نماد آخرین خبر

اطلاعیه‌ای درباره انتخابات میاندوره‌ای مجلس

منبع
فارس
بروزرسانی
اطلاعیه‌ای درباره انتخابات میاندوره‌ای مجلس

فارس/ سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: کسانی که می‌خواهند در انتخابات میان‌دوره‌ایِ مجلس شرکت کنند، تا فردا فرصت دارند از سِمت خود استعفا کنند.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به همزمانی انتخابات میان دوره ای مجلس با انتخابات شوراها و برگزاری این انتخابات در 6 تیر 1404 گفت: کسانی که می‌خواهند در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شرکت کنند تا فردا فرصت دارند از سمت خود، استعفا کنند. وی ادامه داد: براساس قانون، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس باید همزمان با یکی از انتخابات‌ سراسری برگزار شود و از آنجایی که آقای مسعود پزشکیان نماینده سابق تبریز، آذشهر و اسکو به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند، باید یک نماینده جایگزین ایشان شود که این نماینده باید در انتخابات میان‌دوره‌ای انتخاب شود.

اسلامی تاکید کرد: اگر در حوزه‌های انتخابیه دیگر هم نیاز به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس شود، افرادی می توانند در انتخابات میان‌دوره‌ای شرکت کنند که نهایت تا 6 ماه قبل از ثبت نام داوطلبان انتخابات، از سمت‌هایی که مشمول ماده قانون 32 انتخابات مجلس می‌شود، انصراف دهند. البته این مهلت فردا ( 25 مرداد 1403) به پایان خواهد رسید.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما انتخابات میان دوره مجلس در حوزه انتخابی تبریز را خواهیم داشت کسانی که می‌خواهند در این انتخابات شرکت کنند تا فردا فرصت دارند اگر مشمول ماده 32 انتخابات می‌شوند از سمت خود استعفا کنند.
برخی از وزرای پیشنهادی معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور از نمایندگان مجلس هستند که در صورت اینکه مورد اعتماد مجلس قرار گیرند نیاز است جایگزین آنها انتخاب شود. در این صورت افرادی که دواطلب شرکت در انتخابات از حوزه‌های مذکور باشند نیاز است تا فردا از سمت‌های خود استعفا کنند.
براساس بند الف ماده 32 قانون انتخابات مجلس اشخاص زیر از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور محرومند مگر اینکه حداقل شش ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفاء نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند:

۱- رئیس جمهور و معاونان و مشاوران وی
۲- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونان وی
۳- مشاوران معاونان رئیس جمهور
۴- رؤسای دفاتر سران سه قوه
۵- وزرا و سرپرستان وزارتخانه‌ها
۶- معاونان و مشاوران وزرا
۷- مدیران کل و سرپرستان ادارات کل وزارتخانه‌ها و مدیران کل حوزه وزارتی و رؤسای دفاتر وزرا
۸- اعضای شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات
۹- رئیس قوه قضائیه و معاونان و مشاوران وی
۱۰- رئیس دیوان عالی کشور و معاونان و مشاوران وی
۱۱- دادستان کل کشور و معاونان و مشاوران وی
۱۲- رئیس دیوان عدالت اداری و معاونان و مشاوران وی
۱۳- رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاونان و مشاوران وی
۱۴- رؤسا و سرپرستان سازمان‌ها و ادارات کل و ادارات عقیدتی سیاسی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و جانشینان و معاونان آنان در سراسر‌کشور
۱۵- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونان وی
۱۶- رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و معاونان وی
۱۷- استانداران
۱۸- معاونان و مشاوران استانداران
۱۹- فرمانداران
۲۰- بخشداران
۲۱- شهرداران و رؤسای مناطق شهرداری
۲۲- رؤسا و سرپرستان سازمان‌های دولتی
۲۳- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
۲۴- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل بانک‌ها

۲۵- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت که حیطه وظایف و اختیارات آن‌ها به کل کشور تسری دارد.
۲۶- رئیس کل بانک مرکزی ایران و معاونان و مشاوران وی
۲۷- رؤسا و سرپرستان بنیاد‌های (مستضعفان انقلاب اسلامی، شهید و امور ایثارگران، ۱۵ خرداد، مسکن انقلاب اسلامی)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و رؤسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تعاون ایران و معاونان و مشاوران آنان
۲۸- شاغلین در نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات
۲۹- اعضای شورا‌های اسلامی شهر‌هادر بند «ب» این ماده هم گفته شده اشخاص زیر از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه قلمرو مأموریت خود محرومند مگر اینکه حداقل شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند:
۱- ائمه جمعه دائمی
۲- قضات شاغل در امر قضاء و رؤسای دادگستری شهرستان‌ها و استان‌ها
۳- مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استان‌ها و معاونان آنان
۴- مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استانداری‌ها و معاونان آنان
۵- رؤسا و سرپرستان ادارات و سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت و معاونان آنان در استان و شهرستان
۶- رؤسا و سرپرستان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی و رؤسا و سرپرستان واحد‌ها و شعب آن‌ها
۷- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت در استان و شهرستان
۸- سرپرستان مناطق و رؤسای شعب بانک‌ها در استان و شهرستان
۹- سرپرستان دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز استان و شهرستان‌ها
۱۰- مدیران مراکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
۱۱- اعضاء شورا‌های اسلامی روستا
۱۲- رؤسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رؤسای اتاق‌های اصناف و تعاون در استانج- اعضای هیأت‌های اجرائی و ناظرین شورای نگهبان در حوزه انتخابیه تحت مسؤولیت خود.
تبصره
۱– کلیه مقامات و هم‌ترازان آن‌ها موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و با اجرای تبصره (۱) آن، مشمول حکم بند «الف» این ماده می‌باشند. تشخیص اعلام هم‌ترازی سایر مقامات با این ماده، بر اساس مجموع معیار‌های ساختار، مأموریت‌ها، جغرافیای تأثیرگذاری، ماهیت فعالیت و اختیارات، اهمیت و پیچیدگی وظایف و مسؤولیت‌ها بر عهده سازمان اداری و استخدامی کشور می‌باشد و اثر این هم‌ترازی صرفاً نسبت به استعفا برای انتخابات بوده و اثر قانونی دیگری ندارد.

این سازمان موظف است حداقل هشت ماه قبل از آغاز ثبت‌نام، فهرست مشاغلی را که هم‌تراز تشخیص می‌دهد به وزارت کشور و شورای نگهبان، ارسال و اعلام نماید. رئیس مجلس و سمت نمایندگی مجلس از شمول حکم این ماده مستثنی است.
تبصره ۲- درمورد کسانی که طبق قوانین استخدامی و یا تعهد خدمت، استعفای آنان منوط به پذیرش آن از سوی مسؤولین مربوطه باشد، قبول استعفاء شرط است. همچنین استعفای پرسنل نیرو‌های مسلح منوط به قبول فرماندهی کل قوا می‌باشد.
در مورد اشخاص موضوع اجزای (۱۴) و (۲۸) بند «الف» و جزء (۲) بند «ب» این ماده، قطع رابطه استخدامی و هرگونه همکاری تحت هر عنوانی شرط می‏باشد.
تبصره ۳- در هنگام ثبت‌نام، ارائه گواهی رسمی مبنی بر قبول‏ استعفا یا قطع هرگونه رابطه استخدامی و همکاری و عدم ‏اشتغال در پست یا مقام یا سمت یا مشاغل یاد شده الزامی است، در غیر این صورت از ثبت‌نام داوطلب خودداری می‌شود.
تبصره ۴- جایگزین فرد مستعفی از مقام یا پست باید از سوی مرجع یا مقام ذی‌صلاح، حداکثر به مدت یک‌ماه از زمان قبول استعفا به طور رسمی به سازمان اداری و استخدامی کشور معرفی شود و فرد مستعفی در آن سِمت، شغل، پست یا مقام مسؤولیتی نداشته باشد.
تخلف از حکم این ماده توسط فرد مستعفی و مقام ذی‌صلاح به استثنای مقاماتی که در قانون اساسی برای انتصاب آن‌ها ترتیبات خاصی پیش‌بینی شده است، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان به انفصال موقت از خدمات دولتی از شش ماه تا یک سال محکوم می‌شوند. در صورتی که تخلف از سوی شخص داوطلب باشد، فرد مستعفی، از داوطلبی در آن انتخابات محروم می‌شود.تبصره ۵- سرپرست یا قائم‌مقام جایگاه‌های یادشده، مشمول حکم این ماده می‌باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره