نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

واکنش آمریکا به اظهارات رئیس جمهور ایران

منبع
ايسنا
بروزرسانی
واکنش آمریکا به اظهارات رئیس جمهور ایران

ایسنا/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور اسلامی ایران بار دیگر تکرار کرد که ما بر اساس رفتار مقامات ایران قضاوت می کنیم.

متیو میلر روز سه شنبه به وقت محلی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سخنان مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران مبنی بر این که آمریکایی‌ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند؛ ما دور کشور آنها پایگاه نزدیم و آنها را تحریم نکردیم. بلکه ما با آمریکا برادریم"، بیان کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در پاسخ گفت: قطعا ما با مردم ایران رتباطات گسترده‌ای داریم و جامعه بزرگی از ایرانیان در آمریکا زندگی می‌کنند که به نظر ما این اتفاق بسیار بزرگی است.

میلر افزود: ما بر اساس عملکرد حکومت ایران قضاوت می کنیم نه اظهارات آنها. این برادری باید در عمل نشان داده شود نه در گفتار. اگر آنها می‌خواهند برادری با آمریکا یا سایر کشورها در جهان را نشان دهند باید حمایت از گروه‌های ترروریستی و تشدید فعالیت های هسته ای خود را متوقف کنند و از انتقال موشک به روسیه جلوگیری و حقوق بشر را رعایت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین درباره انفجارهای روز سه شنبه لبنان بدون محکوم کردن این حملات مدعی شد: «از ایران می‌خواهیم تا از هیچ حادثه‌ای برای ایجاد بی‌ثباتی بیشتر و افزایش تنش‌ها در منطقه سوء استفاده نکند.»

واکنش کاخ سفید به اظهارات رئیس جمهور ایران درباره برجام

«کارین ژان پی یر» سخنگوی کاخ سفید نیز روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مورد اظهارات رئیس جمهور ایران مبنی بر علاقه ایران برای احیای مذاکرات برجام، واکنش کاخ سفید چیست؟ گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که دیپلماسی را به عنوان بهترین راه برای دستیابی به یک راه حل دائمی موثر برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر می‌گیریم.

سخنگوی کاخ سفید افزود: ما در سه و نیم سال گذشته، این اظهارات را تکرار کرده‌ایم و معتقدیم دیپلماسی بهترین روش می‌باشد. با این حال، ما در حال حاضر از آن بسیار دور هستیم.

این سخنگوی دولت جو بایدن رئیس جمهور کنونی دموکرات آمریکا اضافه کرد: ما ایران را بر اساس عملکرد آن و نه اظهارات مقامات این کشور قضاوت می‌کنیم. اگر ایران می‌خواهد در رویکرد خود جدید خود جدیت نشان دهد، باید اقدامات تنش زا و تشدید کننده در منطقه و همچنین در برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در نخستین نشست خبری خود درباره سفر قریب الوقوع خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در حال برنامه ریزی سفر آمریکا هستیم و باید خود را برای حضور موثر در این نشست آماده کنیم تا بتوانیم از حقوق مردم کشورمان دفاع کنیم. چرا که ما صلح طلب هستیم نه جنگ طلب.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال دیدارش با رئیس جمهور آمریکا، تصریح کرد: آنها باید برادری خود را ثابت کنند تا ببینیم به تعهداتشان پای بند هستند یا نه؛ چون آنها همه راه‌ها را بر روی ما بسته‌اند.

پزشکیان تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند؛ ما دور کشور آنها پایگاه نزدیم و آنها را تحریم نکردیم. بلکه ما با آمریکا برادریم.

پزشکیان همچنین در پاسخ به خبرنگار آسوشیتدپرس در مورد تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و پاسخ ایران به نگرانی‌های آژانس، گفت: بارها گفتیم ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، ما به دنبال رفع نیازهای علمی و تکنیکی خودمان هستیم، به چارچوب برجام پایبند بودیم و به دنبال حفظ آن چارچوب هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه غرب با پاره کردن برجام، ما را به انجام کاری که نمی خواهیم واداشتند، گفت: اگر ادامه ندهند ما هم ادامه نمی‌دهیم. به تعهدی که نوشته شده پایبند باشند، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم.


رئیس جمهور ایران همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: مساله FATF و مساله برجام و هرگونه ارتباط با دنیا را باید حل کنیم، اشتغال و سرمایه گذاری در کشور به وجود بیاید، نه تنها می‌توانیم معضلات را حل کنیم، می‌توانیم خود را به چشم‌انداز های رهبر معظم انقلاب برسانیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر