نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

عزیز نصیرزاده با «رکوردشکنی» راهی وزارت دفاع شد

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
عزیز نصیرزاده با «رکوردشکنی» راهی وزارت دفاع شد
خبرآنلاین/

مجلسی ها روز گذشته تکلیف سکاندار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را روشن کردند تا امیر عزیز نصیرزاده با بیشترین رأی در میان وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان و البته کل وزرا در ادوار چهارده گانه دولت ها، بر صندلی‌ای تکیه بزند که امیر محمدرضا آشتیانی طی سه سال گذشته سکانداری آن را عهده دار بود. پارلمان دوازدهم با ۲۸۱ رأی موافق، از ۲۸۸ رأی ماخوذه به نصیرزاده برای حضور در این جایگاه اعتماد کرد. 

او امروز نیز راهی این وزارتخانه شد و صندلی مدیریت را تحویل گرفت. او در نخستین اظهاراتش از این جایگاه گفت؛«ان‌شاءالله سیر پیشرفت‌های دفاعی با هدف بازدارندگی فعال با قدرت ادامه خواهد داشت و از سر ریز فناوری‌های دفاعی نیز برای حل گلوگاه‌هایی که در کشور وجود دارد استفاده خواهد شد.»

امیر نصیرزاده پیش از این به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد. از جمله سوابق او، می‌توان به سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، معاونت طرح و برنامه نهاجا، معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی (رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش) و جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش، اشاره داشت. 

قرعه به نام نصیرزاده افتاد

اما تا پیش از معرفی امیر عزیز نصیرزاده به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع، چهره هایی چون دریادار حبیب‌الله سیاری، دریادار شهرام ایرانی، سرتیپ پاسدار سیدمحمدی فرحی، سرتیپ امیرحاتمی و سرتیپ پاسدار قاسم تقی‌زاده از جمله اسامی بودند که نامشان در رسانه ها و محافل سیاسی به عنوان گزینه های احتمالی حضور در لیست پیشنهادی آقای رئیس جمهور دیده می‌شد. اما در نهایت قرعه به نام خلبان عزیز نصیرزاده، افتاد.

موافقان و مخالفان چه گفتند؟ نصیرزاده چه پاسخ داد؟

روز ۲۹ مردادماه، سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم در صحن علنی مجلس، عزیز نصیرزاده زیر ذره بین نمایندگان رفت تا صلاحیت او برای تکیه بر صندلی مهم ساختمانِ وزارت دفاع مورد بررسی قرار گیرد. 

در ابتدای دو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون صنایع و معادن با قرائت گزارش های خود مُهر تایید بر صلاحیت وزیر پیشنهادی زدند تا مجلس وارد نطق موافقان و مخالفان شود.

یاسر سلیمانی، علی بابایی کارنامی، سید جلیل میرمحمدی میبدی و مهدی طغیانی ۴ نماینده مخالف با وزیر پیشنهادی بودند. این درحالی بود که سه سال قبل امیر قرایی آشتیانی بدون هیچ مخالفی توانسته بود رأی مجلس را بگیرد.

یاسر سلیمانی، نماینده بافت و رابر اولین نامی بود که از سوی هیات رئیسه اعلام شد و گرچه به عنوان مخالف پشت تریبون جایگاه ویژه رفت اما هیچ گونه سخنی در جهت مخالفت با وزیر پیشنهادی دفاع بیان نکرد.

 علی بابایی کارنامی، نماینده ساری و  از مخالفان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی هم مخالفت جدی نداشت و بیشتر انتظاراتش را مطرح کرد؛« «مجلس نباید شانه خالی کند. مرکز پژوهش‌های مجلس برخی نکاتی دارد. از جمله اینکه وزارت دفاع و نیروهای مسلح وظیفه دفاعی و پشتیبانی دارد و باید بخش‌های اقتصادی و مردمی کردن آن را داشته باشد و باید از این ظرفیت مردمی شدن اقتصاد استفاده کند. بهتر بود بهره‌گیری از سازمان‌هایی نظیر شانگهای و بریکس مورد توجه قرار بگیرد، این نقد نیست اما امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.»

سید جلیل میرمحمدی میبدی، نماینده مردم تفت و میبد از دیگر مخالفان امیر عزیزنصیرزاده بود که گفت: «مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی و تقویت بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی است؛ این اصلی‌ترین حکم است که می‌تواند به وزارت دفاع کمک کند تا همه منویات مورد نظرش را عملیاتی کند. از وزیر دفاع درخواست داریم تا توضیح دهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پای کار بیاورد تا این سهم ۵ درصدی را در اختیار بگیرد. همچنین درخواست داریم تا در آمایش صنایع زیر مجموعه وزارت دفاع اقداماتی صورت بگیرد تا استان‌های میزبان این صنایع بتوانند از حضور آنها بهره‌مند شوند.»

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان نیز ضمن مخالفت با امیر نصیرزاده، با بیان اینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع، مانند برنامه برخی دیگر از وزرا، از حیث توجه به صندوق‌های بازنشستگی، ایرادات جدی وجود دارد، بیان کرد: «اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با نگاه نیروهای مسلح، جز با بازآرایی ارتباط سازمان داخلی و بیرونی وزارتخانه، ممکن نیست. برنامه‌ای در وزارتخانه برای این موضوع طراحی شده اما از جهت سازمانی جدی گرفته نمی‌شود و مدیران قصد دارند آن را داخل وزارتخانه محبوس کنند. این برنامه را در برنامه توزیع شده امیر نصیرزاده در کمیسیون ندیدم و از ایشان می‌خواهم در این خصوص توضیح دهند.»

رحیم زارع، فرهاد طهماسبی، ابراهیم نجفی و سلمان زارع، جزو نمایندگانی بودند که در موافقت با حضور امیر عزیز نصیرزاده در وزارت دفاع پشت تریبون مجلس رفتند. 

رحیم زارع، نماینده آباده در مجلس، در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: «عصر الان عصر ابر رقابت است و جهان دارای پیچیدگی ها و نوسات و ابهام و دنیا با سرعت رو به پیشرفت است و اینها تحت تاثیر فناوری و تکنولوژی است. این پیشرفت ها در بعد زمان غیر ممکن است. آقای نصیرزاده در هر سمت و مسئولیتی توانمندی های خود را در ارتقای بنیه دفاعی به کار بستند و همواره موفق ترین فرمانده بوده اند. ایشان دارای تفکری راهبردی هستند و در سطوح علمی نیز عملکرد چشمگیری داشته‌اند. راه اندازی صنعت قطعه سازی در نیروی هوایی نشان دهنده اعتقاد ایشان به نخبگان و دانشمندان کشور است.»

فرهاد طهماسبی، نماینده نی‌ریز و از موافقان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع بیان کرد: «متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، ایجاد بیمه نوین نیروهای مسلح، توسعه نظام حمایتی جامع از نیروهای مسلح مانند ارائه خدمات بالینی در منزل، هدفمند کردن کمک های حمایتی، معیشتی و درمانی برای رزمندگان و ایثارگران و توانمندسازی ایثارگران و بازنشستگان از دیگر برنامه های ایشان است.»

سلمان زارع، نماینده لاهیجان نیز با دفاع از برنامه وزیر پیشنهادی دفاع، خاطر نشان کرد: «ایشان موفق‌ترین فرمانده نیروی ارتش ایران است. طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، از جمله کارهای حائز اهمیت ایشان بوده است. از شما نمایندگان عزیز می‌خواهم با رای قاطع با انتصاب این فرمانده دلاور به افتخارات ما در کشور افزوده شود.»

ابراهیم نجفی، نماینده آستانه اشرفیه در مجلس با موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی دفاع گفته بود: «تجربه کاری و برنامه وزیر پیشنهادی دفاع در شرایطی که افول تدریجی آمریکا در نظام بین‌الملل تداوم یافته، نقش آفرینی قدرت‌های منطقه رو به تغییر است و معادلات نظم امنیتی منطقه به ویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق دستخوش تغییر شده، بسیار کارآمد است.»

بعد از به پایان رسیدن نطق مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی دفاع، نوبت به وزیر پیشنهادی پزشکیان رسید تا با قرار گرفتن در پشت تریبون، از برنامه‌های خود دفاع کند. امیرنصیرزاده در نطق دفاعیه از خود در صحن مجلس با تشکر از اعتماد پزشکیان و حمایت مجموعه نیروهای مسلح به ویژه رئیس ستاد کل، و همچنین نمایندگان موافق و مخالف، گفت که از همه نظرات استفاده خواهم کرد.

وی در تحلیلی از محیط پیرامونی کشور، گفت: «در حال حاضر شرایط منطقه و جهان در حوزه های مختلف قدرت به ویژه حوزه امنیت و دفاع به گونه ای است که تغییرات محیطی به سرعت صورت می گیرد.»

وی همچنین بیان کرد: «جهت تامین نیازمندی‌های نیروهای مسلح و تحقق سیاست‌های رئیس جمهور محترم ضمن انجام هماهنگی های لازم با ستاد کل و سازمان‌های تابعه در نیروهای مسلح از کلیه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه دانشگاهی و علمی کشور بهره خواهیم بود.»

جوانترین و مسن ترین وزیر دفاع ادوار مختلف

امیر عزیز نصیرزاده، شانزدهمین وزیر دفاعی است که از ابتدای انقلاب تا به امروز عهده دار این مسئولیت شده است. او با ۶۰ سال سن در زمان پذیرش این مسئولیت، جزو وزرای دفاعی است که در رده سنی بالا قرا رمی گیرد.

محمد فروزنده که در دولت دوم هاشمی رفسنجانی جایگزین اکبر ترکان شده بود در زمان انتصاب، ۳۳ سال سن داشت و جوانترین وزیر دفاع در ادوار مختلف بوده است. البته مرحوم اکبر ترکان نیز در لیست وزرای جوان قرار داشته و در زمان وزارت خود ۳۷ سال سن داشت.

آخرین وزیر دفاع امیر محمدرضا قرایی آشتیانی، بود که ۳ سال در دولت رئیسی مسئولیت این وزارتخانه را عهده دار بود. او با ۶۱ سال سن در زمان انتصاب، مسن ترین وزیر دفاع ایران تا به امروز است.

سرنوشت وزرای دفاع سابق

با تکیه نصیرزاده بر کرسی ریاست وزارت دفاع، تاکنون ۱۶ چهره نظامی سکاندار این وزارتخانه بوده اند. مصطفی چمران، سرلشکر جواد فکوری و سرلشکر موسی نامجو، سه وزیر دفاعی بوده اند که به شهادت رسیده‌اند.

همچنین دولت موقت سه وزیر دفاع را به خود دیده بود،  احمد مدنی، محمدتقی ریاحی و مصطفی چمران، سه وزیر دفاع دولت موقت مهدی بازرگان هستند.

احمد مدنی، نخستین وزیر دفاع، تنها دو ماه به عنوان وزیر دفاع، فعالیت کرد و پس از آن به عنوان استاندار خوزستان منصوب شد. پس از او محمدتقی ریاحی، نیز نزدیک به یکسال وزیر دفاع بود و سپس از این سمت استغفا کرد. پس از ریاحی نیز مصطفی چمران به مدت یک سال این مسئولیت را عهده دار بود.

* در جدول زیر اسامی وزرای دفاع و سوابق آنان آمده است؛ 

ردیف

اسامی وزرای دفاع

-----

سن در آغاز وزارت

کدام دولت؟ 

------

سال خدمت

برخی سوابق قبل از وزارت

برخی سوابق بعد از وزارت

۱

احمد مدنی


۴۹ ساله

دولت‌ موقت مهدی بازرگان


۱۳۵۷-۱۳۵۸

*دریادار نیروی دریایی ایران

*استاندار خوزستان

۲

محمدتقی ریاحی


۶۹ ساله

دولت‌ موقت مهدی بازرگان


فروردین تا شهریور۱۳۵۸

*رئیس ستاد ارتش 


منصوب دکترمصدق

از ایران مهاجرت کرد

۳

مصطفی چمران


۴۸ ساله

دولت‌ موقت مهدی بازرگان 
و دولت‌ موقت شورای انقلاب 


۱۳۵۸-۱۳۵۹

*معاون نخست‏‌وزیر در امور انقلاب

*فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم


*نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی


*عضو و نماینده رهبری در شورای عالی دفاع

۴

جواد فکوری


۴۲ ساله

دولت محمدعلی رجایی


۱۳۵۹-۱۳۶۰

*فرمانده پشتیبانی پایگاه دوم شکاری

* فرمانده پایگاه دوم شکاری

*فرمانده پایگاه یکم شکاری

*معاون عملیاتی نیروی هوایی

*فرمانده نیروی هوایی

*به شهادت رسید

۵

موسی نامجو


۴۳ ساله

دولت محمدعلی رجایی


۱۳۶۰

*رییس دانشکده افسری

*نماینده فرمانده کل قوا در شورای‌عالی دفاع

*به شهادت رسید

۶

محمد سلیمی


۴۴ ساله

دولت اول میرحسین موسوی


۱۳۶۰-۱۳۶۴

*مسئول دفتر مشاوره امام خمینی(ره) در امور نظامی و مسئول ستاد جنگ‌های نامنظم

*فرمانده کل ارتش

*مشاور فرماندهی کل قوا در امور ارتش

۷

محمدحسین جلالی

------

دولت دوم  میرحسین موسوی


۱۳۶۴-۱۳۶۸

*از فرماندهان عالی‌رتبه نیروی هوایی ارتش

*فرمانده نیروی هوایی سپاه

* ریاست مرکز عملیات ستاد کل نیروهای مسلح

* مشاور امداد هوایی رئیس جمعیت هلال احمر ایران

۸

اکبر ترکان


۳۷ ساله

دولت اول  اکبر هاشمی‌رفسنجانی


۱۳۶۸-۱۳۷۲

*استاندار ایلام

*استاندار هرمزگان

* معاون بنیاد مستضعفان

*رئیس هیئت مدیره ومدیر عامل سازمان صنایع دفاع

*وزیر راه و ترابری

*رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان

*دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ایران

*مشاور ارشد حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری

۹

محمد فروزنده


۳۳ ساله

دولت دوم  اکبر هاشمی‌رفسنجانی


۱۳۷۲-۱۳۷۶

*جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح

‌*جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

*از فرماندهان سپاه

*رئیس بنیاد مستضعفان

*عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

۱۰

علی شمخانی


۴۲ ساله

دولت اول و دوم  سیدمحمد خاتمی


۱۳۷۶-۱۳۸۴

*فرمانده نیروی زمینی

*قائم‌مقام فرمانده کل و وزیر سپاه (در کابینه میرحسین موسوی)

*رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح

*عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران

*رئیس کمیته سیاست‌های دفاعی امنیتی شورای عالی امنیت ملی ایران

*فرمانده نیروی دریایی ارتش

*دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

*عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور سیاسی رهبری

۱۱

مصطفی محمدنجار

۴۹ ساله

دولت اول محمود احمدی‌نژاد

۱۳۸۴-۱۳۸۸

*مسئول ارزشیابی استان سیستان و بلوچستان

*رئیس بنیاد تعاون

*معاون خودکفایی صنایع دفاعی

*رئیس گروه جنگ افزاری سپاه پاسداران 

*عضو هیأت مدیره سازمان صنایع دفاع
*رئیس گروه صنایع تسلیحاتی

*رئیس گروه صنایع مهمات سازی و معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان صنایع دفاع

*وزیر کشور

*دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر 

۱۲

احمد وحیدی

۵۱ ساله

دولت دوم محمود احمدی‌نژاد

۱۳۸۸-۱۳۹۲

*فرمانده قرارگاه‌های عملیاتی و اطلاعاتی سپاه

*معاون طرح و برنامه و امور بین‌الملل وزارت دفاع

*جانشین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

*رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست کارگروه سیاسی
 دفاعی و امنیتی دولت نهم در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور

*رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران

*رئیس کمیسیون دفاعی-امنیتی شورای راهبردی روابط خارجی

*رئیس کارگروه سیاسی، دفاعی و امنیتی در تدوین برنامهٔ پنجم توسعه

*رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام

*وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران

۱۳

حسین دهقان

۵۶ ساله

دولت اول حسن روحانی

۱۳۹۶_۱۳۹۲

*فرمانده سپاه تهران

*فرمانده منطقه‌یکم ثارالله وقرارگاه عملیاتی ثارالله

*قائم‌مقام فرمانده نیروی هوایی سپاه

* فرمانده نیروی هوایی سپاه

*جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه

* قائم‌مقام وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

*مشاورعالی وزیر دفاع

*معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران 

*جانشین رئیس و دبیرکل مرکز مطالعات راهبردی دفاعی نیروهای مسلح ج.ا.ایران

*دبیر و رئیس کمیسیون سیاسی- دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام

  * مشاور  رهبر انقلاب در صنایع دفاعی

*مشاور فرماندهی فرماندهی کل قوا (رهبر جمهوری اسلامی) در حوزه صنایع دفاعی

*رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

۱۴

امیر  حاتمی

 ۵۱ ساله

دولت دوم حسن روحانی

۱۴۰۰_۱۳۹۶

* فرمانده یگان‌های ارتش در مناطق شمال‌غرب و غرب

* معاون اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی 

* رئیس دفتر روابط بین‌الملل آجا و رئیس گروه مشاورین فرمانده کل ارتش

* معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح

* جانشین معاون ارکان و امور مشترک رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

* مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء

* دبیر هیئت امنای دانشگاه عالی دفاع ملی

* رئیس هیئت مدیره سازمان اتکا

* رئیس هیئت مدیره بنیاد تعاون وزارت دفاع

* قائم‌مقام وزیر دفاع دولت یازدهم

* وزیر دفاع دولت دوازدهم

*مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش 

۱۵

امیر قرایی آشتیانی

۶۱ سال 

دولت ابراهیم رئیسی

۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۳

*رئیس بازرسی و ایمنی ستاد کل نیروهای مسلح

* جانشین فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

* عضو هیأت رئیسه فرماندهی نیروی زمینی ارتش

* فرماندهی یگان‌های رزمی در دوران دفاع مقدس

* خدمت در مشاغل راهبردی، فرماندهی، ستادی و اطلاعاتی کشور

* جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 

__ 

۱۶

امیر عزیز نصیرزاده

۶۰ سال 

دولت مسعود پزشکیان 

۱۴۰۳ تا مرداد ۱۴۰۷

*وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا

مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا

* معاونت اطلاعات نیروی هوایی

* معاونت طرح و برنامه نهاجا

* معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی (رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش)

* جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش

*انشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران 

__ 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره