نماد آخرین خبر

گاردین: ایران و حزب‌الله، بازدارندگی اسرائیل را با بحران مواجه کرده‌اند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گاردین: ایران و حزب‌الله، بازدارندگی اسرائیل را با بحران مواجه کرده‌اند

ایسنا/ نشریه انگلیسی با اشاره به قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در جنگی چندجانبه، به نقل از کارشناسان امنیتی گزارش کرد که این رژیم از هیچ بینش راهبردی برخوردار نیست و برتری اطلاعاتی آن از دست رفته است.

همزمان با فرا رسیدن هفتم اکتبر و سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی توجه بسیاری از رسانه‌های جهان به جنایات رژیم صهیونیستی و دستاوردسازی‌های این رژیم در سالی که گذشت جلب شده است.
با شروع جنگ غزه، سران رژیم صهیونیستی هدف خود از حمله به غزه را «نابودی» جنبش آزادی‌بخش حماس و آزادی اسرای صهیونیست اعلام کردند. اما با گذشت یک سال، رژیم صهیونیستی با جنگ‌افروزی‌های فزاینده خود در منطقه که اکنون لبنان را نیز در بر گرفته، در جنگی چند جانبه قرار دارد و به اذعان کارشناسان، تل‌آویو نقشه خروج مشخصی از این جنگ ندارد.
در همین راستا، نشریه انگلیسی «گاردین» در گزارشی که امروز منتشر کرده، دکترین نظامی رژیم صهیونیستی را زیر ذره‌بین خود قرار داده و آن را از جهات مختلف بررسی کرده است.
گاردین نوشت: «در هفته گذشته، گزارش‌های متعددی پیرامون کشته‌شدن چندین سرباز ارتش اسرائیل در مرز لبنان شروع به منتشر شدن کرد. بسیاری در ۲ نقطه در مرز لبنان کشته و زخمی شدند. این مقابله، یادآور سختی از هزینه‌های جنگ برای اسرائیلی‌ها بود»
به نوشته این نشریه انگلیسی، به هلاکت رسیدن سربازان رژیم صهیونیستی در تلاش برای تجاوز زمینی به لبنان و حمله موشکی مشروع ایران به پایگاه‌های نظامی رژیم اشغالگر در فلسطین اشغالی بازدارندگی رژیم صهیونیستی را با بحران روبرو کرده است.
ایران شامگاه سه‌شنبه هفته گذشته، در عملیات «وعده صادق ۲» حمله موشکی گسترده‌ای را علیه اراضی اشغالی در پاسخ به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران که نقض حاکمیت ملی ایران بود، ترور سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام داد.
گاردین نوشت: «برخلاف ادعای سران اسرائیل، اکنون مشخص شده است که عملیات ایران موفقیت‌آمیز بوده و تهران همه نقاط مورد نظر خود، یعنی پایگاه‌های نظامی را به‌طور دقیق با موشک‌های خود هدف قرار داد و نشان داد که پدافند هوایی اسرائیل در برابر موشک‌های ایران ناکارآمد است.»

طوفان‌الاقصی دکترین نظامی اسرائیل را درهم شکست

این نشریه انگلیسی در ادامه نوشت: «یک سال از جنگ غزه که اکنون به جنگی در چند جبهه لبنان، غزه، یمن، سوریه، عراق و ایران تبدیل شده‌ است می‌گذرد و توانمندی برتر اسرائیل درحال از دست رفتن است.»
در همین راستا «مایکل میلشتاین» افسر سابق سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی و یکی از تحلیلگران و کارشناسان مسائل فلسطین در دانشگاه تل‌آویو هفته گذشته به گاردین گفت: «اسرائیل چندین پیروزی فنی کسب کرده است اما هیچ بینش راهبردی ندارد.»
به اذعان گاردین، عملیات طوفان‌الاقصی دیدگاه نظامی رژیم صهیونیستی که برپایه «جنگ‌های سنگین، اما کوتاه» شکل گرفته بود را در هم شکسته و اکنون در جنگی فرسایشی قرار گرفته است.
این نشریه انگلیسی گزارش کرد: «برخلاف خواست سران اسرائیل و تلاش آن‌ها برای معرفی حماس به‌عنوان گروهی شکست خورده، حماس همچنان در غزه حضور دارد و به گروهی چریکی تبدیل شده است و با وجود کشتار ۴۰ هزار فلسطینی و از بین بردن بافت شهری سراسر غزه، اسرائیل مجددا برای مقابله حماس وادار به بازگشت به مناطق شمالی غزه شده است.»
گاردین همچنین با بیان اینکه «ترور سران حزب‌الله این گروه را تضعیف کرده» نوشت که مقاومت لبنان همچنان از توانمندی غیرقابل انکاری برای مقابله با رژیم صهیونیستی برخوردار است که همگی به طرح این سوال جدی که «آیا اسرائیل در مقابله با ایران از بینش و راهکاری مشخص» برخوردار است یا خیر منجر می‌شود.
گاردین با طرح سوال فوق، نوشت: «به باور کارشناسان، فاصله جغرافیایی بین ایران و اسرائیل، به معنای جنگ فرسایشی مخرب برای اسرائیل است.»

شرایط کنونی به‌ نفع ایران و حزب‌الله است

«کارمیل آربیت» یکی از اعضای ارشد برنامه خاورمیانه «شورای آتلانتیک»، رسانه‌ای نزدیک به ناتو، به شبکه «بلومبرگ» گفت: «شرایط کنونی در خاورمیانه، واقعیت جدید این منطقه است. باید دید آیا اقدامات تلافی جویانه تشدید خواهند شد یا خیر و اکنون جامعه جهانی باید از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کند نه یک جنگ فرسایشی کوچک‌تر.»
«نیکول گریسکی» از اعضای اندیشکده «کارنگی» نیز هشدار داد که واکنش گسترده رژیم صهیونیستی به عملیات موشکی ایران، می‌تواند تهران را به سمت پاسخی کمتر قابل پیش‌بینی سوق دهد.
او افزود: «تداوم واکنش‌های نامتقارن میان ایران و اسرائیل خطر ایجاد یک چرخه حملات موشکی ایران و اقدامات تلافی‌جویانه اسرائیل را به‌همراه خواهد داشت که می‌تواند تهران را به سوی اقدامات غیرقابل پیش‌بینی‌تر سوق دهد.»
«آنتونی فاف» مدیر اندیشکده موسسه مطالعات استراتژیک در هشداری به رژیم صهیونیستی هشدار داد که در صورت تلاش عامدانه اسرائیل برای تشدید درگیری‌ها، ممکن است تنش‌ها از کنترل و توانایی اسرائیل خارج شود.»
او نوشت: «در صورت تصمیم اسرائیل برای تشدید تنش، حماس به قوت خود باقی خواهند ماند و شرایط امنیتی اسرائیل نیز همچنان بحرانی می‌ماند. شرایط کنونی به‌نفع ایران و حزب‌الله است.»


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره