نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ماموریت پزشکیان در سفر به عراق چیست؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
ماموریت پزشکیان در سفر به عراق چیست؟

ایرنا/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سفر رئیس جمهور به عراق در جهت ارتقاء روابط با کشورهای همسایه، رشد اقتصادی و حل برخی از اختلاف‌ها انجام خواهد شد.

محمدمهدی شهریاری درباره سفر رئیس جمهور به عراق گفت: همواره تعامل و مراودات با همسایگان ایران از جایگاه مهمی برخوردار بوده و باید به صورت مداوم این روابط ادامه داشته باشد و اولویت سیاست خارجی قطعا ارتقاء روابط با کشورهای همسایه جمهوری اسلامی است.
وی افزود: نخستین سفر دکتر پزشکیان به عراق به عنوان همسایه استراتژیک جمهوری اسلامی که هر دو از جمعیت شیعه و سابقه تاریخی برخوردار هستند و از آنجا که بعد از مسائل منطقه، عراق به هم‌پیمان ایران تبدیل شده، بسیار حائز اهمیت است.
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به عراق علاوه بر امضاء تفاهم نامه‌ها منجر به حل برخی از اختلاف‌ها خواهد شد، تصریح کرد: مهمترین موضوع بین دو کشور تعیین حدود مرزی است چرا که بعد از جنگ، بین دو کشور آتش بس وجود دارد اما هنوز موضوع مسائل مرزی بین دو کشور به صورت دقیق حل نشده است.
شهریاری تاکید کرد: در غرب کشور و اقلیم کردستان، چالش‌ها بین دو کشور همچنان وجود دارد و ضروری است موضوع نقطه مرزی اروندرود بر اساس قرارداد سال ۱۹۷۵ الجزایر حل شود.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی به عنوان صادرکننده برق به کشور عراق است و باید مطالبات این بخش و برخی از صادرات انجام شده، وصول شود. همچنین برای تولید کنندگانی داخلی که به کشور عراق صادرات دارند، در مسائل اقتصادی و تعرفه‌های کالا مشکلاتی ایجاد شده که در این سفر مسائل ایجاد شده قابل برطرف شدن است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رفع این چالش‌ها، روابط دو کشور را بیش از گذشته تقویت خواهد کرد و رویکرد دولت چهاردهم نیز ارتقاء روابط با همسایگان در جهت رشد اقتصادی است.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در نخستین سفر خارجی خود روز چهارشنبه(۲۱ شهریورماه) عازم عراق خواهد شد.
دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی عراقی و امضای اسناد همکاری و یادداشت‌های امنیتی از جمله برنامه‌های این سفر است.
پیش از این، «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام این خبر، گفت بود: دکتر پزشکیان به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به زودی در صدر یک هیات بلندپایه به بغداد سفر می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از تفاهم‌نامه‌ها که مقرر بود در سفر رئیس جمهور فقید کشورمان شهید آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» به عراق به امضا روسای دو کشور برسد، در سفر آتی دکتر پزشکیان به عراق امضا و مبادله خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر