نماد آخرین خبر

آیین تکریم ضرغامی و معارفه صالحی امیری برگزار شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آیین تکریم ضرغامی و معارفه صالحی امیری برگزار شد

ایسنا/ مراسم تکریم سیدعزت‌الله ضرغامی و معارفه سیدرضا صالحی امیری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

معارفه سیدرضا صالحی امیری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحالی بعدازظهر چهارشنبه ۲۸ شهریورماه انجام شد که او حدود ۲۵ روز پیش این وزارتخانه را از سیدعزت‌الله ضرغامی تحویل گرفته بود و تا کنون به استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و مازندران سفر داشته است.

ضرغامی نیز درحالی تودیع و تکریم می‌شود که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود و با پایان کار دولت سیزدهم در ۱۱ شهریورماه با حکم حسین دهقان ـ رئیس بنیاد مستضعفان ـ به سمت رئیس هیأت مدیره شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان منصوب شد. او ۲۷ شهریورماه با انتشار یک پیام در شبکه ایکس (توئیتر) از کناره‌گیری خود از این پست اطلاع داد.

مراسم تکریم و معارفه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت درحال برگزاری است و جمعی از مدیران این وزارتخانه، مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها و جمعی از فعالان بخش خصوصی نیز حضور دارند.

در این مراسم، پیش از آنکه عزت‌الله ضرغامی سخنرانی کند، فیلمی از صحبت‌های بحث‌برانگیز و گاه حاشیه‌ساز او با مونتاژی از ویدئوهایی که در طول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از حرف‌ها، سفرها و اقدامانش در فضای مجازی منتشر کرده بود، پخش شد.

ضرغامی در مراسم تکریم و تودیع گفت: برای چندمین بار به آقای صالحی امیری تبریک می‌گویم و به همکارانم هم بابت انتخاب ایشان تبریک می‌گویم، آقای صالحی امیری چند ویژگی مهم دارد؛ فردی متخلق و متعامل است که برای این وزارتخانه بسیار مهم است. این وزارتخانه فرابخشی است و باید با دستگاه‌های دیگر هماهنگی جدی داشته باشید. در چنین شرایطی آمدن آقای صالحی امیری به وزارتخانه‌ای که از نظر من، جزو اولین وزارتخانه‌هاست، اتفاق مهمی است. این وزارتخانه در گذشته جزو وزارتخانه‌های درجه دو و حتی سه و در حاشیه بود و به آن بی‌اعتنایی می‌شد، در دوره شهید رییسی اما جایگاه آن عوض شد. حالا هم حضور آقای صالحی امیری فرصت و ظرفیت ارزشمندی است که انشالله دوره جهش اساسی را طی می‌کند.

او از تشکل‌های خصوصی هم با این اشاره که با وجود مخالفت‌ها اما دو مراسم تقدیر برگزار کردند، تشکر کرد.

ضرغامی خطاب به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور گفت: علاقمندم به همکارانم قولی دهید؛ ما خیلی کار داریم، ده‌ها مصوبه و تبصره، ‌قانون و رویه در دولت گذشته و در سه سال تصویب شد، دولت و شخص رییس‌جمهور و آقای مخبر، معاون اول او همکاری خوبی داشتند، ما هر چه (طرح و لایحه به هیأت دولت) بردیم، تصویب کردند. در کلیپی هم که در این مراسم پخش شد و نمی‌دانم چرا صدای آقای امیرعبداللهیان قطع شد، حتما که مشکل فنی بوده است، می‌شنویم که لغو روادید با ۳۰ کشور تصویب می‌شود. وقتی خواستیم با کشورها لغو روادید کنیم هزاران ان‌قلت آوردند، وقتی طرح لغو روادید با روسیه را مطرح کردیم آن را رد کردند. اگر گردشگری ترکیه توسعه دارد به خاطر آن است که با ۸۰ کشور لغو روادید شده است. ما هم طرح لغو روادید با ۶۰ کشور را پیشنهاد کردیم که با پشتیبانی شهید رییسی و وزرات خارجه با حدود ۳۰ کشور تصویب شد. اکنون سه‌ونیم میلیارد نفر از جمعیت کره زمین می‌توانند یک بلیت تهیه کنند و به ایران بیایند. البته که لغو روادید بخشی از فرایند توسعه گردشگری است، بخش دیگر به هواپیما برمی‌گردد که وزیر راه باید در این‌باره اقدام کند.

او ادامه سخنان خود را به این شکل بیان کرد: هر چه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دولت بردند و دستگاه‌ها خواستند مخالفت کنند و معارضی را پیدا کردند، اولین کسی که پشتیبانی خواهد کرد آقای دکتر عارف خواهد بود.

ضرغامی گفت: یک مطایبه هم با آقای پزشکیان داشته باشم. برای ایشان آرزوی موفقیت دارم. در خانه ما زبان رسمی تُرکی است به خاطر حاج خانمم، به طرف می‌گویند اهل کجا هستی می‌گویند هنوز زن نگرفته‌ام. در فضای مجازی مطایبه‌ای هست که یک ماشین در برف گیر می‌کند (به راننده) می‌گویند «گاز وِرمَه» (گاز نده)، حالا من به آقای پزشکیان عکس این را می‌گویم، در هر کجا که «گاز وِرمَه» (گاز نده) است، آقای پزشکیان در این وزارتخانه «گاز وِر» (گاز بده).

به جهانیان بفهمانیم ایران را از دریچه موشک و هسته‌ای مطالعه نکنند

سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه این مراسم با قدردانی از تلاش‌های عارف، معاون اول رئیس جمهور که هر روز برای حل مسائل مردم گام برمی‌دارد، گفت: از ضرغامی که در هر کجا بودند برای نظام زحمت کشیدند قدردانی می‌کنم.

او همچنین هفته وحدت را تبریک گفت و افزود: دولت کار زیبایی را انجام داد، در آغاز هفته وحدت با انتخاب یک استاندار اهل سنت به مردم پیام داد که همه ایرانیان منهای رنگ و پوست و نژاد با هم برابرند.

صالحی امیری سپس تفسیری از «وفاق ملی» به عنوان شعار دولت چهاردهم، ارائه کرد و گفت: اساسا چرا ما از «وفاق» سخن می‌گوییم و چرا دولتمردان به مفهوم وفاق تکیه می‌کنند. باور ما این است که جامعه امروز و نظام سیاسی دیگر تحمل مناقشه، افشاگری، چنگ‌زنی، تخریب و انگ‌زنی را ندارد و از این منظر باید برای مردمی که انبوهی از مطالبات را از دولتمردان دارند به یک توافق و وفاق تن دهیم که تمام حاشیه‌ها را کنار بگذارد و به متن بپردازیم، متن یعنی توسعه و تعالی ایران. متن یعنی پاسخ به مطالبات مردم و این ممکن نیست مگر اینکه اجماع و وفاق در سطح ملی اتفاق افتد.

او افزود: وفاق یعنی همگرایی و همدلی همه تفکرات، نهله‌ها و گرایش‌های متکثر در مسیر اهداف توسعه و تعالی کشور. وفاق یعنی باهم بودن و در کنار هم بودن، یعنی عبور از حاشیه و ورود به متن. متن یعنی توسعه ملی و تامین معیشت مردم. وفاق یعنی افزایش سرمایه و رضایت اجتماعی، یعنی مشارکت اجتماعی و تجمیع تمام ظرفیت‌های درون نظام برای حل تمام مسائل ملت. وفاق یعنی نمایش صدای واحد از دولت، ملت و نظام خصوصا در برابر دشمنان قسم‌خورده ایران. وفاق یعنی کرامت انسانی و نفی برتری‌جویی عده‌ای یا تفکری و یا جناحی بر دیگران. وفاق یعنی امنیت، اخلاق، معرفت، انسانیت. وفاق یعنی احساس نشاط ملت، احساس غرور و هویت یک ملت. وفاق یعنی زندگی زندگی آرام و بدون دغدغه مردم. وفاق یعنی توافق ملی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز منطقه‌ای و صلح جهانی. وفاق یعنی به رسمیت شناختن دیگران،‌ خواه با اندیشه موافق باشند خواه مخالف. وفاق یعنی به رسمیت شناختن حقوق آحاد ملت منهای رنگ، پوست و نژاد و مذهب. وفاق یعنی عدالت و انصاف هم در تفکر و هم در عمل.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: وفاق نیاز امروز ایران و ضرورت فردای ملت است. آنچه که در دولت وفاق شکل خواهد گرفت حضور همه تفکرها، نهله‌ها و سلایق در عرصه قدرت ملی است. بسیاری در اقصی نقاط کشور در دیدارهای حضوری نقد می‌کنند چرا وفاق را تفسیر نمی‌کنید. وفاق جوهر تداوم حیات نظام سیاسی است. مطمئن باشید بدون وفاق به توسعه نمی‌یابیم. وفاق باید نمایش وحدت و غرور و هویت ایرانیان در منطقه و جهان پرآشوب امروز باشد.

صالحی امیری گفت: دولت ثابت کرد که به اصول وفاق پایبند است. اراده نظام به حمایت از دولت است که باید به خاطر حمایت‌های بی‌دریغ ازدولت‌ قدردان مقام معظم رهبری باشیم.

او ادامه داد: ما وقتی وارد میراث فرهنگی می‌شویم به یک اصل فکر می‌کنیم و آن سربلندی جایگاه ایران در منطقه و جهان است. برای اینکه ایران تعالی و توسعه باید موانع را از مسیر برداشت. باید مانع مهاجرت شویم، باید تلاش کنیم نسل جدید به ایران به جامعه و به هویت ما وفادار بماند.  

این عضو کابینه دولت چهاردهم افزود:‌حجم مهاجرت نگران‌کننده است اما می‌توانیم با اقدامات سازنده و امیدآفرینی با پدیده یأس و ناامیدی خداحافظی کنیم و این ممکن نیست مگر اینکه نسل جدید ایمان داشته باشیم و امروز این مسولیت بر گردن من و دولتمردان است که باید جلوی جوانان برای جلای وطن را بگیریم.

صالحی امیری در ادامه اظهار کرد: از همه کسانی که از ابتدای انقلاب تا امروز برای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش کردند قدرشناسی می‌کنیم. ما فارغ از رنگ و پوست و نژاد و مذهب در ذیل ایران بزرگ تعریف می‌شویم. اقوام اعضای خانواده بزرگ ایران هستند و همه یک هویت دارند و این هویت را علاوه‌بر اینکه به نسل جدید معرفی می‌کنیم باید به جهانیان نیز معرفی کنیم. بزرگترین مزیت ما در دنیای امروز میراث و هویت ما است. ما ملت غنی هستیم. این غنی بودن در تبار ایرانیان حک شده است. هر نقطه از ایران را حفر و اکتشاف کنید آثاری از مردم ایران در آن کشف می‌شود. قدر این جغرافیا و مردم را باید بدانیم و باید تلاش کنیم به جهانیان بفهمانیم ایران را از دریچه موشک و هسته‌ای مطالعه نکنند، ایران را از دریچه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و انسان‌های آن مطالعه کنند. بلاشک فرهنگ ایران‌زمین غنی‌ترین فرهنگ است.

او تاکید کرد:‌میراث فرهنگی ضامن توسعه و پیشرفت کشور است. گردشگری ضامن امنیت، صلح و ثروت است و رویکرد ما در صنایع دستی،‌ اشتغال و تولید است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما در برنامه هفتم متعهد شدیم که بتوانیم ظرفیت‌ها را چندبرابر کنیم، ظرفیت گردشگری را از ۶.۲ میلیون نفر به ۱۵ میلیون نفر برسانیم. ما باید تلاش کنیم ظرفیت موزه‌ها را به یک‌هزار موزه برسانیم،‌ هر شهر یک موزه داشته باشد. باید تلاش کنیم در برنامه هفتم ۵۰۰ هزار نیروی شاغل در صنایع دستی را به یک میلیون نفر برسانیم. باید ۲۲۴ میلیون دلار درآمد را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم. با اراده و انگیزه‌ای که در متن جامعه ایران و نیروهای خلاق می‌بینم حتما برنامه هفتم را محقق خواهیم کرد،‌ اما لازمه آن این است که صدای واحد داشته باشیم.

در ادامه محمدرضا عارف، ‌معاون اول رئیس‌جمهور در سخنانی رویکرد دولت را مشخصا در دو حوزه گردشگری و صنایع دستی تبیین کرد و از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست شاخص کمی در این‌باره را ارائه دهد. او همچنین انتقادهای را متوجه وضعیت گردشگری و زیرساخت‌ها دانست.

معاون اول رئیس‌جمهور در ابتدای سخنانش آمار ۶.۲ میلیون نفر گردشگر ورودی را که در این مراسم از سوی وزیر کنونی میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی اعلام شد، متفاوت از آنچه در برنامه هفتم توسعه آمده است، دانست و با اشاره به تناقض‌های آماری که معمولا وجود دارد، یادآور شد: براساس برنامه هفتم توسعه و آمار سال ۱۴۰۱ این تعداد حدود چهار میلیون و ۲۳۰ هزار نفر بوده است که در پایان برنامه هفتم به ۱۵ میلیون نفر باید برسد و این عدد منطقی است.


بحث بر سر تناقض آمار گردشگران ورودی

اما در ادامه که عزت‌الله ضرغامی برای تودیع دعوت شد، در واکنش به اظهارنظر معاون اول رئیس‌جمهور درباره آمار گردشگران ورودی به ایران، این توضیحات را ارائه کرد: در حمایت آقای صالحی امیری این جمله را بگویم که آمار گردشگران ورودی به تعداد. ۲ ۶ میلیون نفر درست است. ضمن اینکه روابط سیاسی ما با کشور آذربایجان به‌هم خورد و ورود گردشگر از این کشور متوقف شد و ۱.۸ میلیون نفر گردشگر آذربایجانی بودند که زمینی می‌آمدند. علاقمندم آقای عارف کمک کنند تا این تعداد افزایش یابد.
او یادآور شد: در دولت، گزارش آماری را ارائه کرده بودم و جزوه‌ای هم تقدیم شده بود، ‌همه این آمار و اعداد و رقم دقیق است. شاید زمانی که توضیح می‌دادم احتمالا آقای عارف حواسشان جای دیگری بوده است وگرنه من این آمار را کامل داده‌ام. مثلا درباره بیمه در دولت شهید رئیسی با ۴۰۰ میلیارد تومان ۱۰ هزار نفر را بیمه شدند، از آقای عارف می‌خواهم سال آینده همین موقع ۱۰ هزار نفر دیگر هم بیمه شده باشند.
در پایان این مراسم، برای قدردانی از زحمات عزت‌الله ضرغامی که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عهده داشت، با اهدای یک جلد قرآن نفیس و یک قالیچه دست‌باف و تقدیرنامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور اهدا شد. همچنین حکم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور به سیدرضا صالحی‌امیری تقدیم کرد.

مراسم تکریم و معارفه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت برگزار شد و جمعی از مدیران این وزارتخانه، مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها، جمعی از کارشناسان، پیشکسوتان و فعالان بخش خصوصی نیز حضور داشتند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar