نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

دریادار سیاری: نیروهای مسلح ایران با هر گونه خودسری برخورد خواهد کرد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دریادار سیاری: نیروهای مسلح ایران با هر گونه خودسری برخورد خواهد کرد

ایسنا/ رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجلاس امنیتی شیانگ‌شان پکن گفت: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بزرگترین و مقتدرترین سازمان ضد تروریستی جهان محسوب می‌شود و در سطح منطقه با هرگونه خودسری، بی انظباطی و عدم پایبندی به مبانی و اصول بین‌المللی به جد برخورد خواهد کرد و طعم این برخورد را رهبران به اصطلاح هژمونی جهانی بارها چشیده اند.

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنرانی در اجلاس امنیتی شیانگ‌شان پکن تحت عنوان «اجلاس صلح و امنیت جهانی» که صبح امروز برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در این اجلاس که از ایده متعالی «برابری، آزادی، فراگیری و یادگیری متقابل دفاع می‌کند» گفت: دنیایی که در آن به سر می‌بریم در حال حاضر سرشار از تنش‌ها، جنگ ها و تقابل هایی است که نسل بشر را با خطراتی بسیار مواجه کرده است.
وی افزود: این چالش ها اگرچه در طول تاریخ دارای نمونه های متعدد بوده است، لیکن در حال حاضر از وخامت بالایی برخوردار بوده و می طلبد تا جمع های خبرگی و نخبگی چون اجلاس شیانگ شان پکن راهبردها و راهکارهایی اساسی و البته عملی را برای مقابله با آنها ارائه نموده و تلاش ها را در جهت بهبود اوضاع بشریت در سرتاسر جهان متمرکز کند.
رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه دردها و مشقت های جامعه جهانی درحال حاضر، موضوعی است که هیچ انسان دردمندی نمی‌تواند چشم های خود را بر آن ببندد و یا با بی تفاوتی از کنار آن بگذرد، خاطرنشان کرد: یکجانبه گرایی و تمامیت خواهی از جانب برخی قدرتهای بزرگ و البته رو به اضمحلال، باعث شده است امکانات و ملزومات عمدتاً محدود بشر، نه متوجه صلح و ثبات جهانی که صرف جنگ های بی فایده و کشتار در سطح جهانی شود و بشریت را در تنگنایی حیرت افزا گرفتار کند.
دریادار سیاری با بیان اینکه تاریخ سرشار از عبرت‌هایی است که متاسفانه دیده نشده و سبب ساز اصلاح امور توسط ابرقدرت‌های مواجه شده با افول نگردیده است، تصریح کرد: تاریخ به ما می آموزد که هرگاه ابرقدرتهای بزرگ پا را از صلح و خوشبختی بشریت تحت حاکمیت خود فراتر نهاده اند، با افول و فروپاشی نهایی مواجه شده و بزرگترین امپراطوری ها و نیز به خاطره ها سپرده شده اند.
رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در زمان حاضر یک جانبه گرایان و تمامیت خواهان بر اساس تمایلات ذاتی قدرت‌های رو به افول، اراده‌ای برای تغییر خواست و میل استکباری خود ندارند و با ایجاد جنگ‌های نیابتی در جهان درصدد ارضاء خوی وحشی‌گری و زورگویی خود هستند و برای کسب منافع استعماری خویش تلاش های بی ثمری را دنبال می‌کنند. تحریک خطوط قرمز امنیتی کشورهای دیگر با ارائه وعده های پوچ به برخی حاکمان زودباور، تحریک و تهییج خطوط قرمز سرزمینی برخی از کشورها با تسلیح سرزمین هایی که عملاً ظرفیتی برای مواجهه با دیگر کشورها را ندارند و یا حمایت از رژیم های نژادپرستی که تاریخی سرشار از جنایت علیه بشریت دارند، از جمله اقداماتی است که باعث می‌شود دنیای امروز، دنیایی مملو از کشتار بیگناهان و صرف منابع نه برای ارتقاء زندگی بشریت، بلکه برای نابودی بشریت شود.
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ایجاد گروه‌های تروریستی که فجایع بسیاری را در مناطق مختلف مرتکب  می‌شوند، حمایت از حکومت‌های اقتدارگرا و دیکتاتور، حمایت از کودتاهای سخت و نرم و رنگی در جهان، علاوه بر اینکه نمایانگر تغییر طیف راهبردهای یک جانبه گرایان رو به افول است، باعث گسترش فلاکت در نقاط مختلف جهان شده و جهان را به محیطی نه برای زندگی که برای کشتار و جنایات تبدیل کرده است.
دریادار سیاری در ادامه تأکید کرد: بحران غزه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، اقدامات خلاف مبانی حقوق بین‌الملل توسط این رژیم است که با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه و نیز ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران ادامه یافته و حمایت‌های  اطلاعاتی-نظامی بی حد و حصر آمریکا از رژیم صهیونیستی و لشکرکشی به منطقه و تهدیدات مستمر این رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران نشان از وضعیت وخیم آنارشی در نظام بین‌الملل است که البته با هبوط آمریکا و زوال رژیم صهیونیستی همراه خواهد شد.
رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه دنیای حال حاضر ما، نه دنیایی پرامید و شاد، که دنیایی پر از کشتار انسان‌های بیگناهی است که به جرم تلاش برای  آزادی، برابری و تعیین سرنوشت خود تلاش  می‌کنند، گفت: خودمحوری و یکجانبه گرایی، جهان را به سمت نکبت روزافزون سوق داده و وظیفه خبرگان و نخبگانی چون جمع حاضر و سایر نهادهای مشروع بین‌المللی همچون پیمان همکاری شانگهای و بریکس تلاش در جهت مقابله با منشاء شر جهانی است.
دریادار سیاری در ادامه افزود: اگرچه جمهوری اسلامی ایران با سیاست خارجی مبتنی بر حکمت، عزت و مصلحت و در پیش گرفتن صبری راهبردی، تاکنون وارد بازی مختوم به باخت آنان نشده است، لیکن قطعاً از حق خود در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی نخواهد گذشت.
رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران رفع تهدید امنیتی ایران را مهمترین اصل برای ایجاد ثبات و همکاری در منطقه برشمرد و گفت: بر این مبنا نظریه " امنیت بر ای همه" در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران رکن اصلی محسوب می شود به طوریکه هرگونه ایجاد ناامنی برای ایران به معنای ناامنی برای قدرت های استکباری خواهد بود و واکنشی به تهدیدات مستمر نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی قلمداد می‌شود.
وی اذعان داشت: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمین، هوا، دریا، زیر سطح و فضا در حال تلاش برای ارتقاء کمی و کیفی امنیت در جهت ترویج توسعه امنیت برای همه خیرخواهان عالم است.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با بیان اینکه منطقه اساساً ساختار آنارشیک نظام بین الملل، مداخلات قدرت های خارجی و گسل های امنیتی خاورمیانه یا غرب آسیا به عنوان سه عامل باعث می‌شوند تا ایران درصدد کسب توانمندی دفاعی به میزان مقتضی در راستای افزایش امنیت نسبی اش برآید، گفت: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بزرگترین و مقتدرترین سازمان ضد تروریستی جهان محسوب می‌شود و در سطح منطقه با هرگونه خودسری، بی انظباطی و عدم پایبندی به مبانی و اصول بین المللی به جد برخورد خواهد کرد و طعم این برخورد را رهبران به اصطلاح هژمونی جهانی بارها چشیده اند.
رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دنیای ما بیش از اسلحه به همدلی نیاز دارد، بیش از بمب به بهداشت نیاز دارد و فراتر از جنگ باید به صلح اندیشید و این دقیقاً بر خلاف اهداف همان "زورگویان جهان" است، خاطرنشان کرد: آنان که بقای خود را در گستراندن جنگ در نقاط مختلف جهان تعریف کرده اند، به نظر می‌رسد، کورکورانه منافع کمپانی‌های اسلحه سازی و مجتمع‌های نظامی - صنعتی را دنبال می‌کنند.
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، دعوت می‌کند تا همگان، زیر پرچم صلح، برابری و آزادی و ایجاد فرصت‌های فراگیر برای یادگیری در قالب امنیت با هم و  به هم پیوسته متحد و متفق شوند و با ایستادن در مقابل ابرقدرت‌های خونریز، آنان را در رسیدن به اهدافشان ناکام و بشریت را منطبق با ابتکارهای مطرح شده توسط صلح خواهان جهانی مانند رئیس جمهور چین شامل ابتکار امنیت جهانی، ابتکار توسعه جهانی و ابتکار تمدن جهانی به سرمنزل سعادت نائل کنند.
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: ما به دنبال توسعه اتحادهایی بر اساس پیشرفت و سعادت بشری بوده و مشتاقیم در طرحهای کشورهای دوست و برادر خود در مسیر کمربندهای توسعه ای مانند یک کمربند یک جاده همراه و شریکی امن و قابل اتکا باشیم، زیرا راههای توسعه را به صلاح آبادانی و پیشرفت همگان در جهان می‌دانیم و آن را فراتر از امیال استعماری "اشغالگران" قلمداد می‌کنیم.
امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از الگوی سیاست همسایگی بهره می برد و نسبت به باز آفرینی مفاهیم سیاست همسایگی اقدام نموده است. اساساً با پیچیدگی روابط بین الملل و نظم های منطقه ای توجه به دیپلماسی فعال و سیاست همسایگی به منظور قدرت سازی و تامین منافع ملی و فرا ملی از جمله ضروریات راهبردی کشورها است.
رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: من به عنوان نماینده کشورم خود را حامی و پشتیبان ایده این اجلاس متعالی دانسته و اهداف آن را مترادف و همسان با اهداف عالیه کشور خود می‌دانم و البته این اهداف به هیچ عنوان منافی درک واقعیت‌های تلخ جهان در حال حاضر و تحولات دردناک آن نیست. ما در عین حقیقت جویی، واقعیات جهان را به خوبی درک کرده و در عین صلح خواهی و تلاش در جهت سعادت و آرامش بشریت، از این واقعیت آگاهیم که برای مواجهه با "جنایتکاران بین المللی" نیاز به اقدامی سخت و متنبه کننده است.
وی گفت: این اجلاس می‌تواند منشاء اقدامات فرح بخشی در کل جهان بوده و صدایی باشد برای صلح و سعادت بشر و مقابله با قدرتهایی که هنوز در خیال خام خود تفنگ را پیش برنده اهداف استعماری خود می‌دانند.

رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه اعتقاد داریم، جهان در حال گذراندن پیچی تاریخی بوده و کتاب تاریخ در حال ورق خوردن است، گفت: در این شرایط، خواهان تغییر راه بشریت از مسیر "یکجانبه گرایی" به سمت نه حتی چندجانبه گرایی، که همه جانبه گرایی جهانی هستیم. مسیری که در آن همه کشورها و ملت های جهان براساس ظرفیت‌ها، استعدادها و توانمندی‌های ملی خود در نظمی نوین و امنیتی بهم پیوسته، دنیایی بهتر از این که هست بسازند و در صلحی فراگیر، همگان به سعادت بشریت بیاندیشند.
وی ادامه داد: در این مسیر، هم افزایی، تلاش فراگیر و به دور از منفعت طلبی یکجانبه گرا، می‌تواند در طرح‌هایی نظیر طرح، "یک کمربند یک راه" و سایر طرح‌های مشابه تجلی یابد. این امر اراده و تلاش همگان را می‌طلبد.
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان اذعان داشت: صلح و امنیت در کریدورهای ارتباطی، پایان جنگ‌های خونین، مجازات قاتلان بشریت، از بین بردن حربه تحریم های یک جانبه و تعاملات علمی، صنعتی و فناوری در زنجیره تولید جهانی آرزویی است که به نظر می‌رسد در صورت وجود اراده‌ای مستحکم و همگانی در دسترس بوده و بارقه های آن در افول تمامیت خواهان در افق بشریت کاملاً هویداست. در همین راستا شعار اجلاس یعنی «ترویج صلح برای آینده‌ مشترک» راه گشای مسیر رشد و شکوفایی بشریت تحت امنیت بهم پیوسته و با بکارگیری ابتکارهای امنیت جهانی، توسعه جهانی و تمدن جهانی است.

علاوه‌ بر سخنرانی در اجلاس امنیتی شیانگ‌شان پکن تحت عنوان «اجلاس صلح و امنیت جهانی»، دیدار با مقامات نظامی کشورهای مختلف و همچنین سخنرانی در مراکز علمی و دانشگاهی پکن از جمله برنامه‌هایی است که برای امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول مدت حضور در کشور چین پیش‌بینی شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر