نماد آخرین خبر

محسن رضایی: پیشرفت‌های اقتصادی و فرهنگی کشور بسیار کُند است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
محسن رضایی: پیشرفت‌های اقتصادی و فرهنگی کشور بسیار کُند است

ایسنا/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از فقدان توجه کافی به تجارت و فرهنگ، گفت: اگر اقتدار کشور تنها بر پایه قدرت نظامی و سیاسی و بدون پشتیبانی فرهنگ و تجارت باشد، به مرور زمان ضعیف و دچار فرسودگی خواهد شد.

محسن رضایی در «دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی استادان بسیجی جهادگر تبیین»، اظهار کرد: بسیجیان به‌عنوان پیشقراولان سیاسی و انقلابی کشور لازم است در پیشرفت کشور و تثبیت جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند. بسیجیان در این روزها فعالیت‌های خود را افزایش دهند و موضوع تبیین را به‌ عنوان یک وظیفه مهم در نظر گیرند.
وی با اشاره به مفهوم «تبیین»، ادامه داد: این مفهوم می‌تواند دو کاربرد متفاوت داشته باشد؛ یکی برای توجیه وضع موجود و دیگری برای پیشروی در میدان آینده. تبیین برای تشریح و توجیه وضع موجود در مواقع خاص می‌تواند یک استراتژی مفید باشد، اما در شرایط کنونی تبیین باید بیشتر برای میدان و پیشروی به جلو به کار گرفته شود.
رضایی با تاکید بر نیاز به تبیین برای میدان در زمان حال، افزود: میدان کنونی ایران باید با توجه به سه عنصر اصلی «اقتدار، فرهنگ و تجارت» برنامه‌ریزی شود. ایران دارای دو نعمت بزرگ سرزمینی، یعنی ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک و یک نعمت اجتماعی، یعنی مردم است که می‌تواند قدرتی عظیم در منطقه ایجاد کند. از سیاستمداران می‌خواهم این ویژگی‌های ایران را درک و بر اساس آن، سیاست‌های داخلی و خارجی کشور را تنظیم کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اهمیت جغرافیای اقتصادی ایران اشاره کرد و افزود: ایران در چهار راه اقتصادی دنیا قرار دارد و جاده ابریشم از این سرزمین عبور می‌کرد. ایران قابلیت تولید قدرت و ثروت را دارد، اما بسیاری از فرصت‌های عظیمی که این سرزمین در اختیار ما قرار می‌دهد، نادیده گرفته شده‌اند. مردم ایران باهوش، خلاق و نوآور هستند و جزو ملت‌های فرهنگ‌ساز به شمار می‌روند. ایرانی‌ها با فرهنگ‌سازی خود، توانسته‌اند در برابر فرهنگ‌های وارداتی مانند فرهنگ غربی مقاومت کنند و هویت خود را حفظ کنند.
وی گفت: انقلاب اسلامی در تاریخ ایران، یک بسیج تاریخی است که تا ظهور ادامه خواهد داشت. بسیجیان هم در دوران دفاع مقدس به‌عنوان افرادی مسئول از سوی خداوند، با قاطعیت به میدان می‌رفتند و با ایمان به پیروزی، به آزادی بشریت و از جمله‌ قدس و تحقق اهداف بزرگ انقلاب فکر می‌کردند. تبیین دیروز برای پیروزی در انقلاب و جنگ بود، اما تبیین امروز باید برای میدان‌های جدید فرهنگی و اقتصادی باشد. آنچه تا کنون به دست آمده است، یعنی اقتدار، باید حفظ شود اما نباید به آن اکتفا کنیم. سه مؤلفه اصلی اقتدار علم، تدبیر و فناوری است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این‌ها باید با قدرت نظامی و نیروهای مسلح ترکیب شوند، اما برای ساختن یک تمدن جدید، فرهنگ و تجارت نیز باید در کنار این اقتدار قرار گیرند. تبیین برای فرهنگ‌سازی و اقتصاد و تجارت در جامعه امروز اهمیت دارد و این تبیین باید ارزش‌های متناسب با روحیات جوانان را ایجاد کند و آن‌ها را به میدان بکشاند.
دبیر شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سرای قوا تاکید کرد: برخی، کریدورهایی از دریای خزر به سمت اروپا و هند و برخی دیگر کریدورهایی به سمت مدیترانه ایجاد کرده‌اند که در آینده باعث ایجاد فشار اقتصادی و محاصره تجاری ایران شوند.
رضایی با انتقاد از فقدان توجه کافی به تجارت و فرهنگ، گفت: اگر اقتدار کشور تنها بر پایه قدرت نظامی و سیاسی باشد، بدون پشتیبانی فرهنگ و تجارت، به مرور زمان ضعیف و دچار فرسودگی خواهد شد.
وی بر اهمیت شتاب در پیشرفت‌های فرهنگی و اقتصادی تأکید کرد و گفت: «اکنون، پیشرفت‌های اقتصادی و فرهنگی کشور بسیار کند است و نیاز به سرعت بیشتری دارد. باید بررسی کنیم چگونه می‌توان سرعت پیشرفت را افزایش داد. ما باید به خودشناسی برگردیم و ببینیم چه نعمت‌هایی داریم. سرزمین ما استعدادهای فراوان و مردم بزرگی دارد که برای فعال کردن این منابع عظیم، بایذ برنامه‌ریزی کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید برای حفظ اقتدار و مقابله با هجمه‌ها، به تبیین وضعیت موجود پرداخت و از آن دفاع کرد، اما نباید به توجیه وضع موجود بسنده کنیم چرا که این کار ممکن است منجر به ناامیدی و توقف پیشرفت شود.
رضایی تأکید کرد: تنها با حمله و پیشروی می‌توان مشکلات را حل کرد، در غیر این صورت، با صرف دفاع به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. از تمامی اعضای بسیج می‌خواهم به فرهنگ و تجارت در کنار اقتدار، توجه کنند و میان دانشجویان و جوانان باشند و کمک کنند تا آنان نیز بتوانند آینده خود را به‌درستی تشخیص دهند و به پیشرفت کشور کمک کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر