نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

پاسخ جلیلی به سوال «چرا وفاق بین نامزدهای انقلاب در انتخابات شکل نگرفت؟»

منبع
فارس
بروزرسانی
پاسخ جلیلی به سوال «چرا وفاق بین نامزدهای انقلاب در انتخابات شکل نگرفت؟»

فارس/ سعید جلیلی در پاسخ به پرسشی پیرامون گفتمان دولت مستقر و وفاق و اهمیت وفاق در جبهه خودی، در پاسخ به این پرسش که چرا وفاق بین نامزدهای شاخص انقلاب در انتخابات حول یک کلمه، شکل نگرفت، گفت: این بحث مهمی است و جایگاه رئیس جمهور و ویژگی‌های رئیس جمهور و مسئولیت‌های آن را درک نکنیم در ادامه نمی‌توانیم به اشتراکات برسیم. اینکه کار ویژه رئیس جمهور چیست؟ رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف در شهادت هنیه باید به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی تصمیم می‌گرفت و بحث من این است که رئیس جمهور بتواند تصمیم لازم را در مواقع مختلف اتخاذ کند.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه بررسی مبانی نظری اتفاق در اندیشه سیاسی اسلام گفت: حدود ۶۷ جلسه با مبنای قرآن حول محور گفت‌وگوهای سیاسی برگزار کرده‌ایم و اگر حرکت سیاسی داریم آن را مبتنی بر دین داشته باشیم.
وی افزود: درموضوعاتی که در جامعه و کشور داریم، مسائلی مطرح می‌شود که آنان شدیداً نیاز به این دارد که ما بدانیم آن مسئله و پاسخ صحیح آن چیست و اگر صحبت از صحت فهم مسئله و پاسخ صحیح میکنیم، این اطمینان را داشته باشیم که در فهم آن ها دچار خطا نشدیم. فهم مسائل بسیار اهمیت دارد؛ چه بسا که یک مسئله خوب مطرح بشود، اگر آن مفهوم درست شناخته نشود، موجب این میشود که ما با کج فهمی از حقیقت و آن مفهوم دچار اشتباه شویم.
جلیلی تاکید کرد: در سال های بعد از انقلاب میبینیم که مسائلی مطرح میشد که مفهوم خوب داشت، اما به کج روی منتهی میشد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اندیشه دینی در مسائل مختلف از جمله مسائل سیاسی مورد توجه است که در زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی ما جریان خواهد داشت و اگر این نگاه را داریم برآیند آن در اندیشه سیاسی، حکمت است.وی با بیان اینکه بحثی که این روزها به صورت گسترده مطرح می‌شود، وفاق است، تشریح کرد: نسبت ما با این وفاق چیست؟ مبحثی است که همه آن را می‌پسندند و کسی نمی‌تواند آن را رد کند. اما مهم این است که درست فهمیده شود.
جلیلی در ادامه گفت: امام(ره) رمز پیروزی را وحدت می‌دانستند و همینطور برای پشت سر گذاشتن مشکلات پس از انقلاب،‌ وحدت کلمه را امام رمز پیروزی معرفی کردند. این اهمیت دارد که اگر ما میگوییم وحدت، حول چه چیزی است و با چه هدفی مطرح میشود؛ اجماع بر روی مفهوم وفاق و وحدت که قرار هست بر روی چه هدفی است مهم است. یک حرکت حقیقی است و نمایشی نیست. اگر قرار باشد به حق و باطل هر کسی بگویید، همه با هم هستیم این خود منشأ اختلاف‌هاست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برخی از ویژگی‌های طبیعی انسان در قرآن معرفی شده و حتی در برخی از اندیشه‌های غربی نیز به ویژگی‌های انسان پرداخته شده و در مباحث دینی به ویژگی‌های فطری توجه می‌شود. موضوع این است که فطرت غلبه می‌کند به ویژگی‌های طبیعی که مبنای انسان بر اساس وحدت است.وی یادآور شد: پیامبران آمدند که وحدت را حول محور کلمه توحید ایجاد کنند. اگر این موضوع درست فهمیده نشود، مفهوم وفاق و وحدت غلط فهمیده می‌شود. مرحوم شاه‌آبادی عارفی است که در اواخر عمر کتاب شذرات المعارف نوشتند و در آنجا اندیشه سیاسی خود را بیان کردند. یکی از بحث های که ایشان مطرح میکنند در آنجا این است که وحدت کجا شکل می‌گیرد.
جلیلی تصریح کرد: با گریز از فهم صحیح مساله نمی‌توان وفاق را ایجاد کرد. حضرت آقا فرمودند اگر ندانیم نسبت منافع ملی با مسائل چیست و درک مشترکی از منافع ملی نداشته باشیم، کاری از پیش نمی‌بریم و وفاق در جامعه بحث جدی است و قرآن تاکید می‌کند بنیاد مرصوص و مسلمانی ما حول هویت ملی شکل می‌گیرد و وفاق ملی در این چارچوب شکل می‌گیرد.
وی گفت: جامعه حول راستی شکل می‌گیرد. اگر جامعه می‌خواهد به سمت پیشرفت حرکت کند، وفاق باید بر مبنای درستی باشد و بر مبنای مبارزه با فساد باشد. اگر ما از حکمت سیاسی اسلام در قرآن صحبت می‌کنیم برای این است که در محضر قرآن بدانیم با مسائل روز چگونه مواجه شویم.در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. جلیلی در پاسخ به پرسشی پیرامون مبارزه با فساد و پرونده کرسنت بیان کرد: مبارزه با فساد موضوعی است که همه روی آن وفاق دارند. رئیس جمهور در مورد قیمت بنزین و ناترازی سوخت صحبت کرده است. اگر می‌گوئیم که این میزان بنزین را با این قیمت می‌فروشیم و منطق ندارد و ناترازی ایجاد کرده است سوال می‌پرسم که اگر با همین میزان نفت و بنزین را تولید کنیم و یا وارد کنید و بعد عده‌ای حجم زیادی از آن را به یغما ببرند در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ لازم است میترینگ را مورد توجه قرار دهیم تا سوخت تا ۲ درصد هدر نرود.وی همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون گفتمان دولت مستقر و وفاق و اهمیت وفاق در جبهه خودی، در پاسخ به این پرسش که چرا وفاق بین نامزدهای شاخص انقلاب در انتخابات حول یک کلمه، شکل نگرفت، گفت: این بحث مهمی است و جایگاه رئیس جمهور و ویژگی‌های رئیس جمهور و مسئولیت‌های آن را درک نکنیم در ادامه نمی‌توانیم به اشتراکات برسیم. اینکه کار ویژه رئیس جمهور چیست؟ رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف در شهادت هنیه باید به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی تصمیم می‌گرفت و بحث من این است که رئیس جمهور بتواند تصمیم لازم را در مواقع مختلف اتخاذ کند.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی که ولایت حضرت علی و امین بودن کارگزاران الهی را با انتصاب‌های اخیر دولت مقایسه کرد، گفت: در عرصه رفتار سیاسی حضرت موسی از خداوند می‌خواهد که کمکش کند تا از بین اهل خود انتخاب کند و ملاک اهل عمل صالح است و حتی فرزند پیامبر که عمل غیر صالح داشته جز اهل محسوب نمی‌شود.
جلیلی در پاسخ به پرسشی در رابطه با کرسی‌های نظریه پردازی عنوان کرد: حق قابل دفاع است. باید در موضوعات مختلف این بسترها را فراهم کنیم. در مباحثی که می‌توان با نتایج مثبت رسید در عرصه‌های مختلف می‌توان این کار را انجام داد. در محضر قرآن قرار می‌گیریم و راه‌حل‌ها مشخص است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز پیشرفت برای کشور ما یک ضرورت است و باید کمک کنیم و اگر جایی خطایی هست نباید چشم ببندیم و وظیفه داریم پشتیبانی کنیم و کمک کنیم نقص‌ها برطرف شود.

باید ندای مظلومان غزه را شنید

ماموستا فایق رستمی» امام جمعه سنندج در جلسه بررسی مبانی نظری اتفاق در اندیشه سیاسی اسلام، ضمن تبریک هفته وحدت گفت: خداوند پیامبر (ص) را از نوع بشر فرستاد که هزاران حکمت دارد؛ پیامبری که حتی یک خار کوچک به پای یک انسان برود، آن را احساس میکند. وی افزود: پیامبری که من امروز بیان میکنم چندین سال در مکه مکرمه با استقامت از انسان های آدم کش و بی بند و بار انسان ساخت؛ پیامبر بود که در بهبهه سختی‌های آن دوران که همه دشمن دین بودند، با اخلاق زیبا‌یش همه را به سوی ایمان کشاند.
ماموستا رسمتی تاکید کرد: اگر اتفاق باشد باید ندای مظلومین غزه را شنید؛ باید ندا و فریاد بچه غزه و پدر و مادر جگر سوخته غزه را شنید. امام جمعه سنندج مطرح کرد: پیامبر (ص) فرمودند اگر کسی شنید فریاد یک مظلوم در هر نقطه جهان را، و به داد او نرسید مسلمان نیست.
وی تصریح کرد: امروز میشود با اتفاق، جهان را گرفت اما با شنیدن ندای مظلومان.کدام مکتب و کدام دین به اندازه اسلام غمخوار تمام بشریت است و برای تمام انسان‌ها احترام قائل شود. ماموستا رستمی عنوان کرد: پیامی از طرف رسول اکرم دارم که اگر این پیام را جهان بشریت سر لوحه خود قرار دهد آب از آب تکان نمی‌خورد و انسانیت به میدان میاید؛ همه عرب آن زمان گوش میدادند که حتما پیامبر بحث کرامت عرب را تنها میگوید، اما پیامبر همه زبان‌ها و لهجه‌ها را آورد. فرمودند‌ ای جامعه بشریت خدای شما یک خدا است، پدر و مادر شما یک پدر و مادر است و همه شما از آدم است، آدم به گل بر میگردد و هیچ کس بر هیچکس برتری ندارد مگر به تقوا.
وی افزود: دشمنان میگویند دین اسلام دین تحجر است، اما نمی‌دانند دین اسلام حتی برای حیوان هم احترام قائل می‌شود؛ این پیام اسلام و وحدت است.وی متذکر شد: باید وحدت را عملی کنیم، و بیاییم آن کسانی که در زمان رسول اکرم فداکاری کردند بازگو کنیم برای جامعه بشریت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar