دارید از این ابتکارات بسیار بیشتر می‌توانید داشته باشید. مخصوصاً الان با فناوری‌های ارتباطی می‌توان خیلی کارهای جدی انجام داد. نکته مهم این هست که وظیفه‌ای که ما بر اساس این مبنا داریم بتواند مرتب رویش داشته باشد و سرد نشود. ان موقع خود انسان وقتی ببیند می‌تواند با همین حرکت‌هایی که شاید ابتدایی به نظر برسد، می‌شود تأثیرات عمیق گذاشت؛ انگیزه‌اش هم بالاتر می‌رود.
وی همچنین بیان کرد: یکی از کارهای اشتباه این است که ما برای شما نقش تعریف کنیم. نه اتفاقاً به نظر من ویژگی حرکت دانشجویی این است که بستر فراهم بشود. در این صورت خود دانشجویان و طلاب ما بر اساس توانایی‌هایی که دارند، نسبتشان را با این حرکت تعریف می‌کنند.
جلیلی در توضیح بخش قبلی گفت: یعنی اگر باور داریم این بحث را که امروز یک جهان فرصت داریم باید ببینیم این فرصت‌ها در چهعرصه‌هاییی است. کدام یک از اینفرصت‌هاابااستعدادد من نسبت دارد که من متناسب با همان بروم نقشم رو ایفا کنم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: خیلی‌ها می‌گویند اول این تشکل ایجاد بشود تا ما بتوانیم کاری انجام بدهیم. بله در ایننقش‌آفرینیی هر چقدر بتوانیم هم‌افزا باشیم خیلی بهتر است. اما معطل این نبایدچندد که بگوییم مثلاً اول 10 نفر بشویم بعد حرکتمان رو شروع کنیم.
پس از این، ادامه جلسه به پرسش‌وپاسخ های دانشجویی از سعیدجلیلی اختصاص یافت

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره