نماد آخرین خبر

کوثری: دلال‌های سیاسی بیشتر با اعضای هیات رئیسه تماس می‌گیرند

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
کوثری: دلال‌های سیاسی بیشتر با اعضای هیات رئیسه تماس می‌گیرند

خبرآنلاین/ عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: فشرده‌تر از این نمی‌شد وزرای پیشنهادی را بررسی کنیم یعنی هفته گذشته از صبح تا ساعت ۹،۸ شب در مجلس بودیم و وزرای پیشنهادی را بررسی کردیم و در این هفته هم حتی تا ۱۰ شب مجلس بودیم تا این ساعت در مجلس می‌ماندیم به خاطر اینکه می‌خواهیم زودتر اعضای کابینه مشخص شوند.

تماس دلال های سیاسی با نمایندگان مجلس درمورد رأی اعتماد وزرا، موردی که روز سه‌شنبه علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس مطرح کرد و گفت نیاز است که در این زمینه توجه کرد. این گفته سلیمی مورد تایید اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس قرار گرفت و گفت البته تماس‌هایی از این قبیل به هیئت رئیسه بیشتر است تا سایر نمایندگان.
کوثری در گفتگویی داشته از ساعت کاری بالای نمایندگان در بررسی وزرای پیشنهادی می‌گوید و مطرح می‌کند که «فشرده‌تر از این نمی‌شد.»

فشار پایداری‌ها به قالیباف از جمله محورهایی است که عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مطرح می‌کند و درنهایت از تاثیر نپذیرفتن قالیباف از پایداری‌ها می‌گوید.

در ادامه گفتگو با اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی را می‌خوانید:

***

*آقای کوثری! پیش‌بینی شما در مورد رأی اعتماد مجلس دوازدهم به کابینه پیشنهادی به چه صورت است؟
طبق چارچوب قانون مجلس یعنی آئین‌نامه‌ای که نوشته شده و در همه دوره‌ها براساس همان چارچوب عمل می‌شود. در مورد هر وزیر پیشنهادی ابتدا کمیسیون‌های تخصصی نظرات خود را اعلام می‌کنند و بعد هم دو مخالف و دو موافق هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه نظرات خود را اعلام می‌کنند و بعد هم وزیر مربوطه به مدت ۳۰ دقیقه مطالب خود را ارائه می‌کند. بعد از اینکه هر ۱۹ وزیر این مراحل را طی کردند، بعد از رفتن همه وزرای پیشنهادی رای‌گیری توسط نمایندگان صورت می‌گیرد.

اکثر نمایندگان موافق کابینه هستند
اما اینکه فضای مجلس به صورت است، می‌توان گفت که تا حد زیادی از نمایندگان یعنی اکثر آنها در لیست موافقین هستند اما باید مشاهده کنیم در صحن علنی که به صورت تک تک برای وزرای پیشنهادی رأی می‌گیرند به چه صورت خواهد بود چرا که در آنجا هم کمیسیون‌ها و هم خود نمایندگان تحقیقات خود را انجام دادند. نکته دیگر اینکه وقتی وزرای پیشنهادی مطالبی را بیان می‌کنند هر نماینده محاسن و معایب آن در می‌آورد، حتما نمایندگان با هم مشورت می‌کنند و در نهایت به این صورت می‌شود که روز چهارشنبه تعیین تکلیف می‌شود.

* تا الان دو وزیر پیشنهادی هیچ مخالفی نداشتند، این می‌تواند نشانه‌ای از رأی یکدست مجلس به کابینه پیشنهادی باشد؟
این بستگی به روز چهارشنبه دارد و آنجا می‌توان گفت که آیا همه اعضای پیشنهادی کابینه از مجلس رأی اعتماد می‌گیرند و یا خیر چراکه در دولت‌های قبلی هم ۳،۴ و حتی و ۵ وزیر پیشنهادی افتادند و رئیس جمهور پیشنهادات جدیدی را به مجلس ارائه کرده و بررسی شده است. برای نمونه در دوره قبل وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مجلس رأی اعتماد نگرفت و تازه به سومین گزینه پیشنهادی رأی داد. منظور این است که از این موارد هم بوده و هیچ ایرادی هم ندارد چراکه حق قانونی نمایندگان است که رأی خود را بدهند.

هفته گذشته از صبح تا ساعت ۹،۸ شب به مجلس می‌ماندیم
*البته در مورد دولت چهاردهم این نکته مطرح است که در شرایط اضطراری شکل گرفته، از این‌رو رأی اعتماد دادن به کابینه پیشنهادی اهمیت دارد...
فشرده‌تر از این نمی‌شد یعنی هفته گذشته از صبح تا ساعت ۹،۸ شب در مجلس بودیم و وزرای پیشنهادی را بررسی کردیم و در این هفته هم حتی تا ۱۰ شب مجلس بودیم تا این ساعت در مجلس می‌ماندیم به خاطر اینکه می‌خواهیم زودتر اعضای کابینه مشخص شوند.

دلال‌ها با اعضای هیئت رئیسه بیشتر تماس می‌گیرند
*آقای سلیمی در تذکری به بحث تماس دلال‌ها و کارچاق‌کن‌ها با نمایندگان برای رأی دادن و یا ندادن به برخی از وزرا اشاره کرد، آیا دلال‌ها با شما هم تماس گرفتند؟
متاسفانه این موارد وجود دارد. البته به دلیل اینکه ایشان جزو هیئت رئیسه است، مسلماً بیشتر با او تماس می‌گیرند اما به این ترتیب نیست که بگوییم تماس نمی‌گیرند. خیر، تماس هم می‌گیرند و تأکید هم می‌کنند که برای مثال به این فرد رأی بدهید و این موارد اما در نهایت خود نماینده بررسی می‌کند.

هر کسی هم جای قالیباف باشد، به همین ترتیب جلسه را اداره می‌کند
*اخیراً برخی رسانه‌های منتسب به جناح تندرو با این ادعا که قالیباف حامی کابینه است، تلاش می‌کنند او را تحت فشار قرار دهند، به نظر شما قالیباف توانسته رویه بی‌طرفانه را پیش ببرد؟
در هر صورت رئیس باید مجلس را اداره کند و برخی برداشت خود را به این صورت مطرح می‌کنند که برای مثال قالیباف این چنین نظر می‌دهد در صورتی که هر کسی هم جای قالیباف باشد، به همین ترتیب جلسه را اداره می‌کند که موافقین، مخالفین و وزرا بتوانند صحبت‌های خود را به صورت کامل بگویند، لذا برخی در مورد اداره کردن مجلس به این صورت برداشت می‌کنند.
همه می‌خواهند صحبت کند اما قالیباف براساس قوانین باید فضا را اداره کند، لذا این مسائل وجود دارد و نظراتی هستند که هر کسی به صورت تکی برداشت خود را مطرح می‌کند.

قالیباف به هیچ وجه تحت تاثیر جبهه پایداری قرار نمی‌گیرد
*امکان دارد قالیباف تحت تاثیر جبهه پایداری قرار بگیرد؟
خیر، به هیچ وجه نظر من این نیست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر