نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

وزیر پیشنهادی ارتباطات: وزارتم ادامه وزرات هیچ کسی نخواهد بود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وزیر پیشنهادی ارتباطات: وزارتم ادامه وزرات هیچ کسی نخواهد بود

ایسنا/ وزیر پیشنهادی فناوری و ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران بسیاری از صنایع مختلف در کشور خواهند بود این صنایع شامل حوزه کشاورزی، بهداشت، صنعت هوایی، خودرو، معدن و همه صنایع عملاً با این حوزه شدند.

در توسعه دولت الکترونیک دستاوردهای خوبی داشتیم اما در زندگی مردم احساس نشده است

عموم ملت باید به صورت عادلانه به اینرتنت پرسرعت دسترسی داشته باشند

*انسجام حکمرانی در فضای سایبری باید مورد توجه قرار بگیرد سهم صادرات محصولات دانش بنیان باید ارتقا یابد مخاطرات سایبری و نقض حریم خصوصی مردم و سرمایه گذاری مناسب در زیرساخت های اساسی کشور باید مورد توجه قرار بگیرد

روایت وزیر پیشنهادی ارتباطات از آسیب‌های جدی فیلترشکن‌ها

*استفاده از فیلترشکن‌ها باعث ایجاد هزینه های زیادی به سبد خانوار اضافه کرده است حملات سایبری به سامانه های داخلی از داخل کشور و از طریق فیلترشکن هایی که به صورت غیرمجاز روی گوشی ها نصب می شود ساماندهی می شود دسترسی کودکان به محتواهای غیراخلاقی و خشونت آمیز در فضای های مجازی به خاطر استفاده از فیلترشکن ها امکان پذیر می شود

ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی فناوری و ارتباطات در جریان جلسه علنی امروز مجلس درباره برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: اینک در محضر شریف شما نمایندگان ملت می‌خواهم استواریم را بر عهدی که در همه این سال‌ها با خود داشتم تجدید کنم که برای بهبود وضعیت و پیشرفت همه جانبه کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنم در این مسیر و مسیر حرکت به سمت اهداف بلند تسلیم ناملایمات کمبودها و دشواری ها نشوم بلکه همه توان و ظرفیت را برای تحقق بهترین‌ها بسیج نمایم.
وی ادامه داد: بی تردید موفقیت در این مهم به جز فضل الهی و همراهی دولت و مجلس و همه همکاران و نهادهای ذی مدخل میسر همکاری و تعامل مهمی که با محوریت ایده رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان تحت عنوان کابینه وفاق ملی امروز رنگ واقعیت به خود گرفته است. بنده در طول مدت فعالیت و خدمات انجام شده چه در دانشگاه و در چه در مدیریت در قوای مجریه و قضائیه از سطوح استانی تا سطوح ملی رویه و دیدگاه هم تعامل اجماع سازی و مفاهمه  برای حداکثر نمودن منافع ملی بوده و عمیقاً با ایده وفاق ملی خوی گرفتند. عمیقاً باور دارم دانایی مقدمه توانایی قدرت است علم و قدرت در همسایگی همدیگر قرار دارند بنابراین باور دارم که این همراهی صاحبان علم و اندیشه در کشور را به نحو احسن مورد بهره‌برداری استفاده قرار دهند که ان‌شاءالله موجب حکمرانی کارآمد و عزتمندانه در تمام عرصه‌های مدیریتی و اجرای کشور خواهد بود.
هاشمی عنوان کرد: نمایندگان عزیز و وکلای محترم مردم اگر ما دنبال حکمرانی قدرتمند در فضای مجازی و رسیدن به جایگاه شایسته در دنیا هستیم راهکار آن رسیدن مرزهای دانش است. بی‌گمان یکی از وزارتخانه‌هایی که می‌تواند در این راستا پیشرفت کشور را تضمین کند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران بسیاری از صنایع مختلف در کشور خواهند بود این صنایع شامل حوزه کشاورزی، بهداشت، صنعت هوایی، خودرو، معدن و همه صنایع عملاً با این حوزه شدند. در حوزه‌های علوم انسانی در علوم حوزوی بدون امکان استفاده از ظرفیت های اثرگذاری در فضای مجازی و در دنیای پیرامونی میسر نخواهد بود اما از چالش‌هایی که در این حوزه بایستی به صورت جدی توجه قرار بگیرد بحث انسجام حکمرانی در فضای سایبری و دسترسی عادلانه به اینترنت پرسرعت است ارتقاء سهم صادرات محصولات دانش‌بنیان و همچنین بحث‌های مرتبط با مخاطرات سایبری نقض حریم خصوصی مردم و سرمایه گذاری مناسب در بحث‌های زیرساختی در کشور خواهد بود بر این اساس برنامه‌های خود را ذیل ۶ محور خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنم .محور اول بحث توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات است یکی از موضوعاتی که به جد در برنامه ما در صورت اعتماد شما نمایندگان عزیز مردم در کار قرار خواهد گرفت.
وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: اگرچه ما توسعه‌هایی را در کشور با استفاده از ظرفیت پهباد به همراه داشته‌ایم اما این ناترازی بین زیرساخت ارتباطی همراه و ثابت بایستی جبران شود که این مهم می‌تواند کمک بکند عدالت ارتباطی را در کشور شاهد باشیم. توسعه زیرساخت های ارتباطی به روستاها مهم است که بنده بر خود تکلیفی دارم که به صورت ویژه دنبال کنم؛ چرا که برآمده از همین مناطق محروم هستم و واقعا باور دارم به این نکته که این وظیفه رو بایستی با جدیت بیشتری ان‌شاءالله دنبال کنیم و با حضور نمایندگان محترم مجلس ان‌شاءالله این مهم را با تمام وجود دنبال خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حمایت از خدمات محتوایی در فضای مجازی گفت: برنامه‌هایی برای الگوهای اقتصادی برای توسعه محتوا داریم که در آن به دنبال ایجاد محیط امن برای خانواده ها و تولید محتوا براساس فرهنگ کشورمان هستیم.
وی درباره برنامه اش در حوزه صنعت فضایی گفت: این موضوع را با جدیت و با نگاه تثبیت جایگاه کشور دنبال کرده و از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اقتصاد فضایی استفاده می‌کنیم.
هاشمی، رضایتمندی مردم از خدمات پست با محوریت هوش مصنوعی و بهینه سازی فرایندها را از دیگر برنامه‌های خود عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با استفاده از خدمات سکویی و مشارکت بخش خصوصی و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی پستی و حمل و نقل دنبال کنیم.

استفاده از فیلترکشن در فضای مجازی آسیب‌های جدی به همراه داشته است

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینکه آیا شیوه های کنونی مدیریت دسترسی به فضای مجازی درست است گفت: استفاده از فیلترکشن در فضای مجازی آسیب های جدی به همراه داشته است از جمله آن افزایش هزینه به سبد هزینه خانوار است. همچنین بسیاری از حملات سایبری از طریق فیلترشکن هایی است که به صورت غیرمجاز روی گوشی ها نصب می شود.
وی افزود: باورم این است که نتوانسته ایم با ابزارهای موجود دغدغه های رهبر معظم انقلاب را پاسخ دهیم. همان طور که مقام معظم رهبری فرمود فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد پس بر خود تکلیف می دانیم با استفاده از فناوری‌ها به دغدغه‌های مردم پاسخ داده تا از فرصت‌های فضای مجازی حداکثر استفاده شود و آسیب‌های استفاده از فضای مجازی را به حداقل برسانیم.
وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم گفت: نگاه ما این است که فضای مجازی با قاعده داشته باشیم لذا دسترسی‌ها را ذیل سیاست های کلی نظام تعریف می کنیم؛ درست است که وزرات ارتباطات مجری سیاست های فضای مجازی و شورای امنیت ملی است اما باور داریم که می توان به عنوان بازوی مشورتی تحلیل های کارشناسی را ارائه داده و با نگاه اجماع‌سازی و اقناع سازی جلو رویم.
هاشمی افزود: با توجه به وعده های رییس جمهور باید ارزیابی روند گذشته برای تحقق اهداف فراهم شود لذا باور دارم اصلاح شیوه مدیریت فضای مجازی در چارچوب قوانین و مقررات و با درنظرگرفتن مسائل کشور از طریق اجماع و وفاق ملی و مصوبات شوراها و ساختارها و ذیل سیاست های رهبری ممکن و مقدور است.

وزارتم ادامه وزرات هیچ کسی نخواهد بود

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از سکوها و محتواها و خدمات داخلی را از برنامه هریس برشمرد و گفت: متعهدم که اگر مجلس اعتماد کند، بدون هیچ وابستگی به فرد و گروهی و تنها در خدمت دولت وفاق ملی مدافع منافع ملی ایران باشیم و با رعایت اصول عدالت و انصاف نسبت به وظایف محوله پاسخگو باشم و گردنم را برای تعهدم می گذارم. همچینین وزارتم ادامه وزرات هیچ کسی نخواهد بود. از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان استفاده می کنم و نهایت تلاشم را برای افزایش کارآمدی و اثربخشی به کار می‌گیرم.

نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟

در جلسه علنی روز شنبه -۲۷ مردادماه- مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامه‌ها و صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان مخالف در این باره دیدگاه‌های خود را بیان کردند.
مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس در مخالفت با برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز عصر ارتباطات و شبکه‌ای نامیده شده است تشکیل شورای عالی فضای مجازی نشان از اهمیت مدیریت این فضا از سوی رهبر معظم انقلاب دارد و ایشان بارها بر ضرورت داشتن برای مدیریت این فضا و جلوگیری از رهاشدگی آن تاکید داشته‌اند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب بر ضرورت حضور هوشمندانه و بهره‌برداری از فضای مجازی بارها تاکید و بر لزوم قانونمندی در این عرصه صحه گذاشته‌اند.
نماینده مردم اقلید در مجلس تصریح کرد: فضای مجازی و فناوری‌های مرتبط می‌تواند هم امیدآفرین و عامل رشد باشد و هم می‌تواند یک تهدید باشد؛ رئیس جمهور نیز همواره بر رفع فیلترینگ در ایام انتخابات تاکید داشتند، در این باره چند سؤال از وزیر پیشنهادی ارتباطات دارم: آیا این وعده رئیس جمهور قابلیت تحقق و دست یافتن دارد؛ چگونه باید به تحقق این عده دست یافت؛ این ملزومات طی چه بازه زمانی و توسط چه مرجعی محقق می شود؛ چگونه می توان واقعی سازی تعرفه خدماتت دیجیتالی را بر بستر اینترنت را فراهم کرد؟
صالحی خطاب به ستار هاشمی گفت: برای توسعه کسب و کارهای الکترونیکی و کاسبان فروش فیلترشکن ها دارید، کسانی که در این شرایط سخت اقتصادی، دست در جیب مردم کرده اند؛ برای جوان یا کارآفرینی که باید بخشی از درآمد خود را به جیب فیلترشکن فروشان بریزد، چه برنامه ای دارید؛ شما جوانترین عضو کابینه با ۴۸ سال هستید آیا تجربه و توان و اشراف کامل بر این وزارتخانه کلیدی را دارید؟
نماینده مردم اقلید در مجلس از وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: برای بخش ثبت اسناد و املاک که حوزه بسیار کلیدی است، چه اقدامات اثربخشی در زمان ریاست تان بر سازمان ثبت اسناد و املاک داشتید؛ وزارت ارتباطات یک وزارتخانه زیرساختی است؛ وضعیت فعلی ما در مقایسه با دنیا در این حوزه چگونه است؟
وی گفت: آقای هاشمی تا چه اندازه بر چالش های جهانی تهدیدکننده امنیت ملی در حوزه فناوری اطلاعات اشراف و تسلط دارید؛ برنامه شما برای پوشش اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری در شهرها و روستاها و همچنین تکمیل شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال چست؟

یقه فیلترشکن‌فروش‌ها گرفته شود
حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزارت ستار هاشمی گفت: توقع داشتیم آقای پزشکیان به راهکارهای عملیاتی و اجرایی کردن سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و برنامه هفتم توسعه اشاره می‌کردند؛ استناد به نهج‌البلاغه خیلی خوب است ،اما در جایگاه ریاست جمهوری باید برنامه‌های عملی گفته شود و اینکه چطور نهج‌البلاغه را عملی کنیم. مجلس جای روضه خواندن نیست!
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در دولت شهید رئیسی شبکه ملی اطلاعات پیشرفت خوبی داشت و اما آقای هاشمی شما در برنامه‌هایتان اشاره به این شبکه نکردید که ادامه می‌دهید یا به قبل برمی‌گردید؛ استقلال مدیریتی شما جای ابهام دارد.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: وزیر اصلی و واقعی شما هستید یا افراد دیگر؟ در دولت قبل تعداد کاربران و پهنای باند شبکه‌های اجتماعی داخلی، 11 برابر شد، اما شما در این باره به برنامه‌ای اشاره نکردید؟ ترکیه به دلیل حذف عکس شهید اسماعیل هنیه، اینستاگرام را بست و وقتی این شبکه شرایط ترکیه را پذیرفت رفع فیلتر شد، چرا آنها شرایط ما را نمی‌پذیرند؟ چون سیاست شترمرغی حاکم است، ما نه فیلتر می‌کنیم و نه فیلتر نمی‎‌کنیم. این شکل فیلتر نیست.شما گفتید نمی‌دانید فیلترشکن فروش‌ها چه کسانی هستند.

تقسیم فیبر نوری در کشور عادلانه نیست
ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر ارتباطات ، با تاکید بر ضرورت مقابله با مافیای فیلترشکن ، گفت: تقسیم فیبر نوری در کشور عادلانه نیست، هر روستایی که می‌رویم مشکل آنتن‌دهی داریم، مردم به نمایندگان و مسئولان گلایه می‎‌کنند، چون دسترسی ندارند و نمی‌توانند مسئولان و نمایندگان را پیدا کنند و همین مسائل عامل نارضایتی است. 
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: جان مردم مهم است وقتی تصادف شود و کسی آسیب ببیند، در جاده تلفن همراه آنتن نمی‌دهد که خبر بدهند؟ چه کسی باید این را حل کند؟ چه برنامه‌ای در این رابطه دارید؟ آیا همه امکانات باید در تهران و مرکز استان‌ها باشد؟ برنامه هفتم تاکید می‌کند که روستایی در روستا بماند، اما وقتی آنجا آنتن ندارد چرا بماند؟
وی بیان کرد: سامانه‌های دولتی دارای اشکال است، تقسیم فیبر نوری در کشور عادلانه نیست، این را باید وزیر ارتباطات حل کند. سرعت اینترنت در ایران ۱۳ و در خارج از کشور ۲۰۰ است، چرا مردم از اینترنت پرسرعت محروم هستند.
داداشی گفت: رتبه علمی ما در دنیا ۱۳ است اما در بخش عملکرد رتبه ما ۹۱ است، حوزه فناوری و علم را باید با بازار مصر ف هماهنگ شود، وزیر ارتباطات باید حل کند، اما برنامه ای عنوان نشده است. 
نماینده مردم آستارا در مجلس بیان کرد: اینترنت در ایران گران است و مردم همان قدر که پول اینترنت می‌دهند باید پول فیلترشکن بدهند، ملت ما چه گناهی کرده‌اند باید پول فیلترشکن بدهند. اگر فیلتر است، فیلترشکن چه صیغه‌ای است، با مافیای فروش فیلترشکن مبارزه کنید.

موافقان وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟

«احمد فاطمی» نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی احمد فاطمی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تحول در حوزه‌های مربوط به وزارت ارتباطات ثانیه‌ای است و این تحول‌های ثانیه‌ای کل زندگی مردم را تحت شعاع قرار داده است.
نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه امروز مردم در دهکده جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات زندگی می کنند، تصریح کرد: دورانی که شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی ما را تغییر دادند و هر روز ما را با تغییر جدید غافلگیر می‌کنند. هزاران ماهواره مرزهای فضایی و ارتباطی را درنوردیدند. سرعت انتقال اطلاعات به حدی جنون آمیز رسیده و هوش مصنوعی در حال تغییر چهره جهان است.
وی با بیان اینکه در این شرایط کشور نیازمند وزیری است که به مباحث فنی و علمی این حوزه احاطه داشته باشد، یادآور شد: وزیر آینده باید مسائل روز را به خوبی بفهمد و بتواند تیمی از برترین نخبگان علمی و فنی را گرد هم جمع کرده و برای نبرد در این میدان سخت هدایت کند که سید ستار هاشمی چنین است.
فاطمی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تحول فناوری در کشور را هدایت و مدیریت کند، اضافه‌کرد: این وزارتخانه باید امنیت اطلاعات ما را تضمین کرده و بتواند برای پیچیده‌ترین حوزه‌های فناورانه سیاست گذاری کند و دکتر هاشمی فردی است که در زمانه خودش بر حوزه هوش مصنوعی مسلط است و حتی بیش از آن در سطح بین‌المللی به عنوان فردی صاحب نظر و صاحب اندیشه شناخته شده است.
این نماینده مجلس عنوان کرد: هاشمی مدیری است که در پست‌های قبلی خود  در قوه مجریه، قوه قضاییه، بخش خصوصی، مراکز دانشگاهی با چالش‌هایی که درباره آن سخن گفته‌ایم دست و پنجه نرم کرده است و می‌تواند بخش دولتی حاکمیتی و خصوصی را به یکدیگر پیوند دهد و ارتباط کامل را میان دانشگاه بخش دولتی و بخش خصوصی برقرار کند.
نماینده مردم بابل در مجلسریال ستار هاشمی را برخوردار از ایده‌هایی درخشان در این حوزه عنوان کرد گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمانی‌ است که باید در آن تصمیمات سخت و پیچیده گرفت و ستار هاشمی مرد میدان سخت و پیچیده است.
وی ادامه داد: هاشمی نه تنها دانش اخذ چنین تصمیماتی را دارد، بلکه مردی‌ است که می‌توان به خرد، صداقت، امانت داری، قاطعیت و سرعت او در تصمیم گیری اعتماد کرد.
نماینده مردم بابل اظهار داشت: در این زمان که شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در سطح جهانی در حال سبقت گرفتن از غول‌های نفتی هستند ما نمی‌توانیم مثل گذشته فکر کنیم و نیاز به فردی داریم که با ذهن آینده نگرانه به مسائل جدید اندیشیده و اطمینان و اعتماد نخبگان را به خود جلب کند.
این نماینده مجلس خاطرنشان‌کرد: توسعه کمی و کیفی خطوط ارتباطی کشور به ویژه فیبر نوری و اینترنت همراه پیدا کردن راه حل برای چالش‌های مرتبط با هوش مصنوعی، تلاش برای حل مسئله فرار نخبگان و به ویژه در عرصه فناوری اطلاعات، حل مسائل مربوط به حوزه رگولاتوری و ده ها چالش کوچک و بزرگ دیگر از جمله مسائلی است که در انتظار این وزیر جوان و اندیشمند است.

اقتصاد و تبادل اطلاعات ما به میزان اقتدارمان در عرصه فضای مجازی بستگی دارد
در ادامه «مجتبی ذوالنوری» دیگر موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز اینترنت نه تنها جزو لاینفک زندگی همه مردم است، بلکه در حقیقت اساس زندگی مردم است. همچنین حاکمیت ملی کشورها حاکمیت اقتصادی پولی و بانکی حاکمیت نظامی و امنیتی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی متاثر از فضای مجازی و اینترنت است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در آینده با اجرایی شدن پروژه بسیار گسترده استارلینگ و فعال شدن ده‌ها هزار ماهواره در مدار و ماهواره‌های مختلف پژوهشی، مخابراتی، تجاری، جاسوسی در بالای سر ما شرایط بسیار پیچیده‌ای خواهیم داشت.
وی ادامه داد: امروز حملات سایبری می‌تواند پدافند غیرعامل کشور را تحت تاثیر قرار دهد. امروز باید بپذیریم که اقتصاد مردم ما ارتباط ما با دنیا تبادل اطلاعات ما به میزان اقتدار ما در عرصه فضای مجازی بستگی دارد. کسی نمی‌تواند این را انکار کند. چرا که امروز ظهور پلتفرم‌ها، پیام رسان‌ها،بدافزارها، باج‌افزارها ونرم‌افزارها می‌تواند همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار بدهد.
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: چه کسی می‌تواند پرچم مقابله و مبارزه را در این عرصه با جنگ نرم دشمن روایت‌ها در فضای مجازی از حوادث مختلف صیانت از منافع ملی به دست بگیرد که مردم ما بتوانند بهره لازم را از این عرصه و امتیاز که نتیجه قرن‌ها تلاش علمی بشر است تامین کند و خطرات و ناامنی‌ها رو از مردم ما دفع کند؟
ذوالنوری عنوان کرد: امروز تشکیل شبکه ملی اینترنت پایه‌ای برای تامین موتور جستجو فضای ابری محتوای لازم است تا همه نیازمندی‌ها به شکل که هم تهدیدات را دفع کند فراهم آورد. همچنین بتواند ارتباط ما با دانشمندان، پژوهشگران، نخبگان و تجارکشور را با دنیا تامین کند.

هاشمی جوان نخبه عرصه دولت الکترونیک است
این نماینده مجلس با قدردانی از رئیس جمهور که نخبه جوان را سکاندار این کشتی ترقی و تعالی قرار داده است، گفت: ستار هاشمی جزو ۲ درصد نخبگان برتر دنیا در این عرصه است. شما نمی‌توانید عرصه‌ای را در کشور در زمینه آی تی، دولت الکترونیک، ایجاد پلتفرم‌ها، گسترش فضای الکترونیکی و استفاده از فضای مجازی و فضای سایبر و اینترنت به نظر بیاورید که آنجا جای پای تاثیرگذاری ستار هاشمی مشهود نباشد.
وی ادامه داد: عزیزانی هم که به عنوان مخالف صحبت کردند ضمن احترام به فرمایشات آنان، نکته جانداری نگفتند که رد مسئولیت وی باشد. از ابتدا پیشنهاد وزارت به هاشمی تا قطعی شدن این مسئولیت و معرفی به مجلس یک هفته زمان نشده است. ما چه توقعی داریم که یک برنامه منسجم و مدون کاربردی که نیاز به بررسی‌های گسترده دارد در کمیسیون تخصصی مطرح شود؟
ذوالنوزی خاطرنشان‌کرد: با توجه به نخبگی، فرزانگی سوابق گسترده علمی و رشدی که بدون وابسته به هیچ جریان سیاسی اتفاق افتاده است باید به وی اعتماد کرد.
وی تصریح کرد: امروز حملات سایبری می‌تواند پدافند غیرعامل ما را تحت تاثیر قرار دهد. امروز باید بپذیریم که اقتصاد مردم ما و ارتباط ما با دنیا و تبادل اطلاعات ما به میزان اقتدار ما در عرصه فضای مجازی بستگی دارد.

موج سهمگین تغییرات فناورانه همچون هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم در راه است

در ادامه «کمال حسین‌پور»‌ دیگر نماینده موافق اظهار داشت: ستار هاشمی فردی متعهد، حرفه‌ای و شناخته شده در عرصه فناوری و نوآوری کشور است، وی استادتمام هوش مصنوعی و یکی از پژوهشگران برتر این حوزه است که طی سالیان اخیر اثرات ارزشمندی از خود چه در مناصب دولتی و چه در مناصب حاکمیتی از خود بر جای گذاشته است.
نماینده سردشت، پیرانشهر و میرآباد در مجلس بیان‌داشت: هاشمی مراحل پیشرفت کاری خود را به‌صورت سلسله مراتبی از مدیر کلی در استان گرفته تا معاونت نوآوری در وزارت ارتباطات با سخت‌کوشی و پشت کار گذرانده است و با پیچ و خم‌های این وزارتخانه به خوبی آشنایی دارد؛ این وضعیت می‌تواند به وی در تعامل پویا با بدنه وزارتخانه‌ها و چالش‌های آنها کمک ارزشمندی کند.
حسین‌پور خاطرنشان‌کرد: توسعه سامانه‌های مختلف کشور از جمله سامانه «صدور و مدیریت اسناد» و سامانه «کاتب» از مهمترین تجارب پژوهشی وی بوده است و این نشان دهنده توانایی انطباق علم و مهارت‌های ایشان با نیازهای فناورانه کشور است.
وی یادآور شد: در برنامه‌های پیشنهادی هاشمی بر موارد متعددی از جمله توسعه زیرساخت‌های دیجیتال تا بهبود کانال‌های ارتباطی بین دولت و شهروندان برای اطمینان از شنیده شدن همه صداها تاکید شده است.
این نماینده مجلس ادامه‌داد: استفاده از فناوری‌های نوین همانند هوش مصنوعی برای بهبود دسترسی شهروندان به خدمات دولتی و غیره است که این برنامه‌ها همه منبعث از اسناد بالا دستی بوده‌ است و هاشمی خود را ملزم به اجرای آنها می‌داند.
وی در ادامه خطاب به نمایندگان گفت: به یاد داشته باشید که با موج سهمگین تغییرات فناورانه همچون هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم، قدرت به سمت نسل بشریت در حال حرکت است و این تغییرات عظیم در چند سال آینده کل هستی را در هم می‌نوردد. لذا ما باید خود را برای این تغییرات گسترده هم به لحاظ فرهنگی، هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ زیرساختی آماده کنیم و چه کسی بهتر از هاشمی می‌تواند به ما کمک کند تا از این موج عظیم استفاده کارآمد و مناسب داشته باشیم.

هاشمی راهکارهای حل چالش های وزارت ارتباطات را می‌شناسد
در ادامه «محمدرضا رضایی کوچی» دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: بر اساس شناختی که از سید ستار هاشمی دارم، از خانواده های خوشنام از کهگیلویه و بویراحمد است.
وی گفت: هاشمی در دانشگاه علم و صنعت رتبه نخست را داشته و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و یکی از ۱۰ متفکر برتر حوزه هوش مصنوعی کشور است. همچنین هاشمی در زمره ۲ درصد دانشمندان برتر جهانی است که از استانی محروم رشد کرده است.
این نماینده مجلس بیان‌داشت: هاشمی از کارشناسی تا مدیریت کل و معاونت وزارت ارتباطات بالا آمده است و باید مدیریت را به افرادی بسپاریم که در همان وزارتخانه رشد کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: انتخاب ستار هاشمی با استقبال بدنه وزارت ارتباطات مواجه شده است؛ فردی که راهکارهای حل چالش های این وزارتخانه را می شناسد.
رضایی کوچی ادامه‌داد: با افزایش جمعیت و کمبود منابع، نیاز به صرفه جویی در هزینه های کشور جز با اینترنت قابل تصور نیست.
وی تصریح کرد: ستار هاشمی در هر حوزه ای که مدیریت داشته، عملکرد قابل قبولی داشته است؛ زمانی که در سازمان ثبت اسناد و املاک بود جزو مدیران برتر شناخته شد که مبنای قابل قبولی برای دفاع از جوانترین وزیر کابینه خواهد بود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: حمایت از ستار هاشمی به معنای حمایت از نخبگان و جوانان است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر