نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

رویترز: کشورهای حوزه خلیج درحال اثبات بی‌طرفی خود به ایران هستند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
رویترز: کشورهای حوزه خلیج درحال اثبات بی‌طرفی خود به ایران هستند

ایسنا/ خبرگزاری آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کرد که کشورهای حوزه منطقه درحال مطمئن کردن تهران از بی‌طرفی خود در هرگونه درگیری با رژیم صهیونیستی هستند.

به گزارش ایسنا، کشورهای عربی خلیج فارس در نشست های هفته جاری در دوحه به‌دلیل نگرانی خود بابت تأثیرات احتمالی تشدید تنش‌ها در منطقه روی تأسیسات نفتی آن‌ها و شکل گرفتن تهدیدات احتمالی علیه تأسیسات خود، به دنبال اطمینان دادن به ایران از بی ‌طرفی خود در درگیری بین تهران و رژیم صهیونیستی بودند.

در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» به نقل از 2 منبع دیپلماتیک گزارش کرد: «وزرای کشورهای عربی خلیج فارس و ایران که در در مجمع گفتگوی همکاری آسیا به میزبانی قطر شرکت می‌کنند، گفتگوهای خود را حول محور کاهش تنش متمرکز کردند.»

شامگاه سه‌شنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات «وعده صادق۲» در چارچوب حق دفاع مشروع ایران و براساس قوانین بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی انجام داد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای تصریح کرد که ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است.

پس از عملیات سپاه، منابع رسانه‌ای، همچون پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شدند که این رژیم درحال برنامه ریزی برای حمله به تأسیسات نفتی ایران است.

در همین راستا، یک منبع به رویترز گفت که تنش زدایی فوری در رأس دستور کار همه دیدارهای صورت گرفته در قطر بود.

وزارت خارجه قطر، وزارت خارجه امارات، وزارت خارجه کویت و دفتر ارتباطات دولت عربستان سعودی بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

تلاش کشورهای منطقه برای اثبات بی‌طرفی خود درحالی است که پیشتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوال رسانه‌های آمریکایی پیرامون کانال‌های ارتباطی کشورمان با ایالات متحده و همچنین ابعاد پاسخ مجدد ما به شرارت جدید رژیم، اعلام کرد: تنها کانال انتقال پیام رسمی ایران، سفارت سوئیس در تهران به‌عنوان دفتر حفاظت منافع آمریکا است.

دفتر نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با تاکید بر اینکه «پاسخ ما صرفاً به تجاوزگر خواهد بود» افزود: چنانچه در این میان کشوری به تجاوزگر کمک کند، آن کشور هم شریک جرم و هدف مشروع تلقی خواهد شد. توصیه ما این است که وارد تقابل رژیم اسرائیل و ایران نشوند و خود را از این معرکه کنار بکشند.

از سویی دیگر، «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر درجریان سخنرانی خود در اجلاس سران مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) در دوحه خواستار توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان شد و گفت: ما به اهمیت تلاش برای مهار تشدید تنش، کاهش تنش و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها معتقدیم.

«مسعود پزشکیان»، رئیس جمهور کشورمان نیز در دیدار با «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان گفت: ما کشورهای اسلامی از جمله عربستان را برادران خود می‌دانیم و بر لزوم کنار گذاشتن اختلاف نظر و همگرایی و هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر تاکید داریم چرا که معتقدیم آنچه موجب گسترش اسلام در جهان شد، دوستی و برادری میان مسلمانان بود.

وزیر امور خارجه عربستان نیز با اشاره به شرایط بسیار حساس و بحرانی منطقه در سایه تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و همچنین تلاش این رژیم برای گسترش دامنه جنگ به دیگر نقاط منطقه گفت: ما به حکمت و درایت شما در کنترل شرایط و همچنین ایفای نقش در مسیر تحقق آرامش و صلح در منطقه اطمینان داریم.

در چنین شرایطی «علی شهابی»، یکی از مفسران عربستان سعودی نزدیک به دربار سلطنتی به رویترز گفت: «به باور کشورهای خلیج فارس، ایران تهدیدی علیه تأسیسات نفتی آن‌ها محسوب نمی‌شود، اما اختلال در تولیدات نفتی، تهدیدی جدی علیه اقتصاد جهانی است.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره