نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

حمایت قاطع ایران از قطعنامه پایان اشغال فلسطین در نشست سازمان ملل

منبع
ايرنا
بروزرسانی
حمایت قاطع ایران از قطعنامه پایان اشغال فلسطین در نشست سازمان ملل

ایرنا/ جمهوری اسلامی ایران در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل برای رای گیری درباره پایان اشغال فلسطین از سوی رژیم اسرائیل، از این قطعنامه و محکومیت سیاست های آپارتایدی تل آویو قاطعانه حمایت کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دهمین نشست اضطراری ویژه خود به رأی‌گیری پیرامون نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله شرق قدس، پرداخت. در این رای‌گیری، ۱۲۴ کشور به این قطعنامه رای موافق دادند، ۱۴ کشور مخالف بودند و ۴۳ کشور نیز از رای دادن خودداری کردند.
جمهوری اسلامی ایران در این نشست، در ادامه حمایت‌های همیشگی خود از آرمان ملت مظلوم فلسطین و در مقابله با سیاست‌های اشغالگرانه و تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، رأی مثبت داد.
با توجه به فوریت وضعیت و اهمیت پایان دادن به اشغال فلسطین و خاتمه دادن به سیاست‌ها و اقدامات آپارتایدی رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان، جمهوری اسلامی ایران به نفع قطعنامه‌ای که در این خصوص تدوین شده رای مثبت داد.
جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد که جامعه جهانی باید رژیم اسرائیل را متعهد به اجازه دادن به تمامی فلسطینی‌های آواره برای بازگشت به سرزمین‌شان و بازگرداندن اموال آن‌ها، و نیز پرداخت غرامت به تمامی افراد آسیب‌دیده در سرزمین‌های اشغالی فلسطین کند.

حمایت جمهوری اسلامی ایران از این قطعنامه بدون تاثیر بر موضع ملی دیرینه و ثابت ایران در خصوص مساله فلسطین است که شامل عدم به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل و تاریخ آغاز اشغالگری آن است.
این اقدام جمهوری اسلامی بار دیگر تأکیدی بر سیاست ثابت و غیرقابل تغییر ایران در دفاع از حقوق ملت فلسطین و مخالفت با تجاوزگری‌های رژیم اسرائیل است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی با تصویب قطعنامه‌ای از اسرائیل خواست  تا ظرف ۱۲ ماه به «حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین» پایان دهد. این قطعنامه با ۱۲۴ رای موافق، ۴۳ رای ممتنع و  14 رای منفی که اسرائیل و آمریکا در میان آنها بودند، به تصویب رسید.
این اقدام اسرائیل را چند روز قبل از سفر رهبران جهان به نیویورک برای گردهمایی سالانه سازمان ملل منزوی می کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قرار است در ۲۶ سپتامبر، همزمان با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سخنرانی کند.
این قطعنامه از نظر مشورتی دادگاه لاهه در ماه ژوئیه استقبال می‌کند که اعلام کرده اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی توسط اسرائیل غیرقانونی است و این رژیم باید از آنها خارج شود.
در نظر مشورتی دادگاه عالی سازمان ملل آمده است که خروج اسرائیل از سرزمین های اشغالی باید "در اسرع وقت ممکن" انجام شود، اگرچه قطعنامه مجمع عمومی مهلتی ۱۲ ماهه تعیین کرده است.
قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل همچنین از کشورها می‌خواهد که «گام‌هایی را در جهت توقف واردات محصولات منشا شهرک‌های اسرائیل و همچنین تهیه یا انتقال تسلیحات، مهمات و تجهیزات مربوطه به اسرائیل بردارند. این کار باید در مواردی انجام شود که  دلایل منطقی برای استفاده این تسلیحات  در اراضی اشغالی فلسطین وجود داشته باشد.
 
  
  
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar