نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

«چمران-۱» با «قائم ۱۰۰» پا به فضا گذاشت

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ایسنا/ ماهواره تحقیقاتی «چمران۱» توسط ماهواره بر «قائم ۱۰۰» پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

امروز شنبه ۲۴ شهریور ماهواره چمران-۱ با ماهواره بر قائم ۱۰۰ با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری با موفقیت تزریق شد.
ماهواره تحقیقاتی «چمران۱» از سوی گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.

 

این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن تست سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.
ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت فرعی ماهواره «چمران۱» به شمار می‌رود.
ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره چمران۱ را با موفقیت به انجام برساند.

آغاز ماموریت ماهواره «چمران-۱» در مدار دایروی
ماهواره «چمران-۱» با جرم کمتر از ۶۰ کیلوگرم امروز در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت و این ماهواره در مدار دایروی شکل ماموریت خود را آغاز کرد.
ماموریت اصلی ماهواره «چمران-۱» اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز بوده است.
ارزیابی زیر سامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و ارزیابی عملکرد زیر سامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت‌های فرعی این محموله فضایی به شمار می‌رود.
ارتفاع مداری این ماهواره ۵۵۰ کیلومتر اعلام شده است. قطر ۶ وجهی «چمران-۱» ۹۰۰ میلی متر و نوع پیشران آن گاز سرد است.
نوع حرکت این ماهواره از نوع دایروی و جرم آن کمتر از ۶۰ کیلوگرم است.
نوع پایدارسازی ماهواره «چمران-۱» چرخان اعلام شده و باند TT&C  این ماهواره  VHF-UHF&S است.


جزئیات پرتاب ماهواره «چمران - ۱» به روایت سردار حاجی‌زاده
سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران پس از پرتاب موفق ماهواره «چمران - ۱» در جمع خانواده محترم شهدا و دانشجویان و اساتید گفت: ماهواره «چمران - ۱» با ماهواره بر قائم در مدار ۵۵۰ کیلومتری تزریق و با پرتابگر سه مرحله ای در مدار قرار گرفت.
وی افزود: این ماهواره باسرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه در مدار قرار گرفت.

فرمانده کل سپاه پرتاب موفق «چمران-۱» را تبریک گفت
 سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در پیامی به وزرای دفاع و ارتباطات پرتاب موفقیت‌آمیز ماهوارۀ تحقیقاتی «چمران-۱» را تبریک گفت.
متن این پیام به شرح ذیل است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم

 برادران گران‌قدر: 
 امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده 
وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 
سید ستار هاشمی 
وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات 
سلام‌علیکم؛
موفقیت ارزشمند و افتخارآفرین پرتاب "ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ " و قرارگرفتن آن در مدار ۵۵۰ کیلومتری توسط "ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ " با همت و اراده مشترک گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران و همکاری پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های دانش‌بنیان که بیانگر عزم و اراده ایران و ایرانی برای فتح قله‌های رفیع پیشرفت در حوزه فناوری‌های نوظهور و برتر در عصر نبرد فناوری قدرت‌های جهانی است ، موجب مسرت و خرسندی آحاد همرزمان و همکاران در "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی " گردید.
این دستاورد بزرگ و باشکوه که یکی از جلوه‌های تجلی‌بخش همکاری "دولت " و "نهاد مقدس سپاه" در خلق یک رویداد و افتخار شکوهمند ملی است، نشان داد فرزندان رشید و دانشمند این سرزمین در عبور از فضای تحریم‌های گسترده و ظالمانه بین‌المللی برای تأمین الزامات و نیازهای پیشرفت "ایران قوی" تحت هدایت‌های حکیمانه و دوراندیشانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ( مدظله العالی) لحظه‌ای غفلت نکرده و برای سرافرازی ملت و مملکت اسلامی شبانه‌روز خود را در میدان جهاد و آفرینش صحنه‌های دل‌انگیز پیش برندگی کشور مصمم و استوار یافته‌اند.
بی شک این راه ادامه خواهد داشت و دشمنان عزت، عظمت و اقتدار انقلاب و نظام اسلامی به‌رغم عملیات روانی و جنگ سیاه تبلیغاتی رسانه‌های استکباری، همچنان در انتظار رونمایی از نمادهای پیشرفت‌ها و موفقیت‌های غرورانگیز جدید فرزندان ملت شریف و قهرمان ایران که نتیجه ایمان، اراده، تکیه بر ذهن‌های پویا و خلاق برای ارتفاع بخشیدن به آوازه ایران عزیز از زمین به فضا است، خواهند بود.
این پیروزی بزرگ در مسیر پیمایش گام دوم انقلاب شکوهمند اسلامی را به امام و امت مقتدر و همچنین آن برادران عالی‌قدر و یکایک مسئولین، دانشمندان،  متخصصان و نقش‌آفرینان این رخداد در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تبریک و تهنیت عرض نموده و دوام توفیق و سربلندی همگان را از خدای قادر متعال طلب می‌کنم.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره