نماد آخرین خبر

بریکس از پیشنهاد ایران حمایت کرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بریکس از پیشنهاد ایران حمایت کرد

ایرنا/ رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در سخنانی در سومین نشست گروه بریکس در زمینه فناوری‌های موقعیت مکانی و کاربرد آنها به میزبانی مسکو پایتخت روسیه، ضمن تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این عرصه، پیشنهاد ایجاد زیرساخت مشترک داده مکانی (BRICS SDI ) را مطرح کرد که با استقبال کشورهای عضو همراه شد.

به گزارش هیأت اعزامی سازمان نقشه‌برداری کشور به مسکو، علی جاویدانه که بنا به دعوت رسمی سرویس فدرال ثبت ایالتی، کاداستر و نقشه‌برداری روسیه (Rosreestr) به روسیه سفر کرده است، در سخنانی در این نشست، اهمیت انکارناپذیر نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی در تحقق توسعه پایدار را یادآور شد.
وی گفت: به ‌اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات اعضای گروه بریکس در این اجلاس، کمک شایان توجهی در راستای دستیابی به اهداف این گروه خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: این همکاری و هم‌افزایی نه تنها موجب افزایش قابلیت‌های فنی نقشه‌برداری مشارکت‌کنندگان خواهد شد، بلکه موجب انسجام و شتاب‌بخشی به توسعه پایدار در سراسر کشورهای عضو است.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور همچنین اظهار داشت: نقشه و اطلاعات مکانی از ابزارهای حیاتی در توسعه پایدار جوامع هستند که داده‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری آگاهانه، برنامه‌ریزی موثر و رشد اقتصادی را فراهم می‌کنند. بنابراین، این کارگروه نقشی محوری در تحقق اهداف بریکس ایفا می‌کند.
رامین پاپی رئیس اداره ژئوپورتال ملی سازمان نقشه برداری، جاویدانه را در این نشست دو روزه که سه‌شنبه 27 شهریورماه 1403 به کار خود پایان می‌داد، همراهی می‌کرد.
در این نشست، نمایندگان سازمان نقشه‌برداری کشور، اقدامات، توانمندی‌ها و دستاوردهای جدید این سازمان را در زمینه‌ فناوری‌های نوین از جمله تصویربرداری‌ هوایی، نقشه‌برداری زمینی و بنیادی، آبنگاری، راهبری زیرساخت اطلاعات مکانی و تحلیل‌های مکانی کاربردی ارائه کردند.
هیأت کشورمان موضوعات مختلفی از جمله پیشنهاد ایجاد زیرساخت مشترک داده مکانی (BRICS SDI ) را مطرح کردند که با استقبال شرکت‌کنندگان در این نشست همراه و مقرر شد که مقدمات اجرایی شدن این پیشنهاد انجام شود.
روز سه‌شنبه همزمان با دومین روز برگزاری این نشست، متن تفاهم نامه گروه کاری اطلاعات مکانی با مشارکت فعال نمایندگان ایرانی نهایی شد.

درباره گروه بریکس
"اصطلاح اختصاری BRIC (بریک) – متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین - در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط یک تحلیلگر غربی مطرح شد. وی پس از مطالعه پتانسیل اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به این نتیجه رسید که این چهار کشور جهت اقتصاد و سیاست جهانی را در قرن بیست و یکم تعیین خواهند کرد؛ در واقع، این تحلیلگر غربی، ایجاد گروه بریکس را پیش بینی کرد."
این عبارات بخشی از سخنان یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌جمهوری روسیه درباره تاریخچه بریکس در یک مصاحبه است. بنا بر روایت این مقام روس، پنج سال بعد - در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد
.در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند.
رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین پس از آن اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست گروه بریکس را برعهده دارد، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.
کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس سران گروه بریکس است که اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه برگزار می‌شود.
در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره