نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

لفاظی‌های ترامپ در مناظره با هریس: ایران در دولت من ورشکسته شده بود و برای ترور پول نداشت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
لفاظی‌های ترامپ در مناظره با هریس: ایران در دولت من ورشکسته شده بود و برای ترور پول نداشت

ایرنا/ ترامپ با تکرار ادعاهای ضد ایرانی مدعی شد: ایران در دولت من ورشکسته شده بود و برای ترور پول نداشت، اما حالا در دولت بایدن - هریس یک کشور پولدار است.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات ها در نخستین مناظره خود با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد حزب جمهوریخواهان گفت: ما به حمایت از «حق اسرائیل» برای دفاع از خود ادامه خواهیم داد، اما جنگ باید فورا پایان یابد و ما برای دستیابی به آن به کار خود ادامه خواهیم داد.
هریس تصریح کرد که من به حمایت از «اسرائیل» ادامه می‌دهم و آن را قادر می‌سازم از خود در برابر ایران و عواملش «دفاع» کند و فلسطینیان نیز باید از حق تعیین سرنوشت برخوردار باشند.
معاون رئیس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای اسرائیل گفت: در ۷ اکتبر، حماس بعنوان یک گروه تروریستی، ۱۲۰۰ اسرائیلی را قتل عام کرد و به زنان به ‌طور فجیعی تجاوز شد و اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند اما چگونگی انجام آن مهم است.
نامزد حزب دموکرات ادامه داد: چیزی که می‌دانیم این است که این جنگ باید تمام شود، اکنون. و این نیاز به توافق آتش‌بس و خروج گروگان‌ها است. به یک راه حل دو کشوری نیاز است. اما من همیشه به اسرائیل قابلیت دفاع از خود به ویژه در برابر (حکومت) ایران و نیابتی‌های آن را می دهم.
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان گفت: اگر هریس برنده شود، اسرائیل ظرف دو سال از بین می‌رود. هریس از اسرائیل متنفر است و در صورت انتخاب شدن، اسرائیل ظرف دو سال از از هستی ساقط خواهد شد.
رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: آنچه اکنون در خاورمیانه اتفاق می‌افتد اگر من بودم رخ نمی‌داد و در اوکراین جنگ نمی شود. من این موضوع را حل می‌کنم و به جنگ روسیه و اوکراین پایان می‌دهم.
ترامپ که نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا است، با تکرار ادعاهای ضد ایرنی مدعی شد: ایران در دولت من ورشکسته شده بود و برای ترور پول نداشت، اما حالا در دولت بایدن - هریس یک کشور پولدار است.
رئیس جمهور سابق آمریکا اضافه کرد: اگر من رئیس جمهور بودم اجازه شروع جنگ روسیه و اوکراین را نمی دادم. با پوتین روابط خوبی دارم و دولتش احترامی برای دولت کنونی بایدن قائل نیست.پوتین سلاح هسته‌ای دارد و ممکن است روزی از آن استفاده کند.
ترامپ همچنین گفت: هریس را برای مذاکره با پوتین فرستادند ولی به محض برگشتن جنگ شروع شد او بدترین مذاکره کننده تاریخ آمریکا است.ما ۲۵۰ میلیارد دلار در اوکراین خرج کردیم و جنگ هنوز تمام نشده است.دولت بایدن در جلوگیری از جنگ در اوکراین شکست خورد.
او افزود:  اوضاع در اوکراین رو به وخامت است و ما به سوی جنگ جهانی سوم پیش می‌رویم. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و پوتین برخلاف بایدن به من گوش خواهند داد.
رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه به فعالیت‌های حوثی‌ها (انصارالله یمن) پرداخت و گفت من اگر رئیس جمهوری شوم، این مسائل به‌سرعت حل‌ وفصل می‌شوند.
هریس نیز در پاسخ به ترامپ گفت: اگر ترامپ الان در قدرت بود، پوتین امروز در کی یف (پایتخت اوکرین) بود.  ترامپ در سیاست خارجی اشتباه می‌کند و ضعیف است. ترامپ به دیکتاتورها علاقه دارد چون خودش هم یک دیکتاتور است.
معاون رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: ترامپ رهبر کره شمالی را تحسین کرد و به دوستان دیکتاتورش احترام می‌گذارد. دیکتاتورها و مستبدان قادر به دستکاری ترامپ هستند.
هریس تصریح کرد:  اوکراین به دلیل حمایت ما، همچنان به عنوان یک کشور مستقل پابرجا است.
علاوه بر جنگ های غزه و اوکراین، حمایت آمریکا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ارتقای توانایی‌های آن در برابر روسیه و خروج نظامی آمریکا از افغانستان در ۲۰۲۱، رویکرد واشنگتن در برابر طالبان، و لزوم جلوگیری از تبدیل‌شدن افغانستان به پایگاه تروریسم، از دیگر موضوعات عمده سیاست خارجی در نخستین مناظره هریس و ترامپ که هر دو تلاش کردند با توضیح مختصر سیاست‌های خود در این زمینه‌ها و دفاع از آن، رویکرد طرف مقابل را مورد انتقاد قرار دهد.
هریس تاکید کرد که با تصمیم جو بایدن برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در ۲۰۲۱ موافق است، گفت: «چهار رئیس‌جمهور گفتند این کار را می‌کنند و بایدن این کار را انجام داد. معاون رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: مالیات‌دهندگان آمریکایی دیگر «هزینه‌ آن جنگ بی‌پایان را پرداخت نمی‌کنند».
ترامپ نیز گفت: توافق خروج از افغانستان خوب بود اما طرح اجرای آن فاجعه‌بار بود. رئیس جمهور سابق آمریکا ادامه داد: من در چین، کره شمالی و روسیه برخلاف بایدن، از احترام و ابهت برخوردار هستم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر