نماد آخرین خبر

دبیر شورای عالی امنیت ملی خواستار سرعت بخشیدن به تشکیل باشگاه کشورهای ضدتحریم شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دبیر شورای عالی امنیت ملی خواستار سرعت بخشیدن به تشکیل باشگاه کشورهای ضدتحریم شد

ایسنا/ دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست مقام‌های امنیتی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ خواستار این موضوع شد که «تشکیل باشگاه کشورهای ضدتحریم سرعت یابد و سازوکارهای عملی هماهنگ برای مقابله با تحریم دنبال شود».

به گزارش ایسنا، «علی‌اکبر احمدیان» نماینده‌ مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست نمایندگان عالی‌رتبه‌ امنیتی کشورهای بریکس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد.

احمدیان در این سخنرانی گفت: اجلاس فعلی را در شرایطی آغاز می‌کنیم که تنش‌ها و تهدیدات سیر فزاینده پیداکرده است. تروریسم تهدیدات سایبری و تهدید امنیت اطلاعات نفوذ و جاسوسی دخالت در امور داخلی و حاکمیت ملی کشورها از طریق انقلاب‌های رنگی و جنگ شناختی و ترکیبی تهدیدات فناوری‌های نوین هوش مصنوعی ماهواره الکترومغناطیس تهدید کوانتومی و فعالیت‌های مخفی و غیرقانونی بیولوژیک، تحریم‌های اقتصادی، جنگ‌های آب و هوایی و اقلیمی، جنگ کریدورها از دیگر تهدیدات مشترکی است که هرکدام از اعضای بریکس کم‌وبیش با آن مواجه هستیم. 

یکی از مهم‌ترین تهدیدهای امنیتی کشورهای جهان ازجمله اعضای بریکس رشد و گسترش فزاینده‌ تروریسم در مناطق مختلف است که بارزترین آن از یک سو تحرکات گروه تروریستی تکفیری داعش و شاخه‌های اقماری آن و از سوی دیگر تروریسم آشکار دولتی باند جنایتکار حاکم بر فلسطین اشغالی است که سال‌ها با بهره‌گیری از پیش رفت های فناورانه و هوش مصنوعی در سطح جهان ترور ساختاریافته را یکی از راهبردهای خود قرار داده است که ترور شهید اسماعیل هنیه درحالی‌که در یک مراسم رسمی دیپلماتیک حضور یافته بود، صرفاً یکی از نمونه‌های آن است که این رفتار افسارگسیخته، باید زنگ خطر را برای همه‌ی ما و همه‌ی جهان به صدا درآورد.

اسناد زیادی در دست است که متأسفانه داعش و برخی دیگر از گروه‌های تروریستی همچون گروهک تروریستی منافقین (MKO) و همچنین تروریسم آشکار دولتی رژیم صهیونیستی مورد حمایت آمریکا و متحدین غربی آن می‌باشند و در این مورد نیز مانند حقوق بشر، معیارهای دوگانه‌ سیاسی غربی حاکم است.

درحالی‌که برای یک حادثه‌ی کوچک با به‌کارگیری دستگاه تبلیغاتی خود گوش جهان را کر می‌کنند، از سوی دیگر در برابر ده‌ها و صدها ترور و نسل‌کشی و کودک کشی رژیم صهیونیستی سکوت می‌کنند.

از سوی دیگر درهم‌آمیختگی و پیوند تروریسم با ۲ معضل مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی موجب نگرانی است و مادامی‌که با قاچاق مواد مخدر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تأمین مالی تروریست‌ها و با مسئله‌ی مهاجرت غیرقانونی به‌عنوان بستری برای تحرک و جابه‌جایی تروریسم مقابله ریشه‌ای نشود، باید همچنان شاهد رشد و نمو گروه‌های تروریستی باشیم.

همچنین از مهم‌ترین تهدیدات امنیتی معاصر در عرصه‌ بین‌المللی امنیت اطلاعات خصوصاً در فضای سایبری است که در این حوزه نیز بیم بهره‌برداری عناصر و گروه‌های تروریست به‌شدت وجود دارد و ما هشدار می‌دهیم که تروریسم سایبری از جمله تهدیدات آینده‌ همه‌ ما خواهد بود و حل آن نیازمند همکاری و مشارکت جمعی اعضای بریکس و سایر کشورهاست، به‌خصوص که جنبه‌های روانی تروریسم سایبری می‌تواند مخرب‌تر از تروریسم در فضای واقعی باشد زیرا می‌تواند امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی و حتی امنیت ملی کشورها را با مخاطره‌ی جدی مواجه نماید.

همین امروز تروریست‌ها از شبکه‌های اجتماعی با پیام رسانه‌ای برای جذب نیرو با هماهنگی عملیاتی و میدانی بهره می‌گیرند و بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل جرم نقل و انتقالات مالی آن‌ها با رمزارزها و از طریق بلاک چین تسهیل شده است. اکنون مرز بین صحنه‌ی نبرد و عرصه‌ زندگی عادی شهروندان از بین رفته و یک دوگانه بین امنیت جامعه و حفظ حریم خصوصی شکل‌گرفته که این وضعیت تأمین امنیت شهروندان و امنیت ملی همه‌ی ما را پیچیده کرده و ضرورت همکاری جمعی اعضای بریکس را دو صدچندان می‌کند.  

در کنار همه‌ این موارد، همه‌ ما با مشکل دیگری نیز دست‌به‌گریبان هستیم و آن رویکرد آمریکا و متحدان او در تضعیف حاکمیت ملی کشورهای مستقل با استفاده از انواع فناوری‌ها از حمله فناوری ارتباطات سایبری و شبکه‌های اجتماعی است.

از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه‌ امنیت فناوری و سایبری انحصار اینترنت سخت‌افزارهای حیاتی و برخی نرم افزارها و سخت افزارها، سامانه‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی غربی خصوصاً آمریکایی است که باید برای آن چاره‌اندیشی نمود.

پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی ایران در این خصوص جایگزینی اینترنت و سخت‌افزارها و سامانه‌ها و پلتفرم‌های غیرآمریکایی تحریم ناپذیر برای همکاری برای هوش مصنوعی با کشورهای مستقل است که برای این منظور می‌توانیم کار را به‌صورت مشترک و با ایجاد کمیته‌هایی بین کشورهای عضو پیش ببریم. 

از سوی دیگر وجود شکاف دیجیتال و فقدان پیوند زیرساخت‌های فناوری بین کشورهای عضو بریکس به مانعی برای همکاری ما بدل شده است که این نیز دلیل مضاعفی است تا با همکاری یکدیگر دست‌به‌کار اتحاد پلتفرم‌های مشترک بزنیم.

مایلم با توجه به موضوع بحث این نشست که مقوله امنیت و تهدیدات امنیتی است به ۲ حوزه مهم امنیتی دیگر امنیت اقتصادی و امنیت غذایی نیز اشاره کنم که به‌رغم شعارهای تجارت آزاد جهانی در سال‌های اخیر از سوی آمریکا و متحدان آن به‌شدت تهدید می‌شود و تحریم اقتصادی به‌عنوان ابزار سیاسی و تهاجمی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


برای مقابله با استفاده از اقتصاد و تهدید اقتصادی و قضایی به‌عنوان یک سلاح پیشنهاد می‌کنم که:

اولاً، تشکیل باشگاه کشورهای ضدتحریم سرعت یابد و سازوکارهای عملی هماهنگ برای مقابله با تحریم دنبال شود.

ثانیاً، اقدامات امنیت‌ساز در حوزه‌ مالی که بر روی آن توافق کلی نیز وجود دارد با سرعت بیشتر و زمان‌بندی در دستور کار قرار گیرد، از جمله سه اقدام مهم:

۱- قطع وابستگی سیستم مالی کشورهای عضو بریکس به دلار انجام مبادلات بانکی با ارزهای ملی.

 ۲- راه‌اندازی هرچه سریع‌تر پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بانکی مشترک بین اعضای بریکس‌.

 ۳-ایجاد شبکه بانکی مشترک مبتنی بر فناوری بلاک‌چین و رمز ارزها.

ثالثاً، ایجاد نهادهای نظارتی مالی و مقابله با پول‌شویی مستقل غیر وابسته و غیرسیاسی این اقدامات می‌تواند مقدمه‌ای برای الگوی جامع تجاری مالی بریکس باشد که واجد زیرساخت‌ها و نظام‌های مشترک مانند نظام پولی و ارزی نظام تعرفه تجاری مناطق ویژه و آزاد تجاری صندوق سرمایه‌گذاری و توسعه خواهد بود.

اما در خصوص موضوع مهم «تأمین امنیت و سلامت غذایی» به‌عنوان یکی از موضوعات پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی ایران ایجاد کمیسیون مشترک امنیت و سلامت غذایی بین کشورهای عضو است که درمجموع از امکانات بسیاری در این حوزه برخوردارند، برای مثال بیشترین جمعیت دامی جهان در اختیار کشورهای عضو بریکس است. در خصوص غلات هم می‌توان این کشورها را جز مهم‌ترین تولیدکنندگان آن به شمار آورد.

در حوزه سلامت مشترک انسان و حیوان، کشورهای عضو می‌توانند برای تولیدات مشترک واکسن در برابر بیماری‌های مشترک دام و طیور با انسان کار کنند به‌خصوص که برخی از این بیماری‌ها مانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان می‌تواند مرگ‌ومیری به‌مراتب بیش از کرونا ایجاد نماید.

به‌طورکلی پیشنهاد می‌کنم تا نقشه راه مشترکی در حوزه امنیت اقتصادی و سلامت غذایی بین کشورهای عضو تدوین و نهایی گردد.

در بخش پایانی سخنانم مایلم ابتدا از دولت آفریقای جنوبی و برخی دیگر از کشورهای حاضر در این نشست برای اقدام آن‌ها در طرح پرونده‌ رژیم صهیونیستی در محاکم حقوقی بین‌المللی تشکر کنم و مراتب حمایت جمهوری اسلامی ایران را از این حرکت امنیت ساز اعلام نمایم.

متأسفانه قریب به یک سال است که رژیم جنایتکار و تروریست اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی از دولت‌های غربی، ده‌ها هزار غیرنظامی از کودک و زنان تا پیران و جوانان را به خاک و خون کشیده و بی‌اعتنا به مطالبات جامعه‌ جهانی، صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده است.

در اینجا از همه‌ همکاران و مقامات عالی‌رتبه‌ی امنیتی حاضر در این اجلاس تقاضا دارم به هر نحو ممکن برای پایان دادن به این ظلم و جنایت رژیم غاصب صهیوستی کمک نمایند.

پیشنهاد روشن من این است که در بیانیه‌ی پایانی این نشست درخواست آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل نظامیان رژیم غاصب از غزه و کرانه‌ی باختری و تبادل اسرا و زندانیان ذکر شود و کمیته‌ای از جانب بریکس مسئول پیگیری آن گردد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره