نماد آخرین خبر

زیباکلام: اسرائیل به ایران حمله نخواهد کرد!

منبع
تابناک
بروزرسانی
زیباکلام: اسرائیل به ایران حمله نخواهد کرد!

تابناک/ دکتر زیبا کلام در یک پیش بینی جالب و عجیب گفت: من برخلاف خیلی از ایرانی ها پیش بینی می کنم ممکن است نتانیاهو اقدامات تلافی جویانه انجام ندهد! 
کد خبر:۱۲۶۴۰۳۴
دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران  در پاسخ به این سئوال که چه مولفه های جدیدی در  عملیات صادق دو نسبت به عملیات قبلی داشت؟ گفت: ظاهرا برد موشک های ایران بیشتر از عملیات قبلی بود ، سرعت آن ها بیشتر بود و قدرت نفود آن ها به گنبد آهنی موفق تربود.

وی افزود:حالا اینکه دقیقا چه تعدادی توانستند از گنبد آهنی بگذرند خیلی معلوم نیست ، ولی آنچه مسلم است اگرخطر و تهدید و نگرانی خواسته باشیم در نظر بگیریم ، قطعا وعده ی صادق 2 باعث تهدید و نگرانی برای اسرائیلی ها شده است.

 زیبا کلام در گفتگو با تابناک که اولین مصاحبه او بعد از زندانی شدن و آزادی اش در ماههای اخیر محسوب می شود اظهار داشت: منتها مسئله اینست که بسیاری از هموطنانمان نگران تلافی اسرائیل هستند، اما هرچقدر که می گذرد این سوال بوجود می اید که آیا اسرائیلی ها حتما باید تلافی کنند ؟
زیبا کلام با اشاره به درخواست بایدن از اسرائیل برای هدف قرار ندادن تاسیسات هسته ای و نفتی ایران گفت مدعی شد: حملات موشکی ایران صدمات سنگینی به اسرائیلی ها وارد نکرد که انها حکما مجبور باشند تلافی کنند، ضمن اینکه اگر اسرائیلی ها ظرف چند روز اینده اقدام تلافی جویانه ای انجام بدهند مثلا به مراکز نظامی یا صنعتی ایران حمله کنند  ، انوقت باز ایران مجددا مجبور است که  تلافی کند و بعد باز اسرائیلی ها باید تلافی کنند، و این دور عمل و عکس العمل ادامه پیدا می کند.

وی افزود: در حالی که به احتمال خیلی زیاد اگر نتانیاهو هیچ اقدام تلافی جویانه ای انجام ندهد عملا ایران هم اقدامی انجام نخواهد داد و یک حالت آتش بس بین تهران و تل آویو برقرار خواهد شد و آنوقتنتانیاهو تمام توانش را در لبنان میتواند به کار بگیرد .

این استاد دانشگاه اظهار داشت: هم بسیاری از اسرائیلی ها نگران گسترش درگیری بین ایران واسرائیل هستند و هم واشنگتن به شدت نگران درگیری بین ایران و اسرائیل است و  هم جمهوری اسلامی به دنبال درگیری با اسرائیل نیست واگر بخاطرشهادت اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله مجبور نشده بود صادق 2 را انجام نمی داد.

وی افزود: بنابراین رهبران معتدل و میانه روی اسرائیل و دولت اقای بایدن خیلی به دنبال گسترش درگیری بین ایران و اسرائیل نیستند .

زیباکلام با اشاره به حامیان حمله به زیرساخت های کشور و جنگ با ایران  گفت: جالب است که تنها گروهی که خیلی به دنبال گسترش درگیری بین ایران و اسرائیل هستند درحقیقت براندازها و در راس آنها رضا پهلوی هست . این هم حکایتی ست که براندازها واپوزوسیون سلطنت طلب و ناراضیان، از امکان هرگونه تغییر در داخل کشور آنقدر سرخورده شده اند که متوسل به نتانیاهو شدند، در حالیکه حمله ی نظامی به ایران به هیچوجه باعث سقوط نظام نخواهد شد.

زیبا کلام گفت: نمی دانم چگونه است که براندازها نذر کردند که نتانیاهو حتما به ایران حمله کند و این حملات بجز مصیبت برای هموطنانمان هیچ حاصل دیگری در بر نخواهد داشت .تجربه ی این چهل و پنج  شش سال گذشته نشان داده است که بر خلاف اعتقاد براندازها اینطور نیست که اگر وضع اقتصادی خراب بشود و مشکلات ایجاد شود مثلا کسانی قیام کنند و خواهان سرنگونی نظام شوند . اما براندازها و همانطور که عرض کردم در راس آنها سلطنت طلب ها و  رضا پهلوی خیلی به نتانیاهو امیدوارند که او به ایران حمله کند و باعث تغییر و تحولی شود در بلند مدت هم امیدشان به  دونالد ترامپ است که او ماه اینده درانتخابات به پیروزی برسد و شاید آبی از او گرم بشود.این استاد دانشگاه تصریح کرد: من فکر میکنم که  همه ی این تصورات واهی است.


زیبا کلام در پاسخ به این سئوال که پیش بینی شخص شما در پاسخ احتمالی اسرائیل چیست گفت: من برخلاف خیلی از ایرانی ها پیش بینی می کنم ممکن است نتانیاهو اقدامات تلافی جویانه انجام ندهد!

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره