نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

اسامی چند وزیر پیشنهادی خارج از لیست شورای راهبری بود؟

منبع
مهر
بروزرسانی
اسامی چند وزیر پیشنهادی خارج از لیست شورای راهبری بود؟

مهر/ عضو شورای راهبری گفت: ۷ نفر از وزرا در لیست شورای راهبری نبودند و این ترکیب اسامی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس به نظرم بالاتر از وفاق ملی و حتی ائتلاف است.

رحمت‌اله بیگدلی عضو شورای راهبری دولت چهاردهم درباره لیست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری به مجلس و ترکیب آن‌ها گفت: جز ۷ نفر از وزرای مهم پیشنهادی مابقی اسامی لیست پیشنهادهای شورای راهبری به رئیس‌جمهوری است.

از لیست شورای راهبری دفاع می‌کنیم

وی با بیان این‌که شورای راهبری از پیشنهادهای خود به رئیس‌جمهوری دفاع می‌کند، ادامه داد: ما از لیستی که خودمان به رئیس‌جمهور پیشنهاد داده‌ایم دفاع می‌کنیم و احتمال می‌دهیم لیست وزرای پیشنهادی با ترکیبی که نهایی شده است در مجلس رأی بیاورد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین درباره فعالیت شورای راهبری که برای بررسی گزینه‌های پیشنهادی اعضای دولت تشکیل شده بود گفت: شورای راهبری برای اولین بار در فضای سیاسی و اجرایی کشور تجربه شد. رئیس دولت جمعی را برای بررسی سوابق گزینه‌های پیشنهادی از سوی احزاب و نهادهای مدنی و گروه‌های مختلف تشکیل داد تا سوابق و رزومه‌ها را بررسی و به عنوان اعضای کابینه پیشنهاد کنند.

مأموریت شورای راهبری تمام شد

بیگدلی افزود: فعالیت شورای راهبری در پیشنهاد اعضای کابینه و معرفی وزرای پیشنهادی به رئیس جمهور تجربه نخست بود و امیدواریم که این تجربه تعمیق شود و بهتر از گذشته ادامه پیدا کند. وظیفه شورای راهبری معرفی اعضای دولت به رئیس‌جمهوری پس از بررسی‌ها بود. شورای راهبری با معرفی کابینه مأموریت خود را انجام داده و ادامه کار آن منوط به نظر رئیس محترم جمهوری است. تعریف مأموریت جدید برای این شورا به رئیس‌جمهوری بستگی دارد که آیا مأموریت دیگری به شورای راهبری بدهد یا خیر.
بیگدلی درباره انتخاب استانداران از سوی معاون راهبردی رئیس‌جمهور و ارتباط آن با شورای راهبری، گفت: آن موضوع مستقلی است، اما معتقد هستیم شورای راهبری در انتخاب اعضای کابینه کار خود را درست انجام داد و به وظیفه ملی خود که به این شورا محول شده بود، خوب عمل کرد و امیدواریم که کابینه‌ای قوی‌تر از کابینه فعلی تشکیل شود.

شورای راهبری برای رئیس جمهور محدودیت ایجاد نکرد

عضو شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم با تاکید بر این‌که خروجی اسامی پیشنهاد شده از سوی این شورا صرفاً جنبه پیشنهادی به رئیس‌جمهوری را داشته است، ادامه داد: قصد ما در شورای راهبری این نبود که برای رئیس‌جمهوری محترم محدودیت ایجاد کنیم؛ زیرا شخص رئیس‌جمهوری در قبال خواسته‌های مردم پاسخگو است. امیدواریم که رئیس‌جمهوری در قبال مطالبات مردم و کسانی که به او رأی داده‌اند پاسخگو باشد.

پزشکیان سعی کرد با خرد جمعی و رایزنی مجلس کابینه را انتخاب کند

بیگدلی با بیان این‌که معرفی اعضای کابینه از سوی دولت به مجلس وظیفه شخص رئیس‌جمهوری است، گفت: رئیس‌جمهوری سعی کرد با نوعی خرد جمعی اعضای کابینه را انتخاب کند. بخشی از اعضای کابینه را با نظر شورای راهبری و تعدادی دیگر را از طریق رایزنی با مجلس و نهادهای دیگر انتخاب کرد. امیدواریم که به فضل الهی کابینه موفقی شکل بگیرد و بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در شورای راهبری که برای تعیین اعضای کابینه انتخاب شده بود شاهد ترکیب متنوعی از جریان‌های سیاسی بودیم، گفت: در این شورا از چهره‌های اصولگرا نیز استفاده شد. اصلاح‌طلبان عضو شورای راهبری هم یک‌دست نبودند و از طیف‌های مختلف جریان اصلاحات در این شورا حضور داشتند.

طبق قاعده اصلاح‌طلبان باید کابینه را انتخاب می‌کردند

این فعال سیاسی اصلاح طلب که معتقد است اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز میدان شده‌اند در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح طلبان در شورای راهبری جریان غالب قلمداد می‌شدند یا خیر گفت: پیروز انتخابات جریان اصلاحات بالاخص مردم و اقوام مختلف بودند و طبق قاعده این جریان باید انتخاب‌کننده اعضای کابینه می‌شدند. ما هیچ سابقه‌ای از جریان اصولگرایی نداریم که وقتی برنده انتخابات می‌شود حتی به صدای جریان اصلاحات و اقوام و … گوش کند چه برسد به این‌که بخواهد در جایی که قرار است وزرا را انتخاب کند عضوی از اعضای آن جمع اصلاح طلب باشند.
بیگدلی افزود: مثلاً در دولت احمدی نژاد یا دولت رئیسی نه تنها در سطح وزرا، بلکه در سطح معاونان وزرا یا استانداران و فرمانداران و بخشداران از جریان اصلاح‌طلبی استفاده نشد. این‌که در لیست پیشنهادی وزرای آقای پزشکیان مهم‌ترین وزرا اصولگرا هستند به نظر من بالاتر از از وفاق ملی و حتی ائتلاف است؛ زیرا حدود نصف اعضای کابینه و به عبارتی مهم‌ترین وزرا متعلق به جریان سیاسی شکست‌خورده در انتخابات است. در این دولت مهم‌ترین وزارتخانه‌ها به جریان اصولگرا داده شده است. اگر حداقل سه نفر از اعضای مهم دولت، اصلاح‌طلب بودند می‌شد گفت که این دولت دولت وفاق ملی است! امیدوارم که جریان رقیب و شکست‌خورده در انتخابات قدر این همه از خودگذشتگی پزشکیان را بداند و اجازه دهد که او به وعده‌های خود به ملت عمل کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر