نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

سفیر ایران در عراق: پاسخ به ترور شهید هنیه متفاوت از پاسخ مرحله گذشته خواهد بود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سفیر ایران در عراق: پاسخ به ترور شهید هنیه متفاوت از پاسخ مرحله گذشته خواهد بود

ایسنا/ سفیر ایران در عراق با بیان این‌که «برای گروه‌های تجزیه‌طلب در اربیل و سلیمانیه اردوگاه‌های پناهندگی برای وجود دارد که می‌توانند بدون ارتکاب اقدام تروریستی علیه ایران در آنجا زندگی کنند»، گفت: کسانی که دستشان به خون آلوده نشده، اگر بخواهند می‌توانند به ایران بازگردند.

«محمدکاظم آل‌صادق» سفیر ایران در عراق در گفت‌وگو با یک رسانه عراقی، درباره مسائل مختلف درباره روابط ۲ کشور و همچنین موضوعات منطقه‌ای اظهارنظر کرد.

پاسخ به ترور شهید هنیه متفاوت از پاسخ مرحله گذشته خواهد بود
آل‌صادق تاکید درباره پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید «اسماعیل هنیه»،‌ رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران گفت که «پاسخ ایران به اسرائیل در لحظه مناسب انجام خواهد گرفت».
او در گفت‌وگو با شبکه «الرشید» اظهار داشت: اهداف پاسخ قبلی تعیین شد و تمام اهداف تعیین شده در آن مرحله اجرایی شدند، اما پاسخ در این مرحله متفاوت از پاسخ مرحله گذشته خواهد بود. در این مرحله پاسخ از نوع عملکرد و اجرا و قدرت متفاوت از پاسخ قبلی خواهد بود که فرماندهان امنیتی و نظامی در زمان و مکان مناسب تعیین خواهند کرد. می‌توانم بگویم وعده صادق ۱ که اجرا شد، بخشی از نمایش قدرت بود و وعده صادق بعدی اجرای قدرت خواهد بود و به اذن خدا پاسخ ایران قطعی خواهد بود.

گروه‌های مقاومت در هر اقدامی آزاد و مستقل هستند
سفیر ایران همچنین در پاسخ به آنچه «نمایندگان ایران در عراق» خوانده می‌شود، تاکید کرد: من با این تعبیر و عنوان موافق نیستم، در واقع ایران نیازی به نماینده یا عواملی ندارد. شاید این کوچک شمردن گروه‌های مقاومت و تعبیر نادرست درباره این گروه‌هاست؛ گروه‌های مقاومت در هر اقدامی آزاد و مستقل هستند.
وی افزود: ما به صراحت گفتیم که عملیات طوفان الاقصی بدون اجازه و اطلاع کسی انجام گرفت، همین طور عملیاتی که حزب‌الله لبنان و مقاومت انجام می‌دهند هر جا که ببیند این عملیات و بازدارندگی ضروری است، دست به عملیات می‌زنند.

کرامت، بخشش و اخلاق‌مداری از خصوصیات بارز مردم عراق است
وی همچنین گفت: جوانان عراقی و مردم این کشور در پیاده‌روی و زیارت اربعین استقبال گرمی از مردم ایران داشتند و از آن‌ها میزبانی کردند و نهایت کرامت، بخشش و اخلاق‌مداری از خصوصیات بارز مردم عراق است.
او از دولت، ملت و مراجع دینی عراق برای برگزاری زیارت اربعین تشکر کرد.
سفیر ایران در عراق همچنین گفت: من در نجف اشرف به دنیا آمده‌ام و در این جا بزرگ شده و در مدرسه ایرانی در اینجا درس خوانده‌ام و به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده و تحصیلات دانشگاهی‌ام را در ایران تکمیل کرده‌ام. در طول ۴۰ سال گذشته روی پرونده عراق کار کرده‌ام. هیچ‌وقت اینجا احساس غربت نکرده‌ام. من همیشه با استقبال گرم روبه‌رو شده‌ام. ملتی مهمان‌نواز و محترم هستند.

ارتباطی با سفیر آمریکا ندارم
آل صادق درباره ارتباط خود با سفیر آمریکا گفت: من ارتباطی با سفیر آمریکا ندارم. ما روابطی با آمریکا نداریم چطور می‌توانم با سفیر این کشور ارتباط داشته باشم. آمریکا نقش خبیثانه‌ای در منطقه بازی کرده است. اسرائیل امروز نمونه این خباثت است. جز آمریکا چه کسی از اسرائیل در منطقه حمایت می‌کند؟ آن‌ها مدعی حامی حقوق بشر هستند، مجسمه آزادی می‌سازند، اما آزادی‌ها و حقوق بشر را سرکوب می‌کنند و اسرائیل طی ۱۰ ماه گذشته دست به ترور زده و اگر حمایت آمریکا نبود اسرائیل نمی‌توانست دست به جنایات بزند.

برای سفر رئیس‌جمهور به عراق در حال آماده‌سازی هستیم
وی با اشاره به مناسبات مثبت دیپلماتیک بین بغداد و تهران درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق به عنوان اولین مقصد خارجی او گفت: عراق کشور بزرگ، مهم و همسایه ماست و ما مرزهای طولانی با این کشور داریم؛ من قبلا به رسانه‌ها گفتم ۴۰ درصد عراقی‌ها در مرزهای کشور زندگی می‌کنند. ما برای سفر رئیس‌جمهور به عراق در حال آماده‌سازی هستیم. این سفر به دلیل نقش عراق است؛ عراق نقش مهمی در حل مشکلات ایران و با کشورهای همسایه از جمله عربستان داشت. تلاش‌های بغداد در راستای عادی سازی روابط با اردن و مصر و برخی کشورهای دیگر صورت گرفته است. ما روابط عمیق و ریشه‌داری با عراق داریم و روابطی خارج از این چارچوب نیست.

در مذاکرات ۱+۵ حسن نیت نشان دادیم
سفیر ایران در عراق همچنین افزود: ما در مذاکرات ۱+۵ حسن نیت را نشان دادیم و توافق کردیم، اما چه کسی از توافق خارج شد؟ آمریکا، چه کسی توافقنامه را پاره کرد؟ ترامپ. اروپایی‌ها نیز متاسفانه جا پای آمریکا گذاشتند در حالی که ما بر اجرای توافق تاکید داشتیم. ما شاهد تحریم ظالمانه ۴۰ ساله آمریکا هستیم، اما به لطف رهبری و مردم مقاومت کرده و ایستاده‌ایم و به امید خدا ما از این بحران عبور خواهیم کرد.

تفاوتی در دیدگاه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در قبال اجرای تصمیمات کشور وجود ندارد
آل صادق تاکید کرد: ایران کشور موسسات و نهادهاست و تصمیمات در سطوح عالی گرفته می‌شود. ما قانون اساسی و مجلس شورای اسلامی داریم که سیاست‌گذاری‌ها را انجام می‌دهد و تصمیماتش ربطی به دولت اصلاح‌گرا یا اصولگرا ندارد و ما چشم اندازی برای ٢٠ سال آینده داریم و این سیاست‌ها در سایه حضور رئیس‌جمهور اصلاحات یا اصولگرا اجرا خواهند شد و تفاوتی در دیدگاه‌ها در قبال این تصمیمات وجود ندارد.

عراق به نمایندگی از خود مبارزه می‌کند نه به نیابت از ایران
وی افزود: عراق به نمایندگی از خود مبارزه می‌کند نه به نیابت از ایران. دوره داعش فرق داشت. زمانی که داعش به عراق حمله کرد و عراق طلب حمایت کرد جمهوری اسلامی ایران به حمایت عراق آمد. به لطف فتوای مرجعیت شیعه مردم عراق برای مبارزه با داعش داوطلب شدند و ایران انواع حمایت‌ها را از عراق در جریان جنگ علیه داعش انجام داد. ما امروز می‌بینیم پرونده داعش بسته شده است. آمریکایی‌ها به صراحت گفته‌اند که ما داعش را ایجاد کردیم. داعشی‌ها در زندان سوریه بودند و آن‌ها برخی از اعضای داعش را آزاد کردند.
سفیر ایران با یادآوری حماسه‌سازی شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» در کنار ملت و نیروهای عراق در مبارزه با داعش ادامه داد: ملت عراق بارها به صراحت گفته‌اند که قادر به دفاع از خود هستند و ملت عراق با کل موسسات امنیتی خود نیروهای پلیس، الحشد الشعبی، نیروهای ارتش و دفاعی مجهز و آماده هستند.

به انگلیس گفتیم دست از حمایت از غزه برنمی‌داریم
آل صادق همچنین درباره روابط با انگلیس گفت: ما روابط دیپلماتیک با انگلیس داریم و سفیر جدید این کشور به دیدار ما آمد و درباره پرونده ایران و روابط عراق با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتیم. در دیدار دیگری که داشتیم، آن‌ها گفتند که دست از حمایت از غزه و فلسطین و حزب‌الله و مقاومت بردارید و ما گفتیم این غیرممکن است. شما دست اسرائیل را به اجرای هر اقدام جنایتکارانه‌ای باز می‌گذارید و از دیگران می‌خواهید دست از حمایت از فلسطین بردارند.

روابطم با سفیر عربستان ممتاز و ویژه است
وی درباره روابط با سفیر عربستان نیز افزود: روابط با سفیر عربستان نیز ممتاز و ویژه است. به محض دیدار آقای شمخانی و مسئول امنیتی سعودی در ماه رمضان ما در ضیافت افطاری با حضور سفیر عربستان شرکت داشتیم که فضایی گرم و صمیمی داشت. ما در ارتباط هستیم؛ همانطور که ۲ کشور روابط گرمی درباره مسائل و پرونده‌های منطقه دارند. برای برقراری روابط ابتدا چهار دور مذاکرات با میانجی‌گری عراق بود و بعد از آن دوره پنجم با تلاش چین انجام گرفت.

به هرگونه تصمیم عراقی در زمینه انتخابات احترام می‌گذاریم
سفیر ایران در ادامه مصاحبه خود گفت: هر گونه تلاش قانونی سیاسی و انتخاباتی در عراق مورد استقبال ایران است. مهم این است که انتخاباتی در عراق برگزار شود و صدای رای دهندگان شنیده شود و روند سیاسی مسالمت‌آمیز وجود داشته باشد. ما به هرگونه تصمیم عراقی در زمینه انتخابات احترام می‌گذاریم. ادامه حضور السودانی در قدرت و انتخاب مجدد او در سمت نخست‌وزیری به خود عراقی‌ها مربوط می‌شود. ما همیشه تاکید داریم وفاق و آشتی بین مردم عراق  وجود داشته باشد.  در زمینه انتخاب رئیس پارلمان نیز باید با توافق سیاسی با فراکسیون سنی صورت بگیرد و باید گروه‌های سیاسی هر چه سریع‌تر تشکیل جلسه داده و به صورتی که به نفع کشور باشد این مساله را حل کنند. ما مخالف عدم تعیین رئیس پارلمان هستیم.
وی همچنین تاکید کرد: مساله رئیس پارلمان یک تصمیم ملی است. گروه‌های سیاسی باید در این زمینه همکاری داشته باشند. مشکل ریاست پارلمان مشکل سنی است نه شیعی.

با کردها دوست و برادر هستیم
او درباره روابط با کردهای عراق نیز گفت: ما با کردها دوست و برادر هستیم و همیشه با آنها ارتباط داشته‌ایم. ما منافع اقتصادی با عراق به شکل کلی و اقلیم کردستان عراق به شکل خاص داریم.

اسنادی داریم که نشان می‌دهند اسرائیلی‌ها از خاک اقلیم علیه ایران استفاده کرده‌اند
وی درباره حملات ایران به مناطقی در اقلیم کردستان عراق گفت: ما به برادران عراقی گفتیم که از خود دفاع می‌کنیم. مخالفان جدایی‌طلب کرد از خاک عراق استفاده و به عمق ایران نفوذ می‌کردند و دست به حملاتی علیه منافع حیاتی ایران و ترورها در خاک ایران می زدند و حتی ما اسنادی داریم که نشان می‌دهند اسرائیلی‌ها متاسفانه از خاک اقلیم استفاده می‌کنند و ما با کردها در دوره‌های مختلف صحبت کردایم و وقتی واکنش مناسبی ندیدیم مجبور شدیم دست به چنین عملیاتی بزنیم.
سفیر ایران ادامه داد: ما مدرک ارائه کردیم که موساد در اقلیم است و آن‌ها می‌گویند که موساد نیست، اما مدارک ما نشان می‌دهند که آن‌ها در اقلیم هستند. مزدوران موساد به نفع آن کار می‌کنند ما درباره این مساله هشدار دادیم. گروهی از مخالفان کرد به واسطه اسرائیل گماشته شده و در کنیا آموزش دیدند و برگشتند تا عملیات علیه عمق ایران انجام دهند.

موافق توافق بین کردهای عراق هستیم
آل صادق افزود: ما روابط تاریخی با کردستان عراق و و برادر مسعود بارزانی داریم. ما موافق توافق بین کردهای عراق  و اینکه برادران کرد با هم به توافق برسند، هستیم. با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنیم و ان شاءالله به مراحلی خواهیم رسید که شاهد روابط ۲ طرف اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق باشیم.
وی درباره مساله کرکوک و دیالی گفت: آنچه در دیالی و کرکوک اتفاق افتاد و توافق و مذاکراتی انجام گرفت باعث خوشحالی ما بود که حکومت محلی در آنجا باشد، اما ما نقش مستقیمی در این خصوص نداشتیم. مهم این است که کرکوک عراق کوچک است و اقوام مختلفی را در خود جای داده است. ما در این باره صحبت کردیم که اقشار و اقوام دارای منافع و حقوق و عدالت باشند.

کردهایی که دستشان به خون آلوده نشده، اگر بخواهند می‌توانند به ایران بازگردند
سفیر ایران همچنین افزود: توافق امنیتی بین شورای امنیت ملی ۲ کشور، ۲ سال پیش انجام گرفت که مهمترین مساله آن کنترل مرزها و دور ساختن کردهای جدایی‌طلب از مرزها و تبادل مجرمان و انهدام مقرهای آن‌ها بود. آن‌ها از مرزها دور شدند همچنین خلع سلاح این گروه‌ها نیز جزو این بندها بود. در اربیل و سلیمانیه اردوگاه‌های پناهندگی برای آن‌ها وجود دارد که می‌توانند بدون ارتکاب اقدام تروریستی علیه ایران در آنجا زندگی کنند.
آل‌صادق گفت: در واقع ما این کردهای جدایی‌طلب را مخیر کردیم که به اردوگاه‌های پناهندگی منتقل شوند و عملیات تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام ندهند. کسانی که دستشان به خون آلوده نشده اگر بخواهند می‌توانند به ایران بازگردند و برخی دیگر اگر بخواهند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند ما حمایت‌های کنسولی را ارائه می‌دهیم که از عراق خارج شوند.
وی همچنین گفت: ما به عراق در خصوص تعامل با حزب کارگران کردستان پیشنهاد همکاری دادیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar