نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

آمریکا مدعی شد: ده‌ها نیروی نظامی روسیه در ایران آموزش دیده‌اند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آمریکا مدعی شد: ده‌ها نیروی نظامی روسیه در ایران آموزش دیده‌اند

ایرنا/ ایالات متحده آمریکا در راستای ادعاهای مطرح شده مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین، مدعی شد که ده‌ها نیروی نظامی روسیه برای استفاده از سیستم موشک بالستیک کوتاه برد در ایران آموزش دیده‌اند.

جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی مدعی شد که روسیه موشک‌های بالستیک فتاح ۳۶۰ ایران را دریافت کرده است و ده‌ها نیروی روس در ایران برای استفاده از آنها آموزش دیده‌اند.
کربی در گفتگو با خبرنگاران ادعا کرد: «همانطور که اخیرا گزارش شده است، ده ها پرسنل نظامی روسیه در ایران برای استفاده از سامانه موشکی بالستیک فتاح-۳۶۰ با برد کوتاه آموزش دیده اند. روسیه این محموله‌های موشک‌های بالستیک ایرانی را دریافت کرده است و احتمالاً ظرف چند هفته آینده، آنها را علیه اوکراین به کار خواهد گرفت که البته به دلیل استفاده از موشک‌های بالستیک علیه زیرساخت های غیرنظامی اوکراین, آنها منجر به کشته شدن بیشتر غیرنظامیان اوکراینی خواهند شد.»
این سخنگوی دولت جو بایدن افزود: «مسکو موشک‌های بالستیک خود را در اختیار دارد، اما عرضه این موشک‌های ایرانی که حداکثر بردی در حدود ۷۵ مایل دارند، می‌تواند به روسیه اجازه دهد تا از زرادخانه خود برای اهدافی فراتر از خط مقدم  و برای اهداف دورتر استفاده کند و از موشک های ایران برای اهداف نزدیک تر استفاده کند.»
کربی در ادامه ادعاهایش افزود: «این روابط عمیقاً نگران‌کننده است، و مطمئناً این  همکاری امنیت اروپا را تهدید می‌کند و  نشان دهنده چگونگی نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران فراتر از خاورمیانه  است.»
او ادامه داد: « حمایت روسیه از ایران نیز بی‌ثبات‌کننده است، زیرا مسکو در حال اشتراک‌گذاری فناوری مورد نیاز ایران، از جمله در موضوعات هسته‌ای است.  ما می دانیم که روسیه نیز برخی از اطلاعات فضایی را با ایران به اشتراک می گذارد.»
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: ما با همکاری با متحدان خود اطمینان خواهیم یافت که این اقدام (ارسال موشک از ایران به روسیه) عواقب قابل توجهی دارد. اواخر امروز، انگلیس، فرانسه و آلمان  تصمیم خود را برای تعلیق برخی از روابط تجاری سودآور با ایران و تجارت دولتی با این کشور را  اعلام خواهند کرد. ما به سهم خود اقدامات این سه کشور را  با تحریم‌های خود تکمیل خواهیم کرد.
او ادامه داد: وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا  اواخر امروز  اقدامات جدیدی علیه شرکت هواپیمایی ایران ایر اعلام خواهند کرد  و انتظار داریم که متحدان و شرکا نیز اقدامات خود را علیه ایران اعلام کنند. این پیام واضحی از سوی سه  کشور اروپایی و آمریکا  است مبنی بر اینکه اگر ایران به حمایت از جنگ در اوکراین ادامه دهد، این اقدام آن هزینه های اقتصادی قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره