نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

احمدی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی خارجه: عزت ملی در مذاکرات برجام رعایت نشد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
احمدی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی خارجه: عزت ملی در مذاکرات برجام رعایت نشد

ایسنا/ نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد عراقچی در زمان مذاکرات برجام گفت: در زمان مذاکرات برجام عزت ملی رعایت نشد؛ آمریکا از برجام خارج شد ولی ما در برجام ماندیم و به تمامی تعهداتمان عمل کردیم.

محمدرضا احمدی در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وزیر خارجه باید سوابق بسیار درخشان و اقتدار و صلابت داشته باشد اما وقتی آقای عراقچی به عنوان سرپرست تیم مذاکره‌کننده بود، بسیاری از موارد را رعایت نکرد.

وی خطاب به عراقچی گفت: آقای عراقچی آمریکا از برجام خارج شد اما ایران همچنان در برجام باقی ماند حال اینکه گفته می‌شد اگر ایران از برجام خارج شود اجماعی علیه کشور به وجود می‌آید اما این اتفاق برای دیگران رخ نمی‌دهد؛ به قول رئیس‌جمهور وقت شما زبان سیاست و مذاکره بلد بودید و ما بلد نبودیم اما نتیجه چه شد؟ آمریکا از برجام خارج شد و ایران به تعهدات خود باقی ماند.

این نماینده مجلس با اشاره به تصویب قانون اقدام راهبردی گفت: در دولت روحانی بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی کلی بهانه آوردید و آن را اجرا نکردید آن هم در شرایطی که دقت لازم را در متن برجام نداشتید؛ ما آمده‌ایم به دولت وفاق ملی کمک کنیم اما این حق را از خودمان دریغ نمی‌کنیم که تعارفی برای دفاع از ملت و استمرار خون شهدا نداشته باشیم. ما در تایید و رد فردی با خدا معامله می‌کنیم.

احمدی با بیان مجدد اینکه در برجام دقت لازم در متن نشد و احساسی به تصویب رسید، گفت: عزت ملی را در مذاکرات رعایت نکردید و متن یک طرفه نوشتید که طرف مقابل هم آن را اجرا نکرد و خارج شد. بعد در قلب رآکتور اراک بتن ریختید و چقدر آن زمان دانشمندان و اندیشمندان اعتراض کردند ولی شما شرط رهبری را نادیده گرفتید.

این نماینده مجلس گفت: رهبری در سال ۹۴ شروطی را درباره برجام اعلام کردند که در نظر گرفته نشد. اساساً چرا باور و اتکایی به داخل کشور نداشتید و تنها به سمت دیپلماسی التماسی رفتید؟ شما یا ایمانی به نیروهای نظامی و قدرت ایران در زمان سرپرستی تیم مذاکره‌کننده نداشتید یا اینکه تحت تاثیر بودید.

احمدی با طرح این پرسش که چرا تحریم‌ها بعد از برجام برداشته نشد و برجام چه دستاوردی داشت، گفت: رئیس بانک مرکزی وقت و وزیر اقتصاد وقت گفتند که بانک‌های خارجی با ایران همکاری نمی‌کنند حال اینکه گفته بودید بانک‌ها به سوئیس منتقل شده‌اند.

وی گفت: چرا برجام را طوری نوشتید که وقتی ترامپ از آن خارج شد بتواند آن را از بین ببرد و ما هم کاری نکنیم؟ می‌توان گفت که توافق برجام برای ما پرخسارت بود. 

احمدی در پایان بیان کرد: ما به چه جرأتی به آقای عراقچی رای دهیم که همان سیاست لبخند را ادامه ندهد؛ عراقچی کارنامه مثبتی در زمان مذاکره ندارد و بسیاری از مشکلات داخل کشور به خارج گره زده نشود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر